کد خبر: ۴۵۳۸۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر اسدالله عباسی» افزود: نمی‌توانیم آموزش را در دانشگاه توسعه و گسترش دهیم اما از آن طرف توجهی به نیاز و تقاضای بازار نداشته باشیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: جذب بی‌رویه و غیر قانونی دانشجوی دامپزشکی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از چالش‌های اساسی دامپزشکی در سال‌های اخیر تبدیل شده است. معضلی که نتایج منفی آن، طی چند سال آینده بروز پیدا می‌کند و لذا جلوگیری جدی از ادامه آن، امروز به یک خواست عمومی در جامعه دامپزشکی کشور تبدیل شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر شکایتی در این زمینه به مجلس برسد، کمیسیون آموزش ابزارهای نظارتی خود را به کار می‌اندازد تا با متخلف برخورد کند. «دکتر اسدالله عباسی» در گفت‌وگو با حکیم مهر هشدار می‌دهد که دانشکده‌های دامپزشکی دانشگاه آزاد، به هیچ‌عنوان نمی‌توانند خارج از ظرفیت دانشجو جذب کنند و این یک تخلف است.

حکیم مهر: آقای دکتر، مساله آموزش دامپزشکی، اخیرا با یک معضل گسترده تحت عنوان جذب بی‌رویه و غیرقانونی دانشجو مواجه شده است. موضع کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص چیست؟

به طور خلاصه رشته‌های تحصیلی باید با نیاز بازار و تقاضای موجود در بازار متناسب باشد. ما نمی‌توانیم آموزش را در دانشگاه توسعه و گسترش دهیم اما از آن طرف توجهی به نیاز و تقاضای بازار نداشته باشیم. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اگر موردی از تخلف ببیند، می‌تواند در این بخش ورود کند. همانطور که قبلا هم ورود کردیم.

حکیم مهر: در خصوص کدام مساله ورود کرده بودید؟

به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کردیم که دانشگاه آزاد و سایر مراکز علمی تحقیقاتی باید صرفا تلاش کنند که به جای رشته‌های نظری، رشته‌های مهارتی و کاربردی را افزایش دهند.

حکیم مهر: مساله امروز ما رشته دامپزشکی است.

در رشته دامپزشکی هم به همین شکل است. دامپزشکی یک رشته تخصصی است. در کشور ما بعد از کشاورزی، دامداری و دامپروری یک شغل درآمدزا محسوب می‌شوند که اشتغال زیادی را در برگرفته و در سراسر کشور فراگیر شده‌اند. با توجه به اینکه در این زمینه تهدیدهایی نیز وجود دارد، لذا نیاز است که به بحث تخصص و آموزش دامپزشکی توجه شده و این رشته در مناطق مختلف ساماندهی شود. به این معنا که یک توزیع مناسب از رشته در همه مناطق کشور ایجاد شود به طوری که بتواند نیازها را پاسخ‌گو باشد.

حکیم مهر: در کمیسیون آموزش مجلس برای توزیع مناسب رشته دامپزشکی چه کرده‌اید؟

ما در کمیسیون تا حد زیادی مسائل کلی مرتبط با آموزش دامپزشکی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. اما اینکه بخواهیم به جزئیات آن وارد شویم، خیر.

حکیم مهر: مساله اینجاست که اخیرا تعدادی از دانشکده‌های دامپزشکی دانشگاه آزاد، اقدام به جذب دانشجو، خارج از ظرفیت اعلامی از سوی وزارت علوم کرده‌اند.

به هیچ‌عنوان نمی‌توانند این کار را انجام دهند و این یک تخلف است.

حکیم مهر: چطور می‌توان به این تخلف رسیدگی و از ادامه آن جلوگیری کرد؟

اگر یک دانشگاه بیشتر از حد ظرفیت خود دانشجو جذب کرده باشد، این مساله یقینا قابل پیگیری است. چون اجازه این کار را ندارند.

حکیم مهر:‌ آیا کمیسیون آموزش مجلس ابزار اجرایی برای ورود به این مساله دارد؟

خیر. ابزار اجرایی ندارد اما در بعد نظارتی می‌تواند ورود کند. چون اهرم نظارتی دارد.

حکیم مهر:‌ آیا به این مساله از نظر نظارتی ورود پیدا می‌کند؟

یقینا.

حکیم مهر: چطور و تحت چه شرایطی ورود می‌کند؟

اگر شکایت، سوال یا انتقادی در این خصوص مطرح شود، حتما ورود پیدا می‌کند.

