کد خبر: ۴۴۹۹۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
 

حکیم مهر: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت اعلام کرد که این دانشگاه هیچ‌گونه ابهام و ایرادی در زمینه پذیرش دانشجوی دکتری حرفه‌ای دامپزشکی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری آنا، با توجه به هجمه‌ها و تخریب‌های اخیر از سوی برخی تشکل‌های صنفی علیه دانشگاه آزاد اسلامی و به‌ویژه واحد بافت که نسبت به ظرفیت و پذیرش در برخی رشته‌ها از جمله رشته دامپزشکی شبهات و ایراداتی بدون هیچ‌گونه دستاویز قانونی و منطقی وارد کرده و نگرانی‌هایی را در خانواده این دانشجویان به‌وجود آورده‌اند، گفتگویی با «دکتر ابراهیم خراسانی‌پاریزی» رئیس این واحد دانشگاهی انجام گرفته که مشروح آن در ادامه می‌آید:

شهرستان بافت قطب دامپروری استان کرمان و حتی جنوب‌شرق کشور است، در این‌باره توضیح بدهید .

شغل اصلی مردم اين خطه كشاورزی و دامپروری است و ۷۳ درصد مردم در اين زمينه‌ها اشتغال دارند و براساس آخرين آمارها شهرستان بافت با ۱,۵ میلیون رأس دام سبک و سنگين به‌عنوان قطب دامپروری محسوب می‌شود و از لحاظ توليد كرک در كشور مقام نخست را داراست. وجود تنها کارخانه فرآوری کرک در جنوب‌شرق کشور، ایستگاه ملی اصلاح نژاد بز کرکی راینی و ده‌ها مرکز پرورش دام سبک و سنگین، شهرستان بافت را به‌عنوان قطب دامپروری شاخص کرده است.

به پیشینه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت اشاره کنید و از رشته‌‌های این واحد دانشگاهی بگویید؟

دانشگاه آزاد اسلامی  واحد بافت با ۲۶ سال قدمت علاوه بر رشته دکتری دامپزشکی، سه رشته دکتری تخصصی، ۲۰ رشته کارشناسی ارشد و ۶۰ رشته کاردانی و کارشناسی  دارد که در برخی از رشته‌های دکتری و ارشد فقط مجری استانی و منطقه‌ای هستیم.

بیش از ۶۰ جلد کتاب توسط استادان و پژوهشگران واحد بافت (۳۷ جلد فقط در دو سال اخیر) به چاپ رسیده است و سالانه بین پژوهشگران برتر استان و حتی کشور نامی از استادان واحد بافت به چشم می‌خورد که از این حیث به خود می‌بالیم.

چگونه به فکر تأسیس رشته دامپزشکی آن‌ هم در مقطع دکتری حرفه‌ای افتادید؟

دایربودن رشته‌های مرتبط با دامپزشکی از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه آزاد اسلامی بافت و ظرفیت‌های اعضای هیأت علمی و امکانات پژوهشی مناسب؛ مسئولان دانشگاه را متقاعد کرد که در راستای تأسیس دکتری دامپزشکی گام بردارند و سرانجام  بهمن سال ۹۴ این مهم با مصوبه قطعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری محقق شد و از مهر سال ۹۵ با پذیرش دانشجو آغاز به‌کار کرد و تاکنون بر‌اساس ملاک‌ها و ضوابط قانونی، سه ورودی دانشجو پذیرش شده است.

