کد خبر: ۴۵۲۱۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
نگاه شما:
در روزهای اخیر شاهد موجی از اعتراضات از سوی انجمن‌های صنفی درمانگران کشور، دانشجویان دانشکده‌های دامپزشکی و گروه‌هایی از دامپزشکان در مخالفت با افزایش پذیرش بی‌رویه دانشجوی دامپزشکی بودیم ...
 

چند پیشنهاد برای حل معضل پذیرش بی‌رویه دانشجو در دانشکده‌های دامپزشکی کشور

دکتر بهروز کبیری

در روزهای اخیر شاهد موجی از اعتراضات از سوی انجمن های صنفی درمانگران کشور، دانشجویان دانشکده های دامپزشکی و گروه هایی از دامپزشکان در مقابله و مخالفت با افزایش پذیرش و جذب بی رویه دانشجو در رشته دامپزشکی و همصدایی با رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی کشور و رئیس محترم گروه تخصصی علوم دامپزشکی وزارت علوم بودیم؛ هرچند در این همصدایی، جای اعتراض و مطالبه گری سایر صنوف فعال در بخش خصوصی و همچنین ادارات کل دامپزشکی استان های کشور خالی بود. به عنوان خانواده بزرگ دامپزشکی کشور و دارای قانون خاص (که شامل قانون نظام صنفی کشور نخواهیم شد و از این موضوع بایستی حداکثر بهره لازم را برد)، لازم است همه با هم در منافع مشترک صنفی متحد باشیم که در بررسی این موضوع در هر صنفی یکسری عوامل بیرون صنفی و یکسری عوامل درون صنفی دخیل است.

قانونگذار در ماده ۲۱ قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی به صراحت اعلام می دارد: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی موظفند تعداد، رشته و ترکیب جنسیتی دانشجویان رشته های تحصیلی دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی خود را قبل از اعلام و پذیرش، بر اساس مدیریت منابع انسانی که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود، ساماندهی نمایند.»

این ماده واحده قانون مورخ ۲۳/۴/۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۹/۵/۶ به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۳۲۶۹۳/۱۴۴ مورخ ۱۳۸۹/۵/۱۹ ابلاغ گردیده است که این امر نشان از طی شدن پروسه ای کاملاً قانونی در این زمینه دارد.

لذا موارد ذیل جهت بررسی موضوع در صورت قابل پیگیری و بررسی بودن پیشنهاد می شود:

 ۱- وزارت جهاد کشاورزی که در قانون افزایش بهره وری و منابع طبیعی، به کرات از سازمان نظام دامپزشکی به عنوان یک سازمان غیر دولتی و تحت نظارت این وزراتخانه نام برده است و به استناد ماده ۲۱ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی، پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی با توجه به اعلام نظر این وزراتخانه می باشد، بایستی سریعا به موضوع ورود کرده و از طریق مبادی قانونی از افزایش بی رویه پذیرش دانشجو در این حرفه ممانعت به عمل آورد.

 ۲- در صورت عدم ورود یا اقدام عاجل وزارت جهاد کشاورزی در موضوع، با توجه به مواد قانونی پیش رو و یا عدم توانایی این وزارتخانه در کنترل افزایش بی رویه پذیرش دانشجو در حرفه دامپزشکی، به نظر می رسد با توجه به اهمیت موضوع، پیوستن به وزراتخانه قویترِ وزرات بهداشت که حداقل قدرت و توانایی بیشتری در کنترل پذیرش دانشجو را داشته باشد، بایستی در دستور کار خانواده بزرگ دامپزشکی کشور قرار گیرد.

 ۳- با توجه به اینکه طبق تبصره ماده ۲ قانون نظام صنفی کشور مصوب12/4/ ۱۳۸۲ قانون و مستند به ماده ۲۸ قانون تاسیس نظام دامپزشکی کشور، این سازمان جزو سازمان های با قوانین خاص قرار می گیرد، لازم است برای اشتغال افراد در حیطه وظایف سازمان نظام دامپزشکی کشور، قوانین و دستورالعمل هایی طرح و صادر شود که تمامی پذیرفته شدگان و فارغ التحصیلان این رشته، صلاحیت حرفه ای شان پس از فارغ التحصیلی بررسی و سپس  امکان حضور در بازار کار را بیابند.

