کد خبر: ۴۵۸۰۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
دبیر شورای‌عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حسن امامی رضوی» افزود: از ابعاد مختلف می‌توان آموزش پزشکی را با آموزش دامپزشکی مقایسه کرد. علی‌رغم شباهت‌های بسیار، قطعاً تفاوت‌هایی نیز میان این دو گروه وجود دارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ اگرچه انتقال آموزش پزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، بر مبنای نیاز کشور به پزشک در برهه‌ای خاص از زمان صورت گرفت، اما بعدها وزارت بهداشت به خوبی توانست تعادل در تربیت پزشک را حفظ کرده و مانع از تخریب شأن و جایگاه اجتماعی پزشکان در طول سال‌های بعدی شود؛ تاکتیک حساب شده‌ای که آموزش دامپزشکی به هیچ عنوان در آن موفق نبود.

دبیر شورای‌عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، تعادل در تربیت پزشک را یکی از دستاوردهای جدایی آموزش پزشکی از وزارت علوم می‌داند. «دکتر حسن امامی رضوی» اما اظهار نظری راجع‌به انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت نمی‌کند.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، چرا آموزش پزشکی با معضل افزایش بی‌رویه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان روبرو نیست؟

علت این مساله به سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برمی‌گردد. این وزارتخانه به نوعی فعالیت‌های مربوط به ارائه خدمات و آموزش را به شکل توأمان انجام می‌دهد. از طرفی در طول سالیان مختلف، برنامه‌های مربوط به نیازسنجی و تربیت نیروی خود را بر اساس نیاز و به‌وسیله سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود پیش برده و توانسته این مدل را ادامه دهد. در نهایت به یک توسعه براساس نیاز و آمایش سرزمینی دست یافته است.

حکیم مهر: آیا جدا شدن آموزش پزشکی و قرار گرفتن آن زیرمجموعه وزارت بهداشت، کمکی به رشته پزشکی کرد؟

یکی از دستاوردهای مثبت این اتفاق، نیاز مقطعی کشور به تربیت پزشک بود. مطابق نتیجه ارزیابی‌های مختلفی که صورت گرفته، کیفیت آموزش و ارائه خدمات پزشکی افزایش زیادی پیدا کرده است. در واقع نه‌تنها توسعه مبتنی بر نیاز بهتر شده، بلکه کیفیت ارائه خدمات در حوزه پزشکی نیز رشد داشته است. کمااینکه اگر آموزش پزشکی کشور را با سایر کشورهای دنیا و کشورهای هم‌سطح خود مقایسه کنیم، خواهیم دید که از آنها خیلی بالاتر هستیم؛ این نیز یکی از دستاوردهای این اقدام است.

حکیم مهر:‌ سازوکار تعیین تعداد پذیرش دانشجوی پزشکی در وزارت بهداشت به چه شکل است؟ آیا هر سال تعداد دانشجوها را مشخص می‌کنید؟

ما در وزارت بهداشت برنامه‌های نیازسنجی را خودمان و در شورای گسترش خودمان انجام می‌دهیم.

حکیم مهر: این کار هر سال صورت می‌گیرد؟

خیر. هر ۱۰ سال یکبار این کار را انجام می‌دهیم.

حکیم مهر:‌ برنامه‌های بازنگری هم انجام می‌شود؟

بله، اتفاقاً اخیراً برنامه نیازسنجی ما در تمام رشته‌های عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی بازنگری شد و نقشه توسعه آن را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص کرد.

حکیم مهر:‌ از نظر شما مهمترین‌ تفاوت‌های آموزش پزشکی با آموزش دامپزشکی در چیست؟

از ابعاد مختلف می‌توان آموزش پزشکی را با آموزش دامپزشکی مقایسه کرد. علی‌رغم شباهت‌های بسیار، قطعاً تفاوت‌هایی نیز میان این دو گروه وجود دارد، اما از آنجاکه بنده خیلی به این موضوع ورود نکردم، لذا نمی‌توانم مقایسه دقیقی انجام دهم.

