کد خبر: ۴۵۲۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر



مانور پدافند غیرعامل در شهرستان دماوند با حضور مدیر کل دامپزشکی استان تهران، مسئولین ستادی و شهرستانی، اداره بهداشت و محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی با محوریت مبارزه با بیماری وی اچ اس در یکی از مزارع پرورش ماهی در شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، مانور پدافند غیرعامل با موضوع پیشگیری و مبارزه با بیماری (VHS) دریکی از مزارع آبزی پروری در شهرستان دماوند برگزار شد.

 مدیر کل دامپزشکی استان تهران در حاشیه برگزاری این مانور گفت: باید برای ارتقای امنیت غذایی ضمن شناسایی این تهدیدات، با برنامه ریزی و آمادگی کامل در همه زمینه ها و با استفاده از همه ظرفیت ها، آثار سوء این تهدیدات را تا حد امکان کاهش دهیم.

«دکتر واعظی» با اشاره به مانور پدافند غیر عامل پیشگیری و مبارزه با بیماری (VHS) در آبزیان، هدف اجرای این مانور را سنجش آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری در مواقع شیوع و طغیان آن در مزارع پرورش ماهی اعلام کرد.

وی یادآور شد: هر چند این بیماری واگیردار و بیماری مشترک بین انسان و آبزیان نیست، اما در صورت شیوع می تواند اثرات منفی و سنگینی را بر اقتصاد شیلات و پرورش دهندگان آبزیان بگذارد و شاید مصرف کنندگان نیز تا مدت های طولانی از خرید ماهی اجتناب ورزند.

این مقام مسئول ادامه داد: تهدیدات زیستی و امنیت غذایی بویژه درحوزه دامپزشکی مواردی است که ما باید با افزایش دانش و آگاهی خود آن را بی اثر کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه های پدافند غیر عامل تنها مختص یک هفته خاص نیست و باید بصورت فراگیر و مداوم در طول سال برگزار شود. مدیرکل دامپزشکی استان گفت : بیماری (VHS) در آبزیان برای نخستین بار در سال های 92 و 93 در نقاط مختلف کشور شناسایی و گزارش شد.

دکتر واعظی گفت: این بیماری باعث مرگ و میر و خسارت های زیادی در بین ماهیان شد که از طریق تخم های وارداتی آلوده به مزارع پرورش ماهی کشور ایران سرایت کرد.

وی افزود: نکته حایز اهمیت اینکه این بیماری فقط در بین ماهیان با سن پایین (بچه ماهی) شیوع پیدا می کند و این آبزیان قبل از رسیدن به سنی با قابلیت مصرف و عرضه در بازار از بین می‌روند.

دکتر واعظی گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین آبزیان استان، با انجام تمهیدات لازم اجازه ورود بچه ماهی یا تخم این آبزیان به استان برای تکثیر و پرورش داده نمی‌شود مگر اینکه سلامت آنها از طریق آزمایش‌های خاص مورد تایید قرار گیرد.









 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
عجب سناریویی!عجب پدافندی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
متاسفانه این بیماری در کشور بومی شده است!!!!
نظر شما
ادامه