کد خبر: ۴۵۵۰۰
تعداد نظرات: ۷۱ نظر



استادیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چرا این‌قدر در آیات و روایات حقوق حیوانات به رسمیت شناخته شده اما در حوزه مدنی چیز خاصی نداریم علت این است که مبانی تئوریک و فلسفی این موضوع نهادینه نشده است.

به گزارش ایسنا، «علی‌رضا آزاد» در نشست صدای بی‌صدایان که در مورد حقوق حیوانات در بستر تغییر و تحولات مدنی در دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی برگزار شد، درخصوص فلسفه اخلاق در مورد حقوق حیوانات اظهار کرد: رویکردی که امروز حتی در بین طرفداران حقوق حیوانات وجود دارد این است که به بعد عاطفی و تا حدی سیاسی، حقوقی این مسئله توجه شده و بعد فلسفی و تئوری‌پردازی‌های فلسفی در این زمینه کمرنگ بیان شده است و این موضوع باعث شده فقر ادبیات حقوقی به‌وجود بیاید. اگر از افرادی که حتی فضای آکادمیک بحث حقوق حیوانات را انجام می‌دهند بپرسیم که شما بر اساس مبنای منفعت گرایانه، فضیلت گرایانه یا وظیفه گرایانه این کار را می‌کنید؟ شاید نتوانند پاسخ درستی بدهند.

به حقوق حیوانات صرفاً احساسی نگاه می‌شود

وی ادامه داد: رویکرد به حقوق حیوانات به شدت عاطفی و احساسی است و خلأ مبانی تئوریک و فلسفی در این حوزه احساس می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی تصریح کرد: همچون بسیاری روشنفکران معاصر، چالش آینده جهان را چالش اخلاق و حقوق می‌دانم. حقوق زنان، حیوانات، همجنسگرایان، گیاهان، اشیاء، ربات‌ها و... مباحث اخلاقی عدیده‌ای در پی دارد. اگر به بنیان چالش‌های اخلاق و حقوق توجه نکنیم بحث‌هایی که ادامه خواهیم داد، بسیار سطحی باقی می‌ماند و حقوقی نمی‌شود. این‌که فراوان آیات و روایات در مورد اخلاق رابطه با حیوانات داریم اما در دادگاه‌هایمان منشور حقوق حیوانات نداریم بخاطر این ضعف فلسفی و تئوریکی است که وجود دارد. ریشه بسیاری از مشکلات در ادبیات حقوقی و پارادایم‌های اجتماعی را در چنین ضعفی خلاصه می‌کنم. امروزه گسل عمیق بین دینی و نظام حقوقی ما وجود دارد.

روایاتی درباره حقوق حیوانات

آزاد با بیان اینکه سوره‌های متعدد از جمله بقره، نحل و... به نام حیوان هستند، عنوان کرد: دستورالعمل‌های قرآن در مورد حقوق حیوانات باعث شده در کتابهایی که در طول تاریخ تمدن اسلامی نوشتیم توجهات عجیبی به حقوق حیوانات شود به حدی که ابن اخوه در کتاب معالم القربهفی احکام الحسبه در جایی که احکام امر به معروف و نهی از منکر را بیان می‌کند، می‌گوید ساعت کار حیوان در آسیاب‌ها نباید بیش از یک ساعت خاصی باشد، ممنوعیت حمل بار بیش از اندازه را ایجاد می‌کند، می‌گوید چاقو در هنگام ذبح کند نباشد تا حیوان زجر ببیند و اگر کند باشد فرد خاطی بازداشت شود و...

وی درخصوص روایاتی که درمورد معراج پیامبر و ارتباط آن با حقوق حیوانات وجود دارد، خاطرنشان کرد: در روایات داریم شهادت کسی که حیوانی را آزار بدهد در هیچ دادگاهی و در هیچ زمینه‌ای پذیرفته نیست؛ چرا که از عدالت و انصاف ساقط است. کسی که روزه دارد تمام سر را نباید زیر آب ببرد، اما برای نجات جان حیوانی که در حال غرق‌شدن است اشکال ندارد روزه‌دار این کار را انجام و روزه خود را بشکند. مستحب است موقع دوشیدن حیوان ناخن‌ها کوتاه باشند تا حیوان اذیت نشود. امام علی در توصیه به افرادی که برای جمع‌آوری زکات می‌رفتند، می‌فرماید مبادا شب‌هنگام به آغل حیوانات بروی که موقع استراحت آن‌هاست، بین مادر و فرزند در گرفتن زکات جدایی نینداز و... .

اسلام حتی به حقوق حیوانات مرده هم توجه دارد

آزاد گفت: در اسلام مکروه است تا وقتی بدن حیوان پس از ذبح گرم است، پوست آن را بکنیم. خوردن گوشتی که سریع پس از ذبح کنده شده مکروه است. این موضوع نشان می‌دهد در اسلام حتی حقوق حیوانات مرده هم مورد توجه است. این موضوع را در کمتر نظام فلسفی و حقوقی می‌بینیم.

وی با بیان این‌که اگر کسی برای انجام گناهی به مسافرت می‌رود مثلا برای دزدی و... باید نمازش را کامل بخواند، بیان کرد: این‌که چنین افرادی نباید نماز شکسته بخوانند به معنای این است که خدا می‌گوید انگار نماز تو را قبول ندارم. هم‌چنین کسی که برای تفریح به صید می‌رود هم باید نمازش را کامل بخواند.این‌که برخی بخواهند به اسلام انگ بزنند که اسلام حقوق حیوانات را تضعیف کرده، بی‌انصافی است.

در درج مسائل مربوط به حیوانات در حقوق مدنی ضعیف هستیم

‌عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اظهار کرد: پارادایم‌های فلسفی ما در این باب ضعیف است. از ضعیف‌ترین کشورها در ارتباط با درج مسائل مربوط به حیوانات در حقوق مدنی‌مان هستیم. چرا این‌قدر در آیات و روایات حقوق حیوانات به رسمیت شناخته شده اما در حوزه مدنی چیز خاصی نداریم؟ علت این است که مبانی تئوریک و فلسفی این موضوع نهادینه نشده.

ضعف تئوراسیون در این حوزه داریم. لذا مسئله در حد پند و اندرز اخلاقی باقی مانده تبدیل به نظام حقوقی نشده است. نیازمند فلسفیدن در این حوزه هستیم. صرفا به مباحث عاطفی و احساسی بسنده نکنیم تا بتوانیم نظام‌واره‌هایی در این باب تولید کنیم.

آزاد گفت: در فضایی که خشونت رو به گسترش است نباید تعجب کنیم خشونت‌ورزی در مورد حیوانات رشد داشته باشد. مگر در حوزه‌های دیگر خشونت کاهش یافته که در حوزه حیوانات شاهد کاهش خشونت باشیم. مشهدی‌ها در کشور به بد رانندگی کردن شهره هستند. رانندگی یکی از مظاهر تحلیل فرهنگ اجتماعی است و ناخودآگاه جمعی خود را در رانندگی نشان می‌دهد. در استان از جهت این شاخص‌ها وضعیت نگران کننده داریم که خود را به شکل‌های مختلف از جمله درمورد حقوق حیوانات نشان می‌دهد.

