کد خبر: ۴۶۳۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، محلات، آذربایجان غربی، زرندیه، فارس و کوهبنان

 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:
قزوین سعی دارد استانی پایلوت باشد


 مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: استان قزوین در بسیاری از حوزه‌ها سعی کرده است تا استانی پایلوت باشد.

ن، مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در مجمع مدیران کل دامپزشکی منطقه یک کشور که در سالن باغستان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: استان قزوین در بسیاری از حوزه‌ها سعی کرده است تا استانی پایلوت باشد.
محمدجواد امیدواریان ادامه داد: با توجه به مزیت‌هایی نسبی که این استان دارد نظیر نزدیکی به تهران پایتخت کشور، ارتباط با دانشگاه‌های موجود در استان و ارتباط تنگاتنگ با اصناف به ویژه بخش خصوصی که سعی شده پروژه‌هایی را با این بخش انجام دهیم، تلاش شده تا به اهدافی که مدنظر دامپزشکی است، برسیم.
وی عنوان داشت: امیدواریم با برگزاری این مجمع و برنامه‌های این چنینی عملکردهای مثبت‌تری را شاهد باشیم.
در ادامه این مراسم مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان قزوین بیان داشت: مدیریت شعبه‌ای از امامت است و این امانت الهی در دست کسانی است که به عنوان مدیر مشغول به کار هستند.
حجت‌الاسلام علی بهادری افزود: آنچه در مدیریت اهمیت دارد، داشتن عقل مدیریت است به طوریکه رسول گرامی اسلام فرموده‌اند هرکس متولی امور 10 نفر است باید عقل و اندیشه 40 نفر را داشته باشد و هرکس متولی امور 40 نفر باشد باید عقل 400 نفر را داشته باشد که این امر نشان دهنده جایگاه بالای مدیریت است.
وی عنوان داشت: مدیر جامعه یعنی کسی که عقل نابی دارد و در حدیثی از امام رضا (ع) داریم که مدیر با‌خرد کسی است که امور مادی و معنوی کارکنانش را در نظر گیرد، بنابراین مدیران باید توجه به تأمین زندگی مادی کارکنانشان داشته باشند و به لحاظ معنوی نیز با توجه به اینکه مدیر در رأس است، مدیران می‌توانند الگویی برای کارکنان باشند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد: باید از فرصت مدیریت استفاده شود و‌ بکوشیم تا با خدمت در این جایگاه سرافرازی دنیا و آخرت خود را فراهم آوریم.
در ادامه این مجمع در خصوص بیماری‌های تنفسی طیور، آخرین وضعیت بیماری‌های طیور و مبارزه با بیماری‌های طیور بحث و تبادل نظر شد.

 

------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی محلات:
بخش‌ غیر دولتی نقش موثری در پیگیری اهداف دامپزشکی دارد

 رئیس شبکه دامپزشکی محلات گفت: بخش‌های غیردولتی دامپزشکی نقش موثری در پیگیری برنامه‌ها و اهداف سازمان دامپزشکی داشته‌اند.

عباس رادمهر اظهار داشت: در راستای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی تاکنون بخش عمده‌ای از وظایف این شبکه به بخش خصوصی واگذار شده که بخش‌ غیردولتی نقش موثری در پیگیری اهداف دامپزشکی داشته است.
وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی از جمله دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است که گستره فعالیت‌های آن بسیار وسیع و متنوع است، تصریح کرد: این سازمان از دستگاه‌های پیشرو در واگذاری امور تصدی‌گری با رویکردی پرشتاب، جدی و در عین حال قانونمند به بخش غیردولتی است.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات ادامه داد: به استناد قانون تامین بهداشت، کنترل، پیشگیری، و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی، تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی، کنترل و پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ‌بر عهده این سازمان است.
رادمهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 265 روز بازرسی بهداشتی از کشتارگاه دام شهرستان محلات صورت گرفته و 7 هزار و 880 راس دام سبک و تعداد 362 راس دام سنگین مورد معاینه و بازرسی بهداشتی قرار گرفته‌اند.
وی بیان داشت:‌ از این تعداد در حین بازرسی 3 هزار و 210 کیلوگرم گوشت قرمز ضبط و معدوم شده است، همچنین 2 هزار و 639 مورد بازرسی و کنترل بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی به منظور تامین و تضمین سلامت غذای شهروندان صورت گرفته است.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات بیان داشت: مقدار 472 کیلوگرم انواع فرآورده‌ نیز به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی، نداشتن تاریخ بسته‌بندی و سایر مشکلات بهداشتی از سطح مراکز عرضه جمع‌آوری و معدوم شده و تعداد 46 نفر به دلیل تخلفات بهداشتی و به مراجع قضایی شهرستان معرفی شده‌اند.

