کد خبر: ۴۶۵۶۴
 
 

سرپرست فرمانداری یزد در نشست بیماری های مشترک انسان و حیوان که ۱۹ دی ماه با حضور دستگاه های مرتبط برگزار شد، گفت: اطلاع رسانی درست به مردم و ارائه آمار آسیب های اجتماعی و یا خطرات بهداشتی باعث توجه و هشدار مردم و همچنین مشارکت بیشتر آنها در رفع این مشکل می شود لذا نباید همه آمار را محرمانه تلقی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایکنا، «احمد ترحمی» افزود: متاسفانه گاهی در بسیاری از موارد رسانه ها و خبرنگاران را نامحرم دانسته و یا بسیاری از آمار و اطلاعات که محرمانه نیست با سلیقه شخصی و بعضی مصحلت سنجینی ها به مردم و رسانه ها اعلام نمی شود و این روند باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: آنچه که رویه کاری بنده در فرمانداری یزد است به این گونه خواهد بود که تشکیلات جلسه براساس بخشنامه و دستور نیست لذا بعد از مطلع شدن از آمار هاری در یزد بلافاصله امروز این نشست را برگزار کردیم و علی رغم اینکه در استانداری نیز همزمان نشستی بود، به دلیل مهم بودن سلامت مردم شخصا حضور یافتم.

ترحمی افزوذ: پیشگیری بحث اصلی ما است و عرصه سلامت مردم اصلا جای مناقشات سیاسی و درگیری نیست لذا باید پیشگیری، پیشگیری و سپس درمان را مدنظر قرار دهیم و بیماری هاری و سگ های ولگرد زنگ خطری برای همه استان یزد است و فقط مختص شهر یزد نیست.

سلامت عمومی جامعه در خطر است

سرپرست فرمانداری یزد گفت: مردم اطلاع ندارند و به صورت ملموس هنوز در جریان این خطر قرار نگرفتند و جدای از بحث حلال و حرام نگه داری حیوانات سلامت عمومی جامعه در خطر است و این اقدام با مشارکت همه دستگاه ها قابل رفع است و شهر داری یزد به تنهایی قادر به رفع این مشکل نیست و اگر در کنار شهرداری، دامپزشکی و فرمانداری و دیگر نهادها فعال نباشند قطعا اقدامات بی ثمر خواهد بود.

ترحمی ادامه داد: با توجه به اینکه از قدیم الایام در شهر یزد گربه ها یکی از حیوانات مورد علاقه مردم بوده و اکنون آماری که اعلام شده بیش از ۵۶ درصد حیوان گزیدگی در شهرستان یزد مربوط به گربه ها است و این در حالی است که در آمارهای کشوری ۹۰ درصد حیوان گزیدگی مربوط به سگ های ولگرد است و ده درصد سایر حیوانات لذا در کنار سایر حیوانات به شکل ویژه ای کنترل جمعیت گربه های ولگرد در شهر یزد مد نظر قرار گیرد.

۵۶ درصد حیوان گزیدگی در شهرستان یزد مربوط به گربه‌هاست

وی ادامه داد: شناسایی کانون ها نیز مهم است که گله های سگ های ولگرد در کجا تمرکز دارند و باید کمپ ها تقویت شوند که متاسفانه الان این کمپ ها از نظر توانایی و امکانات کمتر مورد حمایت قرار گرفته اند چرا مثلا در زمینه تامین خودرو و جهاد کشاورزی و حتی ستاد بحران و همیاری شهرداری ها وارد نمی شوند.

ترحمی افزود: درخواست دیگری وجود دارد که نیروی انتظامی کنترل لازم را داشته باشد تا در صورتی که برخی از خودروها سگ های ولگرد را از شهرها و استان های همجوار به یزد منتقل می کند، برخورد شود، همچنین در شهرستان های اطراف یزد حرکات مشابهی در جهت مقابله با سگ های ولگرد انجام شود و فقط به آمار و بدون بررسی بسنده نشود بلکه راستی آزمایی نیز در این زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به رویه این جانب در جلسات تقاضا دارم در هر نشستی در هر فرمانداری شخص مدیر دستگاه باید حضور یابد و از ابن به بعد برای اینجانب پذیرفته نیست که نمایندگان دستگاه ها در جلسات به این مهمی حضور یابند و باید شخص مدیر دستگاه پاسخگو باشد.

سرپرست فرمانداری یزد با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی و آگاهی عمومی باید در این زمینه به طور کامل صورت گیرد گفت: هیچ ابایی نباید در رابطه با اعلام این مشکل از طریق رسانه ها و خبرنگاران به مردم داشته باشیم و رسانه ها چشم بینای جامعه هستند و شاید انتقادی هم داشته باشند که گاهی ناحق بوده ولی اگر نظارت عمومی نبود بسیاری از پرونده ها مختومه شده و اثری از آنها نبود لذا درخواست دارم در زمینه خطر هاری بویژه معضل گربه های ولگرد در شهر یزد همکاری لازم صورت گرفته و از رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی مردم کمک گرفته شود.

