کد خبر: ۴۶۱۸۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محسن اسدی لاری» افزود: خوشبختانه به خصوص در سال‌های اخیر، سازمان دامپزشکی همکاری‌های خیلی خوبی را از بابت بیماری‌های مشترک انسان و دام با مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت دارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بین‌الملل معتقد است که همکاری‌های میان بخش پزشکی و دامپزشکی باید فارغ‌ از ساختارها، در عملکرد تقویت شود. از نظر «دکتر محسن اسدی لاری» در حال حاضر با توجه به مساله غذا و موضوعات بیماری‌های مشترک انسان و دام، دامپزشکی و پزشکی هرچه بیشتر بتوانند با هم کار کنند، قطعا بهتر است و به سلامت مردم منجر می‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، وزیر بهداشت در چندین مصاحبه خود به شکل مستقیم و غیرمستقیم از تمایل خود به الحاق مجموعه دامپزشکی به وزارت بهداشت خبر داده‌اند. به نظر شما دامپزشکی و پزشکی باید مجموعه‌هایی جدا از هم باشند یا می‌توانند به هم محلق شوند؟ تجربه سایر کشورها در این زمینه چیست؟

برخی اصول مشترک میان دامپزشکی و پزشکی وجود دارد. بحث بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یا موضوع غذا یکی از موضوعات بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود و در همین راستا بعضی از کشورها سیستم یکپارچه سلامت را در نظر گرفته‌اند که آن را تعبیر به «One Health » می‌کنند. مثلا در کشور ایتالیا دامپزشکی در دل نظام سلامت قرار گرفته است. این سیاست البته موفقیت‌ها و جالش‌هایی را به شکل توامان در پی داشته است، کمااینکه در بیشتر کشورهای دنیا دو سیستم دامپزشکی و نظام سلامت از یکدیگر جدا هستند.

حکیم مهر: کدام روش عملکرد بهتری دارد؟

در مجموع نمی‌توان گفت که کدام روش برتر است اما در حال حاضر با توجه به مساله غذا و البته موضوعات بیماری‌های مشترک انسان و دام، دامپزشکی و پزشکی هرچه بیشتر بتوانند با هم کار کنند، قطعا بهتر است و به سلامت مردم منجر می‌شود.

حکیم مهر: آیا وزارت بهداشت این ظرفیت را دارد و این حمایت را می‌کند که دامپزشکی به آن ملحق شود؟

الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت یک بحث جداست که اگر بنده خارج از مجموعه وزارت بهداشت بودم، حتما در مورد آن نظر می‌دادم، اما الان نمی‌توانم نظر دهم. موضوعات ساختاری موضوعاتی نیست که خیلی راحت بتوان به آن پرداخت. هر موضوع دیگری را هم که وزارت بهداشت بخواهد به آن متصل یا از آن منفصل شود، چالش‌هایی دارد و باید این ظرفیت‌های ساختاری را در نظر گرفت و به آن پرداخت. در واقع به این شکل نیست که بتوانیم یک نسخه واقعی را برای‌ آن تنظیم کنیم. اما قرار گرفتن دامپزشکی و پزشکی در کنار هم، هیچ‌چیز نباید مانع از این شود که ما از جهت عملکرد و فانکشنال بتوانیم با هم کار کنیم و نزدیک شویم و سیاست‌ها و عملکردهای نوین را پیاده کنیم و در نهایت به ارتقای سلامت مردم برسیم. در این میان هر اتفاقی هم که بیفتد وظیفه اصلی ما هماهنگی و یکپارچگی سیاست‌هاست.

الان سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی دامپزشکی هم با هم کار می‌کنند و برخی چارچوب همکاری‌هایی در قالب فائو با یکدیگر دارند. در هر صورت اگر همکاری میان دامپزشکی و پزشکی نباشد خیلی از مشکلات ایجاد می‌شود. در سطح جهانی هم این همکاری‌ها وجود دارد و البته باید بیشتر شود و انعکاس‌های منطقه‌ای و داخلی آن در کشورها افزایش یابد. چون ما هنوز هم انعکاس منطقه‌ای آن را خیلی نمی‌بینیم و لذا باید أن را تقویت کنیم.

حکیم مهر: تخصص خود شما اپیدمیولوژی است. از نظر شما قرابت دامپزشکی به پزشکی بیشتر است یا به کشاورزی؟

غیر از موضوعات مربوط به تنظیم مقررات، بیشتر موضوعات حوزه غذا زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است. لذا از بابت تنظیم غذای سالم برای مردم، شاید بهتر باشد که دامپزشکی در سیستم جهاد کشاورزی در نظر گرفته شود. اما موضوعات ساختاری چیزی نیست که بتوان آن را با نقل قول از وزرا مبنی‌بر جداسازی یا حفظ وضع موجود حل کرد. مساله پزشکی و دامپزشکی را باید جدای از موضوعات ساختاری و از نظر عملکردی به آن پرداخت. 

واقعیت این است که این همگرایی‌ها بین پزشکی و دامپزشکی باید بیشتر اتفاق بیفتد، چون در نهایت منجر به تامین سلامت مردم می‌شود. من فکر می‌کنم مسائلی مثل تنظیم غذا و استانداردهای غذایی و همچنین پیشگیری از بیماری‌ها و احیانا پیشگیری از سرایت بیماری‌های دام به انسان مواردی هستند که باید به شکل جدی به آن پرداخته شود.

حکیم مهر: همکاری‌های میان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه به خصوص در سال‌های اخیر، سازمان دامپزشکی همکاری‌های خیلی خوبی را از بابت بیماری‌های مشترک انسان و دام با مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت دارد. این همکاری باید ادامه پیدا کند، تقویت شود و حتما به صورت نهادینه در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد، چون ما یک شبکه بهداشت و درمان بسیار قوی در منطقه و حتی دنیا داریم.