فضای اجتماعی ایران بجای تکلیف‌مداری به سمت حق‌مداری پیش می‌رود

وی در خصوص تحولات مدنی در ایران تصریح کرد: یک شیفت پارادایمی از تکلیف مداری به سوی حق مداری درحال اتفاق افتادن است. آیا آنچه می‌گوییم به معنای این است ما انسان‌های مدرن در برابر حیوانات تکلیفی داریم یا صحبت این است که بگوییم حیوانات در این دنیا حقی دارند؟ به نظر می‌رسد فضای اجتماعی ایران به سمت حق مداری بجای تکلیف مداری پیش می‌رود.

اینجا سوال پیش می‌آید که منابع حق چیست. اگر پاسخ این باشد وظیفه، تعیین کننده حق است، ممکن است بگوییم مثلا سگ‌ها چه وظیفه‌ای را در جامعه انجام می‌دهند تا حق اجتماعی داشته باشند. در حالی که اگر مبنای ما برای حق، کرامت ذاتی باشد، حیوانات اگر هیچ کاری هم نکنند، حق دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با اشاره به این‌که «به مرور سمن‌ها دارد جای دولت را می‌گیرد»، یادآور شد: این اتفاق فرخنده‌ای است. این‌که جای دولت فرهنگی با فرهنگ دولتی عوض شده بخاطر این است که سمن‌ها در فضای فرهنگی کمتر فعالیت کردند.

فعالیت سمن‌ها در سال‌های اخیر کمک می‌کند بجای این‌که فرهنگ ما سیاسی و دولتی باشد، دولت، سیاستمداران و مردم فرهنگی شوند. استقلال مالی سمن‌ها از دولت باید حفظ شود. سم مهلک پول بی‌برکت نفت وارد هرجا شود روح آنجا را خراب می‌کند.

آزاد افزود: اگر افراد هوشمندانه مراقب باشند سمن‌ها بستری برای کارهای نادرست سیاسی قرار نگیرد می‌تواند زمینه رشد بسیار خوبی را فراهم کند.جامعه ما آماده تغییر است آن‌قدر بسترهای اجتماعی تغییر کرده که حتی افرادی که نمی‌خواهند تغییر را بپذیرند چارهای جز پذیرش آن ندارند.

می‌گویند حقوق حیوانات دغدغه شکم‌سیران است!

وی تصریح کرد: بیشتر دغدغه افرادی که در حوزه حقوق حیوانات فعالیت می‌کنند آن را در قالب یک دغدغه بورژوازی مطرح کرده‌اند، به زبان ساده تر حقوق حیوانات دغدغه شکم سیران است و در لایه‌های پایین‌تر اجتماع کمتر توانسته خود را نشان دهد. تا وقتی نتوانیم دغدغه‌های آکادمیک و روشن‌فکرانه را به لایه‌های پایین‌تر جامعه تسری بدهیم، نمی‌توانیم موفقیت پایدار کسب کنیم. توسعه این دغدغه‌ها به لایه‌های پایین تر اجتماع رسالت دغدغه‌مندان در این حوزه است.

نجس‌بودن سگ به معنای پلیدبودن او نیست

آزاد در خصوص سگ و روایت‌هایی در مورد نجس بودن آن گفت: سه بار در قرآن صحبت از سگ شده. یک به صورت تشبیه است که می‌گوید فلانی مثل سگ هاری است. مورد دوم سگ اصحاب کهف است و مورد سوم هم در مورد سگ‌هایی است که برای شکار تربیت می‌شوند که در قرآن امده شکاری که سگ شکاری بیاورد حلال است ولو این‌که سگ، حیوان را خفه کند، گاز بگیرد و... . در قرآن چیزی برای نجاست سگ نداریم بلکه در روایات داریم.

در قرآن فضا فضای مثبتی است در ارتباط با سگ‌. در روایات هم ما فقط روایات نجاست را دیدیم. من نمی‌گویم سگ نجس نیست بلکه نجس به معنای پلید بودن سگ و این‌که هر بلایی خواستیم بر سر سگ‌ها بیاوریم، نیست.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی افزود: در داستان‌های انبیاء پیامبری را سراغ نداریم مگر این‌که سگی کنار او بوده است. نجس بودن به معنای منزجر بودن انسان از این حیوان و به معنای بی حرمتی نیست.

وی با اشاره به اینکه در مورد مباحث فقهی مربوط به نجاست سگ جلسه‌ای میان دانشکده‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست، الهیات و دامپزشکی برگزار شود، بیان کرد: روایات متعدد در این زمینه داریم؛ این‌که مفهوم روایات چه چیزی می‌خواهند بگویند محل بحث اصلی است. شاید در شرایط امروز مسئله متفاوت شود. روایات در مورد ممنوعیت خرید و فروش عین نجس همچون خون، حرمت شطرنج و... داریم اما امروز حکم متفاوتی دارند. به طور مثال خرید و فروش خون چون از نظر عقلی فایده‌مند است، انجام می‌شود و... .

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی یادآور شد: گاهی با افرادی که حیوان را آزار داده‌اند با خشونت رفتار می‌کنیم این موضوع، کار درستی نیست و خودش خشونت است و اگر می‌خواهیم مدارا و رعایت حقوق را در جامعه ترویج کنیم باید حتی حق یک متهم را هم رعایت کنیم.



انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
6
12
سخنان معقولی با توجه به جنبه های ریشه ای تر موضوع . اما متاسفانه باز هم یک نتیجه قطعی ،حداقل از نظر شخص سخنران ، به صراحت بیان نشده !! ولی همین که به صراحت تعیین شده کتاب و قانون اصلی دین اسلام ، یعنی قرآن کریم ، نه فقط نظر منفی نداشته بلکه دیدگاه مثبتی دارد و اینکه تمام پیغمبران از همراهی یک سگ بهره مند بوده اند ، به خودی خود نود درصد موضوع حل شده است . اما همانطور که سخنران محترم بیان کرده اند روایات نیز جای بحث دارند و نیاز است بدرستی بررسی و تفسیر شوند البته بعد از اطمینان از صحت و سقم شان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
53
15
سگ منبع بیماری هاست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
سلام
اول که شما هنوز بلد نیستین که سلام کنید بعد حرف بزنید
دوم اینکه شما مگه دکتری که میدونین بیماری هست
تمام دکترا و دامپزشکا میگن هیچ گونه بیماری از حیوان به انسان منتقل نمیشود اما بیماری انسان به حیوان منتقل میشود
سوم این همه ادم هست که سگ نگهداری میکنه میشه یکیش رو برای ما بیاری که بیمار شده توسط سگ که ما شرمنده شیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
23
54
تمام روایاتی که در مورد نجاست سگ بیان شده را اگر بررسی کنید خواهید دید هیچکدام موثق و راوی معتبری ندارند.
پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
11
54
بیماریهایی که از انسان به انسان منتقل میشوند ده ها برابر بیشتر از بیماریهای منتقل از سگ یا دیگر حیوانات است. مطالعه کنید و به نتیجه برسید
حجت ا. والمسلمین حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
72
26
سگ نجس است
حالا یه عده میخان نگه دارن به شرط اینکه باعث آزار همسایه و اهالی محل نشود و اصلا مشکلی نداره
ولی خاهشا نگین نجس نیست
پاسخ ها
المیرا
| Turkiye |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
پس شما خودتون و از خدا و قران هم بالاتر میبینید لابد.چون قران نگفته سگ نجسه ولی شما اصرار دارین که نجسه.
سید مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
هیچ توضیح علمی وجود ندارد که خوک یا سگ یا گربه یا پلنگ هیچ‌کدام‌شان نجس باشند. اصلا ایده نجس بودن وجود ندارد. بسیاری از سگ‌ها هستند که از نظر بهداشتی خیلی بهتر از آدم‌ها نگه داشته می‌شوند. حامل هیچ ویروس و باکتری هم نیستند و از نظر مهر و محبت و کرامت هم شاید از بعضی از انسان‌ها برتر باشند. این نجس بودن اصلا مسأله‌ای نیست که در طبیعت وجود داشته باشد. درباره خوک هم اسطوره‌ای هست با این مضمون که عده‌ای کافر شده بودند و با یهودی‌ها می‌جنگیدند و خدا آنها را نفرین کرد و به صورت خوک درآورد و به این جهت گوشت خوک خوردن را در دین یهودی‌ حرام کردند و بعد به اسلام هم کشیده شد. یعنی اگر فکر کنید که [خوک] بیماری منتقل می‌کند، پس گوسفند و بز هم می‌کند. گاو هم سل منتقل می‌کند و تب مالت را گوسفند هم منتقل می‌کند. یعنی همه‌شان. حالا اگر از نظر بهداشتی بخواهید نگاه کنید آدم‌ها بیشتر از همه به همدیگر بیماری منتقل می‌‌کنند. اصلا مسأله نجاست در پارادایم دین است نه طبیعت.
رستا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
سلام ، مدتی پیش تصویری از نحوه ی رفتار خوک میدیدم که نظرم رو عوض کرد ، خوک تنها موجودی هست که هیچ تمایز و تمیزی برای خوردنش قائل نمیشه ، بچه خودش و ادرار و مدفوع و همه چی رو می خوره ، حتی عادت عجیبی داره که با سرش خاک رو می‌کنه و صحنه ی کاملا غریب و عجیبی ست ، در نوع خودش خیلی هم لازمه اما بدلیل این روحیه ی خوردنش آدمی را منزجر میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
سلام خدمت همه دوستان
عزیزانی ک ندانسته و یا غرض ورزانه فتوا میدن حواسشون باشه ک روزی بایر جوابگو باشن
جسارتا عرض کنم درمورد خوک ک علم هم ثابت کرده نوعی باکتری داخل بدنش هست ک حتی با پختن هم از بین نمیره
وقتی حرف از نجاست زده میشه به عنوان یه اهانت تلقی نکنید،نجاست ینی هرچیزی ک مانع حضور فرشته های الهی بشن نجسه،پس به خودتون نگیرید وگرنه حضرت موسی ک خودش چوپان بود سگ داشت،همینطور پیامبر اسلام،اصحاب کهف هم سگ داشتند ولی سگ رو بیرون از غار دم در گذاشتن،سگ جزو باهوش ترین و مهربون ترین حیواناته،بحث اینکه چون توی قرآن نیومده پس نجس نیست ک نمیشه این حرف رو زد،چون خیلی از مسایل توی قرآن نیومده،حالا شماهایی ک قرآن قرآن میکنید به واجباتی ک تو قرآن اومده عمل میکنید؟نماز میخونید؟خمس میدید؟و......
تعداد رکعت های نماز درقرآن اومده؟ ......................... تاریخ رو ک میتونید برید مطالعه کنید ببینید خود پیامبر و امام ها چیا گفتن،اونارو ک دیگه آخوندای ما نگفتن،تاریخ نویس ها گفتن،خواهشا حرفهای تعصبی نزنید، .................. از همونا کتاباشونو بخونید،حرف مذهب مالکی رو سند قرار ندید ک کلا از نظر فقه اسلامی و با دلیل و مدرک از کتابهای خود اهل سنت هم رد میشن،یکم مطالعه کنید به جای زدن حرفهای تعصبی و بیخودی ک فقط چون مربوط میشه به مذهبی ...................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
من هم گربه دارم هم سگ ولی بخدا تمیزتر و سالمتر از خیلی از ما انسانهاست
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ببخشید میشه بگین چرا نجس دو چر خدا افرید وچراخدا سگ روباوفا وباهوش افرید سه اگه سگ نجس پس چرا بچه سه سوال افتادتواستخر دوید نجات داد حتی خانواده هواسشون به بچشون نبود اماسگ هواسش به کله خانواده هست
من به حرفه نه مرجع گوش میدم نه بزرگان
چون کسی تا بحال ندیده که خدا وامام رو که ازجانبه خداوند وامام ها بخوان نظربدن مادری گفت اگر من بجایه شیر خودم به بچه هام شیر سگ میدادم بهتربودچون اون موق است که وفادارمیشدن
حمیده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
شما ................. هستید چه از نظر جسمی چه روحی فردی بیمار متاسفانه از قابلیت هایی که خدا به شما داده استفاده نمی‌کنید مثل قوه عقل و خواندن دو خط قرآن دست که داری دو صفحه قرآن ورق بزن حداقل هر جا پیدا کردی نجسه به دیگران هم نشون بده ......................
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
18
36
جناب حجت الاسلام حسینی آیا قرآن کریم امر کرده پیروانش هر مطلبی را بی دلیل و کورکورانه بپذیرند !!؟؟ یعنی چه که " خاهشا نگین نجس نیست " !!؟؟
آنچه که مسلم است در بین مذاهب اسلامی هیچگونه اجماعی در باب نجاست سگ نیست مانند مذهب مالکی که سگ را نجس نمیدانند و حتی بین علمای شیعه هم در طول تاریخ اتفاق نظر مطلقی وجود ندارد !! و در واقع تکیه معتقدین به نجاست سگ، به روایاتی است گه حداقل چهار یا پنج نسل بعد از پیامبر اسلام یعنی در زمان امام صادق(ع)است و جالب است که پرسشگران از امام و راویان روایت که بدون شک مسلمان بوده و مسلمان زاده و حداقل نزدیک به صد سال از استقرار اسلام نیز دز این زمان گذشته ، هنوز نمیدانند که حکم اسلام در باب سگ چیست !!؟؟ و آنرا از امام میپرسند !!؟؟
و این خود خدشه ای مسلم بر اصالت این روایتها است . و این در حالی است که معتقدین به دین اسلام مدعی اند که اسلام دارای کتابی است که بر خلاف سایر ادیان در آن تحریف وارد نشده و در ضمن هم کامل است . پس چرا مدعیان علم دین ،بجای اتکا مطلق به کتابی که تحریف نشده و کامل هم است ،به داستانها و روایتهایی که به هیچ وجه امکان اثبات اصالت آنها برای هیچکس در دنیا وجود ندارد ، رجوع میکنند !!؟؟
سوال از این دوستان این است که اگر نجاست سگ ، یعنی حیوانی که که همیشه در طول تاریخ بشریت ، حتی تا زمان حال با زندگی انسانها گره خورده و بدون شک در زمان پیامبر مکرم اسلام بیش از امروز برای زندگی مردم اهمیت داشته ، اینقدر مهم است ، پس چرا حکم صریحی در این باب در قران کریم که کامل و تحریف نشده است یافت نمیشود !!؟؟
نمیدانم در بین اعراب یا سایر ملل مانند فارس زبانها مثلی باشد که وقتی میخواهند بر بی اساس بودن مطلبی تاکید کنند میگویند " اینها همش حرف و حدیث است " چرا باید بر اساس داستانهایی که فقط داستان هستند و روایت ، حکمی قطعی ساخته شود !!؟؟ این اصرار عجیب شما بر نجاست سگ با وجود تمام ادله عقلی و حتی دینی قابل اطمینان ،بر رد نظر نجاست سگ ، آدم را یاد نظریه کلیسا بر مسطح بودن زمین می اندازد که آن را از مسلمات دینی مسیحیت می دانست !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
7
18
روایات ضعیف در این زمینه داریم اما روایات معتبر و صحیح هم وجود دارد. وقتی چیزی بلد نیستیم از اظهار نظر گمراه کننده پرهیز کنیم.
افلاطون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
15
13
دعوا چرا؟
دقت کنید به مقدمات ذیل الذکر:
1- فطرت می گوید عدل زیباست کاری هم به مذاهب ندارد
2-عقل می گوید عدل یعنی قرار دادن هر چیز سر جای خودش این هم بین تمام متفکرین شرق و غرب و جدید و قدیم عالم حل شده است
3-اما دعوا از اینجا شروع میشه که جای اشیا را کی باید تعیین کنه؟
اینجاست که شریعت دست عقل را میگیرد و می گوید اشیاءآفرین می داند جای اشیا کجاست خدا می داند که جای اشیا کجاست
شریعت می گوید جای سگ در دامداری است نه در رختخواب کنار انسان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
مرحبا
قلی محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
عجب از افاضات شیخ ما این است شیره را خورده گوید شیرین است ،جای سگ تو رختخواب نیست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
سلام
چه ربطی داره اصحاب کف سگ شون باهاشون داخل غار میخوابیده جاش هم وسط دله بهشته
لطفا از خودتون حرفه الکی در نیارین
اگر سگ با اون همه پاکی و صادقی و مهربانی ساده ای با وفا بودن.........نجس هست
پس ما انسان ها با این همه گناه یک لغبی باید گذاشت توصیف نشدنی
هر کسی زندگیش به خودش مربوطه قرار نیست ما سرک بکشیم داخل زندگی دیگران طرف دلش میخواد سگ نگه میداره
از قدیم گفتن ارامش دو گیتی به دو جمله بستگی دارد به من چه به توچه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
با سلام : ای شیخ دانا میتونم بپرسم که ما انسان ها از همان اول در یک کاخ مجلل بودیم یا نه؟

