کد خبر: ۴۵۳۳۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: امیدواریم وزارت بهداشت روزی به اهمیت همکاری با دامپزشکی در زمینه بیماری‌های مشترک پی ببرد و در حوزه پیشگیری با دیگر بخش‌ها مخصوصا دامپزشکی همراه باشد ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان نظام دامپزشکی ضمن قول حمایت از سرود دامپزشکی ساخته شده توسط چند تن از هنرمندان این حوزه، گفت:‌ «حوزه بیماری‌های انگلی دام علی‌رغم اهمیتی که در اقتصاد دامپروری و سلامت داشته، مورد غفلت قرار گرفته است. ۱۴۱۵ بیماری عفونی انسان را مبتلا می‌کند که ۸۶۸ مورد آن بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان است.»

به گزارش حکیم مهر، «دکتر محمدرضا صفری» در مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی بیماری‌های انگلی دام و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در تالار اجتماعات دکتر حامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: «در حوزه بیماری‌های انگلی این برای من تازگی داشت که از ۳۵۳ بیماری انگلی عفونی انسان، ۳۲۱ مورد بین انسان و حیوان مشترک است. از طرفی ۲۹ بیماری نوپدید هم در این زمینه داریم که این یک زنگ خطر بزرگ از بعد اقتصاد دامپروری و سلامت است.»

وی با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی برنامه مفصلی برای مبارزه با بیماری‌های انگلی دارد، تصریح کرد: «اما من به عنوان کارشناس احساس می‌کنم که این برنامه نیاز به بازبینی دارد، کمااینکه این یک بیماری جمعیتی است و وقتی پروتکل آن را تنظیم می‌کنیم، باید آن را درجمعیت هم آموزش دهیم. ما فقط سم‌پاشی ‌کردیم و به دامداران سم ‌دادیم و دیگر مراقبتی در این زمینه نداشتیم.»

صفری ضمن انتقاد از اینکه هنوز هم فرایند مبارزه با بیماری‌های انگلی ما به شکل سنتی است، خاطرنشان کرد: «خسارات اقتصادی این برنامه‌های سنتی بسیار هنگفت است. کمااینکه مثلا در حوزه پرواربندی، درست که خشت تبدیل به آجر شده، اما فرایندهای زیادی باید عوض شود که این کنگره فرصت مناسبی برای پرداختن به این موضوعات مهم است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود دامپزشکی را در زمینه بیماری‌های مشترک همکار وزارت بهداشت عنوان و تصریح کرد: «اما به نظر می‌رسد که تعریف خوبی از این همکاری وجود ندارد. امیدواریم وزارت بهداشت روزی به این موضوع پی ببرد و در حوزه پیشگیری با دیگر بخش‌ها مخصوصا دامپزشکی همراه باشد.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با تاکید بر اینکه در حوزه تحقیقات دامپزشکی خیلی فقیر هستیم، ادامه داد: «در این زمینه تعدادی بخشنامه و کتاب داریم که آن هم دنبال نمی‌شود؛ در موضوعی مثل آنفلوانزا با این همه خسارتی که وارد شده، هنوز یک پژوهشکده نداریم و این فقر دامپزشکی را می‌رساند. ما به دپارتمان ویژه تحقیقات دامپزشکی نیاز داریم. اگرچه آزمایشگاه انگل شناسی لرستان تخصصی است اما نتیجه بازدید من این بود که این مرکز نیاز به توجه ویژه دارد.»

وی در پایان گفت: «صحبت کردن در خصوص اساتید بزرگواری چون دکتر اسلامی و دکتر رهبری سخت است و به نظر من فقط کسانی می‌تواند در مورد ایشان صحبت کنند که شاگردی آنها را کرده باشند.»

