کد خبر: ۴۵۸۵۵
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تلخندهای یک دامپزشک:
وزارت جهاد کشاورزی اصولاً متولی امر تولید محصولات دامی و کشاورزی‌ست و دامپزشکی نهادی‌ست ناظر و علی‌الاصول تسلط یک ارگان تولیدکننده بر یک نهاد نظارتی، محل اشکال می‌باشد ...
 

تلخندهای یک دامپزشک

الحاق؛ خوب، بد، زشت!

دکتر میرجلال سیدرسولی

دیر زمانیست که سخن از الحاق مجموعه دامپزشکی به وزارت بهداشت، چه در سطح آموزش و چه در سطح چارت اداری داغ است. بد نیست در ابتدا مختصر مروری بر روند مهجور ماندن رشته دامپزشکی از مجموعه وزارت بهداشت شود.

به گفته پیشکسوتان و طبق اسناد موجود، در سال ۱۳۶۷ تصمیم به تاسیس وزارت بهداشت گرفته شد.

هر چند طبق روال معمول اکثر کشورها، حوزه تحت پوشش وزارت بهداشت در سطح رشته‌های علوم پزشکی شامل چهار رشته پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌شود لیکن پیشکسوتان چنین عنوان می‌کنند که چون احتمال عدم پذیرش رشته دامپزشکی بعنوان یکی از رشته‌های علوم پزشکی در مجلس شورای اسلامی وجود داشت (!)، دامپزشکی، این رشته بسیار مهم که در خط اول بهداشت و سلامت جمعیت انسانی قرار دارد، از جمع رشته‌های تحت پوشش وزارت بهداشت خارج شد!! از آن زمان بود که در چارت اداری تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و این سرآغاز مشکلات بود که به تعدادی از آنها مختصر اشاره‌ای می‌کنیم:

یکی از چالشهای اساسی این است که وزارت جهاد کشاورزی اصولا متولی امر تولید محصولات دامی و کشاورزی‌ست و دامپزشکی در بخش تولیدات دامی، نهادی‌ست ناظر و علی‌الاصول تسلط یک ارگان تولید کننده بر یک نهاد نظارتی محل اشکال می‌باشد.

مشکل دیگر این است که بیش از هشتصد نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد. افزایش بیماریهای نوپدید و بازپدید هم جای تامل دارد. با این حال تقریبا تمام بخشهای حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی در اختیار دانش‌آموختگان رشته کشاورزی‌ست که در مرتبط‌ترین حالت، گرایش علوم دامی دارند که آشنایی آنها با بحثهای پرورشی می‌باشد و دانشی در مورد اتیولوژی، تشخیص، درمان و... بیماریهایی که ذکر آنها رفت، ندارند و بدیهی‌ست که بعلت عدم اشراف به مواردی از این دست، تصمیمات صحیحی در حوزه دامپزشکی اتخاذ نخواهند کرد. مثالهای زیادی در این مورد وجود دارد که ذکر آنها تکرار مکررات خواهد بود لیکن مواردی نظیر زمزمه عدم ارسال دامپزشک به خارج از کشور و حذف نظارت بهداشتی در مبدا بر گوشتهای وارداتی و سخنان غیر مسئولانه برخی مقامات جهاد مبنی بر عدم تعیین حقوق مسئولین فنی - بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی و چندین مثال مشابه، همگی در خوشبینانه‌ترین حالت نشان از عدم اشراف به مسائل حوزه دامپزشکی توسط وزارت جهاد کشاورزی و در واقع‌بینانه‌ترین حالت نشان از نداشتن لابی و توان ساختار دامپزشکی در سطوح حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی دارد. شاهد این مدعا اینکه در مورد دو مثال مذکور (تعیین دستمزد و ارسال به خارج از کشور)، چنین اظهارنظرهایی در مورد ناظرین شرعی توسط وزارت جهاد کشاورزی نمی‌شود و گویا فقط دیوار دامپزشکان را کوتاه یافته‌اند!

شکی نیست که الحاق به وزارت بهداشت باعث رشد و ترقی رشته دامپزشکی خواهد شد و اصولا در حال حاضر هیچ راه رشدی جز الحاق به وزارت بهداشت معنی ندارد! مجسم کنید در سطح آموزش، دامپزشکی از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت ملحق شود؛ مشخصا در محیط وزارت بهداشت بخصوص به لحاظ ارتباطات دانشگاهی، هم رشد علمی و هم رشد صنفی بهتری صورت خواهد پذیرفت و در رابطه با الحاق کل ساختار نیز همچنانکه ذکر شد، به شرط تبیین درست جایگاه دامپزشکی و وجود مدیران پرقدرت، امکان منتفع شدن از بسیاری از مواهب وزارت بهداشت را خواهیم داشت، لیکن به یاد داشته باشیم علیرغم میل و اشتیاقی که حتی در نزد پیشکسوتان نیز در این باب وجود دارد، موضوع چندان ساده نیست و پارامترهای مختلفی در این موضوع دخیلند که جزو نکات کلیدی هستند و صد البته باید در همان گام اول با یک برنامه‌ریزی دقیق و کسب یاری از افراد متخصص و مجرب این رشته و بصورت گام به گام به جلو رفت تا در ادامه با مشکل برخورد نشود!

به عنوان مثال، در مورد جایگاه دامپزشکان در وزارت بهداشت احتمال یک نگاه از بالا به پایین هست و یا اینکه با تغییر چارت اداری، احتمال ورود پزشکان به حوزه وظایف دامپزشکان بویژه در مورد مسئولین فنی - بهداشتی وجود دارد. بنابراین تا زمانی که لابی و ارتباطات لازم با ارکان قدرت توسط سیستم دامپزشکی ایجاد نشود، صحبت از مساله الحاق جز سوزاندن اصل طرح و اتلاف وقت حاصلی نخواهد داشت و ورود به این بحث بدون ایجاد پایه‌ها، مسیر اشتباهیست که با به نتیجه نرسیدن، باعث دلسردی همکاران خواهد شد...

منبع: کانال تلگرام Meat Inspection

 

انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
گروسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
با سلام. بحث الحاق به وزارت بهداشت سابقه طولانی و چه بسا تاریخی در ایران دارد که مطالب زیادی در این مورد بیان شده است. در مجموع به دلیل نگاه بالا به پایینی که پزشکان به این مسله دارند، پیش بینی این است که وزارت بهداشت از ۲ جنبه به این مسله ورود پیدا می کند، ۱_ بحث داروهای دامپزشکی که در نهایت از همکاران دامپزشک گرفته خواهد شد و به حوزه دارویی وزارت ملحق و داروسازان سکاندار این امر بزرگ اقتصادی خواهند شد. ۲_ از نظر بهداشت مواد غذایی با منشا دامی که بدین ترتیب هم کارشناسان بهداشت مواد غذایی جایگزین دامپزشکان میشوند. در صورت الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت، دامپزشکی در تمامی ابعاد به صورت حیاط خلوت وزارتخانه خواهد شد. بهترین تصمیمم، استقلال دامپزشکی و قرار گرفتن زیر نظر نهاد ریاست جمهوری به صورت یک ارگان و سازمان مستقل هست. و در بعد آموزشی، اصلاح قوانین و ضوابط، بر اساس آنچه که در سطح آموزش وزارت بهداشت اجرا میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
اگر فقط به صورت سازمان مستقل زیر نظر رییس جمهوری در بیاییم نهایت چیزی شبیه سازمان محیط زیست میشویم که حتی پول حقوق کارمندانش را هم ندارد بدهد. الحاق به وزارت بهداشت برای دستیابی به بودجه های بهداشتی کشور و کنترل پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی است. جز الحاق هیچ راه دیگری وجود ندارد. من حاضرم در وزارت بهداشت شهروند درجه دو باشم تا اینکه در وزارت جهاد کشاورزی حتی به عنوان شهروند هم شناخته نشوم چه برسد از نوع درجه دو. هیچ رشته ای در گروه پزشکی جای رشته دیگری را نگرفته و همه جایگاه خود را دارند. چرا با طرح مسایل واهی افراد را از پیوستن می هراسانید .................... همه به حق واقعی خود آگاه شده اند. فقط پیوستن به سیستم بهداشتی کشور پایانی بر نابسامانی دامپزشکی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
دوستانی به وزارت بهداشت علاقه دارند، میتوانند با شرکت مجدد در کنکور و با توجه به استعداد و توانایی های شان در درک علوم و دروس دبیرستانی ، به راحتی در انواع رشته های گروه پزشکی پذیرفته شوند و با توجه به اینکه بسیاری از واحد ها را قبلا" گذرانده اند ، در کوتاه مدت به اخذ مدرک از گروه علوم پزشکی نایل خواهند شد . به این ترتیب، منت کسی را برای پیوستن به وزارت بهداشت نخواهند کشید .
چون این وزارت بهداشت حالا حالا ها زیر بار پیوستن دامپزشکی نخواهد رفت و اگر باور نمیکنید کاری ندارد با هم قرار بگذارید و دست جمعی سری به وزارت خانه بهداشت بزنید و از نزدیک جویای احوال و نظراتشان شوید ، بخصوص با خود جناب وزیر ملاقاتی داشته باشید تا شاید از باب ملاقات با شما چند جمله قصار جدید از ایشان به ثبت برسد !! و دقیقا" مطمئن شوید ایشان شناختشان از دامپزشکی چیست !؟ و منظورشان از دامپزشکی آیا بازگشتن نظارت بهداشتی بر قصابی ها و فروشگاههای مواد پروتئنی به وزارت بهداشت است که آن قدیمها عملا" اکثر کشتار ها در پشت قصابیها بدون نظارت و تایید دامپزشک نجام میشد و تبعا" به رایگان بر سر سفره بازرسان محترم بهداشت نیز میرسید!! آنها از آن دوران خاطرات خوشی را دارند که با ورود سازمان دامپزشکی به این امر ، به تلخی گرایید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
دوست ساعت ۰۱:۱۲ ، جناب گروسی در حال بیان واقعیتی هستند که شما از حول حلیم متوجه افتادن در دیگ نیستید !! دوست عزیز آنچه به وزارت بهداشت می پیوند اگر هم بپیوندد ، فرصتهای شغلی مربوط به دامپزشکی است نه دامپزشکان !! آنها شما ها را نمیخواهند بلکه موقعیتهای شغلی فعلی شما را می خواهند تا به بیکارهای خود بدهند البته با حقوق های خوب !! به شما خواهند گفت و حتما خود وزیر هم خواهد گفت ، همانند آن نماینده معروف و مرحوم مجلس که "جای کار دامپزشک در طویله است "!! البته این را بعد از آنکه امور را دردست گرفتن خواهند گفت ولی قبل از آن با دو پهلو حرف زدن شما را اغوا خواهند کرد و یادتان باشد وضع حقوق دانشکده ای ها که اغلب هم با رانت بر سر کرسی های تدریس هستند چند برابر میشود ولی برای شما خبری نخواهد بود پس حواستان به دلسوزی های بعضی از این اساتید باشد که برای خودشان است نه برای شما !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
به نظر می آید نویسنده این متن متوجه نیست که تا قبل از سال 67 کلیه امور و رشته های آموزش عالی از جمله پزشکی زیر مجموعه وزارت علوم بوده و در سال 67 فقط این آموزش پزشکی بوده که همراه با امکانات فراوان و درآمد زایش و نیروی انسانی بسیار ماهرش که در وزارت علوم پرورش یافته بودند برای تشکیل وزارت بهداشت ، از وزارت علوم منفک شد . البته یکی از واقعیتهای پشت پرده این جدایی که هرگز کسی به آن به صراحت اعتراف نکرده ولی در این متن به گوشه ای از آن اشاره شده همانا دیدگاه متحجرانه و واپسگرایی بوده که بقیه علوم را بغیر از پزشکی به نوعی منحرف و زاییده علوم غربی و بیگانه میدانستد ولی پزشکی را به دلیل نیازی که طبعا" به آن احساس میکردند برای پاکیزه نگه داشتن از بقیه جدا کردند !! و طبیعی است که از نظر آنان که اینکار را کردند دامپزشکی چه جایی میتوانست داشته باشد که وقایع چهل ساله اخیر که فقط منجر به تضعیف و سقوط دامپزشکی و دامپروری شده علی رغم شعارهای خودکفایی و امثال آنها ، این نظر را با قطعیت تایید میکند .
اما امور اجرایی دامپزشکی و دامپروری از جمله سازمان دامپزشکی از ابتدای شروع تشکیلات رسمی وزارت کشاورزی در حدود 1320 و حتی قبل از آن جزء برای مدتی بسیار کوتاه در ابتدای پیدایش دامپزشکی در ایران ،تا سال 1369 زیر مجموعه وزارت کشاورزی بود ، که در سال 69 با تصویب مجلس کلیه امور مربوط به دام و دامپروری از جمله سازمان دامپزشکی به وزارت تازه تاسیس جهاد سازندگی ( تاسیس سال 62) انتقال یافت که باید این سال را آغاز سرعت افول دامپزشکی بطور رسمی دانست . اما در سال 79 با ادغام معکوس وزارت کشاورزی در جهاد سازندگی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی با وزارت یک مهندس عمران ، سازمان دامپزشکی نیز بطور خودکار در این وزارت خانه تازه تاسیس قرار گرفت . بنابر این هرگز اتفاقی که در سال 67 افتاد و آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شده تا تمیز و پاکیزه بماند ( در این کار ، تربیت بیشتر و فله ای پزشکان اولویت دوم بود ) باعث افتادن امور اجرایی دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی نشد که در این متن نوسنده به آن تاکید دارد !!؟؟ و دامپزشکی هرگز تحت پوشش وزارت بهداری سابق نبوده که با تشکیل وزارت بهداشت جدید از آن جدا گردد !!؟؟
دیگر نکته جالب در این متن نوع درک نویسنده از دامپزشکی است ظاهرا" ایشان فقط با بخش نظارت بهداشتی دامپزشکی با عنوان مسئول فنی بهداشتی آشنا هستند که در دوران جهاد سازندگی ، در سازمان دامپزشکی ،برای سر کار گذاشتن فارغ التحصیلان فله ای دامپزشکی ابداع و ابتکار شد و البته باید منصفانه به حرکت درست جدا شدن نظارت بر مواد خام دامی از وزارت بهداشت و محول کردن آن به سازمان دامپزشکی، نیز در بوجود آمدن این خط کاری جدید در دامپزشکی ، اعتراف و اشاره کرد .
اما وظیفه اصلی و تاریخی دامپزشکی و علت بوجود آمدن آن ،که بطور غیر مستقیم بر بهداشت و امنیت غذایی جامعه نیز تاثیر میگذارد ، همانا کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی و حراست از سرمایه ملی و استراژیک کشور یعنی دامپروری است . اساسا" بدون وجود و حمایت علمی و کاربردی دامپزشکی که در راس علوم دامی قرار دارد ، هر گونه فعالیت و سرمایه گذاری در دامپروری عین بی خردی و آب در هاون کوفتن است و فقط باعث به خطر انداختن و از بین رفتن سرمایه و حتی سلامتی جامعه از بابت عدم تامین غذای کافی و سالم برای مردم میشود . لذا بر اساس وظیفه اصلی دامپزشکی ، که با ازبین رفتن تدریجی دامپروری در حال کمرنگ شدن است ، جایگاه اصلی دامپزشکی در راس هرم امور دامی کشور است. از آنجا که با بی توجهی و کم خردی دامپزشکی را از راس هرم امور دامی کشور خارج کرده اند ، شرایط را برای اضمحلال دامپروری و به دنبال آن دامپزشکی و طبعا" وابستگی کشور به تامین غذای مردم از دشمنان نیز فراهم نموده اند !!
در واقع خروج دامپزشکی از جایگاه واقعی خود در طی این سالها ، این وضعیت سرگردان را برای این رشته بوجود آورده که از اینجا رانده و از آنجا مانده شده است! و نمیداند به کجا تعلق دارد و بجای پس گرفتن خانه اصلی خود دنبال پناهندگی به جای دیگر است که البته هیچوقت، آنجا نیز بدرستی پذیرفته نخواهد شد .
اما مشکلات ادراکی این رشته در وزارت جهاد کشاورزی نه مهندسان کشاورزی بلکه مهندسان عمران و غیره جهادی است که کمترین درک را از مقوله حساس تامین غذای کافی و سالم برای جامعه توسط کشاورزی و دامپروری ،دارند . در اینجا هم کشاورزی و هم دامپزشکی قربانی و مظلوم هستند .
دیدگاه نویسنده در دو پاراگراف انتهایی علی رغم آنکه پیوستن به وزارت بهداشت به خودی خود، هیچ تضمینی برای پیشرفت دامپزشکی نمیتواند در پی داشته باشد. در مجموع معقولانه تر از ابتدای متن است و با واقعیتها تطابق بیشتری دارد . اما امید به وجود یا پیدا شدن مدیران قدرتمند در دامپزشکی نیز آرزویی است که بر جوانان عیب نیست !! اما تا حال بسیار کم پیدا شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
اندکی منطقی باشیم!

مگر پزشکان بیکارند که بخواهند در زمینه ای پیچیده مثل دامپزشکی وارد شوند!

حتی اگر پزشکان دخالت کنند که احتمال آن بسیار بعید هم است،
باز از طرف کسانی است که برخوردار از یک حداقل هوش و استعداد بر خلاف افرادی در وزارت جهادکشاورزی هستند که به دلیل ضعف بنیه علمی از موفقیت در کسب رتبه های برتر در کنکور دانشگاه ها جا مانده اند و بالطبع به دلیل داشتن عقده حقارت نسبت به دکتران دامپزشک کینه جویانه عمل می کنند!
کما اینکه سابقه تلخ طولانی از کار با فوق دیپلم ها و مهندسین دامپروری در وزارت کشاورزی سابق پس از جدایی اجباری دامپزشکی از وزارت بهداری در سال 1318 با وجود مخالفت سرتاسری دامپزشکان کشور، وجود دارد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
مثل اینکه استاد ارجمند جناب آقای دکتر گروسی
در جریان نیستند که پس از عدم انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت در دهه 1360،
وزارت بهداشت به اصطلاح از خیر دامپزشکی گذشت و به ناچار بسیاری از پست ها و فرصت های شغلی در زمینه صنایع غذایی از دست دامپزشکان رفت و توسط لیسانسه های مواد غذایی اشغال شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
فردی که می نویسند دامپزشکی در راس هرم دامپروری است
اشتباه می کنند!

نه هیچ یک از دامپروران چنین سخنی را می پذیرند و نه در جهان چنین استنباطی از دامپزشکی وجود دارد!

از نظر مهندسان علوم دامی که شما سنگ شان را به سینه می زنید دامپزشکی یکی از هزینه های غیر ضروری تولید است که فقط در هنگام ناچاری می توان سراغ آن رفت!

ظاهرا این فردی که اشتباها به جای دامپروری وارد رشته دامپزشکی شده است خبر ندارند که در دامپروری و مرغداری ها چه می گذرد و 90 درصد داروهای دامپزشکی را افراد غیر مجاز
اعم از کارگر، راننده، دامدار و مهندسان کشاورزی تجویز می کنند!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
سلام به همه دوستان وهمکاران عزیز
آقای دکرسیدرسولی عزیز دم شما گرم وخسته نباشید انشاالله همیشه پاینده وصدای رسا داشته باشید من دامپزشک خوشحالم از اینکه که عزیزان روشن فکری چون شما هنوزهستند تاامپزشکی دفاع کنند وشما دیگر دوستان بی تفاوت نیستند دوستانی که از به باد رفتن داشته هایمون نگرانند این نگرانی به جا است ولی عزیزان الان هم وضعیت خوبی نداریم چه بسا بدترهم بشود ولی یک چیز را بپذیریم تاخانه مخروبه را خراب نکنیم آبادنمی شود ولی جایگاه دامپزشکی بهداشت است نه تولید ونه مصلحت اندیشی ومحافظه کاری،چیزی که الان گریبان همه ما دامپزشکان را گرفته
Hesamh9
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
بعنوان دامپزشک ارتش که تحت نظر اداره بهداشت(فرماندهان پزشک) فعالیت میکنم باید بگم که نگاه بالا به پایین وجود داره و شخصا تجربه خوبی از زیرمجموعه پزشکان بودن ندارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
مطمننا این بحث ها به جایی نخواهد رسید. دامپزشکی نظیر همه علوم برای رفاه بشرمیباشد و اصولا نمیتوان گفت که یک علم بالاتر از عام دیگر است برای اینکه هریک از این علوم بر اساس نیاز بشر بوجود آمده است. آنچه که باعث پیشرفت یک علم و پس رفت آن در یک جامعه میشود مدیریت آن جامعه است.برای مثال در ممالکی نظیر برزیل آرژانتین آمریکا کانادا و...مدیریت جامعه بخاطر اینکه خود را مسول در برابر رفاه جامعه میداند و تغذیه مناسب را یکی از اولویت های آین رفاه میداند دامپروری و کشاورزی را در اولویت قرار میدهند و در این زمینه ها به اوج میرسند بطوریکه خود شاهد هستید برزیل اکنون یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده گوشت است.در تمام این کشور ها دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی است بدون اینکه از طرف افراد غیر متخصص به آن اعمال نظر شود. و حتی هم اکنون در آمریکا یک دامپزشک وزیر کشاورزیست و تولید سویا و ذرت آمریکا در دوره وزارت ایشان به اوج رسیده است. دوستان به این نکته مهم توجه ندارند که ما در کل جامعه مشکل مدیریت داریم واین فقط شغل ما نیست که مورد بی توجهی قرار گرفته بلکه کلیه مشاغل تولیدی به همین مصیبت گرفتار اند .پس این مهم نیست که دامپزشکی کجا باشد ببرای آن بهتر میباشد هرجا باشد مورد بی مهری واقع میشود چرا که عمده کار آن تولید است و بواسطه خصلت دلال گونه سیستم مورد توجه واقع نخواهد شد. دامپزشکی میتواند بطورمستقل زیر نظر وزارت کشاورزی باشد بدون اینکه کسی در امورش دخالت داشته باشد. ولی ان امر با مدیریت فعلی کشاورزی که بیشتر بر اساس واردات سیستمش پایه ریزی شده تا تولید میسر نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
دوست عزیر شما خبر ندارید یا خودتان را به بی خبری می زنید؟؟!

