کد خبر: ۴۶۰۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست:
«دکتر مجید خرازیان‌مقدم» افزود: مواردی از آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان که در فصل‌هایی غیر از آبان تا پایان اسفند در کشور گزارش می‌شود، نشان‌دهنده شکل‌گیری نوعی از بیماری است که مرتبط با پرندگان وحشی مهاجر نیست ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به وجود یکهزار و 170 گونه مهره دار در کشور گفت: از این تعداد 87 گونه در معرض تهدید انقراض قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجید خرازیان مقدم» روز دوشنبه در جلسه کارگروه کنترل و پیشگیری بیماری های حیات وحش که در محل معاونت عمرانی استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: بنا بر برنامه پنج ساله ششم توسعه برای حفظ و جلوگیری از انقراض گونه های در معرض تهدید در صورت تامین اعتبار باید 30 برنامه عمل تهیه و اجرا شود.

وی افزود: طی چند سال اخیر 10 برنامه عمل تهیه شده و با محوریت استان ها در استانداری های هدف مطرح شده است تا با روند تصویب و در نظر گرفتن ردیف های اعتباری اجرا شوند.

خرازیان مقدم با بیان اینکه لرستان از استان های با تنوع زیستی شاخص در کشور است گفت: این استان در زمینه اجرای برنامه های مرتبط در مورد حفاظت از محیط زیست موفق عمل کرده بطوریکه در برنامه عمل مربوط به پلنگ، سمندر کوهستانی، لرستان و خرس قهوه ای بخوبی اقدام کرده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این اقدامات در شرایطی انجام شده که اعتبارات مورد انتظاری که باید تخصیص می یافت محقق نشده و با تلاش جمعی همکاران حاصل شده است.

وی در مورد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز گفت: این بیماری بیشترین مشکلات را در حیات وحش ایجاد می کند به اینصورت که ارزش اقتصادی حیات وحش را نمی توان همانند یک دام با ارزش اقتصادی مشخص تعیین کرد و ارزش ریالی ندارد بنابراین خساراتی که این بیماری به جیات وحش وارد می کند را هم نمی توان برآورد ریالی کرد.

خرازیان مقدم اظهار داشت: سازمان دامپزشکی در خصوص مقابله با این بیماری تعهد دارد تا سال 2030 نسبت به ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اقدام کند و هم اکنون هم همکاری خوبی با سازمان محیط زیست داشته است.

وی افزود: این بیماری که از دام سبک منتقل می شود سالیان گذشته تلفاتی داشته که خوشبختانه طی سال های اخیر کمتر شده و دراستان لرستان نیز هیچگونه تلفاتی گزارش نشده است.

خرازیان مقدم در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: این ویروس طی چند سال اخیر در کشور بومی شده است اینکه این بیماری در فصل هایی غیر از آبان تا پایان اسفند در کشور مواردی از آن گزارش می شود نشان دهنده شکل گیری نوعی از این بیماری است که مرتبط با پرندگان وحشی مهاجر نیست.

وی با اشاره به نتایج مطلوب سرشماری حیات وحش در لرستان گفت: افزایش برخی گونه های حیات وحش در لرستان اتفاق مثبتی است که در عین حال نیازمند امنیت، بهداشت، تامین آب و آبشخور و علوفه مورد نیاز است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید عطارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
با سلام و احترام : به استحضار اقای دکتر می رسانم که طاعون نشخوارکنندگان کوچک علیرغم نام ترسناکش بیماری ساده ای است و طول مدت کنترل و ریشه کنی می توند در سه سال خلاصه شود . مهم ایجاد تسهیلات از جمله کمک به ساخت واکسن در کشور است تا بتوان جمعیت دامی را تحت پوشش قرار داد که به دلایل مختلف از جمله حمایت از واردات موضوع بقول معروف پشت گوش انداخته میشود ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
خوب آقایان بفرمایند جلوگیری از تلفات حیات وحش و طاعون نشخوار کنندگان کوچک که بیماری مشترک حساب نمی شود و از طرفی هم ربطی به تولید ندارد چه ربطی به وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی دارد؟
نظر شما
ادامه