کد خبر: ۴۵۲۱۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
رئیس سابق بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر ابراهیم گرگین» ضمن انتقاد از جایگاه نامناسب دام کوچک در ایران، می‌گوید: «در این کشور دام کوچک را آن‌طور که باید تحویل نگرفتند» ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در آزمون کنکور، رتبه یکی مانده با آخر رشته پزشکی را کسب کرد. اگرچه آن زمان تمایل داشت که در دانشگاه جندی‌شاپور تحصیل کند، اما به دلیل فراهم نبودن شرایط، این امکان برای او فراهم نشد. در نتیجه به دانشگاه تهران آمد تا رشته دامپزشکی را بخواند. آن گونه که خودش می‌گوید بعدها به دامپزشکی علاقه‌مند شد و ادامه تحصیل داد تا اینکه تبدیل به یکی از مفاخر این رشته و رئیس بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شد. بیشتر اوقات و انرژی «دکتر ابراهیم گرگین» روی تحقیقات مشترک بین انسان و دام متمرکز گردید. او از جمله افرادی است که با همکاری گروه‌های جراحی پزشکی، تحقیقات خود را روی انسان و دام پیش برده است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، ضمن انتقاد از جایگاه نامناسب دام کوچک در ایران، می‌گوید: «در این کشور دام کوچک را آن‌طور که باید تحویل نگرفتند. در ادامه نیز برخی‌ها به این رشته هجوم آوردند، در حالی که حتی استاد به اندازه کفایت برای آن وجود ندارد.»

گرگین با اشاره به اینکه دانشکده‌های دامپزشکی در این اواخر اقدام به جذب استاد برای رشته دام کوچک کرده‌اند، تصریح می‌کند: «متاسفانه در یک برهه زمانی تعداد دانشجویان و دانشکده‌ها رشد زیادی کرد، در صورتی که امکانات برای آن فراهم نشد. ماحصل این جریان همین وضعیتی شد که الان وجود دارد.»

وی با یادآوری اینکه در زمان دانشجویی بنده، همه چیز در رشته دامپزشکی در جای خود بود، خاطرنشان می‌کند: «متاسفانه در حال حاضر امکانات موجود به هیچ عنوان کفاف رشته را نمی‌دهد.»

رئیس سابق بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مسئولین دانشگاه باید از روند جذب بی‌رویه دانشجو جلوگیری کنند، می‌گوید: «دانشکده‌های دامپزشکی می‌بایست در چندین دوره هیچ دانشجویی نگیرند تا دانشجویان کنونی فارغ‌التحصیل شوند. سپس با متدهای پیشرفته‌ دنیا از آنها استفاده کنند. تنها در این صورت است که سطح علمی دانشکده‌ها رشد می‌کند.»

وی با یادآوری اینکه در گذشته دامپزشکی و پزشکی در مجموعه وزارت بهداشت و در کنار هم بودند، اظهار می‌کند: «متاسفانه با یک تصمیم اشتباه این دو رشته را از هم جدا کردند و بعد از آن خیلی از مسائل اتفاق افتاد که به ضرر دامپزشکی بود. در واقع شرایط نابه سامان امروز، از همان تصمیم شروع شد.»

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
ضمن تشکر از استاد بزرگوار گرگین
که همیشه به عنوان یک استاد نمونه
دقت، تیزبینی، قاطعیت و ظرافت لازمه یک جراح را با زیبایی تمام جلوه گر می ساخت
و اینکه به مثابه برگی زنده از تاریخ دامپزشکی ایران هستند،
ملاحظه می شود که ایشان به دقت از زمانی یاد می کنند که
دامپزشکی در کنکور سراسری
در دسته دکترای عمومی گروه پزشکی قرار داشت و بر خلاف هم اکنون
رتبه دامپزشکی بسیار نزدیک به پزشکی بود!

