کد خبر: ۴۵۸۶۲


مدیرکل دامپزشکی مازندران از ادامه بازرسی و نمونه گیری پرندگان مهاجر و زمستان گذران در تالاب‌ها و آببندان‌های استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «سیدحسین رضوانی» مدیرکل دامپزشکی مازندران، با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ تا یک میلیون پرنده مهاجر به تالاب‌ها و آبگیر‌های مازندران مهاجرت می‌کنند گفت: از اواخر تابستان امسال و با سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب‌های استان آغاز شده است.

وی از اجرای طرح بازرسی مشترک بین اداره کل دامپزشکی و محیط زیست استان از شهریور امسال با ورود پرندگان مهاجر و زمستان گذران به تالاب‌ها و آبگیر‌ها خبر داد و افزود: تا کنون بیش از ۹ هزار نمونه گیری از پرندگان بومی و مهاجر زمستان گذران درزمینه بیماری ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گرفته شده است.

رضوانی گفت: تا کنون موردی از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان بومی و مهاجر مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: برای بازرسی و نمونه گیری از پرندگان مهاجر و زمستان گذران در هر شهرستان یک مامور دامپزشکی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به حضور پرندگان مهاجر و همچنین فصل سرما لازم است مردم به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم، گفت: همه ساله در این فصل از سال بیماری‌های فصلی از جمله نیوکاسل، برونشیت، گامبورو، کمپلکس تنفسی و آنفلوآنزا بیشتر خود را نشان می‌دهند که ضرورت دارد افراد به توصیه‌ها توجه کنند.

رضوانی با احتمال آلوده بودن این پرندگان به ویروس آنفلوانزا گفت، این ویروس از طریق مدفوع پرندگان دفع می‌شود و ممکن است پرندگان بومی را نیز آلوده کند لذا از روستائیان که در حاشیه آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها که زیستگاه پرندگان مهاجر است، زندگی می‌کنند تقاضا داریم نسبت به محصور و مسقف کردن لانه طیور بومی و خانگی خود اقدام و از رها سازی پرندگان بومی خود در مراتع و آیش‌ها پرهیز کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران احتمال انتقال این ویروس به انسان را رد نکرد و گفت: انتظار داریم شهروندان از دست زدن و تماس مستقیم با پرندگان خودداری کنند و در صورت مشاهده تلفات غیر عادی در جمعیت پرندگان مهاجر و حتی طیور خانگی با ادارات دامپزشکی، محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان تماس حاصل بگیرند تا اقدامات لازم برای تشخیص علت مرگ ناگهانی در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد، پرندگان آبزی می‌توانند بدون وجود علائم ظاهری، حامل ویروس آنفلوانزا باشند به هیمن دلیل اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان تکمیل کننده رعایت بهداشت فردی توسط شهروندان است.

۶۵۰ قطعه آببندان با وسعت حدود ۱۷ هزار هکتار و حجم ذخیره آبی ۳۵۰ میلیون متر مکعب و ۸۰۰ تالاب در مازندران وجود دارد که از این تعداد ۴۰ تالاب محل استقرار پرندگان مهاجر است
 
 
نظر شما
ادامه