کد خبر: ۴۵۲۳۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
نگاه شما:
صد البته برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دیواری کوتاه‌تر از جامعه بزرگ دامپزشکی که شاید از روی ناآگاهی باشد، پیدا نکرده بودید ...
 

یهویی! همین جوری!

پاسخی بدور از سیاست زدگی به اظهار نظر دکتر کوشکی در باب دامپزشکی

دکتر حسین یاوری

دامپزشک، متخصص بهداشت و بیماری های آبزیان

 

امروز صبح وقتی مرورگر موبایلم بر صفحه های وب می غلتید، به ناگاه این اظهار نظر استاد عزیز علوم سیاسی در خصوص دامپزشکی که پای این رشته را به دنیای علوم سیاسی هم باز کرده بود، برای این کمینه جالب به نظر آمد چرا که تاکنون صاحب نظران حوزه های بهداشت و اقتصاد مقالات و سخنرانی های زیادی در خصوص تاثیر دامپزشکی بر بهداشت عمومی، اقتصاد و توسعه ی پایدار ارائه داده اند و کماکان براین مهم ادامه می دهند اما اظهار نظر سیاسی اخیر، این قلم را بر آن داشت تا در راستای شفاف شدن آن پاسخی در حد توان پیدا کند و بیاورد.

این موضوع از آن جهت به نظر حساس تر شده است که سازمان نظام دامپزشکی در بیانیه ای نسبت به گفتار اخیر دکتر کوشکی، این استاد علوم سیاسی واکنش نشان داده و آورده است: «بر حسب وظیفه قانونی و ذاتی و به منظور حفظ حریم اعضای بزرگ خانواده فرهیخته این سازمان و نیز در منزلت حرفه ی مقدس دامپزشکی حق خود را بر پیگیری حقوقی اظهارات این استاد دانشگاه تهران محفوظ خواهد داشت».

که همین جوری اگر استدلال یا توجیه این قلم را به عنوان یک عضو کوچک سازمان نظام دامپزشکی معتبر و محکم دانستید، حرف این استاد عزیز دانشکده ی علوم سیاسی دانشگاه تهران را جدی نگیرید! و دیگر پیگیر نباشید!

حال شاید پرسیده شود با چه استدلالی نباید جدی گرفت و پیگیر آن نشد؟!  باید اقرار کرد دنیای سیاست دنیای حرف و بازی در میدان دیگران است، پس از همین قاعده بازی سیاسی ولی بدور از سیاست زدگی در توجیه ضرورت  عدم توجه یا جدی نگرفتن آن، این نوشته در چهار پرده به نمایش در خواهد آمد:

پرده اول:

«جی کی چسترتون» می گوید "آموزش دانشگاهی مهم است چون اگر آموزش دانشگاهی ندیده باشیم، ممکن است آدمهایی که چنین آموزش دیده اند را واقعا جدی بگیریم". خوشبختانه نگارنده دامپزشک است و دو دوره ی دانشجویی دکتری عمومی و تخصصی خود را به مدت ده سال در دانشگاه تهران، همین دانشگاهی که استاد علوم سیاسی آن موضوع بحث ما است، گذرانده است. پس به پارادوکسی در زمینه فرایند مطالبه گری در خصوص نقد سیاسی در دانشگاه تهران آشناست که برعکس انتظار رایج، آغازگر تمام فرآیندهای سیاسی دانشگاه تهران، نه دانشکده ی علوم سیاسی، بلکه دانشکده ی فنی است، پس دلیل اول بر اینکه این اظهار نظر استاد عزیز را چرا نباید جدی گرفت همین است.

پرده دوم:

برویم به سراغ  «نسیم طالب» از بزرگترین دانشمندان معاصر جهان در حوزه‌ی آمار و تحلیل ریسک که می گوید من خیلی با بدنسازی آشنا نیستم اما ذهنیتی در مورد بدنسازی دارم که به نظرم در مورد دانش نیز مصداق دارد و البته برای توجیه جدی نگرفتن این استاد هم بسیار قابل اتکا است: "کسانی که در باشگاه های بدنسازی مدرن و گران قیمت فعایت می کنند، می توانند وزنه های بسیار سنگین را بردارند. اعداد و ارقام مربوط به قدرت آنها، هر روز افزایش می یابد و ماهیچه هایشان به شکل تاثیرگذاری رشد می کند. اما وقتی در خیابان یک سنگ می بینند نمی توانند آن را به راحتی بردارند یا در یک دعوای خیابانی به سادگی توسط فردی دیگری کتک می خورند". هرچند در مثال جای هیچ مناقشه نیست، حال می توان جواب آن پارادوکس غیر موثر بودن و یا جدی نبودن این گفته استاد علوم سیاسی را تشبیهی بر همین مصداق دانست که دنیای سیاست بیشتر دنیای حرف است تا عمل!

