کد خبر: ۴۵۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی شوشتر، آذربایجان شرقی، ریگان و زرین دشت

 

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر:
زنده‌فروشی مرغ در شوشتر وجود ندارد

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر هرگونه زنده فروشی مرغ را در این شهرستان تکذیب کرد و گفت: زنده فروشی مرغ در شوشتر وجود ندارد.

احمدعلی معینی اظهار داشت: هر گونه زنده‌فروشی مرغ در سطح شهرستان شوشتر جمع‌آوری شده است و در حال حاضر زنده فروشی در شوشتر وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه زنده‌فروشی می‌تواند بیماری‌های زیادی را بین مردم انتشار دهد، گفت: مبارزه با این امر در دستور کار دامپزشکی و اداره بازرگانی شهرستان شوشتر است و تا کنون موردی در این باره یافت نشده است.
معینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر زنده فروشی مرغ در سطح شهرستان شوشتر به حداقل رسیده است و تنها به صورت موردی و در شب‌ها این اتفاق در سطح شهرستان می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده هر گونه زنده فروشی در سطح شهرستان شوشتر به جد با این امر برخورد می‌شود، افزود: برخورد جدی با افرادی که با وسیله نقلیه اقدام به زنده فروشی می‌کنند انجام می‌شود و وسیله نقلیه آنها نیز توقیف و راهی پارکینگ می‌شود.
معینی تأکید کرد: عرضه و فروش مرغ به صورت زنده باید در سطح شهرستان ممنوع شود و به این منظور باید اطلاع‌رسانی به مردم برای خودداری از خرید مرغ زنده صورت گیرد که این اقدام انجام شده و در حال حاضر این امر در شهر و حومه به حداقل رسیده است.
وی افزود: واحدهای فروش مرغ زنده هیچ ‌کدام دارای مجوز رسمی برای واحد تجاری خود نیستند و همگی پلمب شدند ولی بار دیگر اقدامات خود را از سر گرفته‌اند.
وی ادامه داد: با فروشندگان مرغ زنده در این شهرستان به طور قاطع برخورد می‌شود و برخورد با این افراد در دستور کار نیروی انتظامی و اداره دامپزشکی قرار گرفته است.
معینی خاطر‌نشان کرد: با پرورش‌دهندگان مرغ در سطح شهرستان هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا مرغ پرورش داده خود را یکجا به کشتارگاه بفرستند تا با این اقدام، زنده فروشی به صورت دائمی و اساسی برطرف شود.
گفتنی است روز گذشته رئیس سازمان بازرگانی خوزستان ادعا کرده بود که شوشتر و شادگان بیشترین زنده‌فروشی مرغ در استان به خود اختصاص داده‌اند.

---------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
تولیدکنندگان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک آذربایجان شرقی حمایت می‌شوند


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از حمایت همه جانبه این اداره کل از تولیدکنندگان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دکتر بهراد زندیه از حمایت و نظارت همه جانبه این اداره کل از تولیدکنندگان مرغ بدون آنتی بیوتیک خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار بر این شده که برای تولیدکنندگان این نوع مرغ تسهیلات پرداخت شود.
وی همچنین اعلام کرد: گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک عبارت است از گوشت مرغ نیمچه گوشتی در 35 تا 45 روزگی که در واحدهای پرورشی دارای پروانه بهداشتی بهره‌برداری معتبر از اداره کل دامپزشکی استان به شیوه صنعتی پرورش یافته و در طول دوره پرورش از هیچ نوع آنتی بیوتیک، چه به صورت تزریقی، آشامیدنی و یا در دان مصرفی استفاده نشده باشد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرد: این طرح در مرغداری‌هایی که از نظر تأسیسات و سیستم قرنطینه‌ای و مدیریتی در حد مطلوب باشد قابل اجرا است.
وی افزود: در این طرح برای هر مرغداری یک نفر دامپزشک به عنوان مسئول بهداشتی استخدام می‌شود تا تمام برنامه‌های پرورشی، پیشگیری و واکسیناسیون زیر نظر وی صورت گرفته و دان، آب و تمام مواد ورودی به مرغداری توسط وی نمونه‌برداری شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: همچنین در طی طرح در سه مرحله از مرغ‌های پرورشی نمونه‌برداری شده و باقی مانده آنتی‌بیوتیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که این امر در آزمایشگاه‌های مجاز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان صورت می‌پذیرد و در نهایت طیور کشتار شده تحت نظارت بازرسان بهداشتی مستقر در کشتارگاه با نشان بدون آنتی بیوتیک بسته‌بندی و در مراکز عرضه فرآورده‌های خامی دامی توزیع می‌شود.
زندیه خاطرنشان کرد: از آن جایی که در روش معمول پرورش که در مواقع بروز بیماری آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود، رعایت زمان پرهیز از مصرف (دفع کامل آنتی‌بیوتیک ‌از گوشت) ضروری است بنابراین دوره پرورش طولانی‌تر شده و تا 60 روز ادامه می‌یابد.
وی ادامه داد: این امر موجب افزایش هزینه تولید و کاهش تعداد دوره‌های پرورش در سال (متوسط 3.5 دوره) می‌‌شود اما در این طرح به دلیل عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک زمان پرهیز از مصرف وجود نداشته و با کاهش دوره به 35 تا 45 روز هزینه تولید کاهش و تعداد دوره‌های پرورشی در سال افزایش می‌یابد.

