کد خبر: ۴۶۱۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تیران و کرون، محمودآباد، مازندران، گیلان، خراسان شمالی و کردستان

 

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون:
دامداران در واکسیناسیون دام همکاری کنند

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون با اشاره به عدم همکاری بعضی از دامداران در واکسیناسیون دام گفت: دامداران باید در واکسیناسیون دام همکاری کنند.

فضل‌الله صالحی در جمع دهیاران شهرستان تیران و کرون از شناسایی و انهدام کانون تب برفکی همزمان با شیوع این بیماری در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: این کانون بیماری تب برفکی خسارات سنگینی به جای گذاشت.
وی افزود: بیماری تب برفکی گونه‌های متفاوتی دارد که باید از شیوع این بیماری جلوگیری کرد که تنها راه جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی از بین بردن امنیت زیستی ویروس آن است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون بیان داشت: دامداران برای از بین بردن امنیت زیستی ویروس بیماری تب برفکی باید از ورود دام آلوده به بیماری و از تردد غیر‌ضروری وسایل نقلیه و افراد به دامداری جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه دهیاری‌ها در شناسایی بیماری تب برفکی در بین دام و اعلام گزارش به شبکه دامپزشکی باید نقش خود را ایفا کنند، گفت: اگر دهیاری‌ها و دامداران با نشانه‌های تب برفکی آشنا باشند، با مشاهده این نشانه‌ها مراتب را به دامپزشکی گزارش می‌کنند و از شیوع بیماری جلوگیری به عمل می‌آورند.
صالحی با اشاره به خساراتی که بیماری تب برفکی به دامدار وارد می‌کند، افزود: شرکت بیمه تمام دام‌های کشور را علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان بیمه می‌کند که لازم است دهیاری‌ها این موضوع را به دامداران اعلام کنند.
وی با اشاره به عدم همکاری برخی از دامداران در واکسیناسیون دام گفت: دامداران باید در واکسیناسیون دام همکاری کنند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون یادآور شد: در اجرای یک طرح واکسیناسیون باید بالای 90 درصد از گروه حیوانات هدف پوشش داده شود که اگر پوشش طرح کمتر از 90 درصد باشد، واکسیناسیون تاثیرگذار نیست.

 

---------------------------------

 

سرپرست جدید شبکه دامپزشکی شهرستان محمود آباد معرفی شد
 
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران طی حکمی دکتر" امید پهلوانیان" را به سمت سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان محمودآباد منصوب کرد.


در حکم دکتر مختاری آمده است: با عنایت به تجربیات مفید و عملکرد جنابعالی به موجب این حکم به عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی محمودآباد منصوب می شوید، امید است با توکل به خداوند متعال و بر اساس اصول چهارگانه عدالت گستری، مهرورزی و خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی دولت خدمتگزار در انجام امور محوله مؤفق و مؤید باشید. در ادامه دکتر مختاری به اتفاق دکتر پهلوانیان و باکویی سرپرست روابط عمومی در فرمانداری محمودآباد حاضر شد و مدیر کل دامپزشکی مازندران ضمن معرفی دکتر پهلوانیان از واحدی فرماندار شهرستان محمودآباد درخواست کرد تا در راستای اقدامات و عملکرد شبکه دامپزشکی محمودآباد در جهت ارتقاء سطح بهداشتی این شهرستان حمایت های بیشتری داشته باشد.

------------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی راهکارهای جدید مبارزه با بیماریهای تنفسی طیور با حضور محقق مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی مشهد در ساری
 


طی هماهنگی بعمل آمده از سوی اداره کل دامپزشکی استان مازندران یک دوره کلاس آموزشی بازنگری و آشنایی با بیماریهای تنفسی طیور و تشخیص، درمان، پیشگیری و راهکارهای جدید مبارزه با بیماری های طیور شایع در مازندران برگزار گردید.
این کلاس آموزشی که با حضور دکتر طرقی ، محقق مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی مشهد جهت ارتقاء سطح آموزشی فعالان بخش طیور در استان برگزار شد کارشناسان بخش دولتی در جلسه صبح و کارشناسان بخش خصوصی در جلسه عصر در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی استان از یافته های جدید علمی و همچنین نحوه مقابله با بروز و شیوع احتمالی با برخی از بیماریهای تنفسی شایع در طیور آگاهی یافتند.   

