کد خبر: ۴۵۵۹۸
 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  گفت: توسعه پرورش شتر شیری با هدف تنوع در سبد غذایی مردم، افزایش بهره وری و درآمدزایی در مناطق محروم کشور در دستور کار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، «مرتضی رضایی»  روز چهارشنبه در حاشیه نشست بررسی مشکلات و موانع پرورش شتر شیری گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین، نیاز جامعه به شیر و فرآورده های آن، اشتغال روستاییان و وضعیت اقتصاد عمومی، به دنبال ارایه نسخه های جدید پرورش دام هستیم.

وی افزود: با توجه به این که دو سوم اراضی کشور در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی واقع شده است و شتر و بز با استفاده از آب کمتر و علوفه های خشبی سازگار با این مناطق هستند، از این رو توسعه شتر شیری مورد توجه قرار گرفته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در حال حاضر پرورش شتر در کشور غیراقتصادی است و انگیزه برای تولید را به مخاطره می اندازد، اظهار کرد: معاونت امور تولیدات دامی وظیفه دارد برای بهبود بهره وری در تولید شیر و فرآورده های آن نسخه جدیدی تهیه کند.

رضایی، جمعیت شتر کشور را بیش از ۱۸۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: شترهای یک کوهانه که غالب جمعیت شترهای کشور را تشکیل می دهند به لحاظ تولید شیر محدودیت دارند و هر نفر شتر روزانه نزدیک به یک کیلوگرم شیر تولید می کند در حالی که نژادهای برتر شیری این دام در دنیا روزانه حدود ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم شیر تولید می کنند.

وی تصریح کرد: اکنون در حال بررسی مشکلات و موانع پیش روی پرورش شتر شیری در کشور هستیم و پس از برطرف شدن مشکلات، سند راهبردی در این زمینه تدوین خواهد شد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال تاکید کرد که توسعه پرورش شتر شیری متناسب با ظرفیت اقلیمی و مراتع مناطق مختلف صورت می گیرد و ما جمعیت مازاد این دام را به مراتع تحمیل نخواهیم کرد.

وی افزود: توسعه پرورش شتر شیری به صورت صنعتی و نیمه صنعتی انجام خواهد گرفت و در پرورش نیمه صنعتی، تامین خوراک با هماهنگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به طور محدود از مراتع استفاده می شود.

رضایی درباره واردات نژادهای برتر شتر شیری گفت: واردات گونه های شیری باید با توجه به مسایل بهداشتی، دامپزشکی و چگونگی تخصیص ارز دولتی انجام شود.

وی اظهار کرد: اگر واردات شتر شیری با اسناد کامل و از مبادی رسمی کشور انجام شود از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برخوردار خواهد شد.

به گفته رضایی، تمام دام ها از جمله گاو،گوسفند، بز، شتر و همچنین طیور و بوقلمون که تعریف مولد ژنتیکی و دام ژنتیکی را دارند در گروه کالاهای یک قرار می گیرند و مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می شوند مشروط بر این که از مبادی رسمی وارد و تمام اسناد مربوط به آنها تکمیل شده باشد.

وی با بیان این که شیر شتر به لحاظ خواص دارویی و تغذیه ای در کشور با استقبال مردم مواجه شده است، گفت: سرمایه گذاران زیادی در داخل و خارج به دلیل شرایط اقلیمی، علاقه مند به پرورش شتر در ایران هستند.

 

 

نظر شما
ادامه