باو ای شمایی که حرف از نجاست سگ میزنید بگید ببینم شما که از عقل و دانش مذهبی حرف میزنید اگر خانواده شما مورد حمله .................. قرار بگیرد آن وقت چه فکری میکنید.
حالا فکر کنید که آن سگ ها و حیوانات چه عذابی میکشند.
درست است جای هر سگی در خانه نیست چرا چون سگ های بزرگ باید در فضایی بزرگ باشند تا احساس راحتی کنند ما انسان ها به شخصه فقط به خودمون فکر میکنیم ولی هم باید به اون زبون بسته فکر کرد همه اطرافیانمون اگر فردی فوبی سگ داشته باشه ناخواسته از سگ میترسن و اگر قصد نگهداری از سگ در منزل را داریم بهتر است از نژاد های کوچک و کم تحرک نگهداری کرد چون شرایط آن ها هم راحت است و هم هیچ مشکلی برای خود و دیگران به وجود نمی آورد با تشکر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
3
12
ناشناسی که جناب حسینی را مخاطب قرار داده اید:
قرآن صریحا برخی انسانها را از چهارپایان کمتر و پست تر میداند پس برخی چهارپایان از انسان بالاتر اند
انبیا علیهم السلام هم این حیوانات را بر برخی معاندین ترجیح میدادند
حامد شیرازی
|
France
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
4
4
این نویسنده ...... هنوز نمیداند مسائل کمی وجود ندارد که در قرآن نیامده
ناشناس
|
France
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
7
26
اصلا هم خدا جيزي نجستر و پليد تر و بي رحمتر و سر خوشتر و از خدا به دور تر از انسان نيافريده است اصلا هم سگ نجس نيست يه حيوان است مثل همه حيوانات ديگرخدا تازه خيلي هم با وفا و مهربان
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
4
15
شریعت چیزی جزء وحی ، که بر پیغمبر نازل شده ،نیست و آن وحی هم بصورت مکتوب جمع آوری شده و نامش قرآن کریم است و بس . و غیر وحی همه حرف و حدیث است و بس و غیر قابل اعتماد ! وبهتر است کسانی که به روایت علاقه دارند تعیین کنند که آیا احادیث حتی صحیح آن که به علل متعدد، بسیار بعید است پیدا شود ، میتواند هم سنگ آیات قرآن باشد !!؟؟ آیا میتواند حکمی را که در قرآن نیست بوجود آورد !!؟؟ در جایی که قرآن به صراحت در حرمت شراب و حتی خوردن گوشت خوک نظر داده ، چگونه است که در باب سگ که اتفاقا" از خوک به مراتب نزدیک تر است به انسانها و مسلمانان و مومنانی که به هر حال در گله داری و کشاورزی و شکار و نگهبانی از او استفاده میکنند ،نظری منفی نداده و حرمتی برای آن تعیین نکرده !!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
شریعت این است یاد بگیرید ضرر نمی کنید!
مبنای صدور فتوا عقل و اجماع و سنت و قرآن است
نتیجه این 4 مورد در یک رخداد تاریخی شد شکستن کمر استعمار انگلیس در جریان فتوای مرحوم میرزای شیرازی!
لااقل اندازه زن ناصرالدین شاه قدر و منزلت مرجع تقلید را بشناسید!

وقتی ناصرالدین‌شاه متوجه می‌شود که انیس‌الدوله قلیان‌های حرم را شکسته است، از او می‌پرسد: «خانم! چرا قلیان‌ها را از هم جدا و جمع می‌کنند؟» انیس‌الدوله جواب می‌دهد: «برای آنکه قلیان حرام شده.» ناصرالدین شاه متحیر شده و می‌گوید: «که حرام کرده؟» انیس‌الدوله با همان حال می‌گوید: «همان‌کس که مرا به تو حلال کرده است.»