پرده سوم:

اگر قرار باشد در دنیای حرف و فقط  سیاست خوان بودن باقی نمانید و خواستید در دنیای عمل وارد شوید، از این کمینه بپذیرید نوش دارو را در جایی که به آن آشنا هستید جستجو کنید و پا در دنیای تجربه واقعی بگذارید و حالا که وارد دنیای بزرگ دامپزشکی شده اید، به نظر لازم است به یادگیری چند نمونه از فعالیت های عملیاتی دامپزشکی به عنوان الگو مثل ما بپردازید و بستر یادگیری را برای دیگران هم فراهم کنید. که در پرده ی آخر برای برخی از این ناشناخته ها، ای استاد عزیز باید از دفتر کار خودتان خارج شوید و افرادی که توانسته اند به یادگیری بپردازند را کشف کنید.

پرده چهارم:

در این پرده ناشناخته هایی از دامپزشکی ارائه می شود که حقایق را بهتر ببینید که برای سهولت کار و سرعت عمل به چند آدرس اشاره خواهد شد:

1. خواستم آدرس 49 درصد بیماری های مشترک بین  انسان و دام را بدهم، دیدم شمارش از تعداد انگشتان دست و پا بیشتر است که ممکن است در آدرس اشتباهی رخ دهد و هم اینکه دیدم به اندازه ی کافی در همه مقالات و سخنرانی ها این عدد به نمایش گذاشته شده است که همین لحظه دوباره یاد حرف اول «نسیم طالب» در خصوص بدنسازی افتادم؛ من هم همین آدرس را دنبال کردم کد 40-40-20 را یافتم که یکی از کدهای مهم برای داشتن اندامی متناسب همراه با سلامتی و فیتنسی است که اگر این کد رمزگشایی شود، قضاوت با شما است که بگویید دامپزشکی در کجای این سه عدد قرار گرفته است. این اعداد نمایانگر درصد درشت مغذی های رژیم غذایی روزانه یک فیتنس کار با کربوهیدرات (40%)، پروتئین (%40) و چربی (20 %) است. حال اغراق نیست که گفته شود برای خوش اندام بودن و سالم بودن، باید حداقل 60 درصد رژیم غذایی روزانه تناسب اندام کاران از چرخه ی نظارت بهداشتی مدیریتی دامپزشکی بگذرد.

2. دیدم اشاره به اهمیت کلینیک های پزشکی کرده بودید و گفته بودید با وجود ده ها پزشک، انتخاب یک دامپزشک به عنوان مدیر عامل شهرسالم شهرداری عملی نکوهیده است که صد البته برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دیواری کوتاه تر از جامعه بزرگ دامپزشکی که شاید از روی ناآگاهی باشد پیدا نکرده بودید و خواستم آدرسی که  همین قلم نقدی بر یکی از اظهار نظرهای پزشک عزیزی که در خصوص عبارت "دامپزشکان وزارت نشین" نوشته است بدهم؛ گفتم آن مطلب ممکن است تخصصی باشد که هم سبب گم کردن راه شود و هم تکرار مکررات باشد. پس از همین جا به سایت سازمان بهداشت جهانی ارجاعتان دهم که چگونه از یک منبع خارجی در خصوص شاخص سلامت یعنی نظر «دکتر ابوت» و «دکتر جونز» از دانشگاه ویسکانسین، استفاده کرده است و آن را منتشر نموده تا بیاموزیم برخلاف آنچه ما در ذهن داریم و سلامت را فقط در سلامت فیزیکی یا جسمی می دانیم، سلامت شش مولفه ی دیگر هم شامل سلامت شغلی، سلامت ذهنی، سلامت عاطفی، سلامت محیطی، سلامت معنوی و سلامت اجتماعی نیز دارد که نیازمند است نسبت به دیدگاهمان در اینخصوص نیز تجدیدنظر کنیم.

