کد خبر: ۴۵۲۲۴
 

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آتش‌زدن جمعی از سگ‌های ولگرد در اهواز، گفت: آتش‌زدن حیوانات به هیچ وجه مورد تائید بهداشت نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «فرهاد صفدری» با اشاره به منتشر شدن کلیپی در خصوص آتش‌زدن جمعی از سگ‌های ولگرد توسط شهرداری اهواز اظهار کرد: باید بررسی شود که این اقدام توسط شهرداری اهواز انجام شده است یا خیر اما آتش‌زدن حیوانات به هیچ وجه مورد تائید مجموعه بهداشت نیست.

وی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد در اهواز تصریح کرد: طبق جلساتی که تشکیل شده است شهرداری اهواز مکلف به ساماندهی وضعیت تردد حیوانات ولگرد بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی وزارت کشور (زنده‌گیری و ساماندهی) است.

صفدری افزود: عملکرد شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اهواز در خصوص ساماندهی حیوانات ولگرد ضعیف و غیرقابل قبول است و هیچ اقدامی از سوی شهرداری اهواز در این زمینه مشاهده نشده است.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در واقع شهرداری‌ها مصوبات استانی در خصوص تعیین تکلیف طرح زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را انجام نداده‌اند و این مسأله موجب ایجاد شرایط نابسامان در خصوص جمعیت حیوانات ولگرد شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر شاهد تردد گله‌ای حیوانات ولگرد در اهواز هستیم و این مسأله علاوه بر ایجاد جو روانی نامناسب، خطرات جانی برای شهروندان در پی دارد. همچنین با توجه به تردد دانش‌آموزان از معابر و خیابان‌ها این مسأله موجب نگرانی جدی‌تری شده است.

صفدری با بیان اینکه "شکایات مردمی بسیاری در خصوص وجود سگ‌های ولگرد به مراکز بهداشت انجام می‌شود"، بیان کرد: عدم تعیین تکلیف موضوع ساماندهی حیوانات ولگرد موجب رسیدن آسیب‌های جانی به شهروندان شده است. در حال حاضر گزش توسط حیوانات ولگرد و حیوان‌گزیدگی‌ها یکی از آسیب‌هایی است که به شهروندان وارد می‌شود و آمار بالایی دارد و هزینه‌هایی زیادی نیز بر دوش مجموعه درمان و بهداشت متحمل می‌کند که صرف درمان و واکسیناسیون افراد حیوان گزیده می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه برخی از حیوانات ولگرد مبتلا به بیماری هاری هستند، افزود: سالانه مبالغ کلانی صرف واکسیناسیون افرادی می‌شود که دچار حیوان گزیدگی شده‌اند. در صورتی که انسان مورد گزش حیوانات به ویروس هاری مبتلا شود و واکسیناسیون به موقع انجام نشود بیماری می‌تواند به انسان منتقل شود که هیچ‌گونه درمانی ندارد و عاقبتش مرگ خواهد بود اما متأسفانه با این وجود شاهد اقدام جدی از سوی هیچ کدام از شهرداری‌های استان خوزستان از جمله شهرداری اهواز نیستیم.

صفدری در خصوص نحوه دفن اجساد حیوانات گفت: دفن اجساد حیوانات باید با رعایت اصول زیست محیطی و مسائل بهداشتی و در مکان مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست و به صورت بهداشتی انجام شود.

 
 
نظر شما
ادامه