کد خبر: ۴۵۱۴۲



عضو کارگروه ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: استفاده از ترکیبات گیاهی در حوزه دامپزشکی طی ۱۰ سال گذشته در ایران روند تصاعدی داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر محمد فلاح» اظهار کرد: استفاده از ترکیبات گیاهی در حوزه دامپزشکی در دنیا روزبه‌روز در حال گسترش است، در حال حاضر استفاده از افزودنی‌های گیاهی به‌عنوان تنظیم‌کننده فلور دستگاه گوارش، محرک رشد و اشتها و ارتقادهنده سیستم ایمنی در دام و طیور و آبزیان کاربرد دارد.

وی ادامه داد: البته چند سالی است که در حوزه دارویی نیز از ترکیبات گیاهی برای درمان و تخفیف علائم بیماری‌های تنفسی و گوارشی در حوزه دام و طیور استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از ترکیبات هرروز در حال گسترش است به‌طوری‌که علاوه بر افزودنی‌های غذایی در حوزه درمانی نیز کاربردهای زیادی دارد.

عضو کارگروه دامپزشکی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی درباره نقش گیاهان دارویی در حوزه دامپزشکی همچنین درباره طب سنتی و دغدغه‌های آن در حوزه دامپزشکی گفت: طب سنتی رد مفهومی که در حال حاضر شاهد آن هستیم در این حوزه مطرح نیست. هر کشوری بر اساس سنت‌های خود علومی را وارد حوزه پزشکی کرده است اما این مسئله در حوزه دامپزشکی فراگیر نشده و مسئله مهم در این حوزه استفاده از ظرفیت‌های موجود در ترکیبات گیاهی است.

به گفته وی، استقبال بسیاری در استفاده از ترکیبات گیاهی به‌عنوان جایگزین یا مکمل ترکیبات شیمیایی وجود دارد چراکه ماندگاری ترکیبات شیمیایی در فراورده‌های دامی همچون گوشت، تخم‌مرغ، مرغ و لبنیات به‌عنوان مشکل وجود دارد و انتقال این ترکیبات به انسان مشکلاتی را ایجاد می‌کند. بنابراین بحث استفاده از ترکیبات سالم و طبیعی از سوی مصرف‌کننده و تولیدکننده با استقبال روبرو است.

فلاح، جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) را فرصتی برای گردهمایی فعالان حوزه گیاهان دارویی دانست که شرکت‌کنندگان با دستاوردهای هم آشنا می‌شوند و به‌نوعی فرهنگ‌سازی در این حوزه است.



نظر شما
ادامه