از ظرفیت‌های هیأت علمی و امکانات آزمایشگاهی و کلینیکی واحد بافت در رشته دامپزشکی بگویید؟

همکاری ۱۲ عضو هیأت علمی استخدامی واحد و استانی و بیش از همین تعداد استاد مدعو از دانشگاه‌های تهران، علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه شهید باهنر، مؤسسه رازی و دیگر دانشگاه‌های معتبر کشور که اسامی آنان در سایت دانشگاه موجود است، وجود آزمایشگاه‌ها،کتاب‌خانه، خرید بیش از ۵۰ میلیارد ریال تجهیزات آزمایشگاهی در دو سال اخیر علاوه بر امکانات قبلی، تجهیز ۱۵ آزمایشگاه تخصصی با بهترین وسایل جدید و مدرن، تأسیس سالن مجهز تشریح و اخذ مجوزهای لازم تأسیس کلینیک دامپزشکی در دو قسمت مجزای دام سبک و طیور که به تازگی افتتاح شده و کلینیک  دام بزرگ که تا شهریور ۹۸ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید؛ گوشه‌ای از اقدامات در حال انجام  دانشگاه آزاد اسلامی بافت است.

آیا رشته دکتری حرفه‌ای دامپزشکی واحد بافت تأییدیه وزارت علوم دارد؟

دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بافت دارای مصوبه قانونی و قطعی بوده و نام رشته نیز در سایت وزارت علوم در قسمت رشته‌های مورد تأیید وزارت علوم عنوان دکتری حرفه‌ای و قطعی‌بودن آن ثبت شده است و در نامه شماره ۹۶۹۱۳ مورخ نهم اسفند سال ۹۴ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که به نامه ۲۲/۲۵۰۳۲۴ مورخ ۲۱ بهمن همان سال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استناد شده به واحد بافت ارسال شده است.

موضوع فایل اکسل وزارت علوم و به‌ویژه شماره ۱۷۶۷ آن چیست؟

واحد بافت مجوز قطعی (و نه یک‌بار پذیرش) را در مقطع دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دارد که در فایل اکسل رشته‌های مصوب وزارت علوم (شماره ۱۷۶۷) که در سایت آن وزارتخانه موجود است، به‌عنوان دکتری حرفه‌ای و قطعی‌بودن آن (و نه یک‌بار پذیرش) اشاره شده است.

روند پذیرش دانشجو در رشته دکتری دامپزشکی در واحد بافت چگونه است؟

واحد بافت به‌صورت مستقل اقدام به پذیرش دانشجو نمی‌کند. دانشجویان تخصیص یافته دکتری دامپزشکی واحد بافت از طریق آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و از طریق سایت سنجش وزارت علوم و سرانجام مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به این واحد دانشگاهی معرفی و ثبت‌نام شده‌اند.

آیا در بحث تقسیم دروس در گروه دامپزشکی، تخصص استادان مدنظر قرار می‌گیرد؟

در بحث تقسیم دروس گروه دامپزشکی واحد بافت مسئله اختصاص درس به استاد بر مبنای تخصص استادان کاملاً رعایت و همه دروس براساس تخصص استادان تقسیم می‌شود و حتی در دروس غیرتخصصی نیز این مسئله مورد توجه است.

ساختمان کلینیک طیور و دام کوچک واحد بافت افتتاح شده، آیا برای ساخت کلینیک دام بزرگ هم اقداماتی صورت گرفته است؟

اخیراً در سفر دکتر حمدالله منظری‌توکلی رئیس  دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، ساختمان کلینیک طیور و دام کوچک دانشگاه آزاد اسلامی بافت افتتاح شده و کارهای تجهیز آن به‌سرعت در حال انجام است. ساختمان کلینیک دام بزرگ نیز در مجاورت سالن تشریح جانمایی و آماده شده و با توجه به کاربرد آن احتیاج به برخی اصلاحات دارد که ان‌شاءالله تا پایان شهریور سال آینده این اصلاحات انجام خواهد شد و به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

درباره هجمه‌های اخیر در‌خصوص رشته دکتری دامپزشکی واحد بافت بگویید؟

برخی تشکل‌های صنفی بدون اطلاع دقیق از موارد یادشده و فقط بر‌اساس برخی شنیده‌ها، شبهات و ابهاماتی را مطرح کرده‌اند که موجبات نگرانی گسترده دانشجویان و خانواده‌ آنان را فراهم کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت هیچ‌گونه ابهام و ایرادی در زمینه پذیرش دانشجوی دکتری حرفه‌ای دامپزشکی نداشته و تمام روند اعلان اسامی پذیرفته‌شدگان و مراحل بعدی ثبت‌نام بر‌اساس مجوزهای قانونی و بر‌اساس روالی منطقی و دقیق انجام پذیرفته و در راستای شفاف‌سازی و بر‌اساس رسالت آموزشی و منطقی خود اقداماتی ازجمله صدور اعلامیه، انتشار مجوزهای قانونی و برطرف‌کردن ابهامات انجام داده است.

