کد خبر: ۴۶۰۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سربیشه، آذربایجان شرقی، محلات، کرمان و لامرد

 

شبکه دامپزشکی سربیشه موفق به کسب رتبه اول طرح تکریم ارباب رجوع در سطح شهرستان شد


بر اساس ارزیابی دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری خراسان جنوبی در طرح میزان رضایتمندی ارباب رجوع از نحوه عملکرد دستگاه های اجرایی، شبکه دامپزشکی سربیشه در سال 1388 رتبه اول در سطح دستگاه های شهرستان  را کسب نمود.
سید حمید محمدی رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه خدمت صادقانه و رضایتمندی ارباب رجوع را از اهداف اصلی دامپزشکی سربیشه دانست و از عملکرد کارکنان دامپزشکی شهرستان تقدیر کرد و افزود: کارکنان این شبکه جهت پیشبرد اهداف نظام تمام تلاش خود را بکار گرفته و خدمت بی منت به مردم فهیم شهرستان را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

------------------------------------------

 

در 9 ماهه سالجاری؛ ضد عفونی بیش از 96 هزار خودرو تحت نظارت دامپزشکی آذربایجان شرقی
 
عیسی مرادی کریمی گفت: این تعداد خودرو در محل قرنطینه‌های مرزی، کشتارگا‌ه‌های دام و طیور، مراکز جمع آوری شیر، کارخانجات خوراک دام و طیور و حمل و نقل دام وطیور زنده، با مصرف 14902 لیتر ماده ضد عفونی کننده، ضد عفونی گریده است.
وی افزود با توجه به اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است در این راستا خودروهای فوق الذکر که بیشترین تردد را در مرغداری‌ها و دامداریها دارند و می‌توانند عامل بسیار مهمی در انتقال بیماریها به خصوص تب برفکی و آنفولانزا باشند با تلاش همکاران شبکه‌ها دامپزشکی شهرستان‌ها خودروها با دقت تمام ضدعفونی گردیده و رانندگان آموزشهای لازم را در جهت رعایت  هر چه بیشتر ضوابط بهداشتی را دیدند.
دکتر کریمی همچنین از راه اندازی اکیپ‌های ضد عفونی در میادین دام خبر داد و خاطر نشان کرد؛ تردد تمامی خودروهای تحت نظارت دامپزشکی با مجوز صادر شده از شبکه‌های دامپزشکی صورت می‌پذیرد.


 

----------------------------------------

 

در محلات؛ 10 هزار رأس دام علیه بیماری بروسلوز واکسینه شد
 
رئیس شبکه دامپزشکی محلات گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 هزار و 68 رأس دام سبک و سنگین این شهرستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شد.
عباس رادمهر اظهار داشت: از مجموع دام‌های واکسینه شده 9 هزار و 155 رأس دام سبک و 913 رأس دام سنگین بوده‌ است.
وی تصریح کرد: بیماری بروسلوز یکی از چند بیماری مشترک بین انسان و دام است که در حال حاضر در جمعیت دامی منطقه تحت کنترل است.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات توزیع رایگان یک‌هزار و 200 لیتر سم و مایع ضدعفونی، سمپاشی 436 رأس دام سنگین، 70 هزار و 420 رأس دام سبک و سمپاشی 366 هزار و 298 مترمربع اماکن نگهداری دام در راستای پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌های مشترک را بخشی از اقدامات این شبکه به منظور مبارزه با بیماری‌‌های دامی عنوان کرد.
رادمهر ادامه داد: در صورت همکاری سایر ادارات و نهادها و دامداران در راستای رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی می‌توان امیدوار بود که در چند سال آینده این بیماری مشترک از جمعیت دامی و در نهایت از درون جمعیت انسانی حذف و ریشه‌کن شود.
وی گفت: در این مدت همچنین 38 رأس اسب در سطح اسب‌داری‌های محلات مورد تست مشمشه قرار گرفتند که همگی از لحاظ آزمایشات بالینی و معاینات صورت گرفته منفی گزارش شده‌ است.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات بیان داشت: در حال حاضر در شهرستان محلات سه مجتمع اسب‌داری و یک باشگاه سوارکاری وجود دارد که با پذیرش تعداد قابل توجهی سوارکار جوان یکی از ورزش‌های مفرح و فعال شهرستان محسوب می‌شود.
رادمهر اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 43 هزار و 882 رأس دام سبک و 7 هزار و 536 رأس دام سنگین توسط یک اکیپ دولتی و دو اکیپ غیردولتی علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
وی افزود: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های واگیردار است که به دلیل کاهش 25 درصد تولید شیر، 25 درصد تولید پشم، پنج درصد سقط جنین و 25 درصد کاهش تولید گوشت هر ساله خسارات فراوانی را به صنعت دامپروری کشور وارد می‌کرد که با اقدامات هماهنگ سازمان دامپزشکی و با مساعدت سازمان جهانی بهداشت دام در چند سال اخیر از جمله 22 نوبت مرحله‌بندی سراسری و همزمان با واکسیناسیون دام‌ها در سراسر کشور موفق به کاهش چشمگیری ابتلا دام‌ها به این بیماری شده‌ایم.