دامپزشکی در حدود سال 1300 توسط دکتر حامدی
برای مبارزه با بیماری های پر تلفات مثل طاعون گاوی زیر نظر موسسه پاستور که در حقیقت مادر تشکیلات بهداشت و درمان کشور است تشکیل شد و تا سال 1318 عملا در زیر چتر وزارت بهداری سابق قرار داشت!

اما از سال 1318 طی یک بخشنامه اجباری دامپزشکی به وزارت فلاحت و کشاورزی ملحق شد!

البته این امر با مخالفت شدید دامپزشکان کشور و به ویژه دکتر عبدالله حامدی مواجه گردید!
حتی برای ساکت کردن دکتر حامدی وی را مسئول دامپزشکی و دامپروری در وزارت فلاحت کردند!
ولی ایشان باز هم از پای ننشست و سعی کرد آب رفته را به جوی بازگرداند!
با این حال متاسفانه تلاش های ِدکتر حامدی که
خود تحصیل کرده فرانسه بود و به خوبی شرایط کاملا متفاوت ایران را با اروپا می شناخت و درک می کرد،
با توجه به حاکمیت تفکر منسوخ شده "دامپزشکی فقط درمان دام" در آن دوران به جایی نرسید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
سقوط رشته دکترای دامپزشکی از زمانی شروع شد که طمع ورزان و کاسبکاران نگذاشتند رشته دکترای دامپزشکی که در گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق قرار داشت،
همانند سایر رشته های گروه پزشکی به وزارت بهداشت جدید التاسیس منتقل شود!!!
و هم اکنون هم ورود افرادی با معدل دیپلم 10 و 11 و رتبه های چهار رقمی و پنج رقمی مثل 100 هزار به رشته دکترای دامپزشکی که تا زمان حضور طلایی و درخشانش در گروه پزشکی سایه به سایه و حتی گاه شانه به شانه رشته پزشکی را تعقیب می کرد امری عادی شده است!

یک زمانی درآمد دامپزشکان بالینی باعث حسرت حتی پزشکان می شد!
ولی هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق پزشکان سر کارند و دامپزشکان در به در جوی کار!!!

به طوری که دکتران مظلوم دامپزشک پس از سالها رنح تحصیل و هزینه کردن به ناچار وکیل دادگستری، مشاور املاک یا راننده استپ می شوند!

بنابراین به این دلایل،
اززش و شان اجتماعی دامپزشکی به شدت در وزارت های علوم و جهادکشاورزی سقوط کرده و حتی رتبه اش به زیر
رشته لیسانس "پرستاری"؟؟!
پرتاب شده است!

یعنی وجدانا وضع دامپزشکی از این هم بدتر خواهد شد؟؟!

این افراد مخالف الحاق که نفس شان از جای گرم می آید و اکثرا در وزارت های علوم و جهادکشاورزی دارای پست و مقام هستند
یا اینکه شرایط برای آنها سودآور یا حداقل مساعد و مناسب است،
اصلا برای شان این همه حقارت گریه آور و تضعیف دردآور دامپزشکی در اثر بی کفایتی و ضعف شدید و نهادینه شده مدیریتی در وزارت های علوم و جهادکشاورزی اهمیتی دارد؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
آقای دکتر رسولی بخشی از اطلاعاتی که داده اید نادرست است و همانطوریکه می دانید راه اصلاح امور شناخت صحیح و درست از گذشته و حال موضوع است.قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 64/7/24 در مجلس شورای اسلامی مصوب و در تاریخ 64/7/9 به تایید شورای نگهبان رسید.به استناد این قانون آموزش رشته های گروه پزشکی از وزارت علوم منفک و با ادغام در وزارت بهداری وزارت جدید را تشکیل دادند.تشکیلات اداری بخش اجرا یعنی سازمان دامپزشکی در این زمان در وزارت کشاورزی بود و ربطی به ماجرا نداشت.تشکیلات دامپزشکی از بدو تاسیس در وزارت های فواید عامه و فلاحت و کشاورزی بود .در زمان تشکیل وزارت جدید بهداشت و درمان ،حتی موضوع انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت جدید مورد پذیرش پزشکان و نمایندگان مجلس قرار نگرفت چه برسد به موضوع انتقال بخش اجرا یعنی سازمان دامپزشکی که با دام و دامداری سرو کار داشت .در وزارت کشاورزی نیز دامپزشکان با مشکلات بیشتری از امروز مواجه بودند در استانها و شهرستان ها دامپزشکی مستقل نبود و فاقد بودجه مستقل وذیل ادارات کل کشاورزی و مراکز خدمات روستایی بود و مدیران آنها مهندسین کشاورزی و دامپروری و دیپلمه ها بودند.با تلاش های بسیار و طاقت فرسای دامپزشکان از سال 69 تا اواخر 72 دامپزشکی در تمامی کشور از سطح سازمان تا دهستان ها استقلال یافت و داری بودجه و تشکیلات اداری مستقل شد و نظام دامپزشکی نیز در اواسط دهه 70تشکیل شد.تا سال 71 نظارت بهداشتی بر فراورده های خوراکی دام در سطح توزیع و عرضه (سطح شهر) به عهده وزارت بهداشت و تحت نظر کارشناسان بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط آن وزارتخانه بود ودامپزشکی فقط در کشتارگاه حضور داشت.دو گانگی مسئولیت و به گردن هم انداختن مشکلات از یک سو و تلاش بی وقفه دامپزشکان وقت (علی رغم فشار سنگین وزارت بهداشت برای قبضه کامل موضوع )نهایتا" هیئت دولت نظارت بهداشتی بر فراورده های خام دامی را از ابتدا تا انتها به سازمان دامپزشکی سپرد و دامپزشکی توانست برای اولین بار وارد سطح شهر و تماس با توزیع کنندگان و عرضه کنندگان (مغازه ها)و مردم شود وعلاوه برایجاد فرصت بزرگ شغلی برای دامپزشکان مردم را نسبت به شغل دامپزشکی آگاه کند.استقلا دامپزشکی و گرفتن بودجه مستقل باعث سرمایه گذاری گسترده در بخش اجرا و ایجاد ساختمانهای اداری و فنی و آزمایشگاه ها در سطح کشور شد وحضور دامپزشکی در سطح شهر و گفتگو وتماس با مردم آن را از انزوا دراورد وتوجه بیشتر مردم ومسئولین رابا حوزه بهداشت انسانی دامپزشکی آشنا کرد .وزارت بهداشت و درمان از گذشته تا حال صلاحیت دامپزشکان را در 2 موضوع قبول ندارد یکی حضور آنان را در سطح توزیع و عرضه و معتقد است پس از مرحله تولید و کشتار مسئولیت و صلاحیت کار به عهده دانش آموختگان بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط است (حمل و نقل و سردخانه و نگاهداری و مغازه و کارخانه های فراوری)و دیگری در بخش دارو های دامپزشکی که معتقد است همانطور که پزشکان صلاحیت تاسیس و مسئولیت داروخانه و مسئولیت فنی کارخانجات دارو وشرکتهای تولید و توزیع و پخش دارو راندارند و در صلاحیت دارو سازان است لذا دامپزشکان نیز فاقد این صلاحیت هستند زیرا آنان نیز مثل پزشکان از داروسازی چیز زیادی نمی دانند.سال های طولانی است که این نگاه و این اختلافات هست . در شرایط فعلی که برخی از مسئولان از بیکاری قریب به 100 هزار بیکار دکترای رشته های مختلف می گویند و بحران بیکاری تمامی رشته های تحصیلی را از لیسانس تا دکترا در برگرفته هر گروهی مایل به نفوذ به حوزه دیگری و ایجاد فرصت های جدید شغلی است . لذا باید با اطمینان از وضعیت های احتمالی آینده به موضوع الحاق به وزارت بهداشت نگاه کرد:
1-آیا تا کنون وزارت بهداشت تمایل خود را با طرح موضوع در هیئت دولت و مجلس و رسانه ها اعلام کرده است و یا درخواست یک طرفه دامپزشکان است
2-آیا با الحاق ،موضوع فراورده ها ی دامی و دارو های دامی از سازمان دامپزشکی منفک و به سازمان غذا و دارو با مسئولیت داروسازان و دانش اموختگان بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط ملحق می شود .
3-آیا فقط فراورده های دامی و دارو های دامی از سازمان دامپزشکی منفک و به وزارت بهداشت ملحق می شود.
4-آیا سازمان دامپزشکی در سطح استان و شهرستان ها مستقل می ماند و یا در تشکیلات بهداشتی ادغام می شود
5-آیا وزیر بهداشت و معاونین و روسای دانشگاه ها وروسای شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های آنها مایل هستند در گاوداری و مرغداری حاضر شده و مصاحبه کنند و تصاویر آنها در تلویزیون و رسانه ها پخش شود و بعد از ظهر به مطب شیک چشم پزشکی خود رفته و بیماران خود را ببینند و به فکر این نباشند که بیماری که دارداز تلویزیون مطب مصاحبه او را در یک گاوداری می بیند تا چند لحظه دیگر چشم او را عمل میکند چه احساسی خواهد داشت.
3-آیا پس از انتقال به وزارت بهداشت ،وزارت جهاد کشاورزی (که به استناد قانون مسئولیت دامداری ها را دارد )با همکاری نظام مهندسی اقدام به حذف کامل دامپزشکان از دامداری ها نکرده و با گنجاندن چند واحد درسی در رشته های علوم دامی پای دامپزشکان را از دامداری ها بطور کامل قطع و همه کاره شوند و برای ورود دامپزشکان به دامداری (اگر راه بدهند)باید از آن ها مجوز گرفت.و با نام حمایت از تولید اقدام به قوانین جدید محدود کننده بکنند.
4- در حال حاضر بخش قابل توجه ای از اعتبار دامپزشکی به نقش آن در مبارزه و پیشگیری و درمان بیماری ها با هدف افزایش تولید (نه بهداشت و سلامت غذا) و نقش آن در اقتصاد بخش کشاورزی و نهایتا اقتصاد ملی باز می گردد.آیا پس از الحاق ، وزارت بهداشت به دلیل ماهیتش می تواند به این موضوع اهمیت بدهد و اگر اهمیت ندهد(که با توجه به هزاران مشکل بهداشتی و عدم مسئولیت بسیار محتمل است ) چه می شود.در آن صورت آن خیل عظیم دامپزشکانی که به امر درمان و پیشگیری و جراحی در دامداری ها با اهداف اقتصادی (بنا به درخواست دامدار )مشغول هستند اگر از طرف وزارت کشاورزی تحت فشار و از طرف وزارت بهداشت با بی تفاوتی مواجه شوند چه می شود
و موارد بسیار دیگری که لازمه دقت در طرح موضوع است .در حال حاضر مشکل وجود دارد و بسیار هم هست .بخشی از آن مربوط به مشکلات عمومی کشور و شامل همه رشته های تحصیلی است و برخی از ان ناشی از اشکالات کار در درون بخش آموزشی و اجرایی و نهادها و تشکل های دامپزشکی است .یافتن راه حل مستلزم آگاهی درست از راه طی شده در گذشته ، تحلیل درست وضع موجود (نه فقط آموزش و اجرا ی دامپزشکی بلکه دو وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان و نظام پزشکی و دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی و ساختارهای دامپروی و تنوع روابط آن با دامپزشکی و ...)وارائه راهکاری که به وضعیت بهتر منتج شود .صد البته صداقت و نگاه عادلانه و بدون حب و بغض و عدم سیاسی کاری در به نتیجه رسیدن چنین فرایندی شرط لازم است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
بیمارستان های آموزشی دانشکده های پزشکی
هیچ گاه چه در گذشته و حتی الان برای رعایت حال مردم و فراهم کردن کیس های آموزشی دانشجویان و رزیدنت های پزشکی
درآمد زا نبودهاند!