-------------------------------

 

تمام کشتارگاههای طیور گیلان صنعتی شدند
 
دکتر علی بشری معافی مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اعلام اینکه تنها پنج کشتارگاه دام در شهرستان لنگرود و رودسر سنتی هستند، بر لزوم صنعتی شدن این کشتارگاهها تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون دو کشتارگاههای صنعتی " دام سالم " درتالش و کشتارگاه صنعتی " نمونه گیلان " دررشت فعالیت دارند، اظهارداشت: یک کشتارگاه صنعتی دیگرنیز درآینده نزدیک درشرق گیلان به بهره برداری می رسد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به تولید مرغ سبزدر استان گفت: درحال حاضربرای عدم استفاده از آنتی بیوتیکها و محدودیت استفاده از آن در مرغها نظارت صورت می گیرد و رویکرد کشور پس از خودکفایی فعلی درزمینه تولید مرغ٬ پیگیری برای کیفی شدن تولید آن است یعنی حرکت به سمت تولید مرغ ارگانیک و پرورش مرغ آلی و بدون مصرف کود شیمیایی است.
وی همچنین با عنوان اینکه تعدادی از واحدهای مرغداری استان که مصرف آنتی بیوتیک دارند، فاصله انتظار یعنی فاصله آخرین زمان مصرف آنتی بیوتیک درمرغها تا زمان کشتار را رعایت می کنند، افزود: دامپزشکی گیلان نیز درسه مقطع مختلف شامل قبل از جوجه ریزی٬ 15 روزگی و 35 روزگی جوجه واحدهای مرغداری را از نظر میزان استفاده از آنتی بیوتیکها کنترل می کند.
بشری معافی در ادامه از کد گذاری مرغهای سبز در گیلان به منظور عدم سوء استفاده و پیگیری تقلبهای احتمالی مراکز فروش فرآورده های دامی استان خبرداد و یادآورشد: استان گیلان چهارمین استان کشوردرتولید مرغ سبز است که این مهم را به صورت مستمر پیگیری و سایراستانهای خراسان رضوی، همدان و قزوین به صورت دوره ای درزمینه تولید مرغ سبز اقدام می کنند.

---------------------------------

 

مسوولان دامپزشکی خراسان شمالی: تجهیز پست قرنطینه چمن بید ضروری است
 

مسوولان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بر ضرورت توجه بیشتر به تجهیز پست قرنطینه 'چمن بید' این استان در راستای کنترل دام قاچاق و بیماریهای مشترک بین انسان و دام تاکید کردند.
پست قرنطینه 'چمن بید' در حوزه عمل شهرستان مانه و سملقان از توابع استان خراسان شمالی است و جزو 15 پست قرنطینه منطقه ای دامپزشکی کشور محسوب می شود. هم اکنون این پست قرنطینه منطقه ای به صورت شبانه روزی در محور بجنورد- جنگل گلستان فعال است و خودروهای حامل دام زنده یا فرآورده های دامی استانهای مازندران، خراسان رضوی گلستان، سمنان و خراسان شمالی را پوشش می دهد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: قرنطینه به عنوان یکی از ارکان و ابزارهای مهم تامین بهداشت دام و فرآورده های دامی از جمله در اجرای طرحهای پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی بشمار می رود.

دکتر 'مجید روحانی نژاد' اظهار داشت: فعالیت های قرنطینه ای گروه وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود که از قرنطینه داخل دامداری شروع و به استقرار ایستگاههای کنترل و پست های قرنطینه مرزی و بین استانی و اجرای شیوه نامه های بهداشتی قرنطینه ای حمل و نقل دام و فرآورده های خام دامی منتهی می شود. وی گفت : پست قرنطینه دامپزشکی' چمن بید' خراسان شمالی هم به صورت منطقه ای و در بخش کنترل خودروهای حامل دام و طیور و فرآورده خام دامی خروجی یا ورودی به استان از سمت غرب خدمات ارایه می دهد. او افزود: در ارایه خدمات مطلوب تر پست قرنطینه چمن بید در استان وعمل به اهداف تعیین شده برای قرنطینه منطقه ای، رفع مشکل زمین برای ساخت ساختمان و تجهیز آن به همکاری مسوولان دستگاههای مرتبط در استان نیاز است.