---------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
مسئولان برای تبدیل کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی چاره‌اندیشی کنند


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مسئولان استان کرمان باید برای حل مشکلات کشتارگاه‌ها و تبدیل کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی چاره‌اندیشی کنند.

دکتر غلامرضا زیدآبادی در سفر به شهرستان رفسنجان با اشاره به وضعیت کشتارگان این شهرستان اظهار داشت: بیشتر کشتارگاه‌های دام در سطح استان کرمان سنتی یا نیمه‌صنعتی هستند و این امر در روند بهداشتی استحصال گوشت و دیگر آلایش‌های خوارکی دام برای عرضه در بازار، اختلال ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: کارشناسان فنی و بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌ها بر روند ذبح دام و استحصال لاشه از لحاظ وجود علائم بیماری‌های دامی نظارت کامل دارند، اما مسئولان کشتارگاه باید نواقص بهداشتی در زمینه حمل و نقل، نگهداری و عرضه گوشت را حل کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: مسئولان استان باید برای حل این مشکل و تبدیل کشتارگاه‌های استان از سنتی به صنعتی چاره‌اندیشی کنند.
زیدآبادی افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این امر بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در بخش دیگری از سفر خود از شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های سیرجان، شهربابک و انار بازدید کرد.
وی در جمع دامداران شهرستان شهربابک مشکلات موجود در مورد کارخانه مس که سبب آلودگی مراتع و تلف‌ شدن دام‌های منطقه شده است را بررسی کرد.
زیدآبادی در این سفر با فعالان بخش خصوصی دامپزشکی این شهرستان‌ها ملاقات کرد و همچنین از کشتارگاه دام شهرستان رفسنجان بازدید به عمل آورد.
در این بازدید که نماینده شهرداری این شهرستان حضور داشت مقرر شد، تمام نواقص مربوط به خط کشتار، محیط کشتارگاه و امکانات موجود در اسرع وقت برطرف شود.

 

----------------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی لامرد خبر داد:
شیوع چند بیماری دام و طیور در لامرد


رئیس دامپزشکی لامرد گفت: نقاطی از شهرستان لامرد آلوده به بیماری‌های دام و طیور از قبیل نیوکاسل و برونشیت شده است.

اکبر سهیلی اظهار داشت: اگر چه شرایط استان فارس در بحث بیماری‌های دام و طیور، نسبت به سایر استان‌ها به ‌طور نسبی بهتر است اما ما در یک نقطه از شهرستان لامرد، در حوزه دهستان سیگار از محدوده کشتارگاه تا چاه ‌قائدی که محل تجمع واحدهای تولید مرغ و طیور است، وضعیتمان نابهنجار و آلودگی و بیماری نیوکاسل، برونشیت به ‌صورت شدید مشاهده شده است و واحدهای گوشتی که در این محدوده فعالیت می‌کنند درگیر این آلودگی هستند.
وی افزود: در حال حاضر مرغداری‌های واقع در منطقه اشکنان و همچنین غرب لامرد از میرحسنی به طرف محدوده غرب عاری از این بیماری هستند، اما سایر نقاط آلوده شده است.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لامرد اضافه کرد: اقدامات قرنطینه‌ای و امنیتی لازم انجام شده و کارشناسان طیور اداره‌کل دامپزشکی استان فارس در این شهرستان حضور یافته و اقدامات لازم برای مهار بیماری و آلودگی انجام شده است.
سهیلی با اشاره به‌ این موضوع که واحدهای گوشتی که در محدوده حوزه دهستان سیگار از کشتارگاه تا چاه‌ قائدی فعالیت می‌کنند به شدت آلوده شده‌اند، بیان داشت: در صورت رعایت مسائل زیستی این بیماری‌ها مهار می‌شود، اما در صورت عدم رعایت این مسائل این بیماری‌‌ها کماکان تلفات می‌گیرند و باقی می‌مانند.

 

 

نظر شما
ادامه