 

----------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
شیوع بیماری‌های دامی در منطقه زلزله‌‌زده ریگان کنترل شد


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با حضور به موقع و جدی اکیپ‌های دامپزشکی شیوع بیماری‌های دامی در منطقه زلزله‌‌زده ریگان کنترل شد.

حجت‌الله جعفری اظهار داشت: با توجه به نقش حرفه دامپزشکی در کنترل بیماری‌های دامی، اکیپ‌هایی متشکل از کارکنان این شبکه به منظور ارزیابی روستاهای آسیب‌دیده در زلزله ریگان از نظر بیماری‌های دامی از 30 آذر ماه به صورت آماده‌باش قرار گرفتند.
وی افزود: به منظور انجام اقدامات لازم اکیپ‌های عملیاتی شامل اکیپ اعزامی از اداره کل دامپزشکی کرمان، اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی شهرستان ریگان و همچنین اکیپ‌های بخش دولتی بم و فهرج برای کمک‌رسانی به منطقه اعزام شدند.
جعفری با اشاره به اعزام چهار خودرو از شهرستان‌های ریگان، بم، فهرج و کرمان به مناطق زلزله‌ذزده برای کمک‌رسانی به دامداران تصریح کرد: اکیپ‌ها به منظور کنترل و مبارزه با بیماری‌های دام در مناطق آسیب‌دیده مستقر و کنترل و درمان بیماری‌ها صورت گرفت.
مدیر شبکه دامپزشکی کرمان با بیان اینکه با انجام عملیات ضدعفونی اماکن دامی گام مهمی در کنترل بیماری‌های فرصت‌طلب برداشته شد، بیان داشت: همچنین اقدامات درمانی و توصیه‌های لازم توسط اکیپ‌های مستقر در منطقه به منظور کنترل و درمان بیماری انگل انجام شد.
جعفری عنوان کرد: اقدامات لازم در زمینه التیام زخم‌ها و جراحات ایجاد شده در دام‌های مصدوم با استفاده از داروهای ضدعفونی کننده، داروهای آنتی‌بیوتیک، ضدانگل خوراکی و تقویتی اقدامات درمانی دامپزشکی را در مناطق زلزله ‌زده ریگان تکمیل کرد.
وی گفت: در این زمان امدادرسانی به دامداران و مبارزه با بیماری‌های دامی در رأس برنامه‌های دامپزشکی و اکیپ‌های مستقر در منطقه قرار گرفت.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان یادآور شد: همچنین در روزهای اول و دوم دی ماه نیز این شبکه در قالب دو اکیپ ثابت و سیار اقدامات مورد نظر را در راستای حمایت بیشتر از دامداران و کمک‌رسانی به آن‌ها انجام داد.
جعفری گفت: طی دو روز گذشته نیز با جدیت و با همکاری اداره کل دامپزشکی کرمان عملیات ضدعفونی و استفاده از داروها برای پیشگیری از بیماری‌های دامی در منطقه انجام شده است.
وی خواستار همکاری دامداران با اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی برای کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی در منطقه زلزله زده ریگان شد.

------------------------------------------

 

نامگذاری یک خیابان در شهرستان زرین دشت به نام دامپزشکی
 
یک خیابان در شهرستان زرین دشت استان فارس به نام خیابان دامپزشکی نامگذاری شد.
با پیگیریهای شبکه دامپزشکی شهرستان زرین دشت و موافقت شورای اسلامی این شهر، خیابان واقع در ضلع جنوبی و مجاور شبکه دامپزشکی، به عنوان خیابان دامپزشکی نامگذاری گردید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیمک
|
-
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
0
0
در شهرستان شوشتر مرغ زنده شاید در معابر به فروش نرسد اما در مغزه های سرمحله ای ...؟به آقای دکتر معینی بفرمایید بیاید میدان انقلاب سراغ مرغ زنده را بگیرد تا همه محل فروش را نشانش دهند/انتهای بازار روز هم مرغ فروشهایی هستند که معمولا عبوری هستند و 100/150عدد در روز می فروشند///مرغ های بومی هم که جای خود دارد
نظر شما
ادامه