کافی است قدم رنجه فرموده و به جای بیمارستان های اشرافی و از ما بهتران خصوصی،
برای یک بار هم که شده به بیمارستان های آموزشی شهرستان ها یا به عنوان مثال بیمارستان امام خمینی تهران سری بزنید و با چشم خود ببینید که درآمدهای ویزیت ارزان آنها کفاف دخل و خرج شان را هم نمی دهد!

پس لطف کنید اوهام ذهنی و "تئوری توطئه" را مطرح نفرمایید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
برخی از بیانات دکتر گروسی واقعا تعجب آور است و نشان می دهد که این بزرگوار متاسفانه به مشکلات دامپزشکی کشور اشراف کامل ندارند!

براستی کدام دروساز عاقل حاضر است که
بازار پر منفعت انسانی را رها کرده و در بازار فشل و ضعیف داروهای دامپزشکی سرمایه گذاری کند؟؟!

آیا ایشان هنوز متوجه نشده اند که سود اصلی را شرکت های بزرگ دارویی می برند که مستقیما با دور زدن داروخانه های دامپزشکی و دکتران دامپزشک،
کامیون کامیون داروهای دامپزشکی بالقوه بسیار خطرناک برای بهداشت و سلامت انسان را،
به گاوداری ها و مرغداری های عظیم می فروشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
داروساز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
برخی می پندارند که وزارت بهداشت در هنگام تشکیل خود تمامی نیروهای ماهر مدیریتی پرورش یافته در وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق را جمع کرده و به همراه خود برده است!

و در نتیجه،
به زعم این استدلال بسیار ضعیف و غیر منطقی،
وزارت علوم فعلی از نیروهای کارآمد وزارت قبلی تهی شده و وزارت بهداشت توانسته است با استفاده از توان بالای مدبریتی کارشناسان به یغما؟؟!برده از وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق،
این قدر در رسیدن به اهداف بهداشتی و درمانی کشور موفق باشد!

اینها ظاهرا عنایت که ندارند با این استدلال غیر قابل قبول خود خوانندگان محترم حکیم مهر به سه گزاره زیر می رسند که نقض کننده ادعای مخالفان الحاق به وزارت بهداشت است:

1. توهین به نیروهای موجود در وزارت علوم فعلی در رشته های گوناگون که چون پزشک نیستند پس توان مدیریتی ندارند!

2. اعتراف به عدم پویایی، زایایی و توان بهبود بخشیدن خود در نظام مدیریتی موجود وزارت علوم!

3. اذعان به توان بالای مدیریتی چشمگیر وزارت بهداشت به طوری که در ظرف سه دهه توانسته است ایران را از یک کشور واردکننده پزشکان کم سواد هندی پاکستانی و اعزام کننده بیماران قلبی، جراحی های گوناگون، سرطان، ناباروری و پیوند بافت به یک کشور دارای ارزش افزوده توریسم درمانی با درآمدهای سرشار تبدیل کند!

حرف ما موافقان الحاق هم همین است که
توان مدیریتی وزارت بهداشت در عمل نشان داده است در کنترل بهداشتی بیماری های مرگبار عفونی انسانی، گسترش شبکه بهداشت و درمان دولتی تا اقصی نقاط محروم کشور و کنترل پذیرش بی رویه دانشجوی جدید بسیار موفق عمل کرده است
و با توجه به اینکه تقریبا همه مسئولین جدید و قدیم وزارت بهداشت اعلام کرده اند که هرگز قصد برگشتن به وزارت علوم را ندارند،
ما بایستی البته با لحاظ کردن همه نگرانی ها و دغدغه های بجا و بحق عزیزان منتقد،
به شکل بسیار سنحیده و حساب شده و البته نه مثل انتقال عجولانه و برق الساعه سازمان دامپزشکی به وزارت جهادکشاورزی که پشت درهای بسته به سودای شهروند درجه 1 شدن صورت گرفت،
در اندیشه نجات دامپزشکی از گرداب موجود باشیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
به همکار عزیزی که در ارتش هستند عرض می کنم که:

یکی از نشانه های فرهیختگی این است که انسان در ژرفای درون خویش صادقانه و منصفانه خودش را محک بزند و بداند در کجا ایستاده است و چه جایگاهی را دارد!

جناب عالی چطور انتظار دارید پزشکی که رتبه درخشان و برتر یک رقمی یا دو رقمی کنکور سراسری را به دست آورده و بالطبع از معدل بالای یک دبیرستان سطح بالای کشور هم برخوردار بوده است به افرادی که خود را با افتخار تمام در هرم کشاورزی و دامپروری قرار می دهند
و با رتبه های چهار رقمی و پنج رقمی ادعای "دکتر"بودن هم دارند!
ولی حتی رتبه شان از رشته پرستاری که همه می دانیم زیر دست پزشکان هستند پایین تر است،
با دید برابر نگاه کنند؟؟!

بله!
در زمانی که رشته دکترای دامپزشکی در گروه پزشکی وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرار داشت،
نمرات و تراز کنکوری دامپزشکی بسیار به پزشکی نزدیک بود و شاید با کمی بیشتر درس خواندن و تمرین، دامپزشکان می توانستند پزشک بشوند!

ولی معمولا اکثر افراد وقتی به ماهیت بسیار ارزشمند رشته دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت انسان و حفظ سرمایه مردم واقف می شدند به ادامه تحصیل دلگرم می شدند و گرنه انصراف می دادند!

در آن زمان هم به دلیل نیاز بالا و کمبود دکتر دامپزشک،
عده ای از دامپروران طرح خطرناک
"دکترای دامپزشکی فشرده"
را با ایجاد رشته فوق دیپلم دامپزشکی به منظور حذف کلی مقطع دکترای دامپزشکی،
دنبال کردند که خوشبختانه با پافشاری استادان پیشکسوت دامپزشکی این طرح کثیف مهندسین کشاورزی و دامپروری خنثی شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
⭕️⭕️⭕️عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی( سلمان خدادادی) در گفت‌وگو با حکیم مهر با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، گفت: «از آنجاکه بیماری‌های حیوانات در بسیاری از موارد مستقیما روی بیماری‌های انسانی تاثیر می‌گذارند، لذا نگاه مجلس شورای اسلامی به سازمان دامپزشکی به‌عنوان ارگانی است که ارتباط مستقیم با پزشکی دارد.»

 «سلمان خدادادی» افزود: «اگر پست‌های قرنطینه‌ای در یکی از ورودی و خروجی‌های کشور کنترل نشوند، بیماری‌های مشترک از کنترل خارج شده و مردم با خطر جدی مواجه می‌شوند.»

وی با تاکید بر لزوم وجود یک ارتباط تنگاتنگ میان کمیسیون‌های بهداشت و کشاورزی مجلس در راستای پیشبرد مناسب اهداف سازمان دامپزشکی، تصریح کرد: «مجلس باید در خصوص جایگاه سازمان دامپزشکی در کمیسیون تخصصی کشاورزی تجدید نظر کرده و بررسی کند که آیا اساساً دامپزشکی با اهداف این کمیسیون سنخیتی دارد یا نه؟ دولت نیز باید در این خصوص بازنگری‌های لازم را انجام دهد.»

 

Telegram.me/elhagvet
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس (دندانپزشک):

اگر سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت شود به نفع سلامت مردم کشور است زیرا در بحث واردات، نظارت بر مواد غذایی سالم بر عهده وزارت بهداشت است که بسیاری از آزمایشگاه‌های مجهز وزارت بهداشت را سازمان دامپزشکی در اختیار ندارد و ما امروز در بحث بهداشت غذا و دارو در مورد واکسن دامی بسیاری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

وزارت بهداشت به عنوان بازوی؟!! سازمان دامپزشکی، به‌ویژه در بحث کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد طیور مطرح است؟!

