کد خبر: ۴۵۸۲۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:
«دکتر شهرام موحدی» افزود: تنها در حرف می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است اما در عمل به این مهم توجه نمی‌شود؛ طرح تحول سلامت را باید «طرح تحول درمان» نامید ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در تحول سلامت یک ریال به حوزه دامپزشکی تخصیص داده نشده است؛ واقعا باید پرسید که چرا؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر شهرام موحدی» ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که امروز در کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم امنیت غذایی است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: امنیت دارای بعد اجتماعی، روانی و اقتصادی است، امنیت غذایی برای هر جامعه‌ای بسیار مهم است و اهمیت دادن به آن معضلات روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی به همراه ندارد، خیلی از کشورها در صدد ضربه زدن به امنیت غذایی کشورمان هستند.

اوایل انقلاب پنیرهای دانمارکی و مرغ‌ فرانسوی وارد می‌کردیم

وی یادآور شد: اوایل انقلاب پنیرهای دانمارکی و مرغ‌ فرانسوی وارد می‌کردیم و کشور دچار وابستگی صد درصدی به واردات مواد غذایی بود؛ اکنون به جایی رسیدیم که در حوزه مواد غذایی نه تنها در کشور به خودکفایی رسیدیم بلکه سری در سرها در میان کشورهای آسیای میانی و خاورمیانه بلند می‌‌کنیم، هر چند که برخی از این سیاست‌ها در این مسیر اشتباه بود.

موحدی عنوان کرد: به گفته امام «کشاورزی محور توسعه» است، اما سیاست‌های ما همیشه اهمیت دادن به بخش کشاورزی به معنای امن و عام بود که زیر مجموعه آن دامداری است و سیاست‌های حمایتی کلان و درستی نبوده است.

وی تصریح کرد: امروزه با کوچکترین تحریمی که ایجاد می‌شود، شرکت‌های تولیدکننده فریاد استیصال سر می‌دهند، اما کشاورزان باید سربلند باشند زیرا در حوزه کشاورزی ما دیگر محصولی وارد نمی‌کنیم؛ مسؤولان کشور باید قدر تولیدکنندگان بخش کشاورزی را بدانند.

تخم مرغ یک کالای استراتژیک نیست، بلکه فوق استراتژیک است

وی گفت: یادمان باشد که در حوزه غذایی معضلات بسیار فراتر از تولیدات خودرویی است، تخم مرغ یک کالای استراتژیک نیست بلکه فوق استراتژیک است، تخم مرغ را نمی‌توان منجمد کرد و قابل به واردات نیست زیرا تاریخ مصرف آن کم است، در دنیا تجارت جهانی تخم مرغ معنایی ندارد، تخم مرغ ماده فساد پذیری است و کشورها به اندازه مصرف خودشان تولید می‌کنند، اگر صنعت مرغ کشور آسیب ببیند از کدام کشور می توان تخم مرغ وارد کرد؟

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: چرا نباید از بخش کشاورزی دامداری و آبزی پروری حمایت کنیم؟ مباحث امنیت غذایی بسیار مهم و تبعات اجتماعی فوق‌العاده‌ای دارد، امروز برای مردم افزایش قیمت خودرو آنقدر مهم نیست اما در زمینه قیمت تخم مرغ چون مصرف روزانه داریم مهم است.

نام طرح تحول سلامت باید «طرح تحول درمان» شود!

وی ادامه داد: این که «کشاورزی، محور توسعه» باید در ذهن همه مسؤولان تداعی پیدا کند، اعتباراتی در مجلس شورای اسلامی برای اجرای طرح تحول سلامت به تصویب رسید و میلیاردها تومان هزینه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد؛ گرچه طرح تحول سلامت یکی از بهترین طرح‌ها پس از پیروزی انقلاب بود اما این طرح تحول سلامت باید طرح تحول درمان شود.

در طرح تحول سلامت، یک ریال به حوزه دامپزشکی تخصیص داده نشد

موحدی افزود: سلامت ابعاد زیادی دارد که بخشی از آن درمان، پیشگیری و مبارزه است، اگر قبول داریم که بیش از نیمی از عوامل عفونت‌زا بین انسان و دام مشترک است و جزو بیماری صعب‌العلاج است و خط این مقدم این مبارزه دامپزشکی است؛ در تحول سلامت یک ریال به حوزه دامپزشکی تخصیص داده نشده است؛ واقعا باید پرسید که چرا؟

وی ابراز داشت: تنها در حرف می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است اما در عمل به این مهم توجه نمی‌شود، در سال 95 به دلیل واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت، این بیماری در انسان کاهش یافته است و در یک سال توانستیم 10 میلیارد تومان از هزینه‌های بیمارستانی و عدم اشغال تخت‌های بیمارستانی را کاهش دهیم، باید حوزه دامپزشکی را حمایت کنیم.

