کد خبر: ۴۶۴۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:
هدف از تشکیل این کمیته، تسهیل انتقال این فناوری و کمک به تاثیر آن در افزایش ایمنی دام‌ها و افزایش ارزش افزوده آن برای صنعت دامپروری کشور می‌باشد ...
 
  

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور به اتفاق مدیر كل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی این سازمان با حضور در پژوهشگاه جهاد دانشگاهی ابن سینا، در جریان فرآیند تولید خارج از رحمی جنین از گاوهای ممتاز با هدف تکثیر بهترین نژادهای گوشتی جهان در ایران قرار گرفت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رییس این سازمان در جریان بازدید از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا با توضیحات پژوهشگران و مدیران این پژوهشگاه از جمله «دکتر محمد رضا صادقی» رییس پژوهشگاه فناوری های نوین و علوم زیستی جهاد دانشگاهی و «دکتر ابوالفضل شیرازی» سرپرست مرکز بیوتکنولوژی تولیدمثل این پژوهشگاه، در جریان دستاورد آن ها در زمینه فناوری تولید خارج از رحمی جنین از گاوهای ممتاز و موانع اجرای فراگیر این محصول که دارای پروانه بهره برداری تولید از سازمان دامپزشکی کشور و همچنین شناسنامه ژنتیکی برای هر جنین است، قرار گرفت. اظهاراتی که منجر به آن شد تا رییس سازمان دامپزشکی کشور پس از شنیدن نقطه نظرات پژوهشگران و مدیران این پژوهشگاه، از ایجاد کمیته دائمی همکاری های علمی و تحقیقاتی سازمان دامپزشکی کشور و پژوهشگاه ابن سینا جهت تسهیل در کمک به انتقال این فناوری و کمک آن به تاثیر آن در افزایش ایمنی دام ها و افزایش ارزش افزوده آن برای صنعت دامپروری کشور خبر دهد.

 در این دیدار، «دکتر محمد مهدی نادری» عضو هیات علمی گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه ابن ‌سینا در تشریح بخشی از جزییات ویژگی های فنی و ارزش افزوده حاصل از انجام این فرآیند گفت: با توجه به واردات سالانه حدود 150 هزار تن گوشت به کشور، نبود نژادهای گوشتی ممتاز با ضریب تبدیل غذایی مناسب در کشور و ضرورت خودکفایی در زمینه تولید گوشت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و نیز شرایط تحریم اقتصادی، پژوهشگاه ابن سینا در صورت تأمین هزینه های مورد نیاز می تواند با تولید سالانه 10 هزار جنین (معادل تولید 4000 گوساله ممتاز) که موجب ایجاد ارزش افزوده حدود 40 درصد  و کاهش نیاز به واردات گوشت به میزان 4000 تن در سال اول شود، رسالت حرفه ای و علمی خود را در تامین نیازهای پروتئینی و کمک به امنیت غذایی کشورمان ایفا کند.

 وی با بیان این که در این فناوری پس از انتخاب بهترین گاوها بر اساس خصوصیات ممتاز ژنتیکی تولیدی، از جمله ضریب تبدیل غذایی، وزن گیری، شاخص های تولید مثلی و ...، حیوانات مذکور به مزرعه  تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا منتقل شده و با استفاده از تکنیک اخذ سونوگرافیک تخمک از دام زنده (Ovum pick up )، به طور هفتگی از آن ها تخمک اخذ و به آزمایشگاه جنین شناسی این مجموعه منتقل می گردند، افزود: در آزمایشگاه تخمک های اخذ شده با بهترین اسپرم ها، لقاح یافته و پس از تبدیل شدن به جنین 7 روزه منجمد می گردند. جنین های منجمد شده محصول نهایی پروژه بوده و تا زمان انتقال به گاوهای گیرنده، در تانک ازت مایع (296- درجه سانتی گراد) نگهداری می شوند .

نادری افزود: در پروژه حاضر تعداد حدود 50 رأس گوساله گوشتی مولد از 3 نژاد شاروله، لیموزین و بلوندآکیتن با هدف ایجاد و توسعه نژادهای گوشتی با ضریب تبدیل مناسب برای نخستین بار از فرانسه به کشور وارد خواهد شد تا با استفاده از فناوری تولید جنین منجمد تعیین جنسیت شده، طی مدت 10 ماه، حدود 3000 جنین منجمد (معادل 1200 آبستنی تضمینی) از تلیسه های مذکور تولید گردد.

