کد خبر: ۴۵۳۹۰
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نگاه شما:
تعداد دانشکده‌های دامپزشکی در ایران ۲۵، استرالیا ۷، آمریکا ۳۰، هلند ۱، فرانسه ۴، آلمان ۵، کانادا ۵، چین ۳۰ دانشکده می‌باشد ...
 

تعداد دانشکده های دامپزشکی ایران و جهان 

دکتر پویا علی محمدزاده

متاسفانه در کشور ما در بخش آموزش دامپزشکی کیفیت فدای کمیت شده است. با نگاهی به تعداد دانشکده های دامپزشکی در جهان، جمعیت و وسعت آن کشورها و مقایسه آن با ایران کاملاً واضح و مشخص است که چه فاجعه ای در حال رخ دادن است و اگر تدابیر خاص و به موقع اتخاذ نشود، با ادامه این روند شاهد از بین رفتن سرمایه های مادی و معنوی مردم و کشور عزیزمان خواهیم بود.

تعداد دانشکده های دامپزشکی در ایران 25، استرالیا 7، آمریکا 30، هلند 1، فرانسه 4، آلمان 5، کانادا 5، چین 30 می باشد که اگر به جمعیت، وسعت کشور، میزان تولید در بخش دامی و مقدار نیاز مردم آن کشور به پروتئین حیوانی بنگریم، متوجه خواهیم شد که این کشورها با چشم انداز به آینده و با برنامه صحیح و اصولی درحال مدیریت این مسائل نسبت به وضعیت اقتصادی و تغییرات اجتماعی هستند، در حالی که در کشور ما ملاک فقط افزایش تعداد دانشجو و صدور مدرک است.

متاسفانه یکی دیگر از عیب های سیستم آموزشی ما این است که بیشتر کارمند تربیت می کند تا کارآفرین! و افراد باسواد و با مدرک دانشگاهی گاهاً برای کسانی کار می کنند که حتی سواد آکادمیک ندارند و غالبا دیده می شود که حتی به دلیل تعدد دامپزشک برخی به دامپزشک به عنوان کالا نگاه می کنند و به دنبال کسانی هستند که با  کمترین قیمت و تعرفه با آنها قرارداد ببندند. متاسفانه اخلاق حرفه ای نیز به واسطه این میزان بالای فارغ التحصیل رعایت نمی شود و عده ای فقط به دنبال پیدا کردن کار هستند، نه حفظ شأن و جایگاه رشته و خودشان.

بحث دیگر نیز عدم رعایت تعرفه ها از سوی برخی از همکاران است که یکی از دلایل آن بالا بودن تعداد دامپزشک است که حتی فضای رقابتی نیز به همین دلیل از بین رفته است.

کشورهای دیگر با برنامه ریزی اصولی و بلند مدت در حال درآمدزایی هستند، آنوقت در کشور ما عدم برنامه ریزی صحیح فقط سرمایه های مردم و کشور را نشانه گرفته است. بعضی از دانشگاهها با افزایش پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی فقط به فکر درآمدزایی و رفع مشکلات مالی شان از طریق بودجه دانشکده های دامپزشکی هستند.

برای مثال، کشور هلند که از نظر وسعت برابر با دو استان مازندران و گیلان است، در سال 2017 میزان صادرات محصولات کشاورزی ان 7 درصد افزایش داشته و به 92 میلیارد یورو افزایش یافته و باعث گردیده کشور هلند بعد از آمریکا بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی در جهان باشد. طبق گزارش مقایسه آماری وضعیت کشاورزی هلند با استان های گیلان و مازندران که در تاریخ 5/10/95 منتشر گردید، میزان تولید گوشت قرمز در استان های گیلان و مازندران به ترتیب 25.04 و 44.64 هزار تن و کشور هلند 688 هزار تن است. تولید شیر گاو در استان های گیلان و مازندران به ترتیب 172 و 456 هزار تن و در کشور هلند 11641 هزار تن است. تولید گوشت مرغ در استان های گیلان و مازندران به ترتیب 80.77 و 154.8 هزار تن و در کشور هلند 1747 هزار تن است. این کشور در زمینه تحقق و توسعه فناوری‌های کشاورزی در جهان رتبه نخست را دارد و به وسیله دانش و فناوری خود می‌تواند ماشین آلات پردازش و برداشت مناسبی تولید نماید، در حالی که ما فقط به دنبال تولید مدرک هستیم!