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هر ریال سرمایه گذاری در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، صدها برابر سود نصیب کشور می کند، گفت: موسسه رازی توان بالقوه ای برای تولید واکسن آنفلوانزا در کشور دارد و در صورت حمایت مالی می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نوع این واکسن ها را در حوزه انسانی و طیور تولید کند.

دکتر گویا در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه و تولیدات موسسه رازی بر این موضوع که این موسسه افتخاری ملی است تاکید کرد و افزود: موسسه رازی در تاریخ ایران ثبت شده، خدمتی که موسسه رازی به سلامت مردم در کشور کرده و می کند، برهیچکس پوشیده نیست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد:

این موسسه باید از هرجهت مورد حمایت قرار گیرد و با حداکثر توان خود همچون گذشته تاکنون در زمینه جنگ با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان قدم بردارد.

وی به وظیفه تامین واکسن های انسانی کشور توسط موسسه رازی اشاره کرد و گفت:

تامین این واکسن ها برای کشور و نظام سلامت از هر موضوعی با اهمیت تر است، اگر کوچکترین وقفه ای در تولید محصولات رازی ایجاد شود، خساراتی متوجه کشور می شود که به سادگی قابل جبران نخواهد بود.

دکتر گویا با تاکید بر اینکه موسسه رازی از تمامی ظرفیت های لازم برخوردار است، ادامه داد: نیروی انسانی یکی از مهمترین این ظرفیت ها به حساب می آید، در همین راستا یکی از کارآمدترین و سرآمدترین متخصصین جهان در این موسسه فعالیت دارند.
وی بر لزوم مدرن و بروزرسانی امکانات تولید مواد بیولوژیک در این موسسه اشاره کرد و گفت:

هر ریال سرمایه گذاری در این زمینه، صدها برابر سود نصیب کشور خواهد کرد و معتقدیم که موسسه رازی توان بالقوه ای برای تولید واکسن آنفلوانزا در کشور دارد و در صورت حمایت مالی می تواند در کوتاهترین زمان ممکن دست به تولید بهترین نوع این واکسن ها در حوزه انسانی و طیور بزند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: این موضوع باید به طور جدی مورد توجه مسئولین عالی رتبه کشور قرار گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
دکتر احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حکیم مهر با بیان اینکه به غیر از کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان، کمیسیون دیگری در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد که شناخت زیادی از مقوله دامپزشکی داشته باشند، گفت: «در صورتی که نیاز است اعضای کمیسیون کشاورزی مقوله دامپزشکی را به خوبی بشناسند.»
 «دکتر احمد حمزه» با تاکید بر اینکه پزشکان
به دلیل اهمیت بیماری‌های مشترک و انتقالی بین انسان و دام، با دید بهداشتی به این موضوع نگاه می‌کنند، تصریح کرد:
«اما به نظر می‌رسد سایر کمیسیون‌ها حساسیت زیادی نسبت به مسائل مربوط به دامپزشکی نداشته باشند که این مساله نیاز به اطلاع‌رسانی و کار بیشتری دارد تا اهمیت مسائل مربوط به دام و دامپزشکی برای همه نمایندگان تبیین شود.»
وی در خصوص پیشنهاد الحاق سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، توضیح داد:
«در رابطه با این طرح، دو مقوله وجود دارد؛ یکی اهمیت این مساله از نظر کنترل بیماری‌ و بحث دیگر تولید دام و فراورده‌های دامی است.
درست است که تولید دام و فراورده‌های دامی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند
اما واقعیت این است که همه آنچه که در بحث دام برای ما مهم است، تغذیه و سلامت انسان است، بنابراین به نظر می‌رسد که معقول و منطقی است که سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود. کمااینکه بنده از طرح انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت حمایت می‌کنم.»
و
تصریح کرد «باید فعالیت‌های بیشتری در زمینه دامپزشکی صورت گیرد، چرا که اهمیت غذا و سلامت مربوط به همه کمیسیون‌ها می‌شود. همه تلاش‌هایی که در همه کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد برای بهتر و سالم‌تر زندگی کردن مردم است که قطعا مقوله سلامت و طبعا مسائل مربوط به دامپزشکی در اولویت و در راس این هرم قرار دارند.»
دانشجو دکتری انگل شناسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
در اکثر کشورهای جهان دامپزشکی در زیر مجموعه وزارت کشاورزی است، ولی این نکته را فراموش نکنیم در ایران امروزه بهارین وضعیت اشتغال، امنیت شغلی و درامد مربوط به رشته های زیرمجموعه وزارت بهداشت است.
از هر پزشک، داروساز و پرستاری که سوال کنید به شما خواهد گفت با ورود به وزارت بهداشت وضعیت درامد دامپزشکی بهتر خواهد شد. البته منزلت و شان پزشکان را قطعا نخواهیم داشت. همانطور که پرستاران و رشته های پیراپزشکی منزلت پزشکان را ندارند. در مجموع منفعت این ورود از معایب آن خیلی بیشتر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
 ⭕️عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:

قطع به یقین باید هم آموزش و هم اجرای دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت باشد.پ@

«دکتر رسول خضری» در گفتگو با رادیو سلامت، گفت:

در ابتدا بسیار سپاسگزارم از اینکه این بحث بسیار مهم را مطرح نمودید. ما از ابتدای مجلس نهم یعنی از سال ۱۳۹۱ پیگیر این قضیه بودیم و این انتقاد را به وضعیت انتزاع وزارت بهداشت از وزارت علوم داشتیم و این بحث انتزاع وزارت بهداشت و گروه پزشکی از وزارت علوم، در سال ۶۴ و ۶۵ اتفاق افتاد.

وی افزود:
از آن جهت که ما همیشه نیاز به مصرف غذا همانند شیر، لبنیات و غیره داریم و در واقع جزء نیاز‌های حیاتی و اساسی ما می‌باشد، مسلما رشته دامپزشکی در این زمینه مهمتر از بحث‌های پزشکی است!

با این‌حال هم اکنون در وزارت خانه دیگری جای دارد و از وزارت بهداشت جدا می‌باشد،
اما به نظر من در واقع، بیش از ۵۰ درصد حوزه سلامت در بحث دامپزشکی است و در حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ بیماری مشترک بین انسان، حیوان و دام وجود دارد که جزء خطرناک‌ترین بیماری‌ها برای انسان محسوب می‌شوند.

عضو سابق كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود:

من معتقدم دامپزشکی بایستی از ابتدا در گروه حوزه سلامت جای داشت، چون در دنیا یک شعار بیشتر وجود ندارد و آن این است One Word, One Health یعنی یک دنیا، یک سلامت؛ بنابراین سلامت یکپارچه است.

دکتر خضری در ادامه گفت:

در هیچ جای دنیا نه تنها حوزه دامپزشکی از حوزه سلامت جدا نیست، بلکه بحث آموزش آن را هم جدا نکرده اند و به نظر من تفکیک وزارت بهداشت از وزارت علوم از ابتدا اشتباه بوده است و در سطح دنیا باید یک آموزش داشته باشیم،

ولی در سال ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ که انفکاک و انتزاع گروه پزشکی و وزارت علوم صورت می‌گرفت، چه بهتر بود که رشته دامپزشکی هم همراه با گروه پزشکی، داروسازی و گروه‌های حوزه سلامت جای می‌گرفت.

وی تصریح کرد:

قطع به یقین باید هم آموزش و هم اجرای دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت باشد.
در حال حاضر موسسه واکسن و سرم سازی رازی، واکسن انسانی نیز تولید می‌کند، اما زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و این دو مقوله با هم خیلی مغایرت دارد.

به عنوان مثال قطره پولیو و واکسن‌های مصرفی انسان‌ها در موسسه‌ای تولید می‌شود که زیر نظر جهاد کشاورزی است.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس گفت:

البته بایستی انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت طبق برنامه ای مدون و با اهدافی روشن صورت پذیرد.

همچنین ما در دنیا، به جای وزارت آموزش پزشکی،
وزارت رفاه و سلامت داریم.

وی در پایان اظهار داشت:

در خصوص دامپزشکان عزیز و زحمت کش بسیار اجحاف شده است و جا دارد که در بحث حوزه سلامت بازنگری صورت گرفته و جایگاه رفیع و والای آنها در سطح کشور بازگردانده شود. چون در دنیا به این رشته اهمیت بسیار قائل هستند، اما در کشور ما در حق آنها اجحاف می‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
ویلیام اسلر، پزشک کانادایی که پدر پاتولوژی دامپزشکی
در آمریکای شمالی است.

دکتر اسلر علاقه زیادی به ارتباط بین پزشکی و دامپزشکی داشت. او با بسیاری از پزشکان و دامپزشکان مشهور، از جمله دکتر ویچو، آموزش دیده است.

یکی از اولین انتشاراتش «رابطه حیوانات به انسان» بود. دکتر اوسلر در حال خدمت در دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل، با دانشجویان پزشکی و دانشجویان دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی مونترال ارتباط نزدیکی ایجاد کرد.

دکتر اوسلر پس از گذراندن وقت خود در McGill، رئیس بخش پزشکی بالینی در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا شد.

او در سال 1889 اولین پزشک پزشكی بیمارستان جان هاپكینز شد و نقش مهمی در ایجاد دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپكینز ایفا كرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری؛

تولیت نظام سلامت کشور

با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

و نه هیچ وزارت خانه، نهاد یا سازمان دیگر است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
دکتر مصطفی قانعی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت:

تا به حال مشکل و مخالفتی در مورد الحاق سازمان دامپزشکی کشور به وزارت بهداشت وجود نداشته است و با موافقت مجلس این سازمان به مجموعه وزارت بهداشت افزوده می شود.

مصطفی قانعی با بیان اینکه بهداشت و دامپزشکی در بسیاری از وجوه به هم مرتبط هستند اظهار داشت:

در صورت ادغام سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت تصمیمات در زمان کمتر و با هماهنگی بیشتری انجام می شود.

قانعی با اشاره به نگرشی که در گذشته به دامپزشکی بوده و مقایسه آن با دیدگاه امروز اظهار داشت:

سازمان دامپزشکی کشور در گذشته تنها شامل درمان‌ بیماری‌های دام بود!

