کد خبر: ۴۶۳۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر


محققان جهاد دانشگاهی موفق شدند آنتی بادی های درمانی دارو درمانگر گاما را برای پیشگیری از اسهال دام تولید کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، اخیرا ۱۰ محصول جدید توسط محققان جهاد دانشگاهی با حضور «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و «حمیدرضا طیبی» رئیس جهاددانشگاهی به مرحله رونمایی رسید. یکی از این طرح ها تولید آنتی‌بادی‌های درمانی دارو درمانگر گاما به عنوان روشی نوین برای پیشگیری و درمان بیماری اسهال در دام بود.

«سیروس قائدی»، عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان در خصوص این پروژه گفت: این پروژه در راستای کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها در دام طراحی شده است و مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک  مقاومت های را در پی دارد.

وی افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از مؤثرترین سلاح‌های انسان در برابر بیماری‌ها هستند، امروزه مصرف بی‌رویه و نادرست آن در درمان بیماری‌های انسان و دام منجر به یک تهدید جدی شده است و هرساله حدود ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا می‌کنند که تعداد آن‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.

این محقق خاطر نشان کرد: بیماری اسهال در دام‌های تازه متولدشده یکی از عوامل موثر در بروز تلفات و یا از دست رفتن بازده اقتصادی است.

قائدی با بیان اینکه بالغ ‌بر ۱۰۰۰ میلیون ریال در سال از خروج ارز از کشور با عدم خرید انواعی از آنتی‌بیوتیک‌های خارجی صرفه‌جویی شده است بیان کرد: تاکنون ۲۰ دامداری و داروخانه از محصولی که تولید کرده ایم استفاده کرده‌اند و سالانه ۳۰۰۰ گوساله با استفاده از این دارو درمان شده‌اند. 

به گفته این محقق، با برآورد اولیه از آمار دام بزرگ و کوچک در ایران پیش‌بینی می‌شود در سال بیش از دو میلیون از این محصول موردنیاز باشد.

وی ادامه داد: با تولید این محصول بومی در کشور برای بیش از ۳۰ نفر به‌طور مستقیم و ۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

قائدی با بیان اینکه این دارو در بخش دامپروری و دامپزشکی رواج پیدا کند، تاکید کرد: امکان صادرات این محصولات به کشورهای خاورمیانه (با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشورهای همسایه در پرورش دام بزرگ و کوچک) وجود دارد.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
توصیه می شود جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی هر دو مورد تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس قرار بگیرند اولا انحراف از وظایف قانونی و ثانیا وضعیت درامدهای و هزینه های آنها مورد کنکاش قرار بگیرد. این دو تشکیلات به هیچ جایی پاسخگو نیستند.
پاسخ ها
مشاور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
شما حسادت نکن مابقی کارها دست بوده و هست
نظر شما
ادامه