کد خبر: ۴۵۹۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تحول نظام سلامت، طرحی خوب در نظام اسلامی می باشد اما دامپزشکی در آن دیده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شهرام موحدی» افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در زمینه برخورداری شبکه دامپزشکی از مزیت های طرح تحول نظام سلامت اقدام کنند زیرا این شبکه نقش انکارناپذیری در تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه بر عهده دارد.

وی در این زمینه بیان کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ واحد پرورش طیور در استان اصفهان فعالیت دارند و وجود این تعداد مرغداری در استان نیازمند توجه بیشتر به موارد بهداشتی و مقابله با بیماری از سوی پرورش دهندگان طیور و شبکه های دامپزشکی می باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: این استان رتبه نخست در تولید شیر، بوقلمون، ماهی زینتی و رتبه دوم تولید تخم مرغ کشور می باشد اما شبکه دامپزشکی با چالش های اساسی مانند خالی ماندن ۱۵۰ پست سازمانی رو به رو شده که خدمت رسانی بهنگام و موثر را تحت تاثیر قرار داده است.

وی، شناسایی ۲۷ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان از تیرماه سال جاری تا کنون را یادآور شد و عنوان کرد: این کانون ها در شهرهای شهرضا، تیران و کرون، فلاورجان و نجف آباد ۱۶ واحد پرورش مرغ تخمگذار، ۱۰ واحد پرورش بوقلمون و یک واحد پرورش جوجه مرغ تخمگذار را درگیر کرده بود.

به گفته موحدی، میزان تلفات این واحدها نزدیک به ۱٫۵ میلیون قطعه بود که افزون بر ۱۴٫۵ میلیارد ریال غرامت از سوی دامپزشکی تعیین و تامین اعتبار شد.

وی در ادامه به تزریق سالانه ۱۳ میلیون واکسن دامی در برابر انواع بیماری ها از جمله تب برفکی، تب مالت و هاری اشاره کرد و گفت: بازدید و نظارت بر کشتارگاه های دام و طیور در راستای حذف کشتارهای غیر قابل مصرف از چرخه توزیع به صورت مستمر صورت می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین در مورد عرضه مرغ با عنوان ارگانیک تصریح کرد: این نوع مرغ وجود ندارد اما مرغ بدون آنتی بیوتیک که به مرغ سبز مشهور شده، در بازار موجود می باشد.

وی در ادامه اردستان را قطب تولید گوشت مرغ و پرورش دام استان اصفهان عنوان کرد و افزود: با تلاش های دامپزشکی و دامداران، موردی از آلودگی در این شهرستان گزارش نشده است.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
تنها راه بهره مندی سازمان دامپزشکی از مزایای طرح سلامت این است که خود را به عنوان یک سازمان حکومتی که نقش اصلی اش تضمین سلامت غذایی از مزرعه تا سفره و مبارزه با زئونوزهاست معرفی کند
و تولیت بخش خصوصی فعال را در امر بهداشت و درمان دام ها به سازمان نظام دامپزشکی بسپارد!

در این صورت سازمان دامپزشکی می تواند با قرار گرفتن در جایگاه حقیقی خود در خانواده بزرگ وزارت بهداشت بر اساس اصل پذیرفته شده جهانی بهداشت واحد One Health
به صورت یک سازمان تخصصی مستقل در زیر نظر شخص وزیر بهداشت و بدون هیچ گونه اجازه تداخل دیگران، بیشترین سهم خواهی را از اعتبارات سلامت با استفاده از راهبرد "پیشگیری بهتر از درمان است" از مجلس مطالبه کند!

در غیر این صورت هیچ کس نخواهد پذیرفت که به وزارت سود محور جهادکشاورزی و این سازمان دامپزشکی که خود را یک نهاد کشاورزی اعلام می کند ذره ای از اعتبارات طرح سلامت وزارت بهداشت را اختصاص دهد!
نظر شما
ادامه