کد خبر: ۴۶۴۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
دبیر انجمن صنفی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور:
«دکتر مسعود رسولی» افزود: خواهش من از همکاران دامپزشک و کسانی که به‌عنوان مسئول فنی کار می‌کنند این است که باز هم برای ارتقای سطح خود تلاش کنند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «یکی از افتخارات صنف مواد پروتئینی کشور این است که در خیلی از کارخانه‌های تحت پوشش، از توان دامپزشکان استفاده می‌کند»؛ این را دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور به حکیم مهر می‌گوید. از نظر «دکتر مسعود رسولی» همکاران دامپزشک و کسانی که به‌عنوان مسئول فنی کار می‌کنند، باید برای ارتقای سطح خود تلاش کنند. او تصریح می‌کند: «واحدهای ما حق دارند مسئول فنی‌هایی را استخدام کنند که بتوانند برای ارتقای سطح آن واحد، خدمات خوبی در خصوص کیفیت محصولات ارائه دهند.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، جایگاه صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور کجاست؟

صنعت مواد پروتئینی کشور از طریق کمک‌ها و حمایت‌های دامپزشکی و اجرای مسائل ایمنی و بهداشتی، پا را فراتر گذاشته و به مباحث کیفی ورود کرده است. در حال حاضر بر روی کیفیت محصولات و بازارپسندی آنها کار می‌کنیم و تمام محصولاتی که زیر نظر صنف ما تولید می‌شود، به نحوی برنامه‌ریزی شده که قابل ردیابی و کنترل باشد؛ کمااینکه واحد بازرسی صنف تمام محصولات بسته‌بندی شده و شناسنامه‌دار را در سطح بازار کنترل می‌کند و تمام موارد تخلف به ارگان‌های نظارتی گزارش می‌شود.

یکی از فعالیت‌های مثبت صنف، آموزش‌هایی است که انجام می‌شود. در حال حاضر صنف مواد پروتئینی کشور با حدود ۳۸ عضو فعال، ۱۵ هزار کارگر را به شکل مستقیم تحت پوشش دارد. از طرفی تمام تولیدکنندگان مواد پروتئینی، گوشت و مرغ عضو این صنف هستند. محصولات پروتئینی شناسنامه‌دار تولید می‌کنند و آنها را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازارهای مورد تایید و بازارهای قابل ردیابی و قابل بررسی و کنترل عرضه می‌کنند.

صنف مواد پروتئینی کشور مباشر کل و مباشر اصلی توزیع گوشت‌های تنظیم بازار بخش دولتی است. تمام گوشت‌هایی که بابت تنظیم بازار در اختیار صنف قرار می‌گیرد، در بازارهای مشخص عرضه می‌شود و کاملا تحت کنترل بخش دولتی است. صنف مواد پروتئینی در این خصوص همکاری خیلی خوبی با دولت کرده تا حداقل گوشتی را که با ارز دولتی وارد کشور می‌شود، به دست مصرف کننده برساند. سامانه‌ای با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام فعال است که مشخص می‌کند تمام لاشه‌هایی که وارد کشور می‌شود، از ابتدا تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، چه مسیری را طی کرده است.

حکیم مهر:‌ نحوه همکاری شما با دامپزشکان به چه شکل است؟

یکی از افتخارات صنف مواد پروتئینی کشور این است که در خیلی از کارخانه‌هایی که تحت پوشش ماست، از توان دامپزشکان استفاده می‌شود؛ مثلا یکی از کارخانه‌های عضو انجمن، ۲۲ دکتر دامپزشک دارد. خیلی از مدیران ما برای مباحث مدیریتی خط، کنترل کیفیت و موارد دیگر از نیروهای کاردان و دکتر دامپزشک استفاده می‌کنند، چرا که به این نتیجه رسیده‌اند که دامپزشکان دید وسیعی دارند و می‌توانند در حوزه‌های مدیریتی، کیفیتی و سایر مباحث به تولیدکنندگان کمک کنند و سطح آنها را ارتقا دهند. از افتخارات ما این است که همیشه با دامپزشکان ارتباط خوبی داشتیم و دامپزشکان صنف را حمایت کرده‌اند.

من افتخار می‌کنم که خودم دامپزشک هستم و عِرق دامپزشکی دارم. در صنف ما همه مسئولین فنی از کارفرماها راضی هستند و مشکل ما آن قدر کم است که واحدها به غیر از مسئول فنی، دکترهای دامپزشک بیشتری استخدام می‌کنند.