نه مثل الان که رتبه های پزشکی تک رقمی و دورقمی است
ولی دامپزشکی حداقل سه رقمی و حتی چهار رقمی و پنج رقمی شده است.
همچنین
مشاهده می شود که بنا بر اعتقاد استاد گرگین
مشکلات رشته بهداشت محور دامپزشکی از آن هنگام آغاز شد
که از خانواده و اصل خود یعنی خانواده بهداشت جدایش کردند!
خواننده
|
Brazil
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
1
اگه بعضی فکر میکنند در وزارت بهداشت دامپزشکی را به اندازه پزشک بها میدهند زهی خیال باطل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
نه کسی چنین فکری داشته و نه دامپزشکی چنین احتیاجی به چنین حدی از برخورد را دارد!

همان که به اندازه خودش در وزارت بهداشت مورد توجه قرار داشته باشد قابل قبول است!

شمایی که معلوم نبست از کدام پست و مقام و یا شرایط مطلوب شغلی و مالی در جهادکشاورزی برخوردار هستید و هنوز سنگ وزارت تجارت محور جهادکشاورزی را که دامپزشکی و موسسه رازی را در ورطه بدترین شرایط اعتباری و حیثیتی تاریخی خود قرار داده است به سینه می زنید،
چگونه به خود اجازه می دهید
از آن دفاع کنید؟
ناشناس
|
France
|
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
در وزارت جهاد کشاورزی چه اهمیتی به دامپزشکی داده اند که ما را از رفتن به وزارت بهداشت میترسانید؟ یه جوری ما رو میترسونه ارز رفتن به وزارت بهداشت انگار الان تو بهشت نشستیم. آخه عزیز من همه که مثل شما به میز و صندلی شون نچسبیدن . شما برو ببین کدوم رشته وزارت بهداشت بازار کارش خرابه یا ارج و قرب نداره. آخه مگه امثال شما چیزی هم واسه دامپزشکی باقی گذاشته . نه بودجه داریم نه آینده کاری . نه جلوی پذیرش سرصام آور دانشجو گرفته شد نه ارج و شان اجتماعی واسه ما گذاشتید. فقط و فقط الحاق به وزارت بهداشت. وسلام
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
باید داروخونه ب هرکی که میخاد بدن سهمیه بندی اشتباهه پیر و جوون باید فرصت کاری مساوی داشته باشند و بازنشستگان هم ممنوع الکار گردند جامعه نیازمند اطلاعات ب روز و جوانان تحصیلکرده است
سکوت نشانه رضایت نیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
دانشکده های دامپزشکی برای مصلحت کشور و مردم دانشجو نمی گیرند،برای منافع مالی خود این کار را می کنند.دانشکده ای که سونوگرافی نداشته باشه و آقایان رییس جمهور و وزارت های خانه های مرتبط هم چیزی نمی گن،معلومه که تو ایران برای منافع مردم کاری انجام نمی شه.هر جا پول باشه اونجا هستن ......................
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