ولی امروزه بسیاری از بیماری‌ها کشف شده‌اند که با اینکه بیماری در انسان ظهور می‌کند، عامل ایجاد آن در حیوانات است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت
با بیان اینکه بیماری‌های اعم از بروسلوز، جنون گاوی، آنفلوآنزا و تب کریمه کنگو مشترک انسان و دام است اظهار داشت:

تلاش ما این است که بتوانیم مسایل مربوط به سلامت مردم را جلوگیری و پیشگیری کنیم.

وی گفت:

گزارش‌ها و شواهد حاکی از این است که ادغام دامپزشکی کشور در مجموعه وزارت بهداشت در مجلس با مخالفتی روبه‌رو نشود!!!

بنابراین به زودی باید شاهد تحت پوشش درآمدن سازمان دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان قم ریشه مشکلات کلینیکی را دخالت افراد غیر مجاز در درمان دامپزشکی کشور می‌داند!

«دکتر مسعود عربشاهی» در گفت‌وگو با حکیم مهر خود را یکی از قدیمی‌ترین کلیسنین‌های کشور معرفی می‌کند که در زمینه دام بزرگ فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه از سال۱۳۶۴ فعالیت رسمی خود را با مجوز از سازمان دامپزشکی آغاز کردم، می‌گوید:

«بنده در خیلی از حوزه‌های دامپزشکی کشور فعالیت داشتم و هم‌اکنون نیز دارم.

از نظر من بزرگترین مشکل همکارانی که کار فارمی و کلینیک می‌کنند، دخالت افراد غیر مجاز در درمان دامپزشکی است!

این یعنی توزیع بی حد و حساب دارو خارج از سیکل توزیع دامپزشکی و خارج از داروهای مصوبی که در سیستم دامپزشکی کشور به ثبت رسیده و به طور قاچاق توسط دلال‌ها وارد کشور شده
و از طریق کارخانه‌های داخل کشور توزیع می‌شود و مستقیما در اختیار دامدار قرار می‌گیرد.»

عدم حمایت قاطع سیستم دامپزشکی کشور از همکاران در برابر دخالت افراد غیرمجاز در امور درمان!

این کلینیسین عدم حمایت قاطع سیستم دامپزشکی کشور بر اساس قوانین و وظایف از همکاران به خصوص برای جلوگیری از دخالت افراد غیر مجاز در امور درمان را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید:

«این معضل نه تنها درآمد و معیشت همکاران کلینیک را تحت تاثیر قرار داده، بلکه به علت مصرف بی رویه دارو و مواد شیمیایی، سطح بهداشت مواد و فراورده‌های غذایی با منشاء دامی را به علت رعایت نکردن زمان مصرف تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را آلوده می‌کند.»

راهکاری که به ذهن رئیس شورای نظام دامپزشکی استان قم می‌رسد این است که سازمان دامپزشکی کشور طبق قوانین و مقررات خود را موظف بداند که از دخالت افراد غیر مجاز در امور درمان به علت پایین آمدن سطح بهداشت مواد غذایی جلوگیری کند.

لیست افراد خاطی و متخلف را اعلام کردیم، اما کوچکترین برخوردی با آنها صورت نگرفت!

تنها ۲۵ درصد از درمان دامپزشکی کشور به عهده دامپزشکان است!
وی با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد از درمان دامپزشکی کشور به عهده دامپزشکان است، خاطرنشان می‌کند:

«۷۵ درصد درمان کشور در اختیار سرکارگرها، کارگرها، تکنیسین‌ها، مهندسین دامپرور، تکنسین‌های دامپزشکی و کسانی است که صلاحیت در امور درمان ندارند و این به معنای فاجعه است!

امروز هر کس هر داروی غیر مجازی که بخواهد، از تمام داروخانه‌های دامپزشکی به راحتی تهیه می‌کند.

عوامل غیر مجاز قبل از اینکه دام و طیور را به کشتارگاه ببرند، از این داروها استفاده می‌کنند و فردای آن روز آن دام به کشتارگاه اعزام می‌شود و هیچ سیستمی برای برخورد با آن وجود ندارد.»!!!


سیستم حاکمیتی دامپزشکی تحت هیچ شرایطی از مسئولین فنی بهداشتی حمایت نمی‌کند

عربشاهی اضافه می‌کند:

«مسئولین فنی بهداشتی از ترس اخراج از کار، از اعمال نظارت عاجزند و شهامت اعلام نظارت بهداشتی در سطح کشتارگاه‌ها را ندارند.
آنها چنانچه به وظایف خودعمل کنند از کار بیکار می‌شوند. بنابراین مسئولین فنی بهداشتی ما که در واحدهای نظارتی تهیه و توزیع مواد کشاورزی با منشاء دامی فعالیت می‌کنند، اگر اعمال نظارت بهداشتی داشته باشند، سریعا توسط کار فرما از کار بیکار می‌شوند و سیستم حاکمیتی دامپزشکی تحت هیچ شرایطی از آنها حمایت نمی‌کند و مستندات در این باب فراوان است.»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه
«دکتر کامیار محمدزاده» در گفت‌وگو با حکیم مهر در تمام دنیا بحث تجمیع یعنی کسی که به عنوان کلینیسین دسترسی به واکسن و دارو دارد، مطرح می‌شود.
۹۰ درصد داروهای طیور در داروخانه‌های دامپزشکی بدون نسخه دامپزشک به فروش می‌رود!
«بنده قبلا در پایگاه خبری حکیم مهر اعلام کرده بودم که در داروخانه‌های دامپزشکی، ۹۰ درصد داروهای طیور بدون نسخه دامپزشک داروها به فروش می‌رود. اما دوستان خیلی ناراحت شدند. بنده همچنان روی همین عقیده هستم.»

بزرگترین معضل ما دخالت افراد غیر دامپزشک درامور درمان و فروش دارو توسط داروخانه‌های دامپزشکی در حال حاضر بزرگترین معضل ما دخالت افراد غیر دامپزشک در امور درمان و فروش دارو توسط داروخانه‌های دامپزشکی است که هیچ اقدام موثری در هر دو مورد توسط سازمان دامپزشکی صورت نمی‌گیرد.»

اگر بخواهند، شرایط قابل کنترل است! راهکار حل این معضل دسترسی و طرح تجمیع است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
⭕️⭕️⭕️چرا سلامت یکپارچه؟

Why One Health?

Worldwide, nearly 75 percent of all emerging human infectious diseases in the past three decades originated in animals.Environmental health may affect human and animal health through contamination, pollution and poor conditions that may lead to new infectious agents.The world population is projected to grow from 7 billion in 2011 to 9 billion by 2050.To provide adequate healthcare, food and water for the growing global population, the health professions, and their related disciplines and institutions, must work together.The human-animal bond beneficially impacts the health of both people and animals.

Definition of One Health

One Health is the collaborative effort of multiple health science professions, together with their related disciplines and institutions – working locally, nationally, and globally – to attain optimal health for people, domestic animals, wildlife, plants, and our environment.

Scope of One Health

Convergence of human, animal, and plant health and the health of the environmentHuman-animal bondProfessional education and training Research, both basic and translationalEnsuring a safe food and water supply that is high quality, available and affordableAgricultural production and land useNatural resources and conservationDisease surveillance, prevention and response, both infectious and chronic diseasesCommonality of diseases among people and  animals, such as cancer, obesity, and diabetesClinical medicine demand for interrelationship between the health professionsEnvironmental agent detection and responseDisaster preparedness and responsePublic policy and regulationGlobal trade and commerceCommunications and outreach

Potential Outcomes from the One Health Approach

More interdisciplinary programs in education, training, research, and established policy More information sharing related to disease detection and diagnosis as well as education and research More prevention of diseases, both infectious and chronic diseasesNew therapies and approaches to treatment for unmet needs
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
بین طب انسان و حیوانات
هیچ خطوط تقسیمی وجود ندارد
و نباید وجود داشته باشد!

رادولف ویرشو (پدر علم پاتولوژی سلولی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
 «دکتر بهروز بنیادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

از آنجا که دامپزشکی زیر نظر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، ناخودآگاه ارتباط کمیسیون بهداشت و درمان با این حوزه کم‌رنگ شده است.

این کمیسیون وظایف مهمی در بخش سلامت دارد و شاید به‌نوعی بتوان گفت مهمترین وظایف آن در این بخش است، اما متاسفانه کمتر به مباحث دامپزشکی ورود پیدا کرده است.
البته اخیراً در جلسه‌ای که با آقای وزیر بهداشت داشتیم، روی این بحث که جایگاه دامپزشکی باید ارتقا پیدا کند، تاکید شد.

متاسفانه امروز دامپزشکی جایگاه خود را در سطح کشور و حتی بین خود دامداران و کشاورزان از دست داده است.
سازمان دامپزشکی در بحث واکسیناسیون، پیشگیری و بیماریابی کمتر فعالیت کرده است و جایگاه آن آسیب دیده و باید حمایت بیشتری از مسئولینی که در راس قرار می‌گیرند صورت گیرد.

البته ناگفته نماند بخشی از این وظیفه به خود جامعه دامپزشکی باز می‌گردد که باید جایگاه خود را ارتقا دهند.

به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم، یک جزء مهم سلامت، مواد غذایی است. بخش عمده‌ای از مواد غذایی هم مربوط به مواد پروتئینی است که نظارت بر آن در اختیار دامپزشکی است. لذا باید رفت و آمد و تعامل بیشتری وجود داشته باشد که امنیت سلامت مردم تامین شود.

در رابطه با مساله الحاق سازمان دامپزشکی کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به شکل دقیق بررسی و مشخص شود که اگر این انتقال صورت گیرد، دقیقاً چه تغییراتی رخ خواهد داد؟

اگر قرار باشد همین شاکله و همین وظایف انجام شود که انتقال تفاوت زیادی ایجاد نخواهد کرد.

الان هر جا صحبت از خدمات سازمان دامپزشکی می‌شود، بحث بودجه و مباحث مالی به میان می‌آید.

مثلا وقتی سوال می‌کنیم که چرا واکسن نمی‌زنید؟ چرا در حیطه پیشگیری فعالیت نمی‌کنید؟ چرا کشاورزان و عشایر ما حمایت نمی‌شوند؟
در جواب بحث تنگناهای مالی مطرح می‌شود.
اگر قرار باشد این جابه جایی اسمی باشد، تفاوت زیادی نخواهد کرد.

نکته دیگر بحث تنظیم بازار گوشت و مواد غذایی است که در حال حاضر بخش عمده‌ای از آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.
اگر بخواهیم این جداسازی را انجام دهیم، ممکن است اختلافاتی در این زمینه پیش بیاید و عملاً مشکلاتی را میان دو وزارتخانه ایجاد کند.
کمااینکه همین الان هم بر سر مسائل بازرگانی بحث و جدل وجود دارد. وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید اگر وزارت بازرگانی جدا شود، آسیب زیادی به سیاست‌های ما وارد می‌شود.