نظر شما در‌خصوص اطلاعیه اخیر سازمان نظام دامپزشکی مبنی بر تخصیص‌نیافتن شماره نظام دامپزشکی به دانشجویان واحد بافت چیست؟

اطلاعیه‌های اخیر سازمان نظام دامپزشکی یکی از همین هجمه‌هاست. در‌خصوص تخصیص شماره نظام دامپزشکی خاطرنشان می‌شود شرط اختصاص این شماره حتی برای دانشجویان خارج از کشور نیز تأییدیه وزارت علوم در رشته است که واحد بافت با توضیحات بالا در‌این‌خصوص مشکلی احساس نمی‌کند.

در این اطلاعیه اشاره شده نامه‌ای از وزارت علوم مبنی بر کاهش و یا صفرشدن ظرفیت دکتری دامپزشکی به واحد بافت ارسال شده، آیا این موضوع صحت دارد؟

با توجه به قطعی‌بودن تصویب رشته دکتری حرفه‌ای دامپزشکی واحد بافت، هیچ‌گونه نامه‌ای مبنی بر نپذیرفتن دانشجو از هیچ مرجع ذی‌صلاحی به واحد بافت و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال نشده، چراکه دارای وجاهت قانونی نیست.

توصیه شما به  القاکنندگان شبهات بی‌پایه و اساس در این‌باره چیست؟

به برخی سازمان‌های صنفی و افرادی که شبهه ایجاد می‌کنند توصیه می‌کنم در مواردی که برخی ابهامات پیش می‌آید، از مسئولان مربوط و در یک روال منطقی جواب خواسته شود نه اینکه قبل از هرگونه عمل و اقدامی با فضاسازی رسانه‌ای درصدد القای شبهه ساختگی خود برآییم؛ چراکه بعد از برطرف‌شدن این فضای شبهه‌آلود، راه بازگشت برای ایجاد یک فضای رسانه‌ای معقول و آگاهانه برای برخی از این افراد و تشکل‌های صنفی بسته خواهد شد و چاره‌ای جز تسلیم شکایت از مراجع ذی‌صلاح توسط این واحد دانشگاهی باقی نمی‌ماند.

درخصوص ادامه برای برخورد با این روند چه راهکاری دارید؟  

 اکنون که برخی بدون ادله منطقی و قانونی، فقط با مطرح‌کردن برخی موهومات و شبهات ساختگی درصدد تشویش افکار عمومی و ایجاد جو نارضایتی و نگرانی در دانشجویان و بویژه خانواده این عزیزان برآمده‌اند، دانشگاه آزاد اسلامی بافت حق قانونی پیگیری شکوائیه‌ای مبنی بر «نشر اکاذیب و تقاضای اعاده حیثیت و ضرر و زیان ناشی از جرم» از برخی افراد، تشکل‌های صنفی و سایر شبهه‌افکنان  تا حصول نتیجه را برای خود محفوظ می‌داند.

و سخن پایانی؟

امید است در ادامه این مسیر مقدس همگی مطیع قانون و مجاری مربوط باشیم و خدای ناخواسته برای تحمیل دیدگاه خود دست به فضاسازی رسانه‌ای نزنیم.

