کد خبر: ۴۵۳۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با استفاده از توان و ظرفیت خود و بهره گیری از کمک های سازمان دامپزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان های معین از اولین دقایق وقوع زلزله 21 ابان سال 96 تاکنون در کنار دامداران بوده و آنها را تنها نگذاشته است .

استقرار 2 پایگاه عملیاتی در ثلاث باباجانی و قصرشیرین

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر امید حاج محمدی» سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زلزله مهیب سال گذشته غرب استان با اشاره به استقرار 2 پایگاه عملیاتی دامپزشکی در شهرستان های قصرشیرین و ثلاث باباجانی با حضور معاون سلامت به عنوان مدیر و و فرماندهی عملیات به منظور تسریع در اجرای عملیات دامپزشکی در مناطق زلزله زده به استقرار 65 تیم عملیاتی با تجهیزات لازم در این پایگاه ها شامل 3 تیم از استان ایلام، 3 تیم از استان همدان، 5 تیم از استان کردستان و 5 تیم از استان لرستان به همراه اکیپ های عملیاتی اداره کل دامپزشکی استان اشاره کرد و گفت: این تیم ها عملیات دفن بهداشتی دام های تلف شده، ضدعفونی اماکن دامی و محل های دفن لاشه ها را انجام دادند.

دکتر امید حاج محمدی، اعزام نیروهای داوطلب از همکاران زحمت کش بخش خصوصی با همکاری نظام دامپزشکی استان به منظور درمان رایگان دام های آسیب دیده در مناطق زلزله زده به همراه داروهای مورد نیاز را از جمله دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.

او دریافت کمک های ارسالی از طرف ادارات کل دامپزشکی استان ها برای زلزله زدگان و اقلام دامپزشکی شامل دارو، سموم و مکمل خوراک دام و استقرار چندین دستگاه کانکس در سرپل ذهاب را از جمله دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.

 دفن بهداشتی حدود 11هزار راس دام

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با گرامیداشت اولین سالگرد جانباختگان زلزله مهیب 3/7 ریشتری سال گذشته غرب استان، گفت: دامپزشکی در این حادثه برنامه های متعددی از جمله دفن بهداشتی دام ها و طیور و آبزیان تلف شده، اعزام دام های مصدوم و غیرقابل درمان به کشتارگاه ها، درمان دام های بیمار و مصدوم، ضدعفونی و سمپاشی بدن دام و جایگاه های نگهداری دام را در مناطق زلزله انجام داده است.

دکتر امید حاج محمدی افزود: در حادثه زلزله سال گذشته در مجموع 10 هزار و 953 راس دام شامل 10 هزار و 520 راس دام سبک و 424 راس دام سنگین تلف شده توسط اکیپ های دامپزشکی به صورت بهداشتی دفن شد.

وی با بیان اینکه 656 روستا در مناطق زلزله زده استان تحت پوشش برنامه پایش و بررسی قرار گرفته اند، گفت: در مجموع در 371 روستا عملیات دفن بهداشتی لاشه های دام های تلف شده، اجرا شد.

او دفن بهداشتی طیور و آبزیان را نیز از دیگر اقدامات انجام شده دامپزشکی استان ذکر کرد و اظهار داشت: جمع آوری و کیسه گیری حدود 700 هزار قطعه ماهی به وزن تقریبی 250 تن در منطقه سخت گذر و کوهستانی ریجاب (دارای 5 کیلومتر پیاده روی) با مشقت زیاد و اجرای عملیات دفن بهداشتی ماهی های تلف شده از دیگر اقدامات دامپزشکی است.

 سمپاشی و ضدغفونی رایگان  بدن دام و جایگاه های نگهداری دام

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه گفت: همزمان با دفن بهداشتی دام های تلف شده، محل تلف شدن دام و محل دفن بهداشتی آنها، ضدعفونی و جایگاه های نگهداری دام و و بدن دام های باقی مانده علیه انگل های خارجی سمپاشی شد و همزمان با این عملیات، دام های مصدوم و بیمار نیز درمان شدند.

به گفته دکتر حاج محمدی 88 هزار و 658 راس دام سبک و سه هزار و 13 راس دام سنگین درمان شد.

این مقام مسئول با اشاره به استفاده از 11 تن سم به منظور مبارزه با انگل های خارجی دام، افزود: در این راستا بدن دو میلیون و 76 هزار و 233 نوبت سر دام و 5 میلیون و 725 هزار و 832 مترمربع جایگاه نگهداری دام تا کنون سمپاشی شده است.

دکتر حاج محمدی انجام 219 هزار و 871 مترمربع ضدعفونی را از دیگر اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی در مناطق زلزله زده اعلام کرد.