 روحانی نژاد گفت: خوشبختانه اخیرا نشستی به همین منظور در محل پست قرنطینه چمن بید با حضور مسوولان شهرستان مانه و سلمقان و انتظامی برگزار و مصوب شد زمین موردنیاز ساخت این پست تهیه و در اختیار دامپزشکی استان قرار گیرد. وی همچنین از ایجاد پست قرنطینه دامپزشکی داخلی در فاروج و اسفراین با همکاری پاسگاههای انتظامی این دو شهرستان خبر داد و گفت: با راه اندازی این پست های قرنطینه ای استانداری هم موافق است. مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:علاوه براین گشت مشترک سیار دامپزشکی و پاسگاههای انتظامی در سطح استان فعال است و محورهای فرعی را زیر پوشش قرار می دهد. معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم با ضروری دانستن تجهیز پست قرنطینه دامپزشکی چمن بید استان و قرار گرفتن در مسیر جابجایی دام زنده و فرآورده های خام دامی از استانهای همجوار به ایرنا، گفت: توجه به این مهم و رفع مشکلات در این بخش باعث می شود تا خدمات این اداره کل در امر کنترل قاچاق دام زنده و جابجایی فرآورده های خام دامی غیربهداشتی از این استان افزایش چشمگیری یابد.
دکتر 'حمید رمضانی' به عملکرد خدمات ارایه شده در پست قرنطینه چمن بید طی 9 ماهه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: طی این مدت از طریق این پست تعداد سه هزار و 300 دستگاه خودرو حامل دام و فرآورده های خام دامی کنترل شده است. وی گفت: از این تعداد 58 دستگاه خودرو فاقد ضوابط بهداشتی حمل و عدم مجوز، توقیف یا به مبدا عودت داده شده است. او همچنین افزود: طی 9 ماهه سال جاری از پست قرنطینه چمن بید تعداد 126 هزار راس دام زنده صادر شده است در حالی که طی همین مدت 400 هزار راس دام زنده صادر شده بود. دکتر رمضانی گفت: علت کاهش چشمگیر صادرات دام زنده، سخت گیریهای صورت گرفته در امر قاچاق دام در استان بوده است. وی افزود: همچنین طی این مدت 30 هزار تن شیر خام و یک میلیون و 700 هزار قطعه مرغ زنده در پست قرنطینه دامپزشکی چمن بیند کنترل و به استانهای غرب خراسان شمالی صادر شده است. استان خراسان شمالی واقع در شمالشرق کشور با بیش از دو میلیون راس دام از قطب های مهم دامپروری در کشور بشمار می رود.

-----------------------------------

 

حذف دام های آلوده و پاکسازی کانون بیماریهای مشترک در کردستان
 
مبارزه با بیماریهای مشترک به علت کثرت گونه ای عوامل بیماریزا، تنوع حیوانات میزبان، دوام عوامل بیماریزا در محیط، کافی نبودن واکسیناسیون، الزام در شناسایی و حذف دام های آلوده عامل انتشار بیماری، تحمیل هزینه های سرمایه گذاری و پرداخت هزینه های جاری مبارزه با این بیماریها از عوامل عمده و مانع در ریشه کنی بیماریهای مشترک می باشد.
دکتر مخدوم مدیر کل دامپزشکی کردستان در ادامه گفت: دامپزشکی کردستان با انجام واکسیناسیون 312 هزار راس دام و 17932مورد  تست با هدف حذف دام های مبتلا و پاکسازی کانون های بیماری سل، بروسلوز، مشمشه و هاری در سطح استان تعداد89 راس دام آلوده از گله ها حذف گردید.
وی خاطر نشان کرد: پوشش واکسیناسیون مناسب در استان موجب کاهش درصد آلودگی دامداریها ی صنعتی و نیمه صنعتی به41/% رسیده است.
وی در پایان اضافه کرد: در زمینه مبارزه با کیست هیداتید و بیماری هاری نیز تعداد 6349 قلاده سگ گله واکسینه و قرص ضد انگل خورانده شده است.

 

نظر شما
ادامه