حکیم مهر:‌ برخی منتقدان می‌گویند که آموزش دامپزشکی نباید از پزشکی جدا می‌شد. نظر شما در این زمینه چیست؟

از آنجاکه ارائه خدمات دامپزشکی در زمینه اجرا، در وزارت جهاد کشاورزی مستقر شده، لذا ارائه خدمات وزارت بهداشت از این نظر خیلی با دامپزشکی قابل مقایسه نیست، کمااینکه شاید اگر ارائه دهنده خدمت در وزارت بهداشت هم در جای دیگری تعریف می‌شد، تفاوت‌های زیادی ایجاد می‌کرد. اما در زمینه الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت من خیلی نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

حکیم مهر: وزیر بهداشت تاکنون چندین بار در مصاحبه‌های مختلف تمایل خود را به انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت ابراز کرده‌اند. نظر شما در این زمینه چیست؟

من روی این موضوع مطالعه جدی نکرده‌ام و لذا نمی‌توانم نظر دقیقی در این زمینه بدهم؛ اگر هم نظری بدهم، پخته نخواهد بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
كلاً هيچي نگفت. معلومه كه پزشكا براشون دامپزشكي مهم نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
اتفاقا در مورد الحاق تلویحا اشاره کرد که بایستی آموزش و اجرای دامپزشکی با هم باشند!

در مورد آموزش هم دهها سال پیش از انقلاب اسلامی دامپزشکی و پزشکی در یک گروه مشترک قرار داشتند و هر کدام ضمن ارتباط با یکدیگر مستقلا مسیر خود را طی می کرد و هیچ مشکلی هم پیش نیامد!

در سال 1365 زمان تشکیل وزارت بهداشت، تعدادی از دامپزشکان فرصت طلب طوماری نوشتند و گفتند که ما نمی خواهیم به وزارت بهداشت بیاییم!
و به قول آقای دکتر محمدعلی بسان خنجری از پشت سر تلاش های ایشان را برای انتقال به پزشکی خنثی کردند!
به این امید که پست های خالی شده از دکتران پزشک را در وزارت علوم جدید پر کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
ایشان محافظه کارانه برخورد کرد نه رد کرد نه تایید!

این نشان می دهد که ملاحظاتی وجود دارد که نمی خواست شتابزده نظر بدهد!

