کد خبر: ۴۵۵۱۰

محققان استرالیایی برچسب هوشمندی را طراحی کرده اند که با قرارگیری بر گوش حیوان (گاو) ، موقعیت مکانی و فعالیت های غیرعادی آن ها را رصد کرده و داده ها و اطلاعات را از طریق یک پیام به کاربر ارسال می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایران، استرالیا یکی از بزرگترین مراکز تولید دام های گوشتی در جهان بشمار می رود. در مناطق وسیع این کشور گاوداری های بزرگ هزاران رأس دام را نگهداری کرده و پرورش می دهند. مهم ترین مشکل دامداری ها در حال حاضر بررسی وضعیت سلامت و رصد موقعیت مکانی تک تک این حیوان ها است. برای حل این مشکل آژانس ملی علوم استرالیاCSIRO، برچسب هوشمند Tag Ceres را طراحی و ساخته است که با قرارگیری در گوش حیوان، موقعیت مکانی آن ها را شناسایی کرده و فعالیت های غیرعادی مرتبط با سلامت را نیز تشخیص می دهد. استرالیا یکی از بزرگترین مراکز تولید دام های گوشتی در جهان بشمار می رود. در مناطق وسیع این کشور گاوداری های بزرگ هزاران رأس دام را نگهداری کرده و پرورش می دهند. مهم ترین مشکل دامداری ها در حال حاضر بررسی وضعیت سلامت و رصد موقعیت مکانی تک تک این حیوان ها است. برای حل این مشکل آژانس ملی علوم استرالیاCSIRO، برچسب هوشمند Tag Ceres را طراحی و ساخته است که با قرارگیری در گوش حیوان، موقعیت مکانی آن ها را شناسایی کرده و فعالیت های غیرعادی مرتبط با سلامت را نیز تشخیص می دهد.

این برچسب هوشمند از پانل خورشیدی ساخته شده است و با تجهیز به سیستم GPS مکان حیوان را ردیابی می کند. این سیستم به تلفن همراه و لپ تاب کاربر متصل شده و در صورت دور شدن غیرطبیعی و دزدیده شدن هشدار می دهد. این فناوری با بهره گیری از شتاب سنج های پیشرفته حرکات غیرعادی، احتمال بیماری یا زایمان زودرس حیوان را رصد کرده و به کاربر اطلاع می دهد.

هفته گذشته، این فناوری در یک ایستگاه تحقیقاتی در نزدیکی کویینزلند استرالیا  با موفقیت بر 100 گاو آزمایش شد. طراحان این سیستم هوشمند اعلام کردند قصد دارند چسب های کوچکتر و سبک تری را با تجهیز به سنسورهای رصد دمای حیوان طراحی و به بازار عرضه کنند. دکتر اد چارلی، رهبر این گروه تحقیقاتی علمی و صنعتی گفت: دامداران استرالیایی نیازمند فناوری های مدرن برای بهره وری در امور خود هستند. ما بسیار خرسندیم که این سیستم هوشمند را کمتر از یک سال تحقیق، طراحی کرده و در دامداری های بزرگ منطقه با موفقیت مورد آزمایش قرار دادیم.


نظر شما
ادامه