کد خبر: ۴۶۳۴۴


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مراقبتهای تخصصی پزشکی و کنترل دائم، پلنگ شش ساله باغ وحش مشهد موسوم به «ارس» را از مرگ حتمی نجات داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «تورج همتی» روز دوشنبه به انتشار اخیر فیلمی از زمان تشنج این پلنگ در قفس اشاره و بیان کرد: درست است که این فیلم نشان دهنده تشنج ارس می باشد و البته لحظات ناراحت کننده ای را نشان می دهد اما اقدامات پزشکی که از مرداد ماه ارس را زیر پوشش قرار داده تعداد و شدت تشنجهای این گونه ارزشمند را بسیار کم کرده است.

وی افزود: از ابتدا ارس هر دو تا سه روز یکبار دچار تشنج و حمله می شد که با تجویز دوز دارویی مشخص و کنترل 24 ساعته این حملات به هر دو هفته یکبار کاهش یافته است. تیم مجرب دامپزشکی متشکل از متخصصان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی، اداره کل دامپزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی وضعیت سلامتی ارس را به تثبیت رسانده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: گرچه به تداوم آزمایشها و تجویز دارو برای این پلنگ نیاز است اما باید توجه داشت که استقرار دستگاههای درمانی و کنترل آنلاین در محل قفس او نشانگر اهمیت و خدمات دهی کامل به این حیوان بیمار می باشد.

وی گفت: علت صدمات مغزی احتمالی و تشنجهای ارس در گذشته نامعلوم است اما هم اینک عملکرد موثر تیم پزشکی در سلامت پلنگ شش ساله باغ وحش مشهد مورد اذعان همه فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست می باشد.

15  مرداد ماه امسال در پی تشکیل تیم تخصصی حیات وحش در خراسان رضوی برای نخستین بار با حضور مشترک اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و اداره کل محیط زیست خراسان رضوی وضعیت ارس مورد بررسی قرار گرفت و با بیهوشی و گرفتن نمونه ها گام نخست تشخیص بیماری این گونه ارزشمند برداشته شد.

انجام ام.آر.آی، ارس با دستگاه ام .آر.آی انسانی در شهریور ماه امسال انجام شد.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعفهای تغذیه و بهداشت محیط زیست جانواران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش است.
 
 
نظر شما
ادامه