در کل، مساله انتقال باید به شکل کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و از آنجا که هنوز به شکل رسمی مطرح نشده، روی آن بحث زیادی صورت نگرفته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
دکتر محمدنعیم امینی‌فرد
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

مدل فعالیت سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت در خیلی از کشورها تجربه شده است.

ماموریت‌های سازمان دامپزشکی سنخیت زیادی با وظایف متولیان نظام سلامت کشور دارد
و لذا به نظر من اگر این جابه جایی صورت بگیرد، در مجموع اتفاق مبارکی خواهد بود.

البته انتقال سازمان دامپزشکی شرایطی دارد که حتماً باید لحاظ شود!

یعنی اینکه هویت حقوقی سازمان دامپزشکی باید حفظ شود!

نه اینکه در نهایت سازمان دامپزشکی به یک زیر مجموعه غیرمستقل تبدیل شود!

این انتقال اگر با این پیش‌شرط صورت گیرد،
اقدامی در جهت ارتقای شاخص‌های بهداشت عمومی خواهد بود!

انتقال آموزش عالی پزشکی به وزارت بهداشت در واقع مربوط به همان قانون تشکیل وزارت بهداشت بود.
ما دچار تنگناهای شدید در مساله تربیت نیروهای انسانی پزشکی بودیم که عملاً با این انتقال توانستیم گام‌های بلندی هم از جهت توسعه کمی و هم توسعه کیفی برداریم.
چرا که وزارت علوم دسترسی محدودی به بیمارستان‌های آموزشی داشت و وزارت بهداشت توانست با دسترسی مناسب‌تری که به بیمارستان‌‌های آموزشی دارد، این مساله را سامان بخشد.
علاوه‌بر آن این تجربه در کشورهای دیگر هم مطالعه و انجام شده بود و آنها هم نتایج مثبت گرفتند.

الان به دلیل درهم تنیدگی شدیدی که خدمات آموزش پزشکی با بحث بهداشت و درمان ممکلت دارد، وضعیت به گونه‌ای نیست که امکان جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت فراهم باشد.

اگر انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت صورت گیرد، ردیف‌های بودجه‌ای سازمان دامپزشکی باید به صورت تمام و کمال در اختیار خود سازمان قرار گیرد!

من پیش از این هم تاکید کردم که سازمان دامپزشکی باید با هویت حقوقی مستقل منتقل شود نه به‌عنوان یک اداره ذیل یکی از ادارات کل وزارت بهداشت!!!

وقتی با هویت حقوقی مستقل منتقل شود، تمامی ردیف‌های اعتباری که الان سازمان دامپزشکی دریافت می‌کند،
کماکان آنها را در سازمان برنامه و بودجه حفظ و منتقل خواهد کرد!

سازمان دامپزشکی با توجه به نیروها و امکاناتی که در اختیار دارد، تلاش خوبی برای پیشبرد اهداف خود می‌کند.

اما به نظر بنده تولیت سلامت باید یک تولیت یکپارچه باشد که اگر این تولیت یکپارچه اتفاق بیفتد، ارتقای خوبی خواهیم داشت.

بسیاری از وظایف سازمان دامپزشکی در ارتباط با تامین سلامت دام، ارتقای سلامت مواد غذایی و نهایتا سلامت عمومی مردم است.

این سازمان تا الان در حد و حدود امکاناتی که در اختیار دارد، عمکلرد قابل قبولی داشته است.

اما به دلیل اینکه بین ماموریت‌های محوله سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی بعضاً عدم سنخیت وجود دارد،
این مساله باعث شده که عملا انتظاری را که از سازمان دامپزشکی داریم، برآورده نشود.

به اضافه اینکه دامپزشکی شاخه‌ای از علوم پزشکی است و بسیاری از کارکردهایی که در داروسازی، تهیه سرم‌ها، آموزش دامپزشکی و.... دارد، دارای همبستگی با ماموریت‌های محوله وزارت بهداشت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
اکثر فارغ التحصیلان جدید دکتری در استانها با دام و دامهای بیمار بیگانه اند چون کلینیکهای دانشکده ها مراجعه ندارد و دامداران تلفنی دامپزشکان را بر بالین بیمار می اورند پس چاره این است اگر دانشکده دامپزشکی قبول کند ابتدا در استانهای کم برخوردار دامپزشکی به دانشکده ملحق شود بصورت ازمایشی بمدت ۳ سال اگر جواب مثبت بود در سطح کشور اجرا شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
وزیر بهداشت دکتران دامپزشک را همکاران و پزشکان عزیز وزارت بهداشت در حوزه دامپزشکی خطاب کرد؟!!

اردیبهشت ماه سال 1396 وزیر بهداشت برای اولین‌بار و به شکل رسمی از تمایل خود نسبت به الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت سخن گفت و ضمن اظهار گلایه‌مندی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، از جدایی رشته دامپزشکی از حوزه آموزش عالی پزشکی انتقاد کرد:

 «دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی» با تاکید بر اینکه حیطه کاری و مسایل و مشکلات
همکاران و پزشکان عزیز؟!!
ما در حوزه دامپزشکی کاملاً مرتبط با وزارت بهداشت است،
گفته بود:

«تصمیم جدا کردن دامپزشکی از مجموعه آموزش عالی پزشکی از ابتدا اقدام اشتباهی بود و به علت وجود رودربایستی‌ها رشته‌های مختلف پزشکی به وزارت بهداشت منتقل نشده‌اند.»

جزئیات تکمیلی از اظهارات وزیر بهداشت درباره ضرورت پیوستن دامپزشکی به وزارت بهداشت:

دامپزشکی جدا از حوزه آموزش عالی پزشکی نیست!

گلایه وزیر بهداشت از جدایی رشته دامپزشکی از وزارت بهداشت:

مطمئن هستم روزی این رشته به وزارت بهداشت برمی‌گردد!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
فارغ التحصیلان حقوق زیر نظر یک وزارتخانه کار می کنند؟نه هر اداره ایی دارای یک قسمت حقوقی است حتی ارگانهای نظامی حالا چرا دامپزشکان خودشان را بالا می بینند معلوم نیست قسمتی از دامپزشکی در بهداشت باشد قسمتی استاندارد قسمتی قوه قضائیه قسمتی نظامی و غیره ناظر هم نظام دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
بهداشت، واکسیناسیون و درمان دامها مربوط به سازمان نظام دامپزشکی
و
نظارت بر سلامت غذای انسان و زئونوزها رسالت اصلی سازمان بهداشت محور دامپزشکی است که طبیعتا بایستی به شکل کاملا مستقل در مجموعه وزارت بهداشت مستقر باشد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
از خود گریزانی چرا ای سنگ باور کن
حتی اگر در کعبه باشی باز هم سنگی
(فاضل نظری)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
0
در جا زدن تا کی!

سر خود را در لاک تحجر فرو بردن تا کی!

چشم بستن بر تفکرات جهان تا کی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
0
بر خلاف برخی از خود کم بینان دامپزشک نما که به شکل توهین آمیزی،
دامپزشکی را مثل یک سنگ؟؟!
پست، حقیر و بی ارزش می بینند و معتقد به تدوام وضعیت خفت بار و حقارت آمیز فعلی در وزارت جهادکشاورزی هستند که هر کس در دانشگاه مدرک فروش کذایی که از راه می رسد برای مسئولین محترم و دلسوز دامپزشکی به دلیل پافشاری بر اصول علمی و بهداشتی خط و نشان می کشد،
موافقان الحاق به وزارت بهداشت که در میان آنها مجرب ترین و با سابقه ترین کلینیسین های دام های بزرگ، کوچک، طیور و آبزیان کشور قرار دارند،
نه تنها خود را کمتر از پزشکان نمی بینند بلکه با کمال سرفرازی و افتخار بر اساس محور "پیشگیری بهتر از درمان است"،
نقش رشته استراتژیک دامپزشکی را در حفظ جان و مال مردم بسیار والاتر و اساسی تر از درمان یک فرد بیمار می دانند!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
دوست ناشناس عزیز :
لطفا به مصاحبه استاد گرانقدر جناب آقای دکتر تاجبخش به دقت توجه فرمائید:
چهره ماندگار دامپزشکی ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر فرمود:
انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت جز تحقیر دامپزشکان ره‌آورد دیگری نخواهد داشت/ اینها آرزوهای خام است!

http://www.hakimemehr.ir/fa/news/35994/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AC%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA#comm_94120
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
ز کشتی گیری پرسیدند:
چرا در پی فدراسیون فوتبالی؟
فرمود:
فوتبالیست ها بهترند!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
با عرض سلام و درود بی پایان خدمت همه دوستان عزیز،
در مورد تغییر وزارت خانه اگر نگاه دقیقتر داشته باشیم به روشنی در می یابیم که کلا بعضی از مدیران ارشد خودمان متاسفانه آدرس غلط می دهند و این کک را به تومبان جوانترها می اندازند که همه مشکلات دامپزشکان عزیز با تغییر اداره و سازمان حل خواهد شد!
این الحاق اگر هم انجام بشود فقط بعصی مدیران کلان چند پست جدید در وزارت خانه مطلوب خود می یابند با فیس و افاده دوچندان و دیگر هیچ!
درضمن بعضی از بزرگانی که تا کنون پست های مهم و تاثیرگذاری در سازمان و نظام دامپزشکی و نهادهای سیاستگزاری و غیره داشته اند، در همین چارچوب فعلی چه گلی بر سر ما زده اند که حالا مخالف خوان شدند و در نقش اپوزیسیون اظهار نظر می کنند؟
اصلا برای فلان دامپزشک کلینیسین خبره و دلسوزی که در فلان منطقه محروم کشور مشغول خدمت رسانی است چه اهمیتی دارد که مجوز کارش را از کدام وزارت خانه دریافت می کند؟!
ریشه بیشتر مشکلات دانش آموختگان دامپزشکی را همچون بسیاری از رشته های دیگر وزارت علوم باید در ناکارآمدی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری جست نه وزارتی دیگر! زیرا بدون نظارت کافی هر ساله خیل عظیمی از فارغ التحصیل به ویژه در دانشگاه آزاد را روانه بازار کاری می کنند که اصلا وجود ندارد!
بسیاری از بزرگان پرادعا با مدرک فروشی دیروز خود، امروز مدارک ما را بی اعتبار کرده اند؟
مثلا فلان استاد معروف چرا از جایگاه علمی رفیع خود سو استفاده نمود و علاوه بر دانشگاه معتبر دولتی با ارائه مدرک خود در دانشگاه آزاد اقدام به پذیرش دانشجو کرد؟
آیا ما واقعا کمبود دامپزشک داشتیم؟
نتیجه اینکه اگر دانشگاه اصلاح شود، مملکت اصلاح می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
جناب دکتر تاجبخش عزیز بایستی پاسخ دهند تحقیر دامپزشکی الان است که رتبه های 100 هزار اجازه پیدا می کنند دکتر دامپزشک شوند و از رتبه لیسانس هم ارزش آن کمتر شده است؟؟!