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار
|
Germany
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
این بنده خدا کم نمیاره . البته حق داره اگر قرار به قانون باشه باید سراسری اجرا بشه نه موردی . باید استعلام از کلیه ی دانشگاه ها گرفته بشه و با افزایش ورودی ها برخورد قاطع صورت بگیره.
همکار
|
Germany
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
ای بابا جناب رئیس اگر قرار باشه کسی نگران باشه اون جناب عالی و مسئولین مربوطه هستید چون اگه ۲۶۰نفر ورودی باشه و هر کدام ترمی میانگین ۳میلیون شهریه بدن برای شما هر ۴ماه حداقل ۶میلیارد ورودی که تمام کمبود بودجه تونو حل کرده . وگرنه خانواده دانشجو ها و دانشجو ها اگر اخراج بشن به خدا قسم خوشبختشون کردید چند سال بعد میان دستاتونو واسه تخته کردن دانشگاهتون می بوسن چون اینده امید شخصیت درامد بهشون بخشیدید با این کارتون . یک دانشجو دامپزشکی اگه اون زمان تحصیل رو تو بازار ازاد کار کنه حداقل بعد هفت سال تجربه و سرمایه جمع کرده . نه این که با حماقت ادامه دادن این رشته سر خودشو گول بماله بعد هفت سال بره سربازی بعد بیاد بیرون همون کاری رو که ۱۸سالگی می تونست شروع کنه رو حالا ۲۸سالگی شروع کنه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
همکار عزیز ، شما که آبروی هرچی دامپزشکه بردید
780000000=3000000×260
چطور شده شش میلیارد ???????
شاید طرف راستشو میگه ، بنظرم دیگه باید از سال 98 ورودی جدید دانشگاه آزاد نداشته باشه تا تعادل فارغ التحصیل و بازار کار بوجود بیاد ....
چند سال وقتمون سر چی تلف شد ، دامپزشکی و بی برنامگی
دکتر حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
درود به دکتر ابراهیم خراسانی‌پاریزی
کار شما عین قانون بوده و هیچ تقصیری متوجه ما و شما نیست
تاراصالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
سلام
ظاهرا" آن کارنامه ای که نشان دادید نمره آخرین نفر پذیرفته شده را نشان میداد نه اینکه تعداد۲۶۶ نفر گرفته باشند حکیم جان شما یک روز بعد از اعلان نتایج فرستادی در یک روز که نمی تواننند اینقدر بپذیرنند طبق شنیده ها نصف این عدد هم نگرفته اند.
علی پاریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
درود بر همشهری گرامی جناب دکتر خراسانی پاریزی و با تشکر از جدیت و پیگیری شما. به حق که شایسته پیروی از استاد بزرگ مرحوم دکتر باستانی پاریزی هستید شما هم استاد تاریخ و نویسنده ان شاالله که مانند ایشان در عرصه های علمی موفق باشید.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
ن ن ن ن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
پس بهترین کار اینه شما راه خودتون رو برید بر اساس قانون خودتون و دانشجو بگیرید و مدرک بدید و سازمان نظام هم راه خودش رو بره و بر اساس قانون شماره نظام نده...
بنظرم این بهترین راه حل مشکل پیشروست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
والا سنگ پا و سمباده جلوی ایشون اقدام به عقب نشینی کردن و کوتاه اومدن.وای به حال دانشجوی بیچاره.
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
اون دنیا مسولین دانشگاه آزاد باید جواب بدهند که چه بروز این رشته آورده اند این رشته کار نداره آقای محترم... اصرار روی چی داری
مجید
|
United States of America
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
1
0
مشت نمونه خروار است اکثر مدیران و خود ریاست محترم دانشگاه چنین تفکری دارند .اصلا اهمیتی به عواقب تصمیماتشان نمیدهند .تنها میز و سمت خودشان برایشان مهم است .وقتی در یک استان سه دانشکده دامپزشکی راه می اندازند و پنج برابر ظرفیت دانشجو میگیرند فقط به حفظ موقعیت خود در دانشگاه فکر میکنند .فاجعه دانشگاه آزاد منجر به بیسوادی مدرن در رشته های غیر پزشکی شده .
دکتر حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
دکتر جان قطعا کار شما ستودنی است و باعث کوری چشم تنگ نظران خواهد شد
برو کار کن مگو چیست کار که سرمایه جاودانی است کار
نظر شما
ادامه