وی مهم ترین اهداف این  پروژه را راه اندازی نخستین بانک جنین از گاوهای ممتاز نژادهای گوشتی در کشور با هدف تکثیر نژادهای مذکور با قیمت مناسب، بهره گیری از فناوری آبستنی هدفمند با استفاده از اسپرم های تعیین جنسیت شده و روش ملکولی (Single cell PCR)، تولید گوساله نر ممتاز (با نمونه برداری از جنین و بررسی ژنومیک قبل از انتقال جنین) قابل ارائه به مرکز اصلاح نژاد جهت تولید اسپرم منجمد؛ تولید و تأمین گوساله های مولد (تأمین دام مولد جهت تولید جنین در سال های آتی) و تأسیس نخستین مرکز صادرات جنین ممتاز از نژادهای مختلف به کشورهای منطقه برشمرد و اظهار کرد: جایگزین نمودن حیوانات گله با شاخص های عملکردی مطلوب تر از جمله مقاومت در برابر بیماری ها، طول عمر اقتصادی بیشتر، باروری مناسب تر، تولید شیر و گوشت بیشتر، مقاوم در برابر استرس های محیطی و ... تنها یکی از مزایای فناوری «تولید آزمایشگاهی جنین از گاوهای ممتاز» است.

تشریح وضعیت بازار مصرف، وضعیت واردات و صادرات محصول و برآورد عرضه و تقاضا برای سال های آتی و معرفی مشتریان بالفعل پروژه مشخصات عمومی و فنی محصول از جمله دیگر محورهایی بود که دکتر نادری به تشریح آن ها پرداخت .

بنا بر این گزارش، دکتر علیرضا رفیعی پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز  که در جریان تشریح ارزش های فنی و اقتصادی این فناوری از نکات کلیدی مطرح شده یادداشت برداری می کرد، ضمن استقبال از انجام این پژوهش های کاربردی که اجرای فراگیر آن می تواند منجر به رفع موانع کار خود سازمان دامپزشکی کشور شود، تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته به دلیل گرفتاری های وسیع ناشی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، به ناگزیر بیشتر وقت مدیران معطوف به مقابله و مهار این بیماری شد، اما با توجه به تمهیدات اتخاذ شده در مهار این بیماری، از این پس توجه بیشتری به حمایت از این دست فناوری های مفید به حال جامعه هدف این پژوهش ها خواهد شد.

وی با تاکید بر این که سازمان دامپزشکی کشور در حوزه ایمن سازی دام ها مقابل بیماری هایی که برای جمعیت انسانی خسارت زا باشد، قطعا امنیت زیستی را در اولویت قرار می دهد، خاطرنشان ساخت: از آنجا که مسوولیت خطیر نظارت مستمر و آزمون و تشخیص ها حتی در محصولات نهایی با سازمان دامپزشکی کشور است، لذا هرگونه تلاش جهت تسریع اقدامات اصلاح ژنتیکی که می تواند به کاهش لزوم استفاده از واکسن و هزینه های تحمیلی آن ها به جمعیت دامی کشور شود، مورد حمایت ویژه سازمان دامپزشکی کشور قرار می گیرد.

رفیعی پور تغییرات اقلیمی یکی دو دهه اخیر را نشانه هشداردهنده ای دانست که اهمیت این دست تحقیقات کاربردی را دوچندان می سازد، به ویژه که در اقتصاد مقاومتی، دو نکته بهره وری و امنیت غذایی از محوریت خاصی برخوردار است.

وی با هدف کمک به رسیدگی به مشکلات ترویج این فناوری و توسعه آن در کشور برای ایجاد کمیته دائمی همکاری های علمی و تحقیقاتی سازمان دامپزشکی کشور و پژوهشگاه ابن سینا اعلام آمادگی کرد و افزود: با توجه به این که 68 هزار واحد اپیدمیولوژیک در حال رصد و پایش روزانه سلامت دام های کشور هستند، این سازمان خدمت تخصصی شما را به جامعه هدف انتقال خواهد داد.

 در این دیدار که در حضور جمعی از مدیران این پژوهشگاه انجام شد، «دكتر سید بهمن نقیبی» مدیر كل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور نیز دکتر رفیعی پور را همراهی کرد .
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
0
دکتر رفیعی پور محترم لطفا .............. به داد اینهمه پرسنل فلک زده دامپزشکی کشور برسین.چرا در بازنشسته کردن مدیران کل برخی استانها غفلت دارین.خسته شدیم ........................ رسالت شما چیه؟ خودتونو به ما ثابت کنین از شما توقع بالاست.بذارین افکار جوان و مدیریت جوان سوار کار بشه تا ببینین خیلی بهتراز گذشته خواهد سد.ما داریم زجر می کشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
0
سلام
نظر شما
ادامه