 

--------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبرداد:
معدوم سازی33 تن گوشت
67هزار نوبت بازرسی از مراکز فرآورده‌های خام دامی

 

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی از ضبط و معدوم سازی 33 تن گوشت غیرقابل مصرف طی 9 ماه نخست سال جاری در آذربایجان غربی خبرداد.

دکتر شهرام دیلمقانی با بیان این مطلب افزود: طی9ماه نخست سال جاری از مقدار7 هزار 37 تن گوشت استحصال شده، 33 تن غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و پس از ضبط و خارج سازی از چرخه مصرف از سوی بازرسان بهداشت گوشت، معدوم شدند.

وی با اشاره به دلایل معدوم سازی این مقدار گوشت تصریح کرد: علت اصلی معدوم سازی، آلودگی به انواع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک قابل انتقال به انسان بوده است.

دیلمقانی همچنین تعداد بازرسی‌های به عمل آمده از مراکز فرآورده‌های خام دامی در 9 ماه نخست سال جاری را به بیش از 67 هزار نوبت عنوان کرد.

مدیر اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: در این مدت ، اکیپ‌های کنترل بهداشتی دامپزشکی، اقدام به بازدید و بازرسی تعداد 6 هزار و 740 نوبت مراکز مختلف تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی شامل مراکز بسته بندی انواع گوشت قرمز و سفید، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌های عرضه کننده گوشت مرغی و تخم مرغ خوراکی، قصابی‌ها، سردخانه‌های زیر صفر نگهداری فرآورده‌های دامی منجمد کرده‌اند که از موارد بازدید شده 615 مورد غیربهداشتی تشخیص داده شده و ‌از این تعداد، 259 مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

 

--------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه خبر داد:
تولید 136 هزار و 740 کیلو گوشت قرمز در زرندیه


 رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه از تولید 136 هزار و 740 کیلو گوشت قرمز از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان خبر داد.

داود سرمدی اظهار داشت: این میزان گوشت از کشتار یک هزار و 508 راس دام سنگین تولید شده است.
وی تصریح کرد: از کشتار این میزان دام همچنین2 هزار و 914 کیلو گرم گوشت غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه بیان کرد: در این مدت همچنین یک هزار و 371 مورد بازدید از مراکز عرضه، تولید، و توزیع فرآورده‌های خام دامی به عمل آمده است که در این بازدیدها 29 مورد موارد غیربهداشتی مشاهده و 10 مورد منجر به ارجاع به مراکز قضایی شده است.
سرمدی ادامه داد: در این بازدیدها 311 کیلو گرم گوشت فاسد ضبط شده است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مبارزه با بیماری‌های دامی گفت: در این مدت 472 هزار و 733 راس دام بر علیه بیماری‌های دامی واکسینه شده‌اند.
رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه افزود: از این تعداد 453 هزار و 780 راس دام سبک و 18 هزار و 953 راس دام سنگین بوده است.
وی گفت: سم مصرفی برای سم‌پاشی نیز 486 لیتر بوده که در این زمینه نیز 100 هزار راس دام و 283هزار و 335 متر مربع جایگاه دام سم‌پاشی شده است.
به گفته وی طیور واکسینه شده در این مدت نیز شش میلیون و 337 هزار و 500 قطعه بوده است.

-----------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی فارس خبر داد:
صدور 219 تن ماهی از فارس به خارج از کشور


مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: در 9 ماه نخست سال جاری با مجوز بهداشتی دامپزشکی این استان بیش از 219 تن ماهی تازه از فارس به خارج از کشور صادر شد.