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
خدا را شکر
بالاخره یکی پیدا شد رسما اعلام کنه ما متاسفانه دنبال کار علمی نیستیم!!!
دوره .................. خیلی وقته گذشته!
بیماری انگلی و خسارتهاش و آنفلوانزا و سقط جنین دسته گل و سلفی حالیش نمیشه کار علمی باید بلد باشی تا بتونی فتیله پیچش کنی!
خواننده
|
Brazil
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
این همه دانشکده و استاد و استاد نما چیکارند ؟
مرکز تحقیقات داریم موسسه تحقیقات و واکسن ...رازی و الی ماشااله دانشکده ,
ولی مشکل اینه که تحقیقی که کار مملکت را راه بندازه کسی انجام نمیده چون اینقدر در سزح جهانی سطح پایین حساب میشه که ISI نمیاد ازش بیرون.
دکتر مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
برادر اقای دکتر صفری باشکر از زحمات شما و بخصوص این خط فکری باید عرض کنم که نه تنها برای اینفلو انزا که برای سل بروسلوز و مشمشه که امروز در ستاد سازمان دامپزشکی یا یک نفر موقت ویاحتی پست دارن به راه خود میروند نیازمند پژوهشکده یا حتالامکان ستا دی توانمند با افرادی متخصص ودایمی هستیم
برادر عزیز این موقعیت ها نعمت خدایند قدر آنها را با خدمت به کشورمان بدانیم و بدانیم
حدیث نیک وبد ما نوشه خواهد شد
زمانه را قلمی ودفتری و دیوانی است
دکتر مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
ببخشید بعلت کسالت متنی که نوشتم اشتباه زیاد داشت ولی وظیفه میدانستم. حکیم مهر پایدار باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
درتمام کشورهایی که دامپروری و تولیدات اساس اقتصاد آنها را تشکیل میدهد به مسایل علمی بطوری دیگر نظر افکنده میشود.ما چو ن اساس تفکر دولتمردانمان از روز اول بر وارادات یک جنس تا تولید آن در کشور پایه ریزی شده زحمت تحقیقات را از خود دور کردیم و مراکز علمی بشکلی در آمد که اگر تحقیقی در آن صورت میگیرد فقط برای استفاده محقق مربوطه جهت ترفیع خود میباشد و لا غیر.لهذا در این سیستم بدون نظارت مسائل اساسی و مشکلات جامعه همواره سر جایش باقی میماند برای مثال به دامپزشکی ومشکلات آن نگاه کنید سل برسلوز PPRاکتیما آبله آنفلونزا و.......همه سر جایشان قرار دارند و نه تنها کم نشده اند بلکه مرتب امراضی مثل لمپی اسکین و اشمالنبرگ آنفلونزا و ...... به آن اضافه هم میشوند. شما وقتی سازمان دامپزشکی و کلا سیستم کشاورزیمان را با دنیای پیشرفته مقایسه میکنید متوجه این همه فاصله میشوید که ناشی از تفاوت دیگاه ها نسبت به مسایل علمی میباشد. آقای دکتر صفری ما احتیاجی به تاسیس این مراکز علمی نداریم مگر قرار است ما درداخل تولید داشته باشیم اگر اینطور باشد پس برادران از خود گذشته دلال چه کار کنند؟.کی ذرت و سویا و گوشت و.... وارد کند؟ در برزیلی که دامپروری برایش مسئله است ده ها از این بقول شما پژوهشکده ها وجود دارد.من فکر میکنم حضرتعالی خود به این مسایل بیشتر از همه آگاه هستید و مطرح نمودن این گونه مسایل در مقطع کنونی شاید دلیل دیگری داشته باشد.به دلایل دیگر و در این
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
آیا به اندازه لازم از ظرفیت های مرکز تحقیقات دامپزشکی ( موسسه تحقیقات و واکسن و سرم سازی رازی) استفاده شده است. که به دنبال پژوهشکده های جدید باشیم. ببینید چقدر مقالات بی فایده که فقط تکرر مکررات و کپی پیست شده و در باترین شکل ترجمه شده در مراکز تحقیقاتی دامپزشکی وجود دارد که به دیناری نمی ارزد هرچند اگر برای خود صاحب مقالات تحقیقاتی نان داشته است. طرز پرورش و تدریس در دانشگاه های ما فقط مدرک پروری است بهمین لحاظ ما اصلا کار تحقیقاتی بلد نیستیم. کار ها تحقیقاتی اصولا کارهای تیمی است که ما تیمی کار کردن هم بلد نیستیم. اساس کار تحقیقات،برای محققان هزینه است که این عزیزان برای کشور های خودشان از رفاه زندگی خود برای پیشرفت کشورشان انجام میدهند اما ما از مطالعات تحقیقاتی خودمان سود فوری و بالا میخواهیم و... صد علت دیگر که ریشه در تربیت تحصیلی و اداری ما دارد. ضمنا لزومی ندارد پژوهشکده ها دولتی باشند، نظام دامپزشکی می تواند انگیزه های سرمایه گذاری بخش های خصوصی را در این خصوص فعال نماید. ( البته بنگاه های کوچک در این زمینه ها وجود دارد که متاسفانه اونا هم ...). دکترجان بی خیال!باز یک دکان جدید. فردا کلی هزینه می کنند بعدش هم یک مقاله ترجمه می کنند و همه را مجبور به تعظیم در برابر آن می کنند. از همونی که داریم استفاده کنیم اگه کم اومد بعدش دنبال مراکز جدید باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
isiروخوب اومدی ای جانننننننننننننننننننننننن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
وقتی دامپزشکی عضوی از سیستم بهداشتی کشور محسوب نمیشود ، بودجه های بهداشتی هم به آن تعلق نمی گیرد. تا وقتی که عضوی از سیستم سلامت و بهداشت کشور نباشیم نه بودجه داریم نه کاهش پذیرش دانشجو در دانشکده های دامپزشکی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
0
همان مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و دامپزشکی که هیچ سازمان دامپزشکی هم دنبال نگهداشتن آمار واکسن درمانگاهها و موجودی طیور مرغداریها و ثبت الکی بیماری در سامانه GIS هست دنبال کار علمی نیستیم اگر هم موفقیتی باشد بنام مدیران ثبت میشه
نظر شما
ادامه