در کشور هند با جمعیت 1354051854 و وسعت 3287590 کیلومتر مربع، 42 دانشکده دامپزشکی در حال فعالیت است. در مقاله ای با عنوان  Improvement of veterinary services delivery in India که در دسامبر  2015 منتشر گردید، پیشنهاد گردیده که جهت جبران کمبود تعداد پذیرش دانشجو به 100 نفر در هر 42 دانشکده افزایش یابد، در حالی که در بعضی دانشکده های دامپزشکی ایران شنیده شده که 200 تا 300 نفر پذیرش داشته اند. همچنین در این مقاله اشاره شده که در سطح جهانی بیشتر از نیمی از 180 کشور عضو OIE  کمتر از 135 دامپزشک شاغل، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، به ازای هر یک میلیون نفر ساکن آن کشور وجود دارد.

آیا کسانی که وضع موجود را ایجاد کرده اند پاسخگوی آیندگان خواهند بود؟

در جدول ذیل نیز به تعداد دانشکده دامپزشکی کشورهای مختلف اشاره شده است (تعداد دانشکده های دامپزشکی در این جدول بر اساس سایت http://www.worldvet.org/education.php ، ویکی پدیا و لیست AVMA می باشد.

 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
1
بسیار عالی
در حقیقت در کشورهای پیشرفته عمده فعالیت دامپزشکان در بخش حیوانات خانگی و بعد اسب می باشد، برای مثال در استرالیا با آن جمعیت دامی بالا جدود ۶۰ تا ۷۰ درصد فعالیت دامپزشکان در بخشهای مذکور در بالا است، اگر آمار جمعیت سگ و گربه و اسب رو داشتیم مطمئنم که در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار پایین تر است و در حقیقت معیار جمعیت سگ گربه و اسب معیار بهتری نسبت به جمعیت انسان ها در کشورهای مختلف است و در این صورت نیاز ایران به دانشکده های دامپزشکی بسیار بسیار پایین تر خواهد بود
کیوان نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
1
نگاه جامع و منطقی بود.
اما این فقط به رشته دامپزشکی ختم نمی شود و تمامی رشته های دانشگاهی در ایران را در بر می گیرد.
در کشوری که خرید و فروش ارز به یک شغل رسمی و همه گیر تبدیل شده است دیری نخواهد گذشت که شغل هایی مثل دامپزشک و امثال آن، شغل کاذب محسوب می شود.
مهرداد ماهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
1
سلام.
به نظرم باید از اشخاصی که دنبال منافع خودشون از طریف احداث دانشکده دامپزشکی بودن این سوال رو پرسید که چرا منافع شخصی خودشون رو قربانی آینده چندین هزار جوان کردند؟
البته اگر براشون مهم باشه
فارغ التحصیل چهار سال قبل دانشگاه تهران
|
United States of America
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
1
این رشته اصلا کار نداره خواندن این رشته حماقته من که دارم مجداد کنکور میدم
پاسخ ها
صبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
خوش بحالتون من دیپلمم چون انسانیه کنکور تجربی قبول نمیشم ولی عاشقشم و عاشق دانشگاه تهران کاش جای شما بودم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
بسیار عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
من یه دوست استرالیایی دارم. ایشون دو تا گربه درند که یکیشون فوت شدن سال قبل و یک سگ. به خاطر برونشیت بردنش پیش دامپزشک، بعد که با من حرف میزد، میگفت اینجا دامپزشکا خیای خیلی پول میگیرن و بسیار پولدار هستن. الان یه عده ظرفیت مازادی دانشگاه آزاد پا نشن بگن ایول. شمارو نمی گفت، اونا سیستم آموزشیشون ایده ال عست، نه مثل شما که ..................... فوق تخصص هم که باشی، وقتی بی سوادی، فقط شبیه کلاغی هستی که بهت گفتند طاووسی و دارن زیر لب بهت می خندند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
ضمن تشکر از جناب آقای دکتر محمدزاده برای