شاه هیچ نگفت و برگشت و برای آنکه مبادا به احترامش لطمه وارد شود، بعد از آن به هیچ‌یک از نوکران خود دستور نداد قلیان بیاورند و در تمام دربار قلیان‌ها را جمع کردند.
زن ناصرالدین شاه دکتر نبود دنبال درآمد از طریق تیغ زدن سگبازها هم نبود امکانات امروز برای تحقیق را هم نداشت
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
مرحبا صدآفرین
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
الان كه قليان حرام نيست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
ح جهت اطلاع انيس الدوله ، ناصر الدين شاه و و انديس الدوله دوستان .
قليان الان حرام نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
4
9
حامد جان اینطور که شما میفرمایید قرآن دربرگیرنده بخش کوچکی از دین است !! و بخش بزرگی از دین خارج از قرآن و طی احتمالا" چند صد سال پرداخته شده است !!؟؟ ..............
پاسخ ها
بی طرف
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
..................
اما دوستان خدارو یجور دیگه میبینن فک میکنن خدا مثلا با فلان مخلوقش مشکل داره و اونو نجس کرده
در حالی که همه عالم هستی پاک و مقدسه مثل خداوند پاک و مقدس چون همه اینا آفریده خداست و خدا کاری رو اشتباه انجام نداده چه برسه به خلق موجودی نجس و ناپاک
الان میخواید بگید پس شیطان چیه
شیطان درواقع چیزی جز نامیدی خود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
2
9
یکی جواب افلاطون را بده لطفا
نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل
دلیل قانع کننده بیارید لطفا
حجت ا. والمسلمین حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
14
2
خواهش کردن من از آن جهت است که نظر فقها در این مورد بر نجس بودن است
متن صریح قرآن است که چون همه نمیتوانن جزئیات و احکام ریز و فرعی قران را استخراج کنن (چه بسا خود این موجب تحریف در معارف قران میشود) گروهی تحت عنوان فقها ، زنگدی خود را وقت این کار کنن و احکام را استخراج کنن پس اعتماد به فقها در کنار تدبر در آیات انری بدیهی است
حالا که خود ما نمیتوانیم حکم را استخراج کنیم یا اگر میکنیم دچار اختلاف میشویم پس بهتر است نظر فقها را ارجح قرار دهیم
در ضمن نجس بودن سگ این نیست که بگوییم سگ کثیف است یا حامل بیماری است و ...
شاید نگهداری سگ از لحاظ های دیگری مانند تاثیر بر روابط انسانی و جامعه و.. باعث شده آن را نجس اعلام نموده اند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
3
6
دوست ناشناس شریعت شناس ، اولا" ترتیب منابع فتوا که شما نامبردید از نظر متشرعین کاملا" برعکس است هرچند بنده با ترتیبی که شما جای آخری را به اول عوض کرده اید کاملا" موافقم و در اصل برای فهم قران و سنت جزء داشتن عقل کافی و باتجربه، راه دیگری نیست و اما در باب اجماع نیز طبعا" منظور اجماع عقلا است نه سفیهان ، که باز هم تاکیدی است بر تقدم عقل بر هرچیز دیگری و در واقع هیچ دین و پیغمبری برتر از فطرت و عقل توسط خالق به بشر هدیه نشده است .
اما در باب مقوله دوم که ما نمیدانیم چقدر به نفع ملت ایران بوده یا نه ! چون در آن مسئله دولت وقت مجبور به پرداخت خسارتهای بیشتری شد اما به هر حال با یک گل بهار نمیشود و اتفاقا" فتواهای بسیار بیشتری را در تاریخ میتوان پیدا کرد و حتی نام برد که بیشتر از خسارتهای غیر قابل جبران مالی برای یک ملت و حتی امت ، باعث وهن دین و مذهب هم شده اند .
اما اینجا به یک نمونه جدید و کاملا" معاصر، به عنوان مثالی کوچک از خسارتهای فتوا هایی که کورکورانه پذیرفته میشوند اشاره میکنم ، همین چند هفته پیش در پاکستان امام جماعت و یا روحانی دهکده ای فتوا داده که شرکت کنندگان در تشیع جنازه یک خانم شیعه ، مسلمان بودنشان باطل بوده و باید مجددا" تشهد آورند و در ضمن عقد نکاح شان نیز باطل است باید مجددا" صیغه عقد نکاحشان را تجدید کنند و جالب است که اهالی آن دهکده نیز به این فتوا گردن نهاده و مجددا" تشهد آورده و صیغه عقد مجدد توسط آن ملا برایشان خوانده شده و بعد از مدتی نیز آن امام جماعت مدعی شده چون عده لازم را بعد از فسخ نکاح رعایت نکرده اند لازم است برای بار سوم مردم آن روستا عقد نکاح را توسط ایشان اجرا کنند . البته وقتی که آن ملا خبر دار میشود که خبرنگاران برای بررسی و تهیه گزارش قرار است به آن دهکده بروند متواری و ناپدید میشود و ظاهرا" روستاییان در پی شکایت از او هستند !!
توجه کنید در این زمان که انواع امکانات ارتباطی و تبادل معلومات و غیره موجود است چنین رخدادهایی احتمالا" به فراوانی رخ میدهد ، حال ببنید صد سال،چند صد سال و یا هزار سال پیش، چه ها که نشده و نسل به نسل منتقل شده و تبدیل به اجماع گشته یا از خجالت ، و از باب کم نیاوردن . مجبور به توجیه اندر توجیه شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
احسنتم!
خیلی خوشم اومد!
اولا بنده ادعای شناخت شریعت ندارم همانطور که ادعای طبابت هم ندارم چون دود چراغ پای درس استاد هیچ کدام از این دو رشته را نخوردم!
ثانیا از توضیحی که برای منابع صدور فتوا دادید بسیار سپاسگذارم واقعا اگر عقل سالم و تسلیم در برابر فطرت و حق نباشد قرآن و سنت را هم انکار می کند!
ثالثا شما چرا میان این همه پیغمبر جرجیس را انتخاب کردی ......!
یه مستندی توی اینترنت هست به نام فرقه های سری یه تیتراژ قشنگی هم داره ببینید لطفا!
انحراف در همه ادیان رخ داده و هر کس برای خود معبودی پیدا کرده دلیل نمیشه به خاطر یه بلاهت یک مثلا مفتی ای تمام مذهب را متهم کرد!
مگر چند سال پیش تو عربستان فتوا ندادند که خوردن گوجه فرنگی به دلیل اینکه شکل وسط آن صلیبی است حرام است!
خب اینجا معلومه عقل تعطیل است دیگر!
وَتِلْكَ ٱلْأَمْثَٰلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ ۖ وَمَا يَعْقِلُهَآ إِلَّا ٱلْعَٰلِمُونَ
علم مقدمه تعقل است طبق آیه قرآن کریم
موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
7
3
من کاری با نجس بودن و شرع و ... ندارم
ولی نگهداری سگ در خانه کار دستی نیست
۲۴ ساعته صدای سگ همسایه تو خونه ماست و ارامش را از ما سلب کرده است
کسانی که ادعا دادن نگهداری سگ در محیط زندگی انسانی ایرادی ندارد ،برای این سلب ارامش توجیهی بیاورن
و اگه پاسخی داده نشود ،انصافا دیگه رو موضع خودشون پافشاری نکنن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
سلام
سگ ها قابل اموزش هستن یعنی میتوان بهشون یاد داد که الکی پار نکن و بدونه اجازه و دستور صاحب خود پارس نکنن
حالا که همسایه شما به سگ اموزش نداده یا نتونسته بده بقیه چه گناهی کردن که سگ نیارن توی خانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
خب اگه شما همسایه خوبی بودین میرفتین آموزشش میدادین که دیگه واق واق نکنن هم شما از این کار دو تا چیز یاد میگرفتین هم آرامش خودبون و همسایه های دیگه رو بر میگردوندین.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
خداروشکر کن سگ همسایه پارس میکنه اگه سگ پارس نکنه ممکن دزدبیادخونه سگ هیچ وقت بی دلیل پارس نمیکه سگ همیشه حتی اتفاقات بعدشو میدونه اگه بدونه کسی میخواد واردبشه وناشناسه پارس میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
3
1
سلام دوستان
حرفی بی طرفانه دارم
هرچه ظلم وجنایت وخونریزی که ما می بینیم از سر .....خواهی وخودخواهی است پس هردو .......... وخداهم انسانیت را آفریده نه ..... وخود خواهی را
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
1
14
با درود به نظر من هيچ دليل منطقي و علمي در نجس بودن سگ وجود ندارد و در قران كريم كه مورد تاييد همه مسلمانان است ذكر شده كه شكاري كه توسط سگ آورده شده پاك است پس اين چه نجسي هست كه ميتوان از شكاري كه به آب دهان سگ بوده استفاده نمود و صحيح بودن بسياري از روايات جاي بحث دارد با توجه به كامل بودن قران كريم نجس بودن صريحا ذكر ميگرديدو جاي شكي نيست متاسفانه ما انسانها هستيم كه در دين خود شبهه ايجاد مينماييم به اميد تفكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
2
10
برای من یک سوال پیش آمده و دوست دارم کسی که مطلع هست پاسخ بده و نه از روی حب و بغض. چون خودم باورمندم و مسلمان و اهل نماز و روزه. البته اگر خدا قبول کنه. در قرآن کریم به صراحت در در مورد نجاست خوک امر تاکیدی فرموده و این در حالیست که ادم ها ارتباط چندانی با خوک نداشتند بخصوص در صحاری بی اب و علف اعراب که اصلا خوکی پیدا نمی شد. اما در مورد سگی که در ارتباط هر روزه با انسان بود چیزی دال بر نجاست نگفتند. جالبه که در جایی خواندم که هیچ روایت و حدیثی هم از پیامبر اکرم در باب نجس بودن سگ عنوان نشده. چطور ممکنه خدا و پیامبر در مورد موضوعی به این مهمی حرفی نزده باشند و امتی را به تردید بیندازند؟ آیا واجب تر نبود در مورد نجاست سگ گفته بشه که در زندگی هر روزه انسان ها بوده و هست تا در مورد خوکی که مثلا شاید در چین و یا نمیدانم گوشه ی دور افتاده ای از زمین با انسان سر و کار داشته؟ عقل خدادادی حکم میکنه که در مورد نجاست سگ حرف زده بشه و نه خوک. عقل حکم میکنه که پیامبر خدا در مورد نجاست سگ حرفی بزنه. اینهم را اضافه کنم من سگ نداشته و ندارم و این سوال من برای توجیه چیزی نیست. برایم سوال اساسیه همین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
14
سلام دوستان
میخوام یک حرفی بزنم منطقی و با عقل جور در می اید پس خوب و با دقت بخونین
خداوند راجبه هر چیزی که نجس بوده در قران اورده و دلیلش هم علم ثابت کرده به عنوان مثال شراب حرام کرده علم هم ثابتش کرد که اره برای بدن ضرر داره
خوک حرام کرد علم هم ثابتش کرد یکی از دلایلش هم مدفوع خاریش هست یا اینکه گوشتش کرم میزند باید فریز شودم بعد خورده شود تا کرم نزده باشد این جور چیزا
بعد فقهی ها اومدن گفتن مدفوع کلاغ نجس هست حتی برای این دلیل اوردن بخاطره اینکه کلاغ مرداب خار یا لاشه خار هست
حالا میایم سراغه سگ که نه مرداب خار هست نه مدفوع خار هست خیلیم تمیز هست سگی که فقط یک محل انتخاب میکند برای دستشویی کردن چه دلیلی داره نجس باشد