فروش اسب‌های مبتلا به مشمشه در میدان امام اصفهان

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: اگر در گذشته اجرای سمینار دامپزشکی و نقش آن در توریسم مطرح می‌شد مسخره به نظر می‌آمد، یک بیماری مشترک بین انسان و دام به نام مشمشه در اسب وجود دارد، در شهر خمینی شهر این اتفاق افتاده بود که اگر در انسان سرایت می‌کرد علاوه بر صرف میلیون‌ها هزینه برای درمان، 70 درصد امکان مرگ وجود داشت.

وی افزود: باخبر شدیم که این اسب‌ها را در میدان امام اصفهان فروختند که با درایت شبکه دامپزشکی اصفهان با این موضوع برخورد قضایی شد، اگر هر توریستی که وارد ایران می‌شود به سلامت آن توجه نشود تا سال‌ها نقد رسانه‌های خارجی می‌شویم، حوزه دامپزشکی نقش بی‌بدیلی در امنیت و سلامت غذایی و روانی دارد.

موحدی اظهار کرد: شهرستان گلپایگان در زمینه تولید و بهره‌برداری اهمیت داشته و توان بالا و علمی در تولید دارد، گلپایگان به هلند ایران معروف است؛ اگر می‌خواهیم گلپایگان هلند ایران باقی بماند باید به حوزه دامپزشکی و کشاورزی کمک کنیم.

مدیر کل شبکه دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: ممکن است مرغداری یا تولیدات لبنی به علت تخلف پلمب شود اما هیچ کدام از این‌ها دلیل برای محافظت برای بخش کشاورزی نیست باید حوزه دامپزشکی را یاری کنیم.

مبارزه علیه بیماری‌های دامی نیازمند خرد جمعی است

در ادامه «دکتر مسعود غفاری» رئیس سابق شبکه دامپزشکی دامپزشکی گلپایگان ضمن قدردانی از همکاری مسؤولان شهرستان، اظهار کرد: کار دامپزشکی یک کار گروهی است و مشکلات این حوزه با تفکر جمعی برطرف می‌شود.

وی افزود: گرچه کنترل بیماری‌ها، بالابردن سطح بهداشت عمومی، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و تولیدات وظایف ذاتی شبکه دامپزشکی است اما مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو تفکر جمعی را می‌طلبد.

رئیس سابق شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: در مبارزه با بیماری‌های نوظهوری که باعث بروز مشکلاتی در شهرستان می‌شود، علاوه بر تیم دامپزشکی و جهاد کشاورزی که مکمل همدیگر کار می کردند، فرمانداری و دستگاه انتظامی و قضایی نیز کمک شایانی دارند.

شبکه دامپزشکی کانون بحران بیماری‌های دامی را شناسایی کند

در ادامه «حسین یارمحمدیان» فرماندار گلپایگان بیان کرد: روند جوانگرایی در شهرستان گلپایگان کلید خورده است که از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، اگر دامنه مدیریتی نظام را نیروهای جوان برعهده نگیرند نظام دچار آسیب و آفت می‌شود.

فرماندار گلپایگان تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های مدیران با سابقه در پست‌های مدیریتی کشور استفاده کرد مانند مسعود غفاری که به عنوان بازرس در شبکه دامپزشکی کشور منصوب شدند.

وی اضافه کرد: شهرستان گلپایگان مستعد بروز برخی بیماری‌ها مانند تب برفکی و آنفلوانزای مرغی است که باید شبکه دامپزشکی کانون بحران‌ را شناسایی و در نطفه خفه کند؛ برای فعالیت مرغداری‌های غیر مجاز تصمیم‌ گیری جدی شود و در خوف و رجا نباشید، در زمینه مدیریت بحران و پیشگیری سناریو تعریف کنید تا آسیبی به شهرستان وارد نشود.

به گزارش فارس، در این پایان جلسه از خدمات 17 ساله «دکتر مسعود غفاری» رئیس سابق شبکه دامپزشکی گلپایگان تقدیر و «دکتر امیر مسعود شهبازی» به عنوان رئیس جدید شبکه دامپزشکی گلپایگان معرفی شدند.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مجید
|
United States of America
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
آقای دکتر عزیز تا وقتی که وزارت بهداشت دامپزشکی را تافته جدا بافته میداند همین آش است و همین کاسه .هیچ بودجه ای در جهت مبارزه با بیماریهای مشترک و سلامت غذایی تخصیص نمیدهد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
خانه از بنیان ویران است .. خودت اذیت نکن جناب دکتر.. حیف مدیرای قوی مثل دکتر که تو این ساختار ضعیف دامپزشکی میسوزن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
جوابش کاملا روشن است:

تا موقعی که شما به عنوان مثال خودتان را جزو خانواده کشاورزی و دامپروری و نه خانواده سلامت می دانید،
چطور انتظار دارید وزارت بهداشت که بودجه طرح ابتکاری خودش را که با چنگ و دندان و با وجود مخالفت های شدید حتی برخی پزشکان در مجلس به دست آورده است دو دستی تقدیم کسانی کند که خود را عضو این خانواده نمی دانند!