انجام دادن این کار زیبا و مفید،
قابل توجه است که در ایران
با توجه به اینکه دامپزشکی را نوعی رشته دامپروری می دانند
که بتواند لیبل عرضه تجاری تولیدات دامی را در وزارت تولیدمحور جهادکشاورزی بزند
و در حقیقت دامپزشکی را جزو
هزینه های غیر ضروری تولید می دانند و
همان طور که عضو کمیسیون آموزش مجلس
هم تلویحا با مخالفت با الحاق به وزارت بهداشت اشاره کرد
دامپزشکی جزو رشته های پر طرفدار است،
هیچ امیدی به حل این مشکل در وزارت های جهادکشاورزی و
علوم نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
1
بینی وبین الله اگه دانشکده نزنن. این همه هیئت علمی هم به جمع بیکاران اضافه میشن. آنها هم باید یه جوری نون بخورن.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
وضعیت پذیرش و دارمد دامپزشکان در کشور ما بیشتر به یک فاجعه شبیه است.یک عده افراد فرصت طلب و سود جو در هر ده ای دکان مدرک فروشی راه انداخته اند .با سرنوشت این همه جوان بازی میکنند .تا آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت نرود همین است و بس .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
سلام به همگی دوستان عزیز
عزیزی که تلاش درارتقائ واستیلای دامپزشکی دارد ستودنیست دمش گرم وفکرش نورافکنی ترباد وتنش سلامت وعمرش دراز . ولی دوستان توجه داشته باشند کشورما ازهمه کشورها درهمه زمینه ها بربرتراست پس باید تعداد بالای دامپزشکی - زبان درازی - کج فهمی - نادانی-خرافه پرستی - ظلم ستیزی - دردمندی - ........داشته باشد نگران نباشیدوازتلاش دست نکشیدپاینده وبادوام وسربلند وسرافراز همیشه عزیزباشد
آشنای دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
عده ای مشغول دکتر بازی اند
عده ای مشغول دکتر سازی اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
مشکل را نمی توان از طریق وزارت علوم حل کرد زیرا درآمد دانشگاه ها از تاسیس دانشکده دامپزشکی و امرار معاش اساتید دامپزشکی از آن میباشد. جالبه بدانید هیچ یک از دانشکده های دامپزشکی مخصوصا دولتی ها هیچ موضعی در قبال افزایش پذیرش دانشجو نداشتند. ایشان به فکر پر کردن وقت تدریس برای معلمان (استاد نما) خویش هستند. دست آخر هم پایان نامه فروشی راه می اندازند برای ارتقا خود هم پز میدهند. خدا به داد دام های کشور برسد اشتغال پیشکش.................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
فقط تعداد دانشکده نیست!!!
اونجا سالی یکبار پذیرش دارند اینجا دوبار
اونجا ۳۰ نفر اینجا ۳۶۰ نفر!!!!!
اندازه ی کل دنیا داریم دامپزشک میدیم بیرون.
خبر ندارید
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
ما رکورد زدیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
اقا ما هم بزنیم به تیپ مخالف تا حکیم مهر درخواست هامون زو چاپ کنه خخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
باعث تاسف و تاثر است که افرادی با ایجاد دانشکده برای به سر کار رفتن تعدادی استاد ( استاد نما) موافق اند. با آینده صد نفر بازی کنیم و مدرک بدون جایگاه شغلی بدستشان بدهیم تا ۴ نفر دکتری تخصصی به سر کار بروند. یعنی برای ۴ نفر ایجاد شغل کنیم و بر ای ۱۰۰ نفر بیکاری و یاس بسازیم. برخی تفکرشان شبیه شبکه های گولد کوئست است. و واقعا سیستم آموزشی در دانشگاه آزاد و وزارت علوم مشابه همان سیستم گولد کوئستی است. واقعا برای کشورم و جوانهای عزیز سرزمینم غمگین و متاثرم.
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
من خیلی دلم میخواد این رشته رو بخونم به نظرتون راهی هست تا بدون کنکور خوند ؟
نظر شما
ادامه