بعد بعضی ها میگن سگ بیماری منتقل میکنه به انسان اصلا چنین چیزی نیست میتونید برین بپرسین یا تحقیق کنین تمام دکتر ها و دامپزشک ها گفتن از سگ به انسان بیماری منتقل نمیشه اما از انسان به سگ ممکنه منتقل بشه

مثلا سگه من روزی یکبار حمام میرود روزی یکبار مسواک میزنه روزی یکبار موهاش شونه میشه
میتونم بگم از ۸۰ یا ۹۰ درصد مردم تمیز تر هست چون همه روزی یکبار مسواک و حموم نمیره

بعد یک چیز دیگه زمانی که نه خداوند و نه پیامبر و امامش نگفته نجس هست پس چه دلیلی داره به حرفه فقهی ها گوش بدیم یعنی شما میگین فقهی ها بیشتر میدانند یا بهتر هستن که خدا و پیامبرش و امامش رو زیره سوال بردین

برای تمامی چیز هایی که خداوند گفته نجس هست هم دلیل منطقی وجود داره هم علم ثابتش کرده
اما برای سگ نه دلیلی وجود داره نه علم تونسته ثابتش کنه

بعد یک داستان دیگه ای هست در تاریخ که ثبت شده در ایران سگ ها مواظب شهر بودن بعد که اسلام وارده ایران میشه خب روحانی ها عرب ها بودن چون سگ ها از ایران محافظت میکردن میان میگن که سگ نجس هست که ایرانی ها سگ ها از شهر بیرون میکنن و هیچ دفاعی نداشتن در برابر دشمن ها که عرب ها به ایران حمله میکردن و غارت میکردن


یک داستانه دیگه ای هست خیلی جالبه حکایت روباه و پسرش هست
پدر به پسرش میگه پسرم از هر کدام از باغ ها که میخواهی میتوانی میوه اش رو بخوری اما از باغ روحانیون حتی اگرم داشتی از گرسنگی میمردی نخور گفت چرا پدر مگه میوه هاشون سم میزنند پدرش میگه نه اگر بفهمند که ما خوردم ..............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
14
داداش در قرآن نیامده سگ نجسته
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
7
با سلام موجودی که سرشار معرفت و وفاست طوریکه وفاداریش بعنوان مثال قرار گرفته نمیتواند نجس باشد... به عقل رجوع کنید ... خداا عقل رو داده که در جاهاییکه که شکی هست و در قرآن هم جوابش نیامده به عقل رجوع کرد که آیا موجودی که نماد وفا هست نجس هست؟ اصلا وفاداری و نجاست با هم ربطی دارند ؟ نه که ندارند بلکه مخالف همدیگرن... وفاداری نشانه پاکی و زلالی ست.. البته این نظر منه به کسی بر نخوره و نظر همگی شما هم قابل احترامه پس خواهشاا چیزی رو به کسی تحمیل نکنیم. با تشکر از همه شما عزیزان.عاقبت بخیری خودم و همگی رو از خدا خواهانم..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
1
18
اگه شما میگید سگ نجسع چرا خدا هرچی وفا و معرفت بین حیوانات بوده رو داده به سگ?
فرشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
3
14
سگ ها از بهشت آمده اند.