اقدامات ثانویه رایگان برای پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک و بیماری های واگیر دامی

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه به اقدامات ثانویه این اداره کل در راستای تثبیت منطقه و پیشگیری از بروز بیماری های قابل انتقال از دام به انسان و همچنین بیماری های واگیردار دامی اشاره کرد و گفت: باتوجه به وجود سرمایه عظیم بیش از یک میلیون راس دام سبک و حدود 30 هزار راس دام سنگین در مناطق زلزله زده  و شیوه سنتی و عشایری پرورش دام در این مناطق و همچنین هم مرزی با کشور بحران زده عراق و خطر ورود و خروج غیرمجاز دام در این مناطق،  عملیات های پایش، مراقبت و پیشگیری دامپزشکی با حساسیت و ویژگی خاصی دنبال شد.

دکتر حاج محمدی اظهار داشت که تا کنون دراین رابطه، عملیات واکسیناسیون رایگان علیه بیماری های تب برفکی، آنتروتوکسمی، ppr، سیاه زخم و آبله در میان تعداد 2 میلیون و 457 هزار و 576 نوبت سر دام سبک انجام شده است.

به گفته او واکسیناسیون رایگان علیه بیمای های تب برفکی، بروسلوز، سیاه زخم و لمپی اسکین در  دام سنگین موجود در مناطق زلزله زده به میزان 89 هزار و 727 نوبت سر  انجام شده است.

او اجرای عملیات سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام را از مهمترین اقدامات دامپزشکی در مناطق زلزله زده به منظور جلوگیری از شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب خوریزی دهنده کریمه کنگو اعلام کرد و گفت:  دامپزشکی برای این عملیات بنا به دستورات مسئولان استان، 11 هزار لیتر سم ضدانگل به صورت تعهدی خریداری و سمپاشی کرده است.

دکتر حاج محمدی از انجام پایش، مراقبت و نمونه برداری به تعداد یک هزار و 325 مورد را از دیگر اقدامات ثانویه رایگان برای پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک و بیماری های واگیر دامی نام برد.

 واکسیناسیون نیاز ضروری مناطق زلزله زده

   سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت:خوشبختانه وضعیت این مناطق از نظر بیماری های دامی مطلوب است و انجام عملیات سمپاشی و واکسیناسیون دام ها یکی از اقداماتی است که باید در بلند مدت در مناطق زلزله زده استان انجام شود.

دکتر حاج محمدی افزود: باتوجه به اینکه مناطق زلزله زده استان جز، مناطق گرمسیری هستند که در اواخر زمستان و و اوایل بهار به علت بالا بودن رطوبت و شرایط بهداشتی نامناسب زمینه برای رشد و تکثیر حشرات و انگل های خارجی دام خصوصا کنه ها فراهم است که این انگل ها علاوه بر کاهش رشد و تولیدات دامی، ناقل بسیاری از بیماری های دامی و تهدیدی بسیار جدی برای سلامت مردم منطقه، در مورد بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند لازم است عملیات سمپاشی بدن و جایگاه دام به صورت فراگیر و با جدیت هرچه بیشتر انجام شود.

او دیگر نیاز منطقه را واکسیناسیون دام ها دانست و گفت: یکی از خطراتی که جمعیت دامی به خصوص دام سنگین منطقه را تهدید می کند بیماری تب برفکی است که در یک سال گذشته واکسیناسیون انجام شده است.

او گفت: جهت پیشگیری و کنترل بیماری و حفظ سرمایه های دامی استان لازم است از محل اعتبارات استانی اعتبار لازم برای خرید واکسن و انجام واکسیناسیون در نظر گرفته شود.

او تصریح کرد که علاوه بر این دام های سبک و سنگین منطقه باید سالانه علیه بیماری های آبله و شاربن، برسلوز، هاری و سیاه زخم و سایر بیماری ها ایمن شوند که مساعدت بیش از پیش سازمان برنامه و بودجه و استانداری را می طلبد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
از نزدیک شاهد تلاشها و ایثارگریهای مسئولین وقت و کارکنان زحمتکش دامپزشکی استان کرمانشاه و نیز تیمهای اعزامی کردستان ، ایلام، لرستان و همدان بودم واقعا بایستی به همه این عزیزان خداقوت و خسته نباشید گفت و دست همه آنها را بوسید. متاسفانه دامپزشکی همیشه مظلوم بوده و این مظلومیت ادامه دارد.
یاعلی
مجيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
بنده هم به سهم خودم ازنزديك شاهد تلاش تيم هاي اعزامي از دامپزشكي استان هاي همجوار بوده امبنحوي كه تيم دامپزشكي كردستان حتي پس از پايان ماموريت اداري در منطقه ماند و به خدمت رساني و جمع آوري كمك هاي مردمي از آذربايجان غربي و كردستان و حمل با خودرو شخصي به مناطق زلزله زده پرداخت.دمشان گرم بخصوص دكتر ورمقاني،دكترمخدوم ودكترخالدي
نظر شما
ادامه