یا زمانی که دکترای دامپزشکی جزو گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی وزارت سابق فرهنگ و آموزش عالی قرار داشت و از رشته های طلایی بود و فقط با چند تست کمتر افراد دامپزشک می شدند و اگر دوست نداشتند سال بعد انصراف می دادند و می توانستند پزشک شوند؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
آقایی که خود را علی می نامید!
چرا این قدر بی مهابا همه را به یک چوب می رانید؟؟!

شما که مدعی هستید اگر دانشگاه اصلاح شود همه چیز اصلاح می شود و خودتان هم قبول دارید که وزارت علوم بی کفایت است، چگونه از تداوم حضور در این وزارت خانه سخن می گویید؟؟!

آیا در هنگامی که گروه پزشکی سابق به شکل یک وزارت خانه به نام وزارت بهداشت تغییر پیدا کرده است،
چه اشکالی دارد که دانشکده های دامپزشکی که سابقه نشان می دهد در این گروه پزشکی حضور موفقی داشتند،
دوباره به جایگاه سابق خود بازگردد؟؟!

بله در وهله اول ممکن است به نظر می رسد هیچ فرقی نداشته باشد که جایگاه وزارتی بخش اجرا کجا باشد!

ولی وقتی که 90 درصد داروهای طیور به عنوان مثال مستقیما از شرکت های دارویی به مرغداری های اصلی بدون ویزیت دکتران دامپزشک و داروخانه های دامپزشکی به قروش می رسد یا 75 درصد امر درمان دام ها توسط غیردامپزشکان انجام می شود و هیچکس هم در وزارت جهادکشاورزی جلودار این وضعیت نیست چکار می توان کرد؟؟!

تجربه جهانی نشان می دهد که وزارت های کشاورزی به دلیل
ماهیت صرفا تولیدی خود فقط سود بیشتر را در نظر می گیرند و بس!

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی بر مبنای اصل بهداشت واحد One Health به کشورها توصیه کرده است که سازمان حکومتی دامپزشکی به منظور جامعیت بخشی به کلیه ارکان بهداشتی در مجموعه وزارت به شکل یکپارچه و تخصصی و بدون موازی کاری متمرکز شوند!

آیا خبر ندارید که اتحادیه اروپا امور دامپزشکی دولت فدرال اتحادیه را پس از بحران فاجعه بار جنون گاوی و نیز پدیدار شدن بیماری بالقوه زئونوتیک HPAI در پرندگان،
از کشاورزی جدا و به مدیریت بهداشت و سلامت غذایی Health and food safety منتقل کرد؟؟!

آیا دامپزشکان اروپایی شاغل در مدیریت بهداشت اتحادیه یا دامپزشکان ایتالیایی هم که سازمان دامپزشکی را بر همین اساس از کشاورزی به وزارت بهداشت منتقل کردند،
به قول شما عقده پزشک بودن را داشته اند؟؟!

آیا می توان همین وصله ناچسب را به کلینیسین شاخص دامهای بزرگ در ایران یعنی استاد تقی تقی پور بازرگانی که حدود 10 سال پیش نامه ای را مبنی بر انتزاع دامپزشکی از جهادکشاورزی به وزارت بهداشت به شکل مستقل خطاب به رئیس مجلس امضا کردند، چسباند؟؟!

استادی که تا آخر عمر کاری اش بر خلاف برخی مدعیان مواجب بگیر از همین وزارت بی کفایت علوم
که سالهاست در کوران مشکلات فیلد حضور ندارند و به اصطلاح دستی از دور بر آتش دارند،
در کار تشخیص و درمان بیماری ها از پای ننشست و تعداد قابل توجهی از بیماری ها و معضلات ناشناخته دام های بزرگ را با عشق و علاقه شناسایی کرد و دهها Case report و مقاله علمی ثمره چنین جان فشانی عملی برای ارتقا دامپزشکی است!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
با عرض سلام و درود بی پایان خدمت همه دوستان عزیز
نام واقعی بنده علی است و دکتری تخصصی از بهترین دانشگاه نیز دارم و هرگز ناشناس نیستم.
در اینجا به همه اساتید بزرگ زحمتکش ادای احترام می کنم و شخصاً دست بزرگان رامردی چون جناب آقای دکتر تقی پور بازرگانی را می بوسم. ای کاش همه اساتید همانند این نور چشم و عزیز دل ما بودند.
بنده همچنان بر عقیده خود ثابت قدمم که دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند.
دامپزشکی در بخش آموزش تحت هر نام و وزرات خانه ای که باشد باید تعداد فارغ التحصیل آن متناسب با نیاز کشور باشد. این فکر خطاست که اگر نام وزارت آموزش دهنده آن بهداشت باشد پذیرش را خواهد کاست. چرا که هم اکنون افسار پذیرش دانشجوی پزشکی نیز گسیخت و علاوه بر پذیرش فاجعه بار در دانشگاه آزاد حتی متاسفانه دانشگاه های دولتی نیز با عنوان پردیس پذیرش فله ای دارند مثلا شخصی با رتبه هفت هزار همین الان دانشجوی پزشکی در پردیس یک دانشگاه دولتی معتبر است! با این وضع پزشکان عمومی نیز آینده ای مبهم خواهند داشت. بنابراین آن وزیر محترم برود رشته خودش را بمالد!
در بخش اجرا نیز ریشه بسیاری از مشکلات به اقتصاد کلان کشور و فرهنگ عمومی بر می گردد. فقط به طور اجمال یک مورد را متذکر می شوم که هیچ تضمینی وجود ندارد که مثلا وزرات بهداشت بتواند جلوی مصرف نقل و نبات مانند آنتی بیوتیک در فلان مرغداری دورافتاده را کنترل کند. از طرف دیگر نیز باید بیاندیشیم و بدانیم درد اینجاست که یک شرکت بزرگ داروسازی و یا واردکننده دارو با تخفیف های آنچنانی (گاهی صددرصد!!) آنتی بیوتیک به داروخانه دامپزشکی می دهد و با کمال تاسف با سفر فرنگ فرستادن برخی ها می تواند فروشی دوچندان داشته باشد و .... پس در بخش اجرا هم اگر علاوه بر تخصص، برخی ها در همین دانشکده های دامپزشکی فعلی از اخلاق نیک بسیاری از اساتید پیشکسوت دوست داشتنی الگو می گرفتند وضع این چنین نبود!
بازهم تاکید می کنم لطفا سو برداشت نشود، قطعا خوبان بسیارند ولی متاسفانه عده ای قلیل درحال لکه دار کردن وجهه یک قشر زحمتکش و شریف هستند و اینان در هر سازمان و وزرات خانه ای باشند عرض خود می برند و زحمت ما می دارند.
زنده باد دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
شما می فرمایید نام تان علی است و هرگز ناشناس نیستید!

ولی برای مخاطبان اصلا معلوم نیست نام کوچک جناب عالی است یا نام خانوادگی تان؟؟!

ولی ما در دامپزشکی تعداد زیادی علی با نام کوچک داریم و دکتر ناصر "علی" هم به عنوان مثال یک دکتر عمومی دامپزشک مشهور در زمینه جیره نویسی است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
واقعیت مسلم تاریخ ایران این است که بنا بر جلد2 کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران تالیف سال 1375، همیشه دامپزشکی و پزشکی ایران با هم بوده اند!

نکته شگفت آور اینکه در آغاز، این پزشکان فرهیخته و وطن پرست بودند که در دوران جدید نقش اساسی را در پایه گذاری دامپزشکی ایران زمین داشته اند!!!

به طوری که تا سال 1305 اداره صحیه (بهداشت) وزارت داخله هم زمان مسئول مبارزه با بیماری های دامی مثل سیاه زخم دامی (شاربن) و طاعون گاوی در موسسه پاستور بود.

در آن زمان با شیوع وحشتناک "گاومیری" یا همان طاعون گاوی در اکثر نقاط کشور،
عبدالله حامدی دانشجوی بسیار علاقمند و براستی نابغه رشته دکترای پزشکی دانشکده پزشکی تهران موظف شد در موسسه پاستور بر علیه طاعون گاوی سرم هیپرایمیون تولید کند و سرانجام با پشتکار ایشان "دایره دفع آفات حیوانی" یا نخستین تشکیلات اجرایی دامپزشکی نوین ایران در سال 1303 بنیان گذاشته شد!

این در حالی بود که عبدالله حامدی دانشجوی دکترای پزشکی تهران هنوز تحصیل خود را در رشته دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی آلفر فرانسه بعد از سال 1305 یعنی سالی که موسسه پاستور و دفع آفات حیوانی به سرپرستی پزشک دلسوز دکتر ابوالقاسم بهرامی از اداره صحیه وزارت داخله به وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منتقل شد،
شروع نکرده بود!!!

اداره فلاحت در آن دوران اداره مختصر و کوچکی در زیرمجموعه وزارت "فوائد عامه، تجارت و فلاحت" بود و پس از اعزام عبدالله حامدی به فرانسه که تحصیل خود را در دانشکده پزشکی تهران برای کسب درجه دکترای دامپزشکی نیمه تمام رها کرده بود،
متاسفانه در غیاب ایشان
در سال 1307 اداره دفع آفات حیوانی و شعب آن در کشور برای مدت چند سال در وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منحل شد و
موسسه پاستور دوباره به اداره صحیه که بعدها به وزارت بهداری ارتقا یافت، بازگشت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
"اداره دفع آفات حیوانی و سرم سازی"
نام کامل اولین تشکیلات دامپزشکی ایران بود که در حقیقت پدر مشترک سازمان دامپزشکی ایران و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی حصارک کرج است که به دست نابغه پزشکی شادروان دکتر عبدالله حامدی زیر نظر اداره صحیه (وزارت بهداشت اولیه) در سال 1303 بنیان گذاری شد.
نظر شما
ادامه