کد خبر: ۴۵۲۴۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
مشاهیر دامپزشکی ایران:
«دکتر محمدعلی راد» استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در شماره اخیر ماهنامه هدهد (خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران) به معرفی تیمسار سرتیپ دکتر عباس ایزد‌پناه پرداخت ...
 

حکیم مهر: «دکتر محمد علی راد» استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در شماره اخیر ماهنامه هدهد (خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران) به معرفی تیمسار سرتیپ دکتر عباس ایزد پناه پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

یک صفحه از کتاب راهنمای دانشکده دامپزشکی چاپ شهریور ماه 1334 انتشارات دانشگاه تهران (ص 239) که درباره دکتر عباس ایزد پناه نوشته شده است و از بنیانگذاران درس جراحی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است، جهت چاپ و انتشار در مجله محبوب هدهد تقدیم می گردد. امید است مورد توجه علاقمندان به صفحه «مشاهیر دامپزشکی» قرار گیرد.

همانطور که می دانید، قبل از انقلاب برخی از دانشجویان دامپزشکی همانند پزشکی و دندانپزشکی بورسیه ارتش می شدند و پس از فراغت از تحصیل در بیمارستان های دامپزشکی ارتش بویژه در امور بهداشت و کنترل مواد غذایی و بیماری ها و جراحی اسب که اهمیت بسیار داشت، خدمت می کردند.

البته مرحوم دکتر عباس ایزد پناه در سال 1284 (یعنی 113 سال قبل) در تهران متولد شدند و پس از اخذ مدرک دکترای دامپزشکی از مدرسه عالی تولوز فرانسه علاوه بر خدمت در ارتش، بین سالهای 1312 تا 1334 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به تدریس دروس تشریح و آناتومی و جراحی اسب اشتغال داشته اند (حدود 22 سال در دانشکده تدریس کرده اند). بنظر می رسد قبل از مرحوم دکتر مصطفی اقصی (که استاد ما ورودی های 1342 بودند) تدریس جراحی به عهده شادروان ایزد پناه بوده است.

چنانچه جهان فانی را وداع کرده اند، روحشان شاد باد.

ارادتمند، دکتر محمد علی راد؛ استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران (متولد 1322 در پاریز کرمان و بازنشسته سال 1386 از دانشگاه تهران)

سه شنبه 17 مهر ماه 1397

هفته دامپزشکی بر همه دوستاران حرفه مقدس دامپزشکی مبارکباد. تهران

تيمسار سرتيپ دکتر عباس ايزدپناه (از کتاب راهنمای دانشکده دامپزشکی چاپ شهریور 1334 دانشگاه تهران):

ایشان در سال 1284 در تهران متولد شدند. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علمیه و متوسطه را در علمیه و دارالفنون طی و در سال 1307 برای تحصیلات عالی به کشور فرانسه عزیمت نمودند. در سال 1932 میلادی دانشکده دامپزشکی تولوز فرانسه را طی و پس از به تصویب رسانیدن پایان نامه خود در موضوع «طرق مختلف شناسایی بیماری مشمشه در ایران) به دریافت دانشنامه دکتری در دامپزشکی از دانشکده تولوز نائل آمدند.

در سال های 1312 الی 1334 به تدریس تشریح و جراحی در دانشکده اشتغال داشته و جدا به سمت معلم تدریس عملی دانشجویان در درمانگاه های دامپزشکی ارتش انتخاب گردیدند.

ایشان از افسران لایق ارتش بوده و در پست های ریاست دامپزشکی هنگ سوار حمله، رئیس بیمارستان دامپزشکی دانشکده افسری، فرماندهی رسته دامپزشکی دانشکده افسری و رئیس انجمن ملی تربیت بدنی ایران اشتغال داشته و دارند.

پی نوشت حکیم مهر:

سرتیپ دکتر عباس ایزد پناه در سال های 1336 تا 1337 به مدت نزدیک به یک سال مسئولیت دامپزشکی کشور را بر عهده داشت.

دکتر عباس ایزد پناه دومین رئیس سازمان تربیت بدنی ایران بود. در دوران حضور او، ورزش ایران در بازی های آسیایی شرکت کرده بود که وی در دو دوره، یک بار در سال ۱۹۵۸ و در بازی های آسیایی توکیو و بار دیگر در سال ۱۹۶۶ در بازی های آسیایی بانکوک هدایت جامعه ورزش را برعهده داشت. در سال ۱۹۵۸ کاروان ورزش با هدایت دکتر ایزدپناه صاحب ۸ مدال طلا، ۱۴ نقره و ۷ مدال برنز شد و در سال ۱۹۶۶، ۶ مدال طلا، ۸ نقره و ۱۷ برنز به دست آورد. در این دوره حداقل از حیث دریافت مدال برنز رکوردشکن بودیم.
 
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
2
دامپزشکی از دیرباز نقش والایی در طب نظامی نیروهای نظامی کشور ایفا کرده است!
جنبه ای والا از ارزش های متعدد دامپزشکی که از نظر عاشقان واقعی دامپزشکی، آن را از رشته دامپروری و جهادکشاورزی متمایز می کند!
بایستی توجه داشت که علاقمندان واقعی "خود" دام و نه تولیدات سودآور غذایی دام، یعنی دوستداران دامهای کوچک، پرندگان و آبزیان زینتی و اسب های ورزشی، به هیچ وجه مورد توجه و زمینه فعالیت وزارت جهادکشاورزی نیستند؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
بهتر بود علاوه براین سازمان ،سازمان یا معاونت دیگری هم در وزارت بهداشت برای تکمیل وظایف دامپزشکی ایجاد شودو در صورت کارا بودن به طور کل به وزارت بهداشت منتقل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
1
ممنون از معرفی دکتر راد و پی نوشت حکیم مهر، سوالی داشتم، در تصویر ارسالی جناب دکتر راد، بخشی از متن با ماژیک گویا سیاه شده است. علت خاصی داشته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
ارتش شاهنشاهي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
یک آشناوهمصحبت سالهای آخر زندگی تیمسارایزد...ودرددلهایی که از او راجع به شایعات وزندگی سالهای پیش توسط مطبوعات بین مردم پخش می شود....داستان آوردن فوریه به ایران ...علت علاقه اش به ورزشکاران آنروز..خاطره روزی که شاد روان تختی غگین وبقول خودش شرمگین از المپیک رم .باشاه ملاقات کرد. وخوشحالی اواز دلداری شاه ..و ناگهان پرسش ازمن راجع به عروسی تختی و.....آنچه اوراشادکرد...باورکردکه منهم مثل اودرمظلومیت آن زوج سرفرازشکی ندارم .واکسن ازشایعات ناجوانمردانه درباره همه چیز...اما جواب پرسش ناشناس محترم .بله با ماژیک جلوی تولیدشایعه احتمالی گرفته شد پرو...محمد..
نظر شما
ادامه