3. باز هم دیدم ممکن است راه های ارایه شده در پرده های قبلی، سخت و دور باشد. که تکیه بر علوم مدیریت و یادگیری کردم که توصیه می کنند برای رسیدن به یک هدف بهتر است آن را به اجزای کوچکتر تقسیم بندی کنید و در همان ابتدای راه هم نباید زیاد سخت گرفت. استاد عزیز، بدون خروج از دفتر کارتان اگر در یک صبحانه، نهار یا شام  کاری شرکت کنید یا قصد تناول سه وعده ی غذایی روزانه را داشته باشید، می توانید بگویید چند درصد اقلام آن سفره را یا کدام یک از این اقلام (گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، انواع محصولات لبنیات، عسل و...) را می توانید از زیر چتر مدیریتی نظارتی و بهداشتی دامپزشکی خارج کنید و سالم بمانید.

و اما حرف پایانی  اینکه این نوشتار را هم خیلی جدی نگیرید، چون واقعا یهویی، همین جوری و حقیقتا بدون ویرایش برای پخش و انتشار ارسال شده است.

مستدام باشید و پایدار

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
2
باتشکرازدکتریاوری عزیز.مطالب بسیارجالب ودرخورتفکرراارائه نمودن.موفقیت ایشان راآرزومندم
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
با سلام و احترام و عرض ارادت خدمت برادر عزیزجناب دکتر یاوری
از مطالب علمی و منطقی تان که با صبر و حوصله و حساسیت خاص نسبت به رشته گمنام دامپزشکی می نگارید بسیار سپاسگزارم ولی به قول مولانا
آن گنه در وی ز عکس جرم توست
باید آن خو را زطبع خویش شست
قطعا این گمنامی و مهجوری به دلیل عدم اتحاد و تفرقه ای بوده که تا کنون در بین خودمان وجود داشته و سبب شده سیاسیون کمال بهره برداری را از این فضا ببرند.
ای بسا جرمی که بینی در کسان
خوی تو باشد در ایشان ای فلان
قطعا اگر به اصلاح امور در بین دامپزشکان بپردازیم نظر جامعه نیز نسبت به ما عوض خواهد شد.
شاد و پرانرژی باشید
دکترفرهمند
|
United States of America
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
باسلام بسیار عالی فرمودید بهداشت وپیشگیری پایه سلامت است که اول بدست دامپزشگان از پرورش دام وبهداشت تولید وفراورده آن بهتر است این استاد معترض برای بیان اعتراض خود وانگ سیاست زدگی دامپزشکی با مطاله واطلاعات کافی بیان مطلب نماید
ایرج
|
United States of America
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
درود بر دکتر یاوری عزیز
البته بنده بی اطلاع هستم از نظر و نگارش جناب مهندس کوشکی ولیکن برداشتم از نگارش دکتر یاوری در مطرح کردن جایگاه سازمان بزرگ و مهم دامپزشکی بسیار قابل تحسین است و بجا ولیکن نگاه محققین در نگارش مطالب علمی و تخصصی بویژه در قرن 21 می بایست در چارچوب تخصصی خودشان باشد و نه اینکه همانند یک حکیم در همه مباحث صاحب نظر مگر اینکه به این درجه رسیده باشند در هر حال به نظر حفظ حریم از اوجب واجبات است و بس چون باعث انحراف شنونده و گیرنده مطلب می شود
حقیقتا سازمان دامپزشکی را باید بیشتر مد نظر داشت چون سلامت جامعه به سلامت دام و غذا وابسته است و بس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
mohssen davari:
همانطور که به درستی اشاره کردید، جواب این سیاسی کاری ها و سیاسی بازی ها کم توجهی ست، خوب نوشتید آقای دکتر.
فقط در جامعه ای مدرک زده و مدرک گرا مث ایرانه که توانایی های مدیریتی افراد را در مدرک تحصیلی شان خلاصه میکنند. این آقا یادشان رفته که دامپزشکی البته همفکرشان سالهاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ست، و حتی در مناصب حساس تر نظام بوده اند
دکتر تجمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
درود
جناب آقای دکتر یاوری سپاسگزاریم.
Sari
|
United States of America
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
اتفاقا به نظر من حضور یک دامپزشک در امور شهر سالم منطقی هست و حضور پزشک غیر منطقی. چون منظور از شهر سالم ، محیط هست که شامل تمام حیات منجمله حیوانات و گیاهان هم میشود وحضور دامپزشک میتواند به حفظ تعادل طبیعی محیط که همان سلامتیست، منجر شود.
نظر شما
ادامه