کد خبر: ۴۵۴۵

حکیم مهر -  انجمن جهانی دامپزشکی در اطلاعیه‌‎ای شعار اصلی روز جهانی دامپزشکی را "افزایش آگاهی درباره کنترل و پیشگیری از بیماری هاری" اعلام کرد.

این انجمن در اطلاعیه خود با اشاره به اهمیت بیماری هاری آورده است : هر ده دقیقه یک نفر بر اثر هاری از دنیا می‎رود و هر سال حدود 55000 نفر که عمده آنها را کودکان تشکیل می‌دهند قربانی هاری می‌شوند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است : 99 درصد موارد بروز هاری در انسان از طریق گزش سگ‎های هار رخ می‌دهد و این در حالی است که هاری کشنده‎ترین عفونت در سطح دنیا به شمار می‎رود.

جالب آنکه در این اطلاعیه با تأکید بر نقش واکسیناسیون در پیشگیری از بروز هاری، کشتار سگ‎های مشکوک از نظر اخلاقی و اکولوژیکی و اقتصادی به عنوان تنها راه غلبه بر هاری طرد شده است.

 

 

گفتنی است از سال 2000 به تصمیم انجمن جهانی دامپزشکی، آخرین شنبه آوریل هر سال میلادی به نام " روز جهانی دامپزشکی " نامگذاری شد تا کشورهای مختلف عضو این انجمن در این روز با برگزاری مراسم و همایش‎ها و سایر اقدامات آگاهی‎بخش به تبیین شعار این روز پرداخته و حرفه دامپزشکی را بیش از پیش به مردم بشناسانند.

با گذشت هشت سال از این نامگذاری و در پی توافق انجمن جهانی دامپزشکی (WVA) و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) هر سال به این مناسبت به کشوری که بهترین مراسم را در این روز برگزار کند جایزه‌ای هزار دلاری اهدا می‎شود که سال 2011 ، به دلیل برگزاری سی‎امین کنگره جهانی دامپزشکی در آفریقای جنوبی ، این جایزه در زمان برگزاری این کنگره (10 تا 14 اکتبر 2011) اهداء خواهد شد.

اهمیت هاری در نگاه جهانیان تا آنجا است که علاوه بر آنکه 28 سپتامبر هر سال بطور مجزا به نام "روز جهانی هاری" نامگذاری شده ، در سال 2011 ، روز جهانی دامپزشکی هم با فعالیت علیه هاری عجین خواهد شد.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه