کد خبر: ۴۵۲۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
بر اساس نتایج مطالعات محققان:
احتمال ابتلا به تومور مغزی در کارگرانی که مسئول کشتار مرغ‌ها هستند، ۶ برابر بیشتر از کارگرانی است که در قسمت‌های دیگر مشغول به کار می‌باشند ...


حکیم مهر: بروز سرطان در نیم قرن اخیر به شدت افزایش یافته است و این سوال را پیش می‌آورد که چه عواملی باعث شده این بیماری به طور چشمگیری افزایش یابد؟

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در حدود 20 درصد از سرطان‌ها توسط عوامل عفونی که عمدتا ویروس‌ها می‌باشند ایجاد می‌گردد. ما می‌دانیم که دانشمندان در قرن اخیر کشف نمودند که ویروس‌ها باعث ایجاد سرطان در جوجه‌ها می‌باشند. البته این ایده برجسته سالها پیش توسط «دکتر پیتون روس» مطرح گردید و 55 سال بعد وی جایزه نوبل مربوطه را دریافت نمود.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا ویروس‌هایی که در طیور باعث ایجاد سرطان می‌شوند، تاثیری بر سلامت افردی که از گوشت آنها مصرف می‌کنند یا در معرض مستقیم تماس با آنها هستند،دارد یا خیر؟

نخستین سوال مطرح شده این است که آیا هیچ شواهدی دال بر حضور و بروز این بیماری در انسان وجود دارد و یا اینکه آیا خون افراد، حاوی آنتی‌بادی‌های مربوط به ویروس‌های سرطانی طیور می‌باشد؟ جواب این سوالات حاکی از آن است که آیا ویروس، برای سیستم ایمنی بدن انسان غریبه است یا نه؟ سوال دیگر این است که آیا شواهدی مبنی بر اینکه ویروس خود را به خون انسان منتقل کند وجود دارد یا خیر؟ حقیقت این است که شواهدی در این رابطه تا سال 2001 وجود نداشت. اما دانشمندان طی انجام تحقیقات جدید به نتایج جالب توجهی دست یافته‌اند.

 

یکی از عوامل ویروسی ایجاد سرطان در طیور هرپس ویروس‌ها می‌باشند. محققین با استفاده از روش DNA fingerprinting، خون 202 نفر را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که خون 20 درصد افراد و یا یک نفر از 5 نفر حاوی دی‌ان ای ویروس فوق می‌باشد. البته آزمایش مثبت حضور هرپس ویروس پرندگان در انسان بدان معنی نیست که این بیماری‌ها لزوما سلول‌های انسانی را آلوده می‌کند.

از‌آنجا‌که نمی‌توان ویروس را به انسان تزریق نمود، لذا محققان، کارگران مرغداری را بررسی نمودند. اگر کارگران مرغداری که هر روز در معرض پرندگان قرار دارند، میزان نرخ ابتلا به سرطان بالاتری نسبت به سایر افراد نداشته باشند، پس خطر ابتلا به سرطان از بین می‌رود.

 

اما متاسفانه، میزان ابتلا به سرطان در این افراد بالاتر بود! در واقع ریسک خطر مرگ و میر ناشی از سرطان‌های مختلف در افراد در معرض ویروس‌های ایجاد کننده سرطان طیور، بیشتر است. این موضوع از جهت بهداشت عمومی بسیار پر اهمیت است، بویژه از آن جهت که این افزایش ابتلا به سرطان، در کارگران کشتارگاه های طیور قابل توجه بوده است و شواهدی وجود دارد که ممکن است افراد دچار آلودگی با این ویروس‌ها شوند. البته بایستی توجه نمود که این بدان معنی نیست که خوردن گوشت مرغ و یا تخم‌مرغ نیز خطر آفرین باشد.

به عنوان مثال احتمال ابتلا به تومور مغزی در کارگرانی که مسئول کشتار مرغ‌ها هستند 6 برابر بیشتر از کارگرانی است که در قسمت‌های دیگر مشغول به کار می‌باشند. کارگران مسئول کشتار مرغ، در حین کشتن طیور در معرض مستقیم بال و پر زدن پرندگان مقابل صورت خود قرار دارند و این شدت در معرض قرار گرفتن با ویروس به طور معمول در افراد دیگر وجود ندارد. با این حال جمعیت عمومی نیز در معرض ویروس‌های فوق قرار دارند چون ما انسانها از مرغ و تخم‌مرغ تغذیه می‌کنیم.

نکته جالب توجه آن است که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌هایی به غیر از سرطان در افرادی که در جابجایی گوشت مرغ نیز دخالت دارند، از رقم بالایی برخوردار است. به عنوان مثال مرگ و میر ناشی از ناراحتی‌های قلبی و سایر عوامل.

 

برخی از ویروس‌های سرطان‌زا در طیور باعث ایجاد آترواسکلروزیس می‌شوند. در واقع هرپس ویروس ایجاد کننده سرطان در طیور در عروق پرندگان ایجاد کریستال‌های کلسترولی می‌نماید و در طیور مبتلا به مارک، ضایعات آترواسکلروز پس از عفونت، مشهود است.

محققان به دنبال وجود ویروس و یا قطعات آن در بافت‌های انسدادی عروق انسانی می‌باشند. البته شواهدی از حضور ویروس کشف شد، هرچند نقش این ویروس‌ها در بیماری‌های قلبی انسان هنوز جای بررسی دارد.

بایستی توجه ویژه‌ای به مواد و ترکیبات موجود در گوشت حیوانات مورد مصرف خوراک انسان در زمان قبل  و بعد از پخت داشت تا بتوان عوامل خطرساز بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت و انواع سرطان را شناسایی نمود.

اما پر واضح است که ما در رابطه با ویروس‌های حیوانی، که نه تنها برای کارگران بخش گوشت و صنعت طیور مهم می باشد بلکه جمعیت عمومی مردم نیز با آنها مواجه هستند، تفکری نمی‌کنیم. در‌حالیکه مطالعات نشان داد که دی‌ان‌ای ویروس مرغ در جریان خون جمعیت انسانی به همان میزانی که در کارگران مسئول کشتار مرغ وجود داشت، موجود بود.

منبع: www.care2.com

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Thailand
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
عالی
ناشناس
|
Singapore
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
خواهشا بحث سختی کار را در کادر بهداشتی کشتارگاه و کارگران هر چه سریعتر پیگیری کنید به خدا داریم نابود می شیم مگه ما چند سال می خواهیم عمر کنیم
نظر شما
ادامه