کد خبر: ۴۶۰۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

هویت بی نام و نشان، نبود تاریخ مصرف و پروانه تاییدیه بهداشتی در محصولات لبنی فله ای و سنتی، نگرانی هایی برای سلامت عمومی به دنبال دارد که خبرها گویای تاریخ دارشدن محصولات مراکز مجاز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در سالهای اخیر وجود برخی شایعات و یا اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی برخی افراد در مورد وجود روغن پالم در فرآورده های لبنی پاستوریزه، موجب گرایش بیشتر مردم به استفاده از لبنیات سنتی و فله ای شده است.

تمایل مردم کرمانشاه به مصرف این محصولات محلی موجب شده تا شاهد افتتاح مغازه های متعدد و یا تبدیل مغازه های قدیمی به مغازه های بزرگ در خیابان هایی همچون برق، خیام، بهار، گلستان و غیره به شکلی نوین و مدرن باشیم.

با این تصور که اگر همه این محصولات کاملا بهداشتی و سالم باشند ولی مشخص نبودن زمان مصرف موجب شک و تردید برای حفظ سلامت عمومی شده که خبرها از هویت دارشدن، توانمندشدن و نظارت بهتر براین اصناف خبر می دهد.

فروشندگان فرآورده های لبنی سنتی توانمند می شوند

چنانچه کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از توانمندسازی اصناف با ارائه دوره های آموزشی خبر داد.

بهمن خدادادیان افزود: از سوی دیگر دستورالعملی از سوی ارگان های مسئول برای فعالیت بیشتر بر مراکز عرضه لبنیات سنتی با ایجاد چارچوب و هدفمندشدن این واحدها صادر شده که این دستورالعمل به همه ارگان های مربوطه ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد، نظارت ها بر سایر مراکز مرتبط با موادغذایی و نمونه برداری از آنان همواره اعمال می شود.

از بیماری های مشترک انسان و دام غفلت نورزیم

با این حال سرپرست شبکه دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: واحدهای عرضه لبنیات سنتی، عمده ترین عامل انتقال بیماری تب مالت از فرآورده لبنی به انسان هستند.

امید حاج محمدی افزود: دامپزشکی به هیچ یک از لبنیات سنتی های سطح شهر مجوز نداده و از طرفی بر واحدی که مجوز نداشته باشد، نظارتی هم نمی شود.

وی یادآور شد، مجوز این واحدها توسط اصناف و مرکز بهداشت صادر می شود و این ارگان ها مسئول نظارت و بازرسی بر آنها هستند.

از سوی دیگر چگونگی نظارت بر قیمت محصولات لبنی سنتی سوال دیگری است که ذهن مخاطب را درگیر می کند، اینکه با درنظرگیری نبود برچسب قیمت گذاری، چه تدبیری برای جلوگیری از کم فروشی و گرانفروشی این محصولات اعمال می شود.

از همین رو معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از وجود کمیسیون نظارت بر قیمت ها خبر داد که به تعیین نرخ ها می پردازد.

رامین پهلوانی افزود: این کمیسیون قیمت اتحادیه را اعلام می کند و بنا به تورم جدید و تورم سالیانه، اتحادیه موظف است قیمت جدید را در قالب نرخنامه به تولید کننده و فروشنده تحویل دهند.

نوشتن قیمت به صورت دستی تخلف است

وی با بیان اینکه در سطح شهر کرمانشاه 2 تولیدکننده صنعتی و سنتی وجود دارد، افزود: نوشتن قیمت به صورت دستی تخلف است و حتما باید نرخنامه اتحادیه مهر و امضا شده در هر صنف وجود داشته باشد که این برگه اساس کار ما خواهد بود.

پهلوانی اضافه کرد: علاوه براین، قیمت تهران را از طریق سامانه اخذ می کنیم و به بازرس ابلاغ می کنیم تا با توجه و مقایسه نرخنامه جدید تهران و اتحادیه، استعلام گرفته می شود.