اگر میخواهیم به گروه پزشکی بپوندیم،باید جنبه های پزشکی را در سازمان دامپزشکی بیشتر کنیم. اونا که درحال حاضر ما را با خودشان قاطی نمی کنند، بهترین راه این است که ما اونا را با خودمان قاطی کنیم. بعلت عدم آگاهی کافی پزشکان از این حرفه حق دارند که از ما فراری باشند. مسلما شناختی که ما از مرتبط بودن این دو حرفه داریم اونا ندارند.( ما با پزشک و علوم پزشکی سروکار شخصی و خانوادگی داریم و از روز اول که دانشگاه رفتیم دائما خودمان را با اونا مقایسه کردیم و هزاران دلیل هم برای این ارتباط پیدا کردیم اما مطمئن باشید اونا بعضا تا پایان روز خدمات حرفه ای خود یک لحظه هم به دامپزشکی فکر نکردن. مگر چندتا از مسئولین اونا که بخوان چالش های خودشان را تو پاچه دامپزشکی کنند.)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
در دهه 60 شمسی و نیاز به افزایش پزشکان و به دلیل محدودیت بیمارستان های وابسته به وزارت علوم تصمیم به استفاده از ظرفیت بیمارستان های وزارت بهداری برای تربیت پزشک شد.لذا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از ادغام گروه آموزش پزشکی وزارت علوم و وزارت بهداری سابق به وجود آمد و آموزش رشته های پزشکی از وزارت علوم منفک و به وزارت جدید منتقل و نتیجه آن افزایش حدود 400 درصدی ظرفیت رشته های پزشکی شد.چرا که ظرفیت زیاد بیمارستان های وزارت بهداری سابق در خدمت تربیت پزشک قرار گرفت.در همان زمان بحث دامپزشکی که یکی از رشته های گروه آموزش پزشکی در وزارت علوم(نه در وزارت بهداری)بود مطرح و با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی ذیل وزارت کشاورزی بود ودامپزشکان در حوزه اجرا از ابتدای شکل گیری این رشته در ذیل وزارت فلاحت و کشاورزی بودندو در وزارت جدید محیط آموزش و اجرای پزشکی یکی شده بود امکان انتقال این رشته از وزارت علوم به وزارت جدید مقدور نشد . پس از آن نیز وزارت بهداشت هرگز تمایل به ادغام آموزش دامپزشکی و سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت نداشته .حتی به انتقال آموزش پزشکی تنها (سازمان دامپزشکی همچنان ذیل وزارت کشاورزی بماند)به وزارت بهداشت نبوده و آن را مغایر با عنوان وزارتخانه خود که تلفیق آموزش و اجرا می داند دانسته و معتقد است این وزارتخانه صرفا"نهاد آموزشی نیست.تنها چیزی را که در این سالها دنبال کرده انفکاک مسئولیت امور دارویی و نظارت برمواد غذایی از سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت می باشدو معتقد است این دو موضوع در صلاحیت داروسازمان و متخصصین بهداشت مواد غذایی آن وزارتخانه است.متاسفانه چند سالی است همکاران دامپزشک بااین اشتباه مواجه هستند که انگار وزارت بهداشت مایل به این ادغام هست و هر روز دعوت نامه می فرستد و عدهای نمی خواهند .البته عدهای هستند که به خاطر موقعیت شان در بخش آموزش و اجرا مخالف هستند لیکن مشکل اصلی عدم تمایل وزارت بهداشت در این مورد است .
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
ضمن تشکر از نویسنده محترم ناشناسی که تلاش کردند منصفانه به بخش مهمی از سیر تاریخی تشکیل وزارت بهداشت و جداشدن دامپزشکی از آموزش گروه پزشکی که البته برخی
سعی می کنند حتی آن را کتمان کنند نکات زیر به اطلاع می رسد:

1. همانطور که ریاست محترم وقت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در سالهای حدود 1365 یعنی استاد دکتر محمدعلی راد بیان داشتند در هنگامی که ایشان در مجلس به شدت در حال دفاع از پیوستن دامپزشکی به وزارت بهداشت بودند طوماری را به ایشان نشان دادند که توسط عده ای از اعضا هیات علمی دامپزشکب مبنی بر مخالفت با الحاق دامپزشکی امضاشده بود؟؟!
که به گفته خودشان همچون خنجری از پشت بود!

2. همان طور که سایت سازمان دامپزشکی هم نشان می دهد
هسته اولیه اداره مبارزه با آفات حیوانی در حدود سال 1300 توسط مرحوم دکتر عبدالله حامدی زیر نظر موسسه پاستور تشکیل شد و این وضع تا سال 1318 که بخشنامه انتزاع دامپزشکی از وزارت بهداری
و الحاق اجباری آن به وزارت فلاحت با وجود مخالفت شدید مرحوم دکتر حامدی و دامپزشکان صادر شد ادامه داشت.

3. در زمان تشکیل وزارت بهداشت در دهه 1360
عوامل طراح آن زیر فشار شدید افکار عمومی پزشکان قرار داشتند
و می خواستند فشارها را برای به تصویب رسانیده شدن تشکیل لایحه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حداقل برسانند.
بنابراین با استقبال از طومار هیات علمی دامپزشکی، موضوع الحاق دامپزشکی مسکوت ماند!

4. برخی از پزشکان ناآگاه در آن زمان همچون برخی از قلیل دامپزشکان فعلی،
دامپزشکی را صرفا یک رشته دامپروری می دانستند و اطلاعی از ابعاد چندگانه و پیچیده دامپزشکی در حفظ و صیانت هم زمان بهداشت و سلامت انسان و دام و بحث جدید بهداشت واحد( One Health) نداشتند.

5 ولی در این دهه اخیر با روشن شدن نقش راهبردی دامپزشکی در "بهداشت واحد" مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی (WHO)
و برای جلوگیری از دوگانگی ها در امور سلامت مواد غذایی و بیمارهای زئونوتیک،
مقامات وزارت بهداشت و نمایندگان محترم کمیسیون بهداشت و درمان ادوار مختلف مختلف
از هر دسته و جناح سیاسی به این جمع بندی رسیده اند که سازمان مستقل دامپزشکی لازم است به شکل کاملا تخصصی زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد!
و در این خصوص مدارک و مستندات نظر مثبت آنان آنقدر فراوان و متواتر است که موضوع از روز هم روشن تر است
و حکیم مهر محترم در طی چندسال به انتشار بخش مهمی آنها اقدام کرده است!

اما آنچه که در این شرایط بهداشتی ها از ما می خواهند صدای واحد دامپزشکان است!

