کد خبر: ۴۶۰۳۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
استاد فارماکولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر گودرز صادقی» افزود: در ایران داروی کلرامفنیکل با وجود ممنوعیت، به عنوان محرک رشد در طیور استفاده می‌شود ...
 

حکیم مهر: استاد فارماکولوژی و مدیر گروه علوم زیستی مقایسه ای دانشگاه تهران، با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور نظارت شده نیست، تصریح کرد: استفاده از آنتی بیوتیک ها در دام و طیور، مقاومت دارویی را توسعه می دهند و انسان را هم بی سلاح می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «دکتر گودرز صادقی» افزود: مشکل اصلی در زمینه استفاده از آنتی بیوتیک ها این است که کشور ما دارونامه رسمی دامپزشکی ندارد؛ حتی اگر دامپزشک یا دامپروری تخلف کند، معیاری برای رسیدگی به عملکرد او و تخلف های انجام شده، وجود ندارد.

استاد فارماکولوژی و مدیرگروه علوم زیستی مقایسه ای دانشگاه تهران، تولیدکنندگان را در قبال دز استفاده از دارو مسئول دانست و تصریح کرد: بنابراین لازم است که مرجعی برای تعیین دز آنتی بیوتیک ها در کشور وجود داشته باشد؛ لازمه این امر ایجاد یک دارونامه رسمی توسط سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی یا کارشناسان این حوزه که به عنوان مشاوران قوه قضاییه فعالیت دارند، به عنوان یک مرجع است.

برگزاری همایش مقاومت های آنتی بیوتیکی با همکاری OIE

صادقی گفت: پیشنهاد کرده ایم که در تابستان سال آینده با همکاری سازمان بین المللی بهداشت حیوانات (OIE )، همایش یا کارگاه آموزشی با محوریت دانشگاه تهران و همکاری سازمان دامپزشکی و سازمان OIE در این زمینه برگزار کنیم.

او افزود: برخی از آنتی بیوتیک ها برای انسان بسیار استراتژیک هستند یا مانند کلرامفنیکل عوارض شدیدی در انسان دارند که نباید در خوراک دام استفاده شوند.

وی ادامه داد: براساس شواهد موجود، کلرامفنیکل که البته برای انسان دیگر یک داروی محوری محسوب نمی شود، در ایران با وجود ممنوعیت به عنوان محرک رشد در طیور استفاده می شود.

سهم ناچیز داروهای دامی در اقتصاد کشورها

صادقی درباره سهم تولید و تجارت داروهای دامی در اقتصاد کشورها، گفت: داروهای دامی در مقایسه با داروهای انسانی سهم بالایی ندارند، اما برای هر داروی دامی که در دنیا مجوز دریافت می کند، بیش از ۳۰ میلیون دلار هزینه می شود.

او افزود: میزان تولیدات داروهای دامی در برخی کشورها مانند هلند، بلژیک، امریکا و آلمان و همچنین تا حدودی در کشورهایی مانند اسلواکی و مجارستان قابل توجه است.

وی ادامه داد: هر چقدر که میزان صنایع شیمیایی، دارویی و دامپروری در کشورها پیشرفته تر باشد، به همان میزان سهم تولید و تجارت داروهای دامپزشکی در اقتصاد ملی شان بالاتر است.

این استاد تمام دانشگاه تهران با بیان اینکه بیشتر داروهای دامپزشکی کشور وارداتی هستند، درباره وضعیت تولید و تجارت این داروها، اظهار کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده در زمینه واردات مواد اولیه و تغییرات نرخ ارز، مشکلات بسیاری را برای شرکت های دارویی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در درجه اول، افزایش قیمت ارز و غیرقابل پیش بینی بودن آن و سپس تحریم ها در این موضوع اثرگذار هستند.

جلوگیری از ورود داروهای بی کیفیت با نظارت سازمان دامپزشکی

این متخصص فارماکولوژی از دانشگاه اوترخت هلند، کیفیت داروهای دامی تولید شده در کشور را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: با توجه به نظارت سازمان دامپزشکی و کمیته ای که در این سازمان برای بررسی و تصویب داروهای دامی وجود دارد، تا حدود زیادی از ورود داروهای بی کیفیت به کشور جلوگیری شده است.

