کد خبر: ۴۵۲۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

با وجود انتشار اخباری مبنی‌بر سوزانده شدن لاشه 200 تا 300 سگ در اطراف اهواز، دو مقام مسئول در اداره محیط زیست و شهرداری اهواز، این اخبار را تکذیب می‌کنند.

انتشار کلیپی در فضای مجازی که در آن افرادی به سوزانده شدن لاشه بین 200 تا 300 سگ اشاره می‌کنند، واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است. در کلیپ مذکور، لاشه تعدادی سگ در کنار زباله‌های سوزانده شده دیده می‌شود .

انگشت اتهام به سمت شهرداری اهواز است

نخستین واکنش‌های از سوی فعالان حقوق حیوانات مطرح شده است که انگشت اتهام را به سمت شهرداری اهواز گرفته‌اند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا به نقل از نیما حسین‌زاده، فعال حقوق حیوانات نوشته است که سه، چهار روز پیش عوامل شهرداری اهواز بیش از 200 قلاده سگ را در منطقه مهدیس کشته‌اند و شهروندان مشاهده کرده‌اند که بیش از 200 سگ آتش زده شده‌اند، اما نمی‌دانیم این سگ‌ها قبل از آتش زدن، به‌وسیله تیراندازی کشته شده‌اند یا با سم آنها را مسموم کرده‌اند .

تنها لاشه 3 سگ مشاهده شد

حالا علی بنی عگبه، رئیس اداره محیط زیست اهواز به ایرناپلاس گفته است کارشناسان اداره محیطزیست به محل رفته‌اند و خبر اعلام شده صحت ندارد و در محل تنها لاشه سه سگ مشاهده می‌شود که در کنار زباله‌های سوزانده شده سوخته است .

وی ادامه می‌دهد: معمولاً افرادی که زباله را بازیافت می‌کنند، آنچه را به دردشان می‌خورد جمع می‌کنند و بقیه را می‌سوزاند و لاشه سه سگ در مجاورت بوده که سوخته است. کارشناسان محیط زیست نیز بررسی کرده‌اند، موضوع صحت ندارد .

بنی عگبه در عین حال تأکید دارد که وظیفه ساماندهی سگ‌های ولگرد به عهده شهرداری است و محیط زیست تنها وظیفه تعیین محل مناسب برای دفن لاشه سگ‌ها یا نگهداری آنها را بر عهده دارد .

فرد منتشرکننده کلیپ، کارمند اخراجی شهرداری است

محمدرضا قنواتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس، این موضوع را کذب اعلام می‌کند و می‌گوید: همان شبی که این خبر منتشر شد به محل مورد اشاره رفته‌ایم. این مکان در قلعه چنان و خارج از محدوده جفرافیای شهر اهواز است و مشاهده شد در کنار چند کپه زباله موجود در محل، سه لاشه سگ بود که با سوختن زباله‌ها، لاشه سگ‌ها نیز سوخته است .

وی متذکر می‌شود فردی که در فیلم در مورد سوزاندن لاشه سگ‌ها صحبت می‌ کند را کاملاً می‌ شناسد و او کارمند اخراجی فضای سبز است که چند ماه پیش از شهرداری اخراج شده است و قصد و نیتش از انتشار این خبر و فیلم مشخص نیست .

به گفته قنواتی افرادی که از لاشه 200، 300 سگ حرف می‌زنند به‌طور قطع درک درستی از این تعداد و حجم وسیعی که اشغال خواهد کرد ندارند؛ « شما خود آمار 300 سگ را تصور کنید. این آمار خیلی بالاست. چگونه می‌شود این تعداد را به‌یک‌باره اتلاف کرد، انتقال داد و سوزاند؟ »

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز همچنین متذکر می‌شود که شهرداری برنامه‌ای برای اتلاف سگ در شهر اهواز نداشته و در حال حاضر برنامه آن عقیم‌سازی است که باید با همکاری بهداشت، محیط زیست، دامپزشکی، شهرداری و فرمانداری انجام شود که متأسفانه هیچ‌یک از آنها نیز پای کار نیامده‌اند و کار را رها کرده‌اند .

«متأسفانه ما از دو طرف تحت فشاریم. یکی شهروندانی که به خاطر مزاحمت سگ‌ها شکایت می‌کنند و از سوی دیگر نیز فعالان حقوق حیوانات که ما را متهم می‌کنند که سگ‌ها را نابود می‌کنیم . »

وی با بیان اینکه مسئله ساماندهی سگ‌ها به‌تنهایی از عهده شهرداری برنمی‌آیند، بلکه همه و به‌ویژه تشکل‌های مردم‌نهاد باید پای کار بیایند می‌گوید: محیط زیست نیز باید محلی دور از شهر آماده کند که سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی در آنجا نگهداری شوند و مجدد وارد شهر نشوند، چون سگ تا فاصله 110 کیلومتر دوباره به کلونی خود برمی‌گردد .

به گفته قنواتی، شهرداری اهواز محل نگهداری، خودرو و قفس برای جمع‌آوری سگ را تأمین خواهد کرد و بحث‌های نظارتی نیز بر عهده بهداشت و دامپزشکی است. البته هزینه نگهداری سگ‌های عقیم شده نیز بسیار بالاست و هیچ شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده آن برآید و باید همه سازمان‌ها سهم خود را بپردازند و کار بین بخشی است .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر پاریاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
کاری با اصل ماجرا ندارم.
نکته عجیب و تاسف آور اینجاست که مقام مسئول و یکی از متولیان کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب نمیدونه فلسفه عقیم سازی چیه و روش کار به چه شکله
برادر مسئول سازمان پسماند شهرداری اهواز سگ های بدون صاحب زنده گیری، معاینه و عقیم میشن و پس از یک هفته مراقبت، انجام واکسیناسیون، نصب پلاک و قلاده و ثبت مشخصات دقیقا توی همون به قول شما کلونی خودشون رهاسازی میشن تا با حضور سگ های نابارور رشد جمعیت اون ها کنترل بشه
همه متولیان موضوع باید متوجه باشن که هر سگی که از یک گروه جدا بشه به سرعت جایگزین خواهد شد. ضمن اینکه حضور سگ ها در اطراف شهرها مانع نزدیک شدن حیوانات وحشی میشه.
ای کاش برای انجام کارهامون یه خورده تحقیق کنیم و دستورالعمل و روش کار بنویسیم
هم مسئولین هم دوستان حامی حیوانات
نظر شما
ادامه