کد خبر: ۴۵۳۹۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز:
وی می‌افزاید: بهتر است بودجه‌ای که در اختیار شهرداری اهواز برای راحت کردن این سگ‌ها قرار داده‌اند را به دانشکده‌های دامپزشکی یا کلینیک‌های مشخص اختصاص دهند ...
 

حکیم مهر: یکی از اساتید جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره عقیم سازی سگ‌ها می‌گوید: عقیم سازی بهترین راهکار برای کنترل تعداد سگ‌های ولگرد و رهایی از این معضل در شهر اهواز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، وی می‌افزاید: با وجود اینکه عقیم سازی، کاری پرزحمت و مشقت است، اما انجام آن آنقدر‌ها هم سخت نیست که کسی سراغ آن نرود. راه جایگزینی برای عقیم سازی وجود ندارد و این کار بهترین و تنها راهکار اساسی برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد است.

این استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه بجز عقیم سازی راهکار دیگری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وجود ندارد، بیان می‌کند: یا باید سگ‌های ولگرد را عقیم سازی کرد و از این طریق نسلشان را مورد کنترل قرار داد یا اینکه همچنان این موجودات در شهر اهواز رها می‌مانند و بر تعدادشان افزوده می‌شود و به زاد و ولد خود ادامه می‌دهند.

هزینه‌های عقیم سازی متغیر است

وی در خصوص هزینه‌های عقیم سازی سگ‌ها یادآور می‌شود: هزینه‌های عقیم سازی سگ‌ها زمانی کاهش پیدا می‌کند که قیمت دارو تقلیل یابد و تا زمانی که هزینه داروی بیهوشی و نخ بخیه بالا باشد، نمی‌توان از هزینه عقیم سازی کم کرد.

این جراح عقیم سازی سگ‌ها می‌گوید: هزینه‌های عقیم سازی متغیر است، ولی بیشترین بار مالی این عمل مربوط به هزینه‌های دارویی است و به لحاظ تعرفه ای، فقط درصد کمی از هزینه‌های عقیم سازی به تعرفه اختصاص می‌یابد.

آمار دقیقی از عقیم سازی سالانه سگ‌ها وجود ندارد

وی تاکید می‌کند: متاسفانه آمار دقیقی از عقیم سازی سالانه سگ‌ها در اهواز در اختیار نداریم و برای دستیابی به این آمار باید کلیه پرونده‌های مربوط به این عمل مورد بررسی قرار گیرند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: برای کاهش هزینه‌های درمانی و دارویی عقیم سازی بهتر است بودجه‌ای به این بخش اختصاص یابد و بودجه‌ای که در اختیار شهرداری اهواز برای راحت کردن این سگ‌ها قرار داده اند را به دانشکده‌های دامپزشکی یا کلینیک‌های مشخص اختصاص دهند تا در مقیاس وسیعتری به این معضل رسیدگی و پروسه عقیم سازی سگ‌ها را انجام دهند.

هنوز عامل سوزاندن این سگ‌های ولگرد مشخص نیست

وی اضافه می‌کند: آمار دقیقی از تعداد سگ‌های سوزانده شده اخیر در دست نیست، ولی ظاهرا تعداد این سگ‌ها بیش از ۳ و کمتر از ۳۰۰ قلاده بوده است و هنوز عامل سوزاندن این سگ‌ها مشخص نیست و کسی مسئولیت آن را نپذیرفته است.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه می‌دهد: هوای شهر اهواز شدیدا آلوده است و با سوزاندن این سگ‌ها بار آلودگی مضاعفی ایجاد می‌شود و وجود چنین کانون دودزایی در جوار مناطق مسکونی مخاطره آمیز است و مشکلات تنفسی جدی برای اهالی منطقه به بار می‌آورد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
این استاد محترم اسم ندارن ؟ فکر میکنم خبر ناقص باشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
احتمالا گمنام بوده اند
کلینیسین متخصص
|
United States of America
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
این که ایشان میفرمایند راه دیگری بجز عقیم سازی برای کنترل جمعیت سگها وجود ندارد احتمال قریب به یقین منظورشان انجام ovariohystrectomy است. اما فکر کنم چنین اظهار نظری در حوزه تخصصی ایشان نباشد چون امریست مربوط به متخصصین مامایی و بیماریهای تولید مثل، مع هذا توجه این جراح عزیز رو به مقالاتی که در زمینه کنترل فارماکولوژیک زاد و ولد سگ و گربه در ژورنال های معتبر منتشر شده و بسیار کم هزینه تر و کم تهاجمی تر و دارای پیامدهای نامطلوب کمتر از روش فوق الذکر است جلب میکنم و یا توصیه میکنم قبل از اظهار نظر این چنینی، یه مشورت کوچولو هم با متخصصین مربوطه داشته باشند.
متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
احتمالا اقای دکتر بنی آدم بودند
پاسخ ها
امیرعلی فولادگر
| Canada |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
اگه دامپزشکا مثل شما اینجوری به همدیگه نمیپریدن و یجوری رفتار نمیکردن که انگار نونشون توسط همدیگه خورده میشه، وضعیت دامپزشکی از الان بهتر بود. شما هم اگر دکتر هستید باید شخصیت دکتری در انتقاد و در صحبت کردن را داشته باشید. پس فراموش نکنید دوست من، شرط اول شخصیت دکتری و شخصیت فرهیختگی است. در درجه دوم باید به سمت سواد و مبادله علم و ادعای علمی رفت.
نظر شما
ادامه