اگرچه من اطلاع زیادی در خصوص میزان تعامل میان شبکه‌های دامپزشکی موجود ندارم اما احساسم این است که این همکاری‌ها به خصوص در سطح شهرستان باید خیلی تقویت شود. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا سلامت مردم و حتی سلامت دام و محیط هم تقویت می‌شود؛ این چیزی است که مکلف به انجام آن هستیم. موضوعات ساختاری هم اگرچه باید به آن پرداخته شود، اما از نظر من در درجه دوم اولویت است. من بیشتر به عملکردها اهمیت می‌دهم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک البرزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
محترمانه گفتن نیازی به تغییر ساختار نیست!
خدارو شکر
انتقال که کاملا، الحاق هم به طور تقریبی موقعیت های شغلی بخش خصوصی دامپزشکی را در اختیار مهندسان بهداشت، مواد غذایی، و داروسازان در شرکت های دارویی دامی قرار خواهد داد.
اگر چه حقوق امثال بنده در بخش دولتی افزایش خواهد یافت ولی صنف دامپزشکی قدرت لازم برای جلوگیری از تضییع حق خود در وزارت بهداشت را نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
حکیم مهر میشه یک گزارش درباره قاچاق دام بزنید و نقش اداره دامپزشکی و پلیس را بگید که هر کدام چقد سهم دارند در پیشگیری از قاچاق دام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
چرا باز هم مسائل وارونه دیده می شود؟؟!

قائم مقام وزارت بهداشت که مصاحبه اش نشان می دهد به خوبی تحولات حوزه دامپزشکی در سطح جهان را می شناسد، دیگر به چه زبانی بگوید که وزارت بهداشت به نقش تخصصی و غیرقابل مصادره سازمان دامپزشکی سر تعظیم فرود می آورد و جند بار خواستار همکاری هر چه بیشتر سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت شد!

آن وقت وزارت بهداشت دنبال این باشد که فرصت شغلی تعدادی بازرس بهداشتی دامپزشک را که چندرغاز حقوق را آن هم بدون کمترین شغلی دریافت می کنند، غصب کند؟؟!

90 درصد داروهای طیور خارج از ویزیت کلبنیسین ها و داروخانه های دامپزشکی کامیون کامیون و مستقیم به مرغداری ها فروخته می شود!
داروسازان جرء کدام جذابیت را در تاسیس داروخانه دامپزشکی می بینند که طالب آن باشند؟؟!
رقابت اصلی بین صاحبان امتیازات عمده فروشی واردات و توزیع داروهای دامپزشکی است که اساسا برای دامپزشکان بخش خصوصی داروخانه دار توفیری نخواهد داشت که سازمان دولتی کجا باشد.

از طرف دیگر اگر سازمان غذا و دارو قدرت داشت نمی گذاشت که مجلس بخش مهمی از اختیاراتش را سازمان ملی استاندارد با وجود حمایت شدید توپخانه ای وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آن سلب کند!!!

ضمن اینکه موافقان الحاق خواهان تصویب قانون محکم از طرف مجلس هستند که تمام اختیارات فعلی سازمان به شکل مقتدرانه حفظ شود و سازمان مستقیما و بدون اجازه قانونی هیچ گونه دخالتی به زیر نظر وزیر بهداشت منتقل شود!

شما دولتی هستی و نفس ات از جای گرم بر می خیزد و خبر از خطرات عظیم سونامی بیکاران با این پذیرش نجومی دانشگاه مدرک فروش و تنزل شدید اعتبار دامپزشکی که رتبه اش از رشته های لیسانس هم کمتر شده است ندارید!!!

البته وزارت بهداشت بیش از برخی از مسئولان دامپزشک که سازمان دامپزشکی را با یک خطای فاحش یک سازمان دامپروری می انگارند، پی به ارزش استراتژیک خدمات دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت مردم برده است و
مشخص است با زرنگی تمام می خواهد تا آنجا که می تواند بدون اینکه بخواهد هزینه ای را بپردازد از ثمرات این خدمات حیاتی بدون دردسر بهره مند شود!

خدماتی که با جان فشانی دامپزشکان با این بودجه و اعتبارات قطره چکانی وزارت جهادکشاورزی به نوعی همانند با سیلی صورت خود سرخ نگهداشتن است!

از طرف دیگر ایشان بایستی بداند که سلامت غذایی از مزرعه حتی اگر با این اعتبارات ناچیز وزارت جهادکشاورزی قابل تحقق باشد که نیست،
بخش دیگر رسالت سازمان حکومتی دامپزشکی کنترل بیماری های زئونوز مثل هاری، مشمشمه و آنفلوانزای قابل انتقال پرندگان است که وزارت جهادکشاورزی اصلا انگیزه ای برای هزینه کردن در مورد این مسائل بهداشت انسان ندارد.

مشکلات مربوط به طب دام های کوچک و همراه هم جای خود را دارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
اذعان مکرر قائم مقام وزارت بهداشت به سنخیت شدید اهداف و رسالت های سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت فرسنگها با برخورد توهین آمیز 30 سال پیش یکی از پزشکان بیسواد و فرومایه که ابلهانه دامپزشکی را فقط درمان گاو در طویله و با تمسخر بردن گاو بیمار به بیمارستان ها می دانست فاصله گرفته است و این نتیجه فراگیر شدن اصل جهانی One Health است که نسیم آن هر چند با شدت و ضعف وزریدن گرفته است!
نظر شما
ادامه