فرشتگانی هستند که آمده اند به ما بیاموزند چطور انسان های بهتری باشیم.
پژمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
2
15
سلام به قول عبید زاکانی: ........................
با عرض معذرت من نجس هستم نه سگ بیچاره و وفادار که که سه بار نامش به نیکی یاد شده
یکی برای تشبیه
یکی سگ اصحاب کهف
و دیگری سگ شکاری
کجای قران سگ نجس عنوان شد ؟
کدوم پیامبر سگ رو نجس گفته در حالی که هر پیامبری سگی به همراه داشته
تو رو خدا یکم مطالعه کنید
فرهاد
|
Japan
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
5
خیلی جالب و کامل بود،ممنون
من خودم در نوجوانی و جوانی یکیار یه پرنده رو کشتم و یکبار یه روباه شکار کردم بدون هیچ دلیلی و الان کلی عذاب وجدان دارم و بمیرمم دیگه به هیچ حیوانی آسیب نمیزنم
سگ حیوان باوفاییه،مخصوصا در زندگی روستایی نقش زیادی داره،ما هم داشتیم
ولی خب در حیات منزل،در داخل خانه نمیاوردن
همونطور که اشاره کردید نجس بودنش به معنی پلید بودنش نیست،دلیل حکم رو صاحب حکم میدونه،شاید ارزش یک سگ از انسانی چون من بالاتر باشه نزد خالق
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
1
5
سلام، اطلاق صفت نجس به سگها بطور عام ظاهرا بی انصافی است همانطور که هر موجود زنده ای ممکن است ناقل بیماری باشد سگها هم ممکن است بیمار شوند این بمعنای صدور حکم قطعی مبنی بر نجاست گونه سگها نیست.
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
1
7
اصلا معجزه قران همینه که برای تمام نسل ها کتاب زندگی هستش و وقتی نگفته نجس پس نجس نیست من ترجیح میدم حرف خدا رو باور کنم تا حرف کسانی که فکر میکنند صلاح مردم رو بهتر از خودشان میدانند
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
آفرین به شما. خدا به انسان عقل و شعور و منطق داده چطور میشه حیوانی نجس باشه و این نه در قرآن خدا مطرح بشه و نه در هیچ حدیث مستقیمی از دهان پاک ائمه اطهار؟؟ یه کم عقل هم خوب چیزیه بخدا
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
1
4
خوبه که خجالت نمیکشید درعصر فضا و در عصر تکنولوژی و در زمانی که حتی تمام دنیا برای حیوانات هم حق زندگی و حقوق زیستن قائلند شما از نجاست و پستی و پلیدی یک حیوان به این خوبی صحبت می‌کنید اگر به شماها اجازه بدن فردا راجع به نجاست همه آدمها و کشتن آنها حرف می‌زنید. بس کنید دست بردارید بروید و انسان باشید
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
1
6
سگ هم باوفاس هم کمک میکنه به ادما و مهربونه ... واقعا چرا نجسه :( تو این دنیا باوفا و مهربون باشی میگن نجس و بدی :)
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
یک فرضیه اینه که: دزدها برای راحتی کار خودشان سگ را نجس کردن تا افراد کمتری سگ رد خانه نگهداری کنند.
فرضیه دیگه: افراد خوب سگ را نجس اعلام کردند تا توسط ادم دوپا خورده نشوند و نسلشون منقرض نشود.
....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
1
7
وقتی قران چیزی نگفته پس نجس نیست .
پاسخ ها
دکتر محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
آیا شما تمام کارهایتان برگرفته از قران است ؟ ایا تمام تکالیف قران را انجام میدهید ؟ اگر به حرف قران به گفته خودتون گوش میدید پس نگهداری سگ برلی شما هم ایرادی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
2
9
خدا شکر اکثر روایات تحریف شده و دست کاری
پس سگ نجس نیس.
مگه میشه نعمت خدا ناپاک باشه
چطور قران گفته اگه با دهنش صید بگیره تمیزه و بخورید
ولی ظرف غذاشو 7 بار بشورید
عقل خودتون چی میگه
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
عقل کجا بود برادر من؟؟؟ تنها چیزی که برای انسان دوپا مونده خودخواهی و خود شیفتگی و خون آشامیه!!! خودمون مضرترین و بدترین مخلوق خدا هستیم اونوقت میشینیم برای بقیه مخلوقات خداوند که در پاکی و خوبی یه تار موشون هم نمیشیم قضاوت میکنیم و حکم میدیم... ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
6
وقتی قرآن حرفی نزده پس
متین کربلایی میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
3
1
سلام و عرض ادب
ببینید برخی از نظر هارو من خوندم شما میگید که فلان حیوان چون اینکارو کرده نجس نیس و میگید که دلایل علمی نداره و...
اول اینکه سگ یک دلیل پزشکی داره که نجس است...
دلیل نجاست سگ چیست؟
سگ ها در روده خودشون انگلی دارند که اسم سختی هم داره الان به خاطرم نیس این انگل ها در روده سگ تخمریزی میکنن و وقتی سگ مدفوع خودش رو از بدنش دفع میکنه این تخم ها از مقعد سگ به تمام بدنش پخش می‌شوند و اینها برای انسان ها کاملا خطرناک هستند.
دلیل نجاست خوک چیست؟
خوک ها هم چون پوست اسفنجی دارند و عرق نمی‌کنند و مدفوع خودشون رو هم میخورن و چون علاقه زیادی به نظافت دارن اشغال هارا و مدفوع خودشون رو میخورن تا منطقه تمیز بشه و خوک ها خون غلیظ و کثیفی دارن به همین علت هیچ وقت نمیتونن سرشون رو بالا بگیرن و گوشت خوک هم که کلا کرم و انگل داره و هیچ جوره کشته نمیشن
اگر گوشت خوک را بخوریم خصلت خوک به ما دست می‌دهد خصلت خوک هم با عرض پوزش دیوثی است یعنی همون بی ناموسی کردن خوک ها وقتی با جفت خود هستند خوک نر، نر های دیگر را صدا می‌زنند و می‌گوید که از ماده اش سو استفاده کنند و جفت نر خوک لذت ببرند
خوک نر با هر حیوانی چه نر چه ماده جفت‌گیری می‌کند.
البته اینم بگم که هیچ کار خدا بی حکمت نیس
امیدوارم مطالب مفید بوده باشه
ممنون که وقت گذاشتید و خوندید
فائزع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
2
2
شما هرجور حساب کنید اگر ک خداوند توانا یک چیز را میخواست حرام کند قطعا در قران غیرقابل تحریف می اورد ب مانند خوک ک ب مراتب خیلی از سگ دورتر است چرا سگ اصحاب کهف در خود غار در کنار انها خوابید؟
هیچ کدام از ایات الهی بی هدف و حکمت نبوده سخنان اهل بیت ممکن است تحریف شده باشد هر سند معتبری هم داشته باشد ۱۴۰۰ سال پیش هست مانند همین الان ک افرادی ضد امامان داریم قطعا و یا ادعای قبولی امامان رو دارن ولی در اصل ندارن هم داریم پس قطعا جا برای تحریف بوده
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
0
باسلام
خدمت همه عزیزان

خیلی چیزها تو زندگی و دین ما وجود داره که نمیشود بطور واضح و بی پرده بیان کرد مثل متولد شدن بچه که نمیشود به بچه توضیح داد که وجودش نتیجه عشق بازی و نزدیکی وشهوت رانی والدین بوده پس بطور غیر مستقیم میگیم
یا اینکه هزار تا مساىل دیگر من خودم بارها آن شهوتی بودن سگ تنها و عشقبازی با انسانها را مشاهده کردم
هر موجود زنده که خداوند خلق کرده جفتی دارند و نیاز جفت گیری

همه اینهایی که سگ و حیوانات گوناگون نگهداری میکنند اطلاعات کافی ندارند وقتی خانمی به تنهایی در منزل سگ نگهداری می کند شاید در مواردی خود این مسأله اسباب گناه طرف را محیا کند
همینطور که اطلاع دارید روایت است میگند حدالامکان هیچ وقت نه مرد ونه زن در جای خلوت تنها باشند که این کار امکان گناه را محیا می کند