، بیژن دهقانی اظهار داشت: طی 9 ماهه نخست سال جاری علاوه بر صدور مجوز بهداشتی برای 219 هزار و 566 کیلوگرم ماهی تازه، 8 هزار و 616 پرنده زینتی، یک هزار و 577 کبک، 2 هزار و 300 کیلو گرم ماهی منجمد و 189 کیلوگرم عسل با مجوز بهداشتی دامپزشکی به کشور‌های کویت، بحرین، قطر، امارات و آذربایجان صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان فارس با تأکید بر اهمیت کنترل قرنطینه‌ای واردات دام و فرآورده‌های خام دامی ابراز داشت: در سال جاری یک میلیون و 329 هزار و 875 ماهی زینتی، 290 پرنده زینتی، 4 میلیون و 793 هزار و 600 تخم چشم زده ماهی، 20 تن خوراک میگو، یک میلیون و 65 هزار و 33 کیلوگرم گوشت منجمد گوساله خانوار و 879 هزار و 704 کیلوگرم گوشت منجمد صنعتی از کشور‌های (تایلند، دانمارک، فرانسه و کشور‌های حوزه خلیج فارس) وارد این استان و کنترل قرنطینه‌ای شده است.
دهقانی در ادامه با اشاره به تعامل بین استانی در سطح کشور اضافه کرد: طی این مدت برای261 هزار و 20 کیلوگرم فرآورده خام دامی شامل (شیر خام، تخم مرغ، دنبه گوسفندی، پوست گاوی و گوسفندی، پای مرغ، سنگدان) همچنین 46 هزار و 123 دام زنده، 343 هزار ماهی زینتی، 205 هزار و 783 کیلوگرم مرغ کشتار روز، 418 هزار و 527 کیلوگرم مرغ منجمد، 320 هزار و 919 کیلو گرم گوشت گرم گوسفند و بز، 364 هزار و 769 کیلو گرم گوشت منجمد گوسفند و بز، 329 هزار و 644 کیلوگرم گوشت گرم گاو و گوساله و 744 هزار و 749 کیلوگرم گوشت منجمد گاو و گوساله گواهی بهداشتی برای حمل به سایر استان‌ها صادر شده است که در مقابل 4 میلیون و 995 هزار و 764 کیلوگرم از انواع این‌گونه فرآورده‌های و همچنین 8 میلیون و 260 هزار و 925 کیلوگرم گوشت منجمد گاو و گوساله، 287 هزار و 254 کیلوگرم گوشت منجمد گاومیش، 90 تن گوشت منجمد گوسفند و بز، 933 هزار و 554 کیلوگرم مرغ منجمد، 9 تن گوشت گرم گاو وگوساله و هشت تن گوشت گرم گوسفند و بز از سایر استان‌ها واردات داشته‌ایم که با کنترل بهداشتی قرنطینه‌ای این اداره کل همراه بوده است. وی در پایان با یادآوری احتمال شیوع موج جدیدی از آنفلوانزای پرندگان در کشور‌های آسیای جنوب شرقی، و کوچ مداوم پرندگان، به مرغداران توصیه کرد تا اصول بهداشتی قرنطینه‌ای را به‌طور جدی مدنظر قرار دهند.

 

-----------------------------------------------

 

مسئول دامپزشکی کوهبنان:
مرغداران کوهبنان با بیماری آنفلوآنزا فوق‌حاد طیور آشنا شدند


 مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: مرغداران کوهبنان با بیماری آنفلوآنزا فوق‌حاد طیور بیشتر آشنا شدند.

محسن عسکرپور اظهار داشت: ویروس آنفلوآنزا یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های موجود در جهان است که می‌توان اذعان داشت، مهم‌ترین دلیل این مسئله قابلیت تغییر شکل و امکان آن با میزبان جدید است.
وی افزود: آنفلوآنزای فوق‌حاد طیور بیماری مهلکی است که می‌تواند صنعت مرغداری را مورد تهدید جدی ئر کشور و استان قرار دهد.
عسکرپور با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق‌حاد طیور در کوهبنان مشاهده نشده است، تصریح کرد: مطمئناً بهترین راه برای مبارزه با آیین بیماری جلوگیری از ورود آن به منطقه است که در این راستا لازم است، مرغداری‌ها موارد بهداشتی قرنطینه‌ای را مراعات کنند.
وی تصریح کرد: شبکه دامپزشکی کوهبنان برای هوشیار نگه داشتن مرغداران اقدام به برگزاری کلاس در این مورد کرده است.
عسکرپور گفت: مقداری مواد ضدعفونی کننده برای کمک بیشتر به صنعت مرغداری شهرستان کوهبنان میان مرغداران شهرستان توزیع شد.
وی بیان کرد: آنفلوآنزای فوق‌حاد طیور بیمارسی ویروسی است که در سه تیپ مشاهده می‌شود و ویروس این بیماری از طریق دستگاه گوارش، تنفس و مخاطات وارد بدن پرندگان سالم می‌شود.
عسگرپور اضافه کرد: دوره کمون بیماری سه تا پنج روز است، و وجود استرس‌های مختلف در سطح واحد‌، عفونت با سایر عوامل پاتوژن و عفونت با سویه‌های کم آنفلوآنزا، از عوامل مستعد کننده به شمار می‌روند.
مسئول شبکه دامپزشکی کوهبنان خاطرنشان کرد: کاهش شدید مصرف دان‌، خونریزی زیر جلدی ساق‌پا، ‌علایم تنفسی شامل سرفه و ریزش ترشحات بینی و چشم‌، اسهال، سیانوزه شدن تاج و ریش‌، دپرسیون و تورم سر‌، تلفات ناگهانی، پر خونی شدید ملتحمه و ریزش ترشحات از چشم و بینی تورم سینوس‌ها، پرخونی تاج و ریش از جمله علائم این بیماری به شمار می‌رود.

 

 

نظر شما
ادامه