بروید طی یک طرح ابتکاری جدید از وزیر جهادکشاورزی
با آن سابقه درخشانش؟!! در افت شدید و از بین رفتن دام های کشور در این 40 سال بخواهید برای سلامت مردم، از مجلس بودجه دریافت کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
دکتر به نکته بسیار جالبی اشاره کردند و آن تاثیر دامپزشکی در آرامش و امنیت جامعه انسانی از جمله جذب گردشگران داخلی و خارجی است!

متاسفانه حاکمیت تفکر "دامپزشکی یعنی فقط درمان دام"
باعث شده است که هم دامپروران مثلا در اثر بحران تب برفکی و مرغداران در اثر آنفلوانزای فوق حاد ضرر و زیان کنند و هم جامعه انسانی به دلیل از بین رفتن سلامت و امنیت غذایی و محیط زندگی کنترل شده از نظر زئونوزها!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
خوب معلومه تا وقتی که شما به عنوان عضوی از سیستم سلامت کشور شناخته نشدین چطور انتظار دارین از بودجه های این سیستم سلامت استفاده کنید. واقعا حساب دو دوتا چهارتاست حتی یه بچه دبستانی هم این رو میفهمه. تا وقتی کسانی که به میزها و صندلی هاشون چسبیدن و مانع الحاق دامپزشکی به سیستم سلامت کشور میشن اوضاع همینه. این افراد اینقدر تنگ نظر هستن که حتی نمیفهمن اگه دامپزشکی بتونه به بودجه های بهداشتی که واقعا حقش هم هست دست پیدا کنه، حتی برای این افراد هم پول و درآمد چند برابر از اونچه الان دارن نصیبشون میکنه ولی اینقد تنگ نظر هستن که حتی این رو هم نمیفهمن. با پیوستن به وزارت بهداشت دستیابی به بودجه های بهداشتی برای سازمان آسان تر میشه.بودجه های تحقیقاتی مشابه اونچه در وزارت بهداشت هست نصیب دانشکده های دامپزشکی و اساتید و دانشجویان دکتری تخصصی میشه. واقعا در خواب به سر بردن تا کی؟؟؟؟؟
دانشجو دکتری انگل شناسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
متاسفانه از نگاه مردم منزلت یک شخص با درامد اون شخص رابطه مستقیم داره. چندین سال پیش رشته های فنی مهندسی دارای منزلت اجتماعی مناسبی بومد و فارغ التحصیلان رشته های مهندسی از دانشگاههای تهران، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت درامد مناسب داشتند و به همون خاطر جایگاه اجتماعی خوبی داشتند. از چند سال قبل بدلیل جمعیت عظیم فارغ التحصیل درامد این مشاغل حتی برای فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر مانند تهران، شریف، امیرکبیر و...کمتر شده و جایگاه اجتماعی این رشته ها نیز به شدت کاهش پیدا کرد. این بلا بزودی بر سر دامپزشکی هم خواهد آمد
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
دکتر موحدی ماشاءالله به شما.
اما یکجا در فرمایشاتتان دیدگاه من چیز دیگر است. در طرح سلامت، دامپزشکی گذاشه است شیر شکار کند و بعد سهم خودش را بگیرد. قبلا هم عرض کردم در ست است که اسم طرح " طرح سلامت" است. اما استحضار دارید که سلامت کلمه عام است . در این خصوص شامل برنامه های نوشته شده وزارت بهداشت می باشد. به نظرم بهتر الگو گیری کنیم تا سهم خواهی. اگر کمکی از دامپزشکی برای پیشبرد اهداف طرح سلامت بر می آید، بهتر است با وزیر بهداشت صحبت بشه و آنها را برای همکاری در طرحشان توجیه نماییم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
در اینجا از جناب آقای دکتر .......... و دکتر .......... بایستی پرسید شما که مانع الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت شدید و می فرمودید که جای دامپزشکی در وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی خیلی هم خوب است و ما در وزارت بهداشت تحقیر می شویم و شهروند درجه 2 خواهیم شد،
اینک با تنزل شدید رتبه دکترای دامپزشکی و پایین رفتن ارزش حتی از رشته لیسانس پرستاری چه پاسخی می توانید ارائه دهید؟؟!
مدیر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
تا ................... از بقیه انتظار نداشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
دامپزشکی هنوز واکسیناسیون تب برفکی را نتوانسته درست انجام دهد بیماری تب برفکی همه جا را گرفته بهتر نیست به حوزه واکسیناسیون و درمان دام بیشتر توجه کنید؟
بوجه اینها را درست مدیریت کنید بهداشت پیشکشتان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
اگر بیماری و ببمار نباشد تکلیف دستمزدهای میمیلیونی؟
نظر شما
ادامه