که ملاقات اخیر ریاست محترم سازمان دامپزشکی با جناب آقای دکتر وقفچی نماینده محترم و دامپزشک گامی برجسته در این راستاست انشاء الله!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
1
0
لطفا، خواهشا، جون هرکی دوست دارین نگذارین دانشگاه آزاد رشتمونو به ..... بکشه
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
تنها دلیلی که ممکن است ، "بطور طبیعی "باعث شود فردی به رشته دامپزشکی علاقه مند شود و پیگیر ورود و تحصیل در این رشته باشد فقط و فقط این است که یا به موضوع دام و دامپروری علاقه مند است و یا به دلیل انس و علاقه به حیوانات به گونه ای بخواهد در مسیر رفع درد و آلام حیوانات قرار گیرد!
حال سوال اصلی این است که چند درصد کسانی که اکنون در حال تحصیل در این رشته هستند و یا از این رشته فارغ التحصیل شده اند و یا در نهادهای مربوطه ، از قبیل سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و حتی در دامپروری ها یا کلینیکها و بیمارستانهای دامپزشکی به گونه ای فعال !! هستند ، "بطور طبیعی" و نه "اتفاقی " و یا با "خیالی دیگر " وارد این حرفه و رشته تحصیلی شده اند !!!؟؟
جالب این است که حتی در اکثر مصاحبه ها ، با اغلب اساتید و یا مدیران دامپزشکی که در حکیم مهر انجام شده ، یک نکته مشترک به چشم می آید و آن عدم علاقه اولیه این عزیزان در بدو ورود به این رشته است !!؟ یعنی این دوستان بطور طبیعی وارد این رشته نشده اند یا اتفاقی بوده و یا فکر و تصور دیگری داشته اند . !! علاقه مندی بعدی اغلب این عزیزان ما را به یاد این مثل می اندازد که " سعی کنید چیزی را که دوست دارید ، بدست اورید و گرنه مجبور میشوید چیزی را که بدست آورده اید را دوست داشته باشید ."
روزی در مواجه و اعتراض بنده به یکی از مسئولین سازمان دامپزشکی در رابطه با وضعیت موجود و تخلفهایی که علنا" وجود دارد ، ایشان که خوشبختانه بدلیل قومیت ویژه اش ، بسیار صریح و صادقانه و شفاف ، به بنده مطلبی را گفتند که هر چند به نوعی متوجه آن بودم ولی جمله ای که ایشان با صراحت بیان داشتند مانند کلیدی و چراغی موضوع را به خوبی برای بنده و بقیه کسانی که در پی کشف حقیقت هستند روشن میکند و آن جمله ایشان این بود : " آقای دکتر اگر راستش را بخواهید 99 درصد کسانی که در سازمان دامپزشکی هستند ،می خواسته اند در پزشکی قبول شوند و اکنون که چنین اتفاقی نیافتاده ، پس به آنجایمان که چه در دامپزشکی میگذرد و یا این و آن چه میکنند!! "
راستش را بخواهید یک لحظه خواستم جوابی به ایشان بدهم ، ولی ناگهان تمام دوران دانشجویی و دوران طرح و بقیه مواردی را که با نهادهای دامپزشکی در تعامل بوده ام را به یاد آوردم و برایم بهتر روشن شد که سیستمی که در همه این سالها در این رشته غالب بوده ، دقیقا" بر همین محور میچرخیده و پیشرفته است !!
در هر حال مشکلات دامپزشکی نه در جایگاه طبیعی آن و نه در افرادی است که بطور طبیعی و با علاقه و شناخت وارد این رشته و حرفه شده اند بلکه دقیقا" در درجه اول ، مشکل از طرف افرادی است که بطور کاملا" غیر طبیعی وارد این حرفه گشته اند و در آن احساس حقارت میکنند و بدتر از همه ، بغیر از اکثریت مطلقی که دارند ، قرار گرفتن بسیاری از انان در مناصب و مقامات سازمانی و کرسی های تدریس است ، که اجازه نمی دهند تا این حرفه قابلیت و اهمیت واقعی خود را برای جامعه معلوم کند و در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد .
اینکه بخواهیم دیگرانی و وزارت خانه ای که هیچ سنخیت مستقیمی با این حرفه و رشته ندارد ، مشکلات خود ساخته این رشته را بر طرف کند ، چندان معقول نیست !!
شاید ساده ترین و حتی عملی ترین راه حل معضلات دامپزشکی که اغلب دوستان نیز بدنبال راه ساده و سریع هستند ، این باشد که :
" ای عزیزانی که نتوانستید چیزی را که دوست دارید ،بدست آورید ، لااقل سعی کنید چیزی را که بدست آورده اید را بدرستی و همان گونه که است ،دوست داشته باشید و با تغییر و جابجایی و بزک ودوزک کردنهای بی ربط که زشت ترش میکند ، وضع را بدتر نکنید !! "
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
شاید تنها دلیلی که شما دوست داشتید وارد دامپزشکی شوید فقط و فقط دام دامپروری باشد،
ولی اگر این بود پس چرا مستقیما رشته دامپروری را انتخاب نکردید و بنا به گفته خودتان دامپزشک شدید؟؟!

همه کسانی که در حکیم مهر مطلب می نویسند
رشته خود یعنی دامپزشکی را دوست دارند
اگر نمی داشتند که انصراف می دادند!

آنچه که باعث شده است
حکیم مهر این همه مخاطب داشته باشد
مشکلات بزرگی است که به دلیل عدم سنخیت ماهوی کار دامپزشکی که کار نظارت بهداشتی و درمانی دام است با کار تولیدی و تجاری دارد که به هیچ عنوان زبان علمی و کاری مشترک ندارند!

کلینیسین دامپزشک در ضمن اینکه
با پیشگیری و درمان دامها
خودبه خود به امر تولید کمک می کند هم زمان
وظیفه حفظ بهداشت و سلامت تولیدات دامی را برای مصرف انسان هم دارد.
و از طرفی بایستی مراقب عدم انتقال بیماری های زئونوز دامهای غیرتولیدی هم باشد!