به هر حال بالاترین مقام وزارت بهداشت که خود منصوب کننده این مسئول محترم است، بارها نظر مثبت خود را اعلام
کرده و گفته اند که من از اول با جدایی دامپزشکی از پزشکی مخالف بودم!
و از بزرگان دامپزشکی گلایمندم که چرا کاری در این زمینه انجام نمی دهند؟؟!
ناشناس
|
Sweden
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
دامپزشکی از پزشکی بالاتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
هرکدام کارائی و وظیفه ای دارند برای بالا یا پائین بودن در هر شاخص متفاوت است .دامپزشکی از لحاظ بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماریهای مسری دام به انسان مقدم است ولی دربحث بیماریهای متابولیک و تغذیه ای و اورتوپدی جراحی رادیولوژی و قلب و عروق و... سایر شاخه هاحرفی برای گفتن ندارد
مجید
|
United States of America
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
برای من و خیلی از همکارانی که مثل من فکر میکنند اصلا مهم نیست که دامپزشکی یا آموزش آن زیر نظر کدام وزارت خانه باشه فقط در این دکان های مدرک فروشی بسته شود و فکری به حال اشتغال لشگر دامپزشکان بیکار بکنند .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
در فرهنگ ایرانی ها عادتی وجود دارد بنام " تعارف" که همه بازدید کننده های خارجی از ایران را شگفت زده میکند !! وزیر محترم بهداشت نیز از این فرهنگ ایرانی بدور نیست . زیاد جدی نگیریدش!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
ایشان که مسئولیت برنامه ریزی آموزش پزشکی را به عهده دارند عنوان می کنند تا کنون نه خود ایشان و نه شورای برنامه ریزی آموزش پزشکی به این موضوع ورود پیدا نکرده و نظرشان در خصوص بخش اجرا یعنی سازمان دامپزشکی که به صراحت مخالف بودند و در خصوص بخش آموزش دامپزشکی می توان درک کرد که شخصا" مخالف هستند و محترمانه گفتند ورود پیدا نکرده اند.لذا صرف آنکه وزیر در یک همایش و سخنرانی تعارفی کرده باشد نمی توان به آن دلخوش بود.اگر وزارت بهداشت
به این امر راضی بود تا کنون چنین مباحثی در آن وزارت خانه و شورای برنامه ریزی آن مطرح می شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
چه لزومی دارد که وزیری مثل وزیر بهداشت که مخالفان فراوانی هم دارد و بایستی هر کلمه ای را که به زبان می آورد با دقت زیاد فکر کند یا وزیر پیش از او یعنی سرکار خانم دکتر مریم وحید دستجردی بر نقش انکار ناپذیر دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت غذایی انسان و مبارزه با زئونوزها
تاکید کنند و بگویند که ما از اول با جدایی دامپزشکی از علوم پزشکی مخالف بودیم؟؟! و منتظر حرکت بزرگان دامپزشکی در این زمینه هستیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
حالا چرا فکر میکنید در گروه پزشکی آموزش خوبی به دانشجو داده میشود. اگر ما هم یک نظام پزشکی کار آمد نظیر کشور های پیشرفته داشتیم آنوقت میدیدید که چه آشفته بازریست پزشکی. تنها شانسی که پزشکان دارند اینست که 1. سطح اطلاع بیماران بسیار پایین است و2. نظام پزشکی جز دکور چیزی نیست. در مورد دامپزشکی ما مشکل عقب ماندگی علمی داریم چرا که خدود 40 سال است هیچ روح تازه ای به کالبد بیجان این علم دمیده نشده واین بواسطه قطع ارتباط با دنیای علم است. از طرف دیگر هیچ تمایلی در دولتهای مختلف جهت سرمایه گذاری در امور دام وجود ندارد.شما به تلفات هر ساله سقط نگاه کنید و به درمانهای بیحاصل و هزینه های گزافی که دامپزشکان به دامدارها تحمیل میکنند. در یک گوسفنداری 3 هزار راسی در ظرف 24 ساعت 40 میش سقط کردند. دامپزشک دامداری 3 روز پشت سرهم اکسی و انرو به تمام گوسفندان برای پیشگیری تزریق کرد سقط قطع نشد پس از آزمایش توکسوپلاسما تشخیص داده شد. در اینجا دامدار از 2 جهت خسارت دید یکی بواسطه از دست دادن تعدادی جنین ودیگر بواسطه اشتباه تشخیص دامپزشک و مصرف مقدار زیادی دارو. دامپزشک در اینجا کاملا بی تقصیر بود چرا که در 6 سال دانشگاهیش مبحث سقط مثل سایر مباحث به خوبی باز نشده بودو همچنین در نقاط دور دست و پر دام آزمایشگاه های تشخیصی وجود ندازرد. پس نتیجه میگریم رفتن زیر چتر بهداشت داوی درد نیست و ماندن تحت نظارت وزارت غیر علمی جهاد هم شاید به صلاح نباشد. باید عقلای دامپزشکی طی جلساتی به حل این معضل بپردازند.
ناشناس
|
Hungary
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
رفتن زیر نظر وزارت بهداشت یعنی تحقیر بیشتر یعنی دو دستی داروخانه هاتونو تقدیم داروسازا کردن اونایی که خیلی دوست دارن برن زیر نظر وزارت بهداشت حتما یه سر به خود وزارت بهداشت بزنن خواهند دید با دیوانه خونه فرقی نداره. حتی واسه حقوق دوزاری داروسازای خودشونم کاری نمیکنن....چه برسه واسه دام پزشکی بخوان کاری کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
سابقه نشان داده است که رشته دامپزشکی تا زمانی که جزو گروه علوم پزشکی شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود جزو برترین و پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی بود و پس از جا ماندن از انتقال به وزارت بهداشت از حدود 40 سال پیش،
سیر قهقرایی همه جانبه آن شروع شده است.