شاید رازهای دیگه وجود داره و اسلام نخواسته به طور واضح و بی پرده بیان کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
0
3
اگر سگ نجس هس چرا خداوند افریده و اینکه من میگم انسان ازسگ نجس تر هس چون به مرده سگ دست بزنی غسل نمیاد ولی به مرده انسان دست بزنی غسل میاد‌.اگرسگ نجس هس یه ایه بیارید از قران تا من م قبول کنم
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
دوست عزیز و سایر عزیزان، بنظرم یه خورده باید بدون تعصب به قضیه نگاه کنیم، من خودم عاشق سگ هستم و بزودی می‌خوام دو تا از نژاد ژرمن بگیرم، اگه گفته میشه که حیوانی که خون جهنده داره نجس هست دلیل بر این نیست که نگهداری نکنیم، یا بخوایم برخورد بدی داشته باشیم قطعا باید از این حیوانات که برای کمک به زندگی ما آفریده شدن استفاده کنیم
متاسفانه بعضیا می‌خوان هر چیزی رو از حدش بگذرونن، مثلا این که سگ رو بچه خودشون صدا میکنن، درسته ما انسانها دچار خطا میشیم اما خدا از اول مارو خطاکار به دنیا نیاورده
بخوام یه جمع بندی کنم از سگ نگهداری کنیم و باهاشون مهربون باشیم اما مرزهارو هم حفظ کنیم.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
1
1
در عجبم از عده ی خاصی ازجمعیت کشورم چرا کمترین عرغ وعیرت به مسایل زندگی چند هزار ساله خودشون ندارن وشدن عروسک وعامل اجرای چند کشور غربی امریکا با بدترین سابقه تمدنی وکمترین تاریخ قدمت متاسفانه ما داشته های خود را نادیده میگیریم وبه ابتذالات بی فرهنگی انها پناه میبریم انایی که مدعی وجود سگ در کنار زندگی ایرانیها در قدیم الایام بودهاند سگ داخل زندگی ما ها نبوده درکنار سایر حیوانات اهلی در طویله ویا حیاط بزرگ خانه بخاطر حراست از احشام وامکانات منزل که مورد تعرض دزد ویا حیوانات درنده قرار نگیرند از وجود سگ استفاده شده اما امروزه عدهای از مقلدین غربی واجانب در داخل کشور با تغیر دروضعیت زندگی اپارتمانی ونبود فضای نگهداری حیوان دور اززندگی خودشان اقدام به بغل گیری ومعانست تنگاتنگ با این حیوان که جای نگهداری ان در خارج از محیط زندگی بوده هم خواب خوراک شده وای بدور از شان یک مسلمان ایرانیست ودر اسلام گرچه به استفاده از این حیوان درکنار سایر حیوانات شده ودر هیچ جا به داخل زندگی زن وفرزند واهل وعیال خانواده مجاز نشده عقل هم اینرا حکم میکند خیلی از چیزا رو واقعا به ذات وعقل ادم مربوط میشود مثلا شما ترشحات اب بینی رو با ترشحات اب دهان میتوانی قورت بدی مسلما نه وخیلی امورات زندگی بر اساس حکم عقل وذات انسان شکل میگیره وانجام میشود تاکنون در تاریخ کشور خودمون زمانهای دور اموات رو با اشیا واسباب افراد دفن کردن ودر اکتشافات این آثار کسی رو با حیوانی چه سگ ویا حیوانی دیگر دفن کردن بیاییم عاقلانه زندگی کنیم وخود رومقلد عدهای بی تمدن وبی هویت غربی وامریکایی نکنیم
غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
4
سلام
دوستان همین الان داشتیم در مورد نجس بودن یا نبودن سگ توی اداره با همکاران صحبت میکردیم که نهایت تصمیم گرفتیم که توی قران سرچ کنیم نتیجه این شد که هیچ جا در مورد کثیف بودن سگ صحبت نشده
سگ حیوان بسیار با وفاهی هست محبت سگ نسبت به صاحبش اونقدر زیاده که هیچ احدی نمیتونه اونو از بین ببره اینو فقط کسایی که سگ دارن متوجه میشن و میفهمن و توی ادراک اونهایی که تا بحال یک لقمه برای حیوانی پرت نکردن فرو نمیره این آدمها مطمئن باشین خوشون رو هم نمیتونن دوست داشته باشن
غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
8
سگ مظهر وفاداری عشق معرفت دوستی وفاه به عهد .....
نگین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
3
من یه سگ از حامیان به سرپرستی گرفتم و شرایط پوستی وحشتناکی داشت طوریکه دامپزشک گفت به هیچ عنوان کنار خودت نگهش ندار ببرش یه اتاق جداگانه و هر روز هم اون اتاق ضدعفونی کن، من نه تنها این کار نکردم بلکه آوردمش کنار خودم میخوابوندمش شاید باورتون نشه من که الان از اون موضوع سه سال میگذره هیچ بیماری پوستی نگرفتم، اصلا دین و این چیزا رو بزار کنار شماها بعنوان کسیکه روح خدا در شما هست واقعا قبول میکنین به خلقت خدا بگین نجس؟ اونو اذیت کنین؟ شما چه مسلمون چه مسیحی و... باشین وقتی انسانیت نداشته باشین این دینداری شما هیچ فایده ای نداره
ایمان
|
United States of America
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
0
ده مورد نجس العین در دین وجود داره و نه مورد آن در آیات قران ذکر شده.
‎ در میان عین النجس ها تنها در مورد نجاست سگ هیچ آیه ای وجود ندارد و صرفا براساس روایات و احادیث نجس شمرده میشود! آیا فقط همین یک مورد نجاست جایش در قرآن زیاد بوده و موجب چند جلدی شدن قرآن میشد؟ ............. چه طور میتوان باور کرد نه مورد از ده مورد نجاست در قرآن باشد و فقط یکی ذکر نشده باشد؟ التماس تفکر
حجت الاه فتحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
0
سلام افرادی که میگوید در قران گفته نشد که سگ نجس است بفرماند چند سور قران خواند وحفظ هستند ۲ گجا قران گفت سگ نجس نیست پس بهمان دلیلی شما مگوید پا ک نیست وجالب تر اینک همه ما پیش مکانیک می ریم هر چه میگوید را قبول می کنیم پیش دکتر می ریم هر چه می گوید قبول می کنیم پول می دهیم مگوید سینه شما را باید بشکافم وقلبتان را عمل کنم کلی تقدیر وتشکر می کنیم ولی به دین که می رسد همه صاحب نظر می شویم دین مختصص دارد مختصص باید نظر بدهد متخصص مراجع هستند مگوید سگ باید برای نگهبانی وو استفاد بشود در زندگی انسان نباشد ونجس است خواهشن خود خواهی ها خود مان را به قران نچسبانیم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
0
سلام
خدا به سگ صفاتی داده که در هیچ حیوانی نیست در این هیچ شکی نیست
از نظر جسمی هم امروز با انواع نکات بهداشتی و واکسن ثابت شده که میتونه ناقل هیچ بیماری نباشه من از سالهای دور سگ نگبان و گله نگهداری میکردم و شجاعت و تعصب و .... که نسبت به صاحبش داره رو از نزدیک دیدم
روحیات عالی و عجیبی که سگ داره همه میدونن باعث وابستگی شدید و با محبتیه که برقرار میشه و میتونه تاثیر در رفتار با دیگران حتی نزدیکان بزاره و جای انسان رو برای انسان بگیره که یه کم غیر منطقیه زیاد دیدم که به سگ کسی چخه بگی بیشتر ناراحت میشه تا اطرافیانش یا به طرف میگی باباتو بیشتر دوس داری یا سگتو میمونه کدومو بگه اینه که شان انسانی رو زیر سوآل میبره لامصب
نظر شما
ادامه