موضوعی که ایجاد زاویه اختلاف با وزارت تولیدی جهادکشاورزی می کند!

در ضمن بهداشت و درمان سگ و گربه و اسبهای ورزشی و تفریحی و طب نظامی و حیات وحش کدام سنخیت را
با کشاورزی و دامپروری دارد؟

چرا به زور تلاش می کنید نظر خود را که در قرن 21
و با مطرح شدن مقوله One Health
توسط سازمان بهداشت جهانی و نه بنا بر دیدگاه اشتباه شما
افرادی که عقده پزشک شدن را داشته اند، دیگر خریداری ندارد
تحمیل کنید!

در حکیم مهر نظرسنجی های متعدد
نشان داده است که طرز فکر شما یعنی اینکه دامپزشکی نوعی رشته دامداری است،
در اقلیت محض قرار دارد و اکثریت قاطع دامپزشکان ضمن دوست داشتن کار بالینی و کلینیکی در انواع دامهای مختلف تمایل دارند با کسانی کار کنند که برای کار آنها ارزش قائل شوند و زبان هم را بفهمند و این امر به اعتقاد آنها در وزارت جهادکشاورزی میسر نیست و گرنه این همه مشکلات اعم از ناامنی شغلی شدید، دخالت غیردامپزشکان در ویزیت و درمان و پذیرش خرواری دانشجو در دانشکده های دامپزشکی پیش نمی آمد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
آیا انصافا مشکلات دامپزشکی ناشی از این است که 90 درصد دامپزشکان عقده پزشک شدن داشته اند؟؟!
و حال که نشدند
با عدم علاقه در این رشته هستند و این خودشان هستند که باعث مشکل هستند
و جایگاه طبیعی آنها وزارت جهادکشاورزی است که گل و بلبل و بسیار عالی و به قول فردی مشابه یعنی آقای بهزاد رنجبران مبارک و متبرک؟؟!
است و هیج مشکلی هم
ندارد و پذیرش نجومی و فله ای دانشجونمایان هم به دلیل عقده ای بودن دامپزشکان است!

مجاز بودن و دسترسی آزاد داشتن دامداران به داروهای خطرناک دامپزشکی و درمان غیرقانونی و دخالت غیردامپزشکان در وزارت جهادکشاورزی،
و بودجه و اعتبارات ناچیز دامپزشکی و موسسه رازی در وزارت جهادکشاورزی
در مقایسه با حجم بالای وظایف و تکالیف آنها،
همه و همه ناشی از این است که
دامپزشکان چه در بخش دولتی، چه خصوصی
و چه دانشکاهی
به علت کمپلکس روانی "پزشک نشدن"
از دامپزشکی خوش شان نمی آید و اجبارا ادامه می دهند!


واقعا این نحوه استدلال و تحلیل مشکلات دامپزشکی بی پایه ترین، سست ترین و بی منطق ترین تحلیلی است که
تاکنون ارائه شده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
پزشکی در خدمت رفع درد و رنج انسان و دامپزشکی در خدمت رفع درد و رنج دام است.
سخنرانی را شنیدم که می گفت: ما دامپزشک را می خواهیم که گاو فربه بپروراند. البته در یک نگاه ساده اینکه سالم باشد و بیمار هم نشود و چاق وسلامت باشد.
البته شرایط طوری بوده و است که درجه دکترای عمومی این رشته ها ....... بنظرم سیستم تربیت 4 ساله (انگلیس و استرالیا و کانادایی و ...) جایگزین شود تب کنکور کاسته شده و با واقعیت بیشتری زندگی می کنیم. دامپزشک و استاد بازنشسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
دامپزشکی یعنی فقط درمان دامها؟!!

چه نظر سطحی، مینیاتوری و تاریخ گذشته ای
راجع به اهمیت بسیار زیاد دامپزشکی برای حفظ بهداشت، سلامت و جان و مال مردم چه مستقیم چه غیر مستقیم!
نظر شما
ادامه