وی افزود: اگر نرخنامه با اتحادیه یکسان نباشد گویای تورم، گرانفروشی و یا کم فروشی است که در صورت تکرار مجازات مختلفی همچون سه ماه لغو مجوز و یا ندادن مجوز اعمال می شود ولی نباید فراموش کرد که بازار وسیع است که این گستردگی نظارت را با دشواری مواجه می کند.

پهلوانی افزود: با وجود نوسان در بازار، همه ارگان های مسئول در حال نظارت هستند و در تلاشند تا تخلفات را به حداقل ممکن برسانند.

لبنیات مجاز محلی تاریخ دار می شود

در پایان کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه مراکز مجاز عرضه فرآورده های لبنی سنتی که دارای پروانه بهداشتی است مورد تایید بوده و نظارت های مستمر بر فعالیت آنان انجام می شود، افزود: براساس آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت که به واحدهای بهداشتی ابلاغ شده تا قبل از پایان سال محصولات لبنی برچسب دار می شوند تا تاریخ تولید و انقضا بر روی این محصولات درج شود و مسئولیت این امر با نظارت هایی که از طریق مرکز بهداشت اعمال می شود به واحد صنفی داده شده است.

علیرضا اجرایی در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب بالارفتن رغبت مردم به مصرف این نوع فرآورده های لبنی شده، گفت: بخشی از این رغبت، به مسایل فرهنگی و ذائقه مردم باز می گردد و از سوی دیگر برخی شایعات و تبلیغات در این امر تاثیرگذار بوده است، با این وجود بدیهی است که نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل کشور، نظارت های قابل قبولی بر مراکز مجاز عرضه این نوع لبنیات اعمال شده و مشکل تهدید کننده سلامت مردم در مراکز تحت نظارت دیده نشده است.

اجرایی اظهار داشت: لبنیات صنفی مشابه همه مراکز عرضه و فروش مواد غذایی، به صورت ماهانه از طریق بازرسان بهداشت محیط، مورد نظارت بهداشتی قرار می گیرند و چنانچه تخلفی در بحث بهداشت فردی و بهداشت محیط و مکان، ابزار و تجهیزات و کیفیت محصولات مشاهده شود براساس موارد قانونی با متخلفان برخورد می شود.

مراقب مصرف شیرخام باشید

وی بهترین زمان مصرف این نوع لبنیات تا قبل از اجرای این طرح، اظهار داشت: آنچه که در زمینه بهترین زمان مصرف شیر خام در حوزه سلامت مدنظر است این است که شیر خام در نقطه جوش نزدیک به یک دقیقه حرارت ببیند و بجوشد و پس از سردشدن مصرف شود.

وی یادآور شد، باتوجه به دستورالعمل دامپزشکی بحث شیرخام مهم است که باید از مراکز جمع آوری مطمئن و از مکان های مورد تایید، تهیه شود.

تشکیل پرونده برای 44 واحد لبنی متخلف

اجرایی اضافه کرد، از ابتدای سال جاری تاکنون 44 مورد پرونده تخلف برای واحدهای عرضه لبنیات سنتی تشکیل شده و بیش از 10مورد تعطیلی مکان داشته ایم.

این مسئول از رعایت نشدن بهداشت فردی، نقص در ابزار و تجهیزات و نقص در بهداشت محیط و مکان به عنوان شایع ترین تخلفات یاد کرد.

 380 واحد مجاز عرضه لبنیات محلی در استان کرمانشاه وجود دارد که از این میزان 220 واحد در سطح شهرستان کرمانشاه است و از طریق مرکز بهداشت نظارت ها اعمال می شود.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
کار بسیار مسخره ای است
کارخانه ها رو به برشکستگی میکشونید، نظارت بر این لبنیات هم غیر ممکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
همه می دانند که فروختن شیر غیر پاستوریزه
از طریق لبنیاتی های سنتی خلاف اصول بهداشت و سلامت عمومی است ولی سازمان دامپزشکی به دلیل اینکه
به اصطلاح پشت اش از نظر وزارتی
در وزارت سودمحور جهادکشاورزی گرم نیست نمی تواند کاری اساسی را انجام دهد!
نظر شما
ادامه