خواهش من از همکاران دامپزشک و کسانی که به‌عنوان مسئول فنی کار می‌کنند این است که باز هم برای ارتقای سطح خود تلاش کنند. واحدهای ما حق دارند مسئول فنی‌هایی را استخدام کنند که بتوانند برای ارتقای سطح آن واحد خدمات خوبی در خصوص کیفیت محصولات ارائه دهند. این صنعت است که کار می‌کند؛ ما دامپزشکان فروشنده خدمات به صنعت هستیم و باید آن قدر فروشنده خوبی باشیم که بتوانیم خدمات خوبی به صنعت دهیم و آن را نگه داریم و برای همکاران خود شغل‌های بیشتری ایجاد کنیم.

حکیم مهر: بزرگترین چالش انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور چیست؟

تنها مشکل ما بحث تولیدهای غیرمجاز است. متاسفانه برخی شرکت‌ها محصولات فراوری شده با انواع و اقسام مواد افزودنی غیرمجاز که تحت کنترل نیست، تولید می‌کنند، در صورتی که اگر محصول فراوری شده‌ای در صنف ما تولید ‌شود، از چند کانال کنترل و نمونه‌برداری می‌شود. خواهش ما این است که تمام ارگان‌های انتظامی، نظامی، حاکمیتی و نظارتی کمک کنند تا بتوانیم از فعالیت غیرمجازها جلوگیری کنیم.

حکیم مهر: همواره یکی از مشکلات بحث نظارت بر مواد غذایی، هم‌پوشانی‌ میان دستگاه‌های مختلف است. آیا شما هم با این مساله درگیر هستید؟

سازمان غذا و دارو یک تفاهم‌نامه با سازمان دامپزشکی کشور امضا کرده که متعاقب آن تمامی فراورده‌های خام دامی که کمی افزودنی به آنها اضافه شده است، کاملا تحت کنترل سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

یکی از کارهای خاص ما این بود که ۸۶۸ محصول را ثبت کردیم، یعنی دقیقا مشخص است که مثلا بازوی مرغ دقیقا از کجا برش خورده و به چه شکلی پاک‌سازی و قطعه‌بندی شده است. ما انواع برش‌های تمام محصولات را با همکاری سازمان حمایت از مصرف کننده استانداردسازی کردیم. تمام محصولات ما طبق استاندارد پاک‌سازی، چربی‌گیری و استخوان‌گیری می‌شود. آقای دکتر عباسی در سازمان دامپزشکی خیلی از ما  حمایت کردند و امیدواریم دکتر برومند هم که جایگزین ایشان شدند، از ما حمایت کنند تا مشتری دچار سردرگمی نشود.

محصول شناسنامه‌دار کاملا قابل ردیابی است اما گاهی اوقات مردم از قصابی گوشت‌هایی را می‌خرند که بعد از وزن‌گیری پاک‌سازی می‌شوند. مزیت محصول پاکسازی شده به این است که حداقل قسمت‌های غیر قابل مصرف آن در زباله‌ ریخته نمی‌شود تا هم سرمایه کشور از بین برود و هم محیط زیست آلوده ‌شود. بلکه به چرخه مصرف طیور بازمی‌گردد تا به اقتصاد کشور و محیط زیست کمک کند.

به‌عنوان حرف آخر...

در پایان از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر تشکر می‌کنم. خود من یکی از اولین کارهایی که هر روز انجام می‌دهم، چک کردن کانال تلگرامی حکیم مهر است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
0
0
بی تردید سازمان دامپزشکی بی آنکه جزو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد و قدر آن به خوبی شناخته باشد، بخش اساسی و غیر قابل انکار قسمت "بهداشت" این وزارت خانه را بر عهده دارد.
اگر هم اکنون جامعه آرامش روانی نسبی در خصوص دو مقوله سلامت غذایی و زئونوزها دارد ماحصل فعالیت شبانه روزی همکاران در سازمان حاکمیتی سلامت محور دامپزشکی است!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
0
دامپزشکان مهمتر از پزشکانند
عارف دلخوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
آقای دکتر رسولی یکی از دامپزشکان موفق و کاربلد هستند؛ برای ایشان آرزوی موفقیت های بیشتر داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
پزشکانی محترمی که در مراکز بهداشت و مایه کوبی و پایش رایگان بیماری ها در محلات شهرها و روستا بر مبنای اصل پیشگیری بهتر از درمان است فعالیت می کنند،
دوشادوش دکتران دامپزشک نقشی اساسی در حفظ سلامت و جان و مال مردم دارند.

رسالت سازمان دامپزشکی دو شاخه اصلی دارد:
سلامت زنحیره غذایی و کنترل زئونوزها.
نظر شما
ادامه