به طوری که رشته دکترای دامپزشکی در وزارت علوم فعلی، حتی از لیسانس پرستاری هم عقب افتاده است!

پذیرش خرواری و مدرک فروشی گسترده دکترای دامپزشکی در وزارت علوم، عدم واکنش وزیر جهادکشاورزی به آن و بیکاری گسترده و سونامی در پیش روی آن هم که دیگر اظهر من الشمس است!

آیا اینها برای مدعیان تحقیر شدن دامپزشکی در صورت پیوستن به وزارت بهداشت اگر حداقل صداقت و ذره ای وجدان را داشته باشند کافی نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
داروسازان مگر دیوانه هستند که بازار پرسود داروخانه های انسانی را رها کرده و در شرایطی که تعداد دام های روستایی به سرعت در حال کاهش است و
دامپروری ها و مرغداری های بزرگ هم خودشان به دلیل بی صاحب بودن امر تجویز غیرمجاز داروهای دامپزشکی به دام و طیور،
هر کاری که دل شان می خواهد انجام می دهند
و راسا و مستقیما از شرکت های بزرگ دارو می خرند، بخواهند که داروخانه دامپزشکی تاسیس کنند؟!!

تازه مگر سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی فقط نظارگر هستند که افراد غیر دامپزشک به شکل غیرقانونی مجوز بگیرند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
سقوط رتبه رشته دکترای دامپزشکی در وزارت علوم به پایین تر از لیسانس پرستاری پس از اینکه برخی از خودی ها نگذاشتند که دکترای دامپزشکی همراه با سایر رشته های خانواده علوم پزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود،
شاید گامی نامحسوس در مسیری باشد که کینه جویان نسبت
به رشته دکترای امپزشکی به سمت هدف آشکار و نهان شان یعنی حذف
عنوان دکترا از رشته دامپزشکی باشد!

سالها قبل دکتر عیسی کلانتری رئیس فعلی سازمان محیط زیست در زمانی که وزیر کشاورزی بود اظهار داشت:

من زمانی که در آمریکا تحصیل می کردم
متوجه شدم که رشته های دکترای علوم پزشکی از جمله دامپزشکی DVM در حقیقت نوعی لیسانس هستند که
اصطلاحا به دلیل حرفه درمانگری به آنها "دکتر"
گفته می شود! پس عنوان دکترا اشتباه است و فقط بایستی به دارندگان PhD دکتر اطلاق کرد!

گفته می شود که یکی از دلایل تشکیل وزارت بهداشت هم همین بود که دکتران پزشک می خواستند از فشار مخالفان به
سیستم خاص شان در علوم پزشکی مشابه با دامپزشکی یعنی یک دوره 6 تا 7 ساله پیوسته دکترای عمومی و یک دوره 3 تا 4 ساله دکتری تخصصی رهایی یابند که برای رشته های فنی مهندسی و دامپروری کشاورزی با سیستم لیسانس، فوق لیسانس و دکترا (PhD) قابل قبول نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
سازمان غذا و دارو اگر قدرت داشت
که نمی گذاشت سازمان ملی استاندارد کشور
بخش مهمی از اختیاراتش را با
وجود حمایتهای شدید و همه جانبه وزارت بهداشت
و حتی شورای نگهبان،
با کمک مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام غصب کند؟!!
نظر شما
ادامه