کد خبر: ۴۶۰۳۷
 

انسان‌ها به قدری مرغ پروش داده‌اند که این حیوان به نماد دوره‌ی زمین شناسی آنتروپوسین (دوران تاثیرگذاری انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی سیاره) بدل شده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از قانون، « کاریس بنت» محقق دانشگاه لستر بریتانیا در پژوهشی به دنبال نحوه‌ی تاثیرگذاری انسان بر بیوسفر زمین می‌گشتند و متوجه شدند که انسان با تولید ۲۱ میلیارد مرغ و جوجه، بیشترین تغییر را در زیست بوم کره ایجاد کرده‌است. بنابر ادعای این دانشمندان، دستکاری صنعتی روی ساختار و ارگانیسم این گونه‌ی جانوری و پرورش جوجه گوشتی، تاثیری اساسی بر سیاره‌ ما گذاشته است.

از سال ۱۹۵۰ میلادی، مصرف جوجه و مرغ به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و از آن زمان به بعد اندازه یا شکل این گونه جانوری دچار تغییراتی شد. بدین ترتیب استخوان‌بندی و ژنتیک کنونی مرغ‌ها با آنچه نسل‌های قبلی آن به طور طبیعی داشتند، تفاوت کرده است.

جوجه گوشتی، گونه‌ای است از جوجه‌های مرغ که برای تولید گوشت، پرورش داده می‌شوند و نمی‌توانند بدون کمک انسان زنده بمانند. با بزرگتر شدن عضلات سینه و ران مرغ، ارگان‌های حیاتی نظیر قلب و کبد آن بسیار کوچکتر شده‌اند و موجب شده عمر این جاندار کم شود.

طبق تحقیقات دانشگاه لستر از آنجایی که انسان‌ها این گونه‌ی جانوری را دستکاری کرده‌اند و آن را به منبع اصلی مصرف مواد غذایی بدل نموده‌اند، این جانور، اصلی‌ترین تغییری است که آدمی در دوره‌ی مدرن زندگی خود ایجاد کرده و نماد بشر در آنتروپوسین به شمار می‌رود.

البته تخمین زده شده که این دوران نیز تمام خواهد شد و انسان‌ها منبع جدیدی برای تامین پروتئین روزانه پیدا خواهند کرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولید کننده‌ی مرغ جهان، به دنیال تامین پرو‌تئین گیاهی هستند و تغییراتی در این زمینه را نوید می‌دهند.

 منبع: نیوزویک
 
نظر شما
ادامه