کد خبر: ۴۴۹۷۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر ابوالقاسم دولتی» افزود: بنده در حال حاضر در جریان جزئیات دانشگاه آزاد بافت نیستم، اما اگر دکتر صفری و دکتر پیغمبری این صحبت‌ها را ابراز کرده‌اند، حتما برای آن دلایل قانع‌کننده‌ای دارند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: وضعیت مبهم رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد بافت هنوز تعیین تکلیف نشده و دانشجویان این واحد دانشگاهی، همچنان در بلاتکلیفی‌ به سر می‌برند. مسئولان دانشگاه معتقدند که کار خلافی انجام نداده و بر مبنای مستندات اقدام به جذب دانشجو کرده‌اند. متولیان دامپزشکی اما جذب دانشجو از سوی این دانشکده را یک اقدام غیر قانونی تلقی می‌کنند. مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متولی نهایی این دوگانگی است، حق را به متولیان دامپزشکی می‌دهد.

«دکتر ابوالقاسم دولتی» در گفت‌وگو با حکیم مهر با تاکید بر اینکه تمام رشته‌های تایید شده دانشگاه، یک نامه ابلاغیه در دست دارند که نشان می‌دهد در فلان جلسه و فلان تاریخ، آن رشته به تصویب رسیده است، می‌گوید: «مسئولان دانشگاه آزاد بافت اگر این نامه را دارند، به این معنی است که رشته را به تصویب رسانده‌اند.»

حکیم مهر:‌ دانشگاه آزاد واحد بافت در سال جاری اقدام به جذب دانشجو در رشته دامپزشکی کرده، در صورتی که به گفته رئیس سازمان نظام دامپزشکی و همچنین رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، این دانشگاه فاقد مجوز لازم برای جذب دانشجوی دامپزشکی بوده است. نظر شما در خصوص این اقدام دانشگاه چیست؟

بنده در حال حاضر در جریان جزئیات این مساله نیستم، اما اگر دکتر صفری و دکتر پیغمبری که هر دو از کارشناسان این حوزه هستند، این صحبت‌ها را ابراز کرده‌اند، حتما برای آن دلایل قانع‌کننده‌ای دارند و این دلایل را به وزارت علوم می‌آورند.

حکیم مهر: به طور کلی فرایند اخذ مجوز برای جذب دانشجو در دانشگاه آزاد چگونه است؟

ابتدا باید دفتر گسترش دانشگاه آزاد در این زمینه نظر بدهد. معاونت آموزش و مدیر دفتر گسترش این دانشگاه باید یک رشته را ارزیابی داخلی ‌کنند و اگر حائز شرایط بود، آن را به وزارت علوم ارجاع می‌دهند. یعنی فرایند به گونه‌ای نیست که از ابتدا به وزارت علوم بیاید.

این دو بزرگواری که شما نام بردید، از مسئولین این حوزه هستند و قطعا طبق مسئولیت خود و بر اساس اسناد و مدارک صحبت کرده‌اند. غالبا سیستم نظارتی این اطلاعات را بررسی می‌کند و به آنها می‌دهد، اما اینکه چه بحثی با دانشگاه دارند و نظر من در این خصوص چیست، فعلا مدرکی ندارم که بتوانم حرفی بزنم.

حکیم مهر: قبلا مورد مشابهی در این زمینه پیش نیامده که بدانیم واکنش وزارت علوم چه خواهد بود؟ بالاخره دانشجویان زیادی در حال حاضر در این دانشکده ثبت نام کرده و الان سردر گم هستند. تکلیف آنها چیست؟

به هر حال برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها وجود دارد که همه ما باید آنها را رعایت کنیم. این مورد را هم ستاد آمایش و هم دفتر گسترش می‌تواند بررسی کند. به هرحال کار کارشناسی صورت می‌گیرد و پاسخ کارشناسی هم داده می‌شود.

به این معنی نیست که شما شغل دیگر یا کار دیگری را راه بیندازید که با قوانین و آیین‌نامه‌ها نخواند و شرایط آن را نداشته باشید. باید دید مجموعه‌های دیگر چه می‌گویند. قوانین برای ایجاد یک رشته مشخص است و باید احراز شود. دانشکده‌ها هم باید از شورای گسترش مجوز بگیرند. اگر این کار را نکنند و بدون مجوز از شورای گسترش، رشته‌ای را راه‌اندازی کنند، مطمئنا اسمش این است که مجوز ندارد و مورد تایید نیست و بعدها مدارک اینها باید تایید شود. اگر مجوز نداشته باشند، چه کسی می‌خواهد مدرک اینها را تایید کند؟

حکیم مهر: راهکار حل این مشکل چیست؟

قطعا راهکار این نیست که ابتدا رشته‌ای را راه‌اندازی کنند و بعد به دنبال حل مشکل آن بیفتند. بلکه ابتدا باید مجوز آن را اخذ و بعد آن را راه‌اندازی کنند و به فعالیت‌های مثبت و مفید آن ادامه دهند. کمااینکه رشته هم کم نداریم، بلکه چند هزار کد رشته داریم که مجوز دارند و فعالیت می‌کنند. دانشگاه آزاد هم که بسیار بزرگ و کدرشته‌های آن بسیار زیاد است که طبیعتا همه آنها براساس قوانین و آیین‌نامه‌ها ایجاد شدند.

حکیم مهر: همچنان این سوال کلیدی بی‌جواب مانده است؛ الان رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد بافت از شورای گسترش وزارت علوم مجوز گرفته است یا خیر؟

نمی‌دانم، بنده الان در دفتر حضور ندارم. این درخواست باید ابتدا به دفتر بیاید، کمااینکه ما چند هزار کد رشته داریم و این یک جریان سیال است. قطعا الان حضور ذهن ندارم که دانشگاه آزاد یک محل خاص مجوز خود را به طور کامل گرفته است یا نه، چون اینها به کمیته‌ها می‌روند که مسئول کمیته دامپزشکی دکتر پیغمبری است. در ادامه کمیته نظر می‌دهد و بعد از اینکه دانشگاه آزاد آن را تصویب کرد و برای ما فرستاد، به کمیته تخصصی ما در وزارت علوم می‌رود. کمیته تخصصی نظر می‌دهد و اگر نظر کمیته مثبت بود، به کمیسیون آموزش عالی ارجاع می