کد خبر: ۴۵۵۶۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
نگاه شما:
میزان رشد مراکز فعالیت بخش خصوصی، واحدهای صنعتی، جمعیت دامی، تولید و ... متناسب با میزان رشد تعداد دانشجو و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌باشد ...
 

بررسی ظرفیت موقعیت های شغلی و پذیرش دانشجوی دامپزشکی در کشور

دکتر پویا علی محمدزاده

با نگاهی با سالنامه های آماری، آمار نامه جهاد کشاورزی و آمارهای موجود در سایت وزارت علوم، این امر کاملا واضح و مشخص است که پذیرش بی رویه دانشجو دامپزشکی به دلیل عدم بررسی های لازم، برنامه ریزی صحیح و نظارت دقیق و حساب شده می باشد.

ظرفیت پذیرش دانشجو توسط مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت عتف برای واحد های دانشگاه آزاد اسلامی کازرون 35، بابل 30، سنندج 30، شبستر 25، شوشتر 25، کرج 50، گرمسار 50، علوم و تحقیقات تهران 50، ارومیه 30، تبریز 30 و شهر کرد 30  اعلام شده در حالی که طبق شنیده ها برخی واحدها بیش از ظرفیت تعیین شده اقدام به پذیرش دانشجو کرده اند حتی شنیده شده که 150 تا 400 دانشجو پذیرش شده است.

نکته قابل توجه این است که در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت پذیرش رشته های مختلف  از سال 93 به بعد اعلام نگردیده است، در حالی که در دفترچه دانشگاههای دولتی تمامی ظرفیت ها مشخص می باشد.

واقعا جای سوال دارد که دانشگاه آزاد بر چه اساسی و با چه منطقی اقدام به پذیرش خارج از ظرفیت نموده است؟! در روزگاری که بسیاری از خانواده ها با سختی  فراوان هزینه تحصیل فرزندانشان را تامین می کنند و با امیدواری زیاد راهی دانشگاه می کنند، آیا شایسته است که بعضی از دانشگاهها فقط به خاطر تامین هزینه هایشان کیفیت آموزشی اصولی و درست  را زیر پا بگذارند؟

دانشکده هایی که فاقد استاندارد لازم هستند باید تعطیل شوند، زیرا با این امکانات ضعیف و کمبود هیئت علمی و فضای آموزشی نمی توان یک دامپزشک باسواد که کارایی های لازم را داشته باشد تربیت کرد و به جامعه تحویل داد.

با نگاه اجمالی به آمارهای منتشر شده توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در سایت وزارت علوم تعداد دانشجو کشاورزی و دامپزشکی (دکترای حرفه ای) از سال 82 تا 95، بیش از 376% افزایش داشته است که در جداول ذیل با جزییات می توان مشاهده کرد.

این در حالی است که میزان رشد مراکز فعالیت بخش خصوصی، واحدهای صنعتی، جمعیت دامی، تولید و ... متناسب با میزان رشد تعداد دانشجو و فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی باشد و ماده 21 قانون افزایش بهره وری کشاورزی نادیده گرفته شده است.

طبق ماده 21 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی موظفند تعداد، رشته و ترکیب جنسیتی دانشجویان رشته های تحصیلی دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و  دامپزشکی خود را قبل از اعلام و پذیرش، براساس نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود، ساماندهی نمایند.

در حال حاضر با تعدادی از همکاران و اساتید درحال یک کار تحقیقاتی گسترده در رابطه با میزان دامپزشک مورد نیاز در کشور بر اساس ظرفیت ها هستیم؛ امیدوارم که نتایج آن مورد بهره برداری های لازم قرار گیرد.

جداول ذیل قسمتی از اطلاعات گرد آوری شده می باشد که جهت اطلاع همکاران از وضع موجود ارائه گردیده است.

 

جدول 1 و 2. تعداد پذیرفته شدگان، دانشجویان و فارغ التحصیلان کشاورزی و دامپزشکی (دکترای حرفه ای) طی سال های 82-83 تا 95-96

 
 

جدول 3 و 4. آمار مراکز بخش خصوصی دامپزشکی از سال 81 تا 95

 
 

جدول 5 و 6. آمار مراکز پرورش طیور، آبزیان و زنبورستان های کشور طی سال ها 81 تا 95

 
 

جدول 7. تعداد کشتارگاه های دام و طیور کشور طی سال های 93 تا 95

 
 

جدول 8 و 9. جمعیت دامی کشور از سال 81 تا 95

 
 

جدول 10 و 11. آمار تولید فرآورده های خام پروتئینی در کشور از سال 81 تا 95

 
 

جدول 12. آمار شاغلان بخش دولتی دامپزشکی از سال 93 تا 95

 
 

جدول 13. ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی و آزاد در کنکور 96 و 97

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوست و همکار
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
1
ضمن تقدیر و تشکر از دوست عزیزم جناب آقای دکتر محمد زاده، خیلی از مسائل آموزشی در ایران از جمله ایجاد خود دانشگاه آزاد موسسه های کنکور ،عناوینی مانند تیز هوشان ، مدارس نمونه همه و همه فقط به خاطر کسب پول و درآمد بوده و این امر بر کسی پوشیده نیست و هرچه میزان پذیرش بیشتر درآمد بیشتر
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
بابا این مسئله که بررسی نمی خواد،مسئولین نمی خوان کاری بکنن،فقط دنبال این دست اون دست هستن.تو ایران نباید مثل کشورهای دیگه،به مسئولین تکیه کرد یا امیدی بست،فقط باید خودت کاری بکنی.مسئولین ایران نمایشی و تو خالی هستن.نمای ظاهر دارن،ولی در عملکرد با حالت نبودشون زیاد فرقی نمی کنن.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
این تکنیک استفاده از آب گل آلود برای سیستم اقتصادی مبتنی بر چپاول و غارت است ولا غیر . پس انتظار بهبود از دست اندر کاران این سیستم نمیتوان داشت البته گاهی که قافیه تنگ میشود یک سری ژست و وعده وعید اصلاح امور و یا نمایشی از تلاش برای اصلاح امور (مانند بافت ) بخود میگیرند تا کمی آرامش ایجاد شود ، ولی بعد همان اوضاع ادامه می یابد ( باز هم مانند بافت ) و این هم نوعی تکنیک برای خسته و نا امید کردن معترضان و دلسوزان است .
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
واقعا جاي تاسف كاش يه اقدام اساسي صورت بگيره
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
درود و سپاس بابت تمامی تلاشهایی که انجام دادید و اطلاعاتی که جمع اوری کردید دکتر محمدزاده بزرگوار
نظر شما
ادامه