او افزود: سازمان دامپزشکی در بیشتر موارد این کمیته را ملزم به انجام کارآزمایی بالینی حتی در خصوص داروهای وارداتی از کشورهای مطرح که مراحل کامل آزمایش های استانداردسازی را پشت سر گذاشته اند، می کند؛ به ویژه در زمینه داروهایی که در کشور تولید می شوند، این سختگیری ها بیشتر است.

استاد فارماکولوژی و مدیرگروه علوم زیستی مقایسه ای دانشگاه تهران همچنین درباره برگزاری نخستین دوره نمایشگاه تخصصی داروهای دامپزشکی (فارماکوپه) نیز اظهار کرد: این نمایشگاه لازم و ضروری است اما زمان برگزاری آن با توجه به مشکلاتی که صنعت داروهای دامی کشور از آن رنج می برد، مناسب نیست.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
چرا قرص نیکوزاماید در بازار پیدا نمیشه با توجه که موقه دارو انگلی مناطق گرمسیریه جوابش از کی بگیریم داروخانه دامپزشکی
ناشناس
|
Finland
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
سلام بر حکیم مهر عزیز اخیرا در خبر گزاری فانا خبری در تلگرام مبنی بر دخالت دامپزشکان در بحث دلروهای دامی و لزوم انتقال این صنعت به داروسازان انشار شده که در کانال تلگرامی فانا اخبار دارو سلامت زده شده و در تلگرام در حال انتشار است.. لطفا حکیم مهر و اساتید فارماکولوژی هرچه سریعتر این خبر مطالعه و نسبت به این اقدام واکنش نشان دهید..دقیقا داخل خبر اماده داروسازان باید در شرکت دارویی دامی مسول فنی شم...همینو کم داشتیم..لطفا حکیم مهر هرچه سریعتر پیگیری کنید ممنون..
ناشناس
|
Finland
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
حکیم مهر خواهشا اخبار دارو سلامت دنبال کنید در گروه های داروسازان بحث عدم دخالت دامپزشکان در صنعت داروهای دامی و واگذاری ان به دلروسازان داغه..لطفا کانال خبری فانا یا همان اخبار دارو سلامت را دنبال کنید حتی کریکولوم درس فارماکولوژی دامپزشکی دارن مورد بحث قرار میدن و حسابی دامپزشکی رو دارن دارو سازا میکوبنند خواهشا حکیم مهر و اساتید فارماکولوژی..سریعا موضع خودتون به این بی احترامی فانا اعلام کنید
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
کاملا درسته در حالی که دکتر صادقی عزیز دارن از فارماکولوژی دامی حمایت میکنند در فانا واخبار دارن برلزوم عدم دخالت دامپزشکان در زمینه داروهای دامی و وگذاری ان به داروسازان تاکید میکنند...لطفا حکیم مهر به کانال اخبار دارو و سلامت رفته و متن خبری را در اینجا انتشار دهید تا همه دامپزشکان اگاه بشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
1
در همه جای دنیا به جز ایران از جمله آمریکا سازمان واحدی به داروهای انسانی و دامپزشکی رسیدگی می کند!
ولی هم اکنون 90 درصد از داروهای طیور بدون ویزیت کلینیسین ها و داروخانه های دامپزشکی مستقیما به مرغداران به فروش می رسد!
آنهایی که اظهار نگرانی می کنند آنهایی هستند که از بازار پرسود واردات داروهای دامپزشکی منفعت ها می برند و می ترسند با یک کاسه شدن صنعت داروسازی انسانی و دامی، بازارشان کساد شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
از معجزات حکیم ما این بوده که شیره را میخورده و میگفت شیرین است یه همیچن ضرب المثلی باید باشه
متاسفانه کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
جناب دکترتابحال دربیرون ازدانشگاه کاردرمانی انجام داده ایدکه کیفیت داروهای داخلی راخوب اعلام می کنید
تنها چیزی که می توانم بگویم اثربخشی زیرپنجاه درصدولی عوارض جانبی صددرصد
نمونه بارزآن ویتامین کایاانروفلوکساسین دامی وبوپارواگون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
موضوع اصلی این نیست که داروسازان بخواهند داروخانه دامپزشکی بزنند چون نسبت به داروخانه های انسانی،
دندان گیر نیست!
آنچه که توجه داروسازان عمده را جلب کرده است، سودهای هنگفت نجومی است که در بازار عمده فروشی داروهای دامپزشکی کسب می شود.
سودهایی که داروخانه داران دامپزشک معمولی سهمی از آنها ندارند!
نظر شما
ادامه