کد خبر: ۴۵۳۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برخورد یک دستگاه خودرو با یک قلاده یوزپلنگ ماده در شهرستان جاجرم، منجر به مرگ این جانور کمیاب و با ارزش شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سیداصغر مطهری» اظهار داشت: این حادثه ساعت 18 امروز گزارش داده شد که بلافاصله نیروهای یگان محیط زیست جاجرم در محل حضور یافتند .

وی با بیان اینکه این حادثه در کیلومتر 20 جاده سنخواست - جاجرم روی داد، افزود: یوزپلنگ حادثه دیده، علی رغم شدت برخورد، هنوز زنده بود اما در راه انتقال به بجنورد برای درمان، تلف شد .

مطهری با بیان اینکه مرگ این یوز جوان مولد برای محیط زیست اسف انگیز است، افزود: یوز مادر از ناحیه ستون فقرات به شدت دچار آسیب شده بود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مرگ گونه مولد یوز، ضربه ای جبران ناپذیر به تنوع زیستی کشور و احیای این گونه ارزشمند به شمار می رود .

وی با بیان اینکه لاشه این ماده یوز به تهران منتقل می شود، اظهار داشت: تخمک های رحم این ماده یوز برای استفاده در طرح تکثیر یوز قابل استفاده است .

مطهری با بیان اینکه وقوع تصادف، یکی از چالش ها و دغدغه های محیط زیست برای حفظ یوزها است، گفت: وقوع این حادثه در حالی است که تابلوهای هشدار دهنده برای آگاه سازی رانندگان عبوری، در نزدیکی محل حادثه نصب شده بود .

وی گفت: از راهداری و حمل و نقل جاده ای استان انتظار می رود نسبت به ایجاد سرعتکاه در این مسیر اقدام کند تا ایمنی یوزها و دیگر گونه های جانوری منطقه حفظ شود .

مطهری در باره برخورد با راننده متخلف گفت: میزان سهم تخلف راننده، باید توسط قاضی تعیین شود اما محیط زیست در این پرونده مدعی است و پیگیری های لازم برای دریافت خسارت، در صورت متخلف شناخته شدن راننده، انجام می شود .

میاندشت جاجرم بیشترین یوز در واحد سطح را در کشور دارد و توله یوزهای این ناحیه برای افزایش قلمرو خود معمولا به منطقه خارتوران در استان سمنان می روند .

وقوع تصادف یکی از مهم ترین خطراتی است که حیات گونه کمیاب و در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی را تهدید می کند .

خبر تکمیلی: یوزپلنگ تلف‌شده در جاجرم «نر» بوده است

روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی با صدور اصلاحیه‌ای در خصوص یوزپلنگ تلف‌شده در جاجرم این حیوان را از نوع «نر» اعلام کرد.

در این اصلاحیه آمده است؛ در پی انتقال لاشه یوزپلنگ تلف‌شده به تهران و پس از بررسی‌های دامپزشکان حیات‌وحش جنسیت یوزپلنگ تلف‌شده «نر» تشخیص داده شد.

ضربه به ستون فقرات و بررسی محیط‌بانان در تاریکی هوا علت تشخیص اشتباه جنسیت اعلام‌شده است.

این یوزپلنگ یک نر نسبتا مسن ۸ ساله به نام «یارقلی» بوده که پیش از از سال ۱۳۹۱ بارها در مقابل دوربین های تله ای قرار گرفته است. کارشناسان و دامپزشک مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان در تلاش هستند تا اسپرم های این یوز نر را استخراج و نگهداری کنند.

 
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
به راننده چ ربطی داره اخه؟چرا قوانینو میپیچونن؟
کلینیسین متخصص
|
United States of America
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
با خواندن این خبر به یاد خاطره ای از دوران کاردانی دامپزشکی افتادم. خاطر این است که در سالن جانورشناسی بعد از توضیح مفصل استاد روی لاشه یک قطعه خروس و تشریح و توضیح دستگاه تناسلی آن از جمله بیضه اش، یکی از همکلاسیها پرسید: استاد، پس تخمدانهاش کو! همه زدیم زیر خنده!
نظر شما
ادامه