با دعوت از اساتید، پیشکسوتان محترم، مسئولین دولتی و خصوصی، اعضای تشکل ها و انجمن های صنفی فعال و افراد مرتبط با این حرفه که در حال فعالیت هستند، می توان به موضوعات مطرح شده به طور مبسوط پرداخت، به گونه ای که ضوابط و قوانین مطرح شده، برای اجرا مورد حمایت اکثریت اعضای محترم خانواده بزرگ دامپزشکی قرار گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
دامپزشک ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
کاملا درست و صحیح است .از گروه خبری حکیم درخواست دارم که گزارشی از وضعیت نابسامان دانشگاه ازاد بافت تهیه کند و در اختیار خانواده دامپزشکی بگذارد.
ناشناس
|
France
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
اگر وزارت جهاد کشاورزی پذیرش بی رویه دانشجو برایش اهمیت داشت اول جلوی پذیرش در رشته های مهندسی کشاورزی را گرفته بود که بیش از ۱۰۰ هزار بیکار فارغ التحصیل در این رشته داریم. وزارت کشاورزی نه توانش را دارد و نه کلا برایش اهمیتی دارد. دامپزشکی همیشه در وزارت کشاورزی مهجور و منزوی بوده. اگر زمان نیاز داشت چهل سال زمان فکر میکنم برایش کاملاتا حالا کافی بوده. تنها راه ،الحاق آموزش دامپزشکی به علوم پزشکی و کلا پیوستن دامپزشکی به بدنه وزارت بهداشت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
احسنت!
استدلال تان در عدم توانایی و کارایی جهادکشاورزی در سرپرستی دامپزشکی کاملا منطقی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
بی تفاوتی نسبت به تعداد سرسام آور و رکورد شکن متاسفانه
حتی در دامپزشکانی که با وزارت جهادکشاورزی دمخور بوده اند، به نحو عجیبی دیده می شود!

به طوری که می گویند چه اهمیتی دارد که شما اینقدر نگران هستید دامدار خودش متوجه می شود دامپزشک بیسواد است و سراغ دامپزشک دیگر با سواد می رود!

ملاحظه می کنید که اینقدر سطح فکر در دیدگاه سود و تجارت محور جهادکشاورزی پایین است که برای آنها
مشکلات جوانان بیکار و بی آینده و عوارض سیاسی اجتماعی آن اصلا مهم نیست!

از طرفی دامپزشکی تکالیف اساسی در حفظ بهداشت و سلامت مردم را دارد و کمترین خطای تشخیصی و درمانی می تواند مستقیما برای تعداد زیادی از آحاد مردم خطرآفرین و چه بسا فاجعه بار باشد!
یا مصرف نابجای داروهای سمی دامپزشکی می تواند سلامت مواد غذایی مردم را به خطر اندازد!
دست تو جیب مردم نکنید!!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
دولت های ایران برای تامین کسری بودجه خود به مردم رو آوردن ..................هزینه هایی که برای ............... می شه،می تونه به راحتی خیل عظیمی از فارغ التحصیلان رو استخدام کنه.دولت نه تنها این کار رو نمی کنه برای کمبود و کسری بودجه دست در جیب مردم می کنه.یکی از این راه ها تولید فارغ التحصیل هست.دولت از همه بهتر می دونه که نیاز کشور به فلان رشته چقدره؟پس لازم نیست سرطان گونه به افزایش و آموزش نیروی های متخصص مخصوصا در زمینه دامپزشکی بپردازه.این کار به راحتی می تونه مدیریت بشه،ولی نمی کنه.ده برابر شدن عوارض خروج از کشور و خیلی از درآمدهای هنگفت و الکی شهرداری ها که از مردم می گیرند و غیره نمایانگر تامین قسمتی از بودجه از مردم هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
تنها را ه برون رفت از این بحران تنها یکراه است وآن هم شلیک تیر خلاص به خود وکسی که مارا به این روز وحال انداخت وتمام شدن ماجرا است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
اینقد بافت بافت نکنید فکر می کنید آزاد کازرون داردشق القمر می کندهمه یکیند
نظر شما
ادامه