حکیم مهر: یک مساله دیگر در خصوص آموزش دامپزشکی، بحث الحاق آن به وزارت بهداشت است. با توجه به شباهت ماهیت آموزش دامپزشکی با آموزش پزشکی، نظر کمیسیون آموزش مجلس درباره انتزاع آموزش دامپزشکی از وزارت علوم و الحاق آن به وزارت بهداشت چیست؟

به هر حال ماموریت‌های مربوط به تولید دام، صیانت و حفاظت دام از امراض و بیماری‌ها جزء ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی است. این مجموعه از نظر آموزش هم زیر نظر وزارت علوم است و ارتباطی با وزارت بهداشت و درمان ندارد. چون بحث قلمرو ماموریتی و تفکیک و انتزاع اختیار مطرح است، نمی‌توان آموزش دامپزشکی را در پزشکی ادغام کرد. اما اگر یک زمان در این خصوص نارسایی وجود داشته باشد، می‌توان با اصلاح آیین‌نامه و رفع مشکل، ‌این مساله را پیگیری کرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Spain
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
0
اقای نماینده لطفا اول برین قوانین کهنه و بی جای سازمان دامپزشکی رو اصلاح کنین که جلوی تولید رو گرفته نمیزاره مردم کار کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
اعتراضات و نامه ها در تاریخ ۹۷/۸/۱۹ با شماره ۶۸۴۹۲ ثبت شده.امیدواریم که زودتر رسیدگی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
این آقا
صلاحیتی ندارند که در مورد ماهیت دامپزشکی اظهار نظر کنند!
ظاهرا ایشان
جزو آن دسته عقب افتادگان از تحولات جهانی هستند که هنوز دامپزشکی را فقط درمان دامها می دانند!
و آن را با دامپروری اشتباه گرفته اند؟
و از موضوع
پیشرفته بهداشت واحد One Health و تکلیف سازمان بهداشت به دولتهای جهان برای الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت،
به شکل یک سازمان مستقل تخصصی و بدون هیچ گونه تداخل و موازی کاری با دیگر بخش های وزارت بهداشت
مطلع نیستند!
خوب است سنخیت شدید دامپزشکی را در زمینه بهداشت و سلامت مردم از همکاران پزشک خود در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر بهداشت بپرسد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
چرا مصاحبه گر حکیم مهر اصرار بر کلمه " اخیرا" " داشته !!؟؟ در حالی که سالها است ، با تاسیس دانشکده های دامپزشکی (چه دولتی و چه آزاد)، خارج از نیاز کشور و پذیرش دانشجو خارج از ظرفیت، از سالها پیش ،تحت عناوین ورودی مهر و یا ورودی بهمن و یا شبانه در هر دو نوع دانشکده ها ، مدتها است که در حال تولید و بیرون دادن فارغ التحصیلان
بی کیفیت و فاقد مهارت و حتی علم کافی و بیش از نیاز بازار کار هستند و مدتها است که صنف دامپزشکی از انفجار دارندگان مدرک دکترا دامپزشکی رنج میبرد و لازم نیست منتظر چند سال آینده باشیم !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
............، دامپزشکی یک علم بسیار گسترده ی در حوضه ی پزشکی هست. اما اینان مارو به چشم شیر تولید کن میبینند. تو تمام دنیا، همین ترکیه، دامپزشکی جز وزارت بهداشت هست. حتما این آقا از سیاستمداران ترکیه بیشتر میدونه که وضع کشور اینطور شده
ناشناس
|
France
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
تنها راه جلوگیری از پذیرش بی رویه دانشجو ادغام آموزش دامپزشکی در پزشکی است. وگرنه هر قانون و مانعی که فعلا برای جلوگیری از پذیرش بی رویه دانشجو در این رشته تصویب شود سال بعد نقض خواهد شد. چون مجری قانون قدرتمند نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
ملاحظه می شود که ِآقای نماینده می گوید
تصمیمات مجلس در خصوص پذیرش بیش از حد
و غیرقانونی دانش آموزان توسط دانشگاه آزاد
ارزش اجرایی و عملی ندارد!

به عبارت دیگر امید بستن به چنین مجلسی برای حل لین معضل
چیزی جز سراب نیست!
ناشناس
|
France
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
آن کسی که برای دامپزشکی باید تصمیم بگیره بزرگان و اساتید و فارغ التحصیلان این رشته هستند. بگذارید صاحبان این رشته در مورد این رشته تصمیم گیری کنند. تا حالا که همه امور دست شما بوده نتیجه هم این شد : بیکاری و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو و تیشه به ریشه این رشته خوردن
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
ایشان فرق بین دامپروری و دامپزشکی را به خوبی درک نمیکنند .چطور اعتقاد دارند الحاق آموزش دامپزشکی در بهداشت امکان ندارد .ایشان میتواند جوابگوی سیل فارغ‌التحصیلان بیکار بیسوادی باشد که بخواطر درآمد زایی برای یک عده بهترین دوران زندگیشان به هدر میرود .
محمدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
آخه برادر عزیز شما واحدهایی راکه در دامپزشکی و پزشکی تدریس می شود را ملاحظه فرموده اید
جهاد کشاورزی صیانت از بیماریهای دامی را بامسئولیت مهندسین کشاورزی داشته باشه اما آموزش این دو رشته به علت مشابهت در یک وزارتخانه انجام شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
جهادکشاورزی حتی عرضه صیانت از دام های کشور را ندارد!
سقوط آزاد تعداد دامهای سنگین و سبک کشور پس از تشکیل وزارت مدعی تولید جهادکشاورزی واقعا فاجعه بار است!
نظر شما
ادامه