زنگ خطر اپیدمی هاری در استان یزد

«حمیدرضا قمی» عضو شورای شهر یزد نیز در این نشست گفت: متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از ورود سگ های ولگرد از شهرها و یا استان های اطراف نداشتیم و گزارش های متعدد داریم که با کامیون و یا وانت سگ هایی را در اطراف شهر یزد رها کردند که قطعا بدلیل ازدیاد جمعیت ۶۰۰ هزار نفری در شهریزد و ازدیاد غذا، این حیوانات به مرکز و اطراف شهر یزد آمده اند.

وی ادامه داد: شخصی که زنده گیری سگ ها را انجام‌ می دهد پر از زخم های متعدد است چون داروی بیهوشی بطور وحشتناکی گران شده و اصلا نیست و دیگر اینکه کمپ های نگهداری سگها نیز دیگر ظرفیت ندارد.

قمی افزود: بارها از محیط زیست دعوت کردیم که در جلسات شرکت کرده و یا محلی را در اختیار ما قرار دهد و سگها در آن رها شوند و یا حداقل آماری به ما بدهد، در حالیکه اصلا در جلسات هم‌ نیامدند؟

این عضو شورای شهر یزد گفت: نیروی انتظامی هم روی چشم ما جا دارد ولی چرا جلوی ورود کامیونهای پر از سگ که از شهرها و یا استانهای اطراف به یزد آورده می شود را نمی گیرد.

قمی افزود: با روند موجود هیچ امیدی به مبارزه با سگهای ولگرد که اخیرا گربه ها هم به آن اضافه شده نیست و شهرداری یزد به تنهایی نمی تواند اقدامات دیگری داشته باشد و همه استان باید کمک کنند وگرنه با روند موجود و عدم اقدام عملی شاهد رشد ۳ برابری آمار سگهای ولگرد خواهیم بود.

هاری فقط مربوط به سگ نیست/یزد در وضعیت قرمز

مجید جعفری زاده، نماینده شبکه بهداشت و درمان یزد نیز در این نشست گفت: متاسفانه امسال شرایط متفاوتی نسبت به قبل از لحاظ حیوان گزیدگی داریم و اگر به مردم اطلاع رسانی نشود به معضل بزرگی دچار خواهیم شد.

جعفری زاده افزود: متاسفانه ویروس هاری بین حیوانات چه در حیاط وحش چه در محدوده شهرها گسترش یافته و به شدت فعال شده است و طی بررسی انجام شده ۲۸ مورد تست مثبت هاری حیوانی داشتیم که چهار مورد به شهر یزد و مربوط به گربه بوده و این آمار بی سابقه است چرا که در ۱۲ سال گذشته هیچ مرگی به دلیل هاری نداشتیم و یک مورد مربوط به ۱۲ سال قبل برای شهرستان خاتم بوده است.

وی ادامه داد: هاری فقط مربوط به سگ نیست متاسفانه به دیگر حیوانات هم تسری یافته و هیچ تضمینی نیست که اگر شخصی دیر مراجعه نکرد هاری نگیرد و متاسفانه مرگ هاری صد درصد است و در شهر یزد شواهد حاکی از مثبت بودن هاری و گسترش آن است و ما در وضعیت قرمز هستیم.

۱۲۳۲ مورد حیوان گزیدگی در یزد/۵۶ درصد مربوط به گربه

نماینده شبکه بهداشت و درمان یزد بیان کرد: در نه ماهه اول امسال هزار و ۲۳۲ مورد حیوان گزیدگی مراجعه داشتند که ۵۶ درصد آن مربوط به گربه بوده در حالی که در کشور ۷۰ درصد گزش مربوط به سگ و بقیه بز، گوسفند و اسب بوده است در حالی که در یزد ۵۲ درصد گزش مربوط به گربه است.

جعفری گفت: در سال گذشته آمار مراجعه کنندگان هزار و ۳۲ مرد بوده و در سال ۹۵، ۶۸۹ مورد بوده است که این آمار نشان می دهد در نه اول امسال نسبت به کل سال ۹۵ آمار دوبرابری را داشته ایم.

یادآور می شود در ادامه این نشست سلیمیان کارشناس خدمات شهری شهرداری یزد، آقایی معاون فرماندار یزد، نمایندگان دامپزشکی و محیط زیست، نمایندگان شوراهای زارچ و بخش مرکزی مواردی را مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

 
 
نظر شما
ادامه