کد خبر: ۴۶۵۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: روزانه گزارش کانون‌ها را در کشور می‌گیریم به طوری که در ماه گذشته قریب به 100 کانون تب برفکی در کشور داشتیم.

دکتر سعید چرخکار اظهار داشت: محوریت کلی در سازمان دامپزشکی بر اساس پیشگیری از بیماری‌های دامی و کمک به کنترل بیماری‌های مشترک است.


وی ادامه داد: ‌در این زمینه برنامه‌ها در بخش نظارت بر مواد غذایی با منشا دامی و همچنین در زمینه مبارزه با بیماری‌های مشترک در بخش کنترل بیماری‌های دام، محور اصلی برنامه‌ها است و در بخش بیماری‌های خود دام محور اصلی مبارزه و کنترل بیماری‌های واگیردار است که از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که اکنون در کشور مطرح است، تب برفکی و در کنار آن سل و برسلوز به عنوان بیماری‌ها مشترک است.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در خصوص تب برفکی برنامه سازمان، واکسیناسیون همگانی دام‌های کشور است که در سه مرحله در سال با فواصل چهار ماه یکبار صورت می‌‌گیرد.
وی عنوان داشت: ولی به علت تغییری که در بافت دامی کشور اتفاق می‌افتد و جابه‌جایی‌هایی با مجوز و بدون مجوزی که در سطح کشور انجام می‌‌گیرد، دام‌های ما در مخاطره هستند و در حال حاضر طی‌ دو ماه اخیر کانون‌ها محدود شده بود ولی در حال حاضر موارد کانون‌های بیماری روبه افزایش است.
چرخکار اعلام کرد: هشدارهای لازم به تولیدکنندگان داده شده‌ که شرایط قرنطینه‌ای رعایت شود و از طرفی از استان‌ها نیز خواسته شده‌ در مناطقی که کانون بیماری است از جابه‌جایی دام خودداری شود و در کنار این فاز بعدی برنامه واکسیناسیون به زودی اجرا می‌شود.
وی یادآور شد: برنامه واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند ایمنی کامل دام را به دنبال داشته باشد باید قرنطینه در واحدها رعایت شود و جابه‌جایی دام به حداقل برسد، متأسفانه ما در کشور برای تأمین گوشت جابه‌جایی بیش از حد دام را داریم که این دام‌های ما را در مخاطره قرار می‌دهد.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد:‌ روزانه گزارش کانون‌ها را در کشور می‌گیریم به طوری که در ماه گذشته قریب 100 کانون تب برفکی در سراسر کشور داشتیم.
معاون سازمان دامپزشکی برای شرکت در مجمع مدیران کل دامپزشکی منطقه یک کشور به قزوین سفر کرده است.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس بررسی ها با 25 سال سابقه کار
|
-
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
0
0
آقای دکتر چرخکار ......... از مبادی کشورهای آلوده به تب برفکی مجوز واردات دام زنده می دهید و دام زنده وارد می کنید و انتظار دارید که کانون تب برفکی نداشته باشید آ عملیات اجرایی تحقیق و تفحص مجلس در راه است هنوز بحران قبلی حل نشده بحران جدیدی در راه است
hamid
|
-
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
0
0
خواهش میکنم سانسور نکنید آقای چرخکار وظیفه شما و مدیر کل قرنطینه در تردد دام چیست هر کسی میتواند این حرفهایی را که شما گفتید بگوید هنرتان بعنوان معاون چندین رئیس سازمان چیست و یا هنر مدیر کل دفتر قرنطینه که مورد اعتماد همه روئسای سازمان بوده چیست اینگونه مصاحبه ها نه نیاز به تخصصص دارد و نه تجربه
کارشناس
|
-
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
0
0
ابتدا در پاسخ به اظهار نظر جناب آقای دکتر چرخکار عرض کنم همانطور که خود ایشان مستحضرند بیماری تب برفکی اگر چه پیچیدگی خاص خود دارد ولی پیشگیری و کنترل آن غیر ممکن نیست چون نمونه موفق آن در سایر کشور ها شاهد بود ه ایم ولی موضوع این است تا زمانی که دام از کشور همسایه با شرایط خاص خود وارد شود صحبت از پیشگیری و کنترل بیماری غیر منطقی است و همانطور که تا به حال گفته شده راه علاج قضیه عدم ورود دام حتی یک راس از کشور همسایه شرقی است . این انتظار داشتیم که جنا ب دکتر دستور با استدلال های علمی قاطعانه مانع واردات دام زنده گردند و اجازه تصمیم گیری دراین مورد را به دیگر دولتمردان ندهند اما متاسفانه چنین نشده و همچنان دام وارد می شود طبیعی است که با ورود دام سویه های غیر بومی نیز وارد می شود .
اما در اظهار نظر همکار محترم اداره بررسی ها که تاکنون در چند مرحله در همین رابطه وبا همین عنوان اظهار نظر دیده ام ضمن تشکر از ایشان و سایر همکاران اداره بررسی ها سوال من این است شما که در راس تصمیم گیری هستید و تا آنجاییکه که من شناخت دارم همه کارشناسان این بخش به خصوص شما با سابقه خدمتی بالا مسئولیت هایی در سازمان داشته اید چرا جمع شما کارشناسان یک نظر تخصصی نمی دهید که با اسم ورسم به عنوان صاحب نظران حوزه ستادی سازمان دامپزشکی منتشر گردد .؟شما از چه چیزی واهمه دارید ؟ اگر کارشناس نظر تخصصی خود را اعلام نکند دیگر کارشناس نیست .من نمی گویم برای رضای خدا بلکه برای تبرئه خودتان که شده نظر کارشناسی را بیان کنید تا حداقل این نابسامانی ها به نام شما کارشناسان تمام نشود
دامپزشک
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
0
0
خدمت استاد وارسته، آقای دکتر چرخکار. تا مرد سخن نگفته باشد، علم و هنرش نهفته باشد! شما که در حدود 30 سال گذشته از این سیاست استفاده کردید. چند صباحی دیگر نیز صبر کنید تا علم و هنرتان نهفته باقی بماند.
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
0
0
نمیدانم مبنای انتخاب معاونین چیست وضعیت بیماریهای طیور که آنطور واردات که اینطور بیماریهای دامی که بقول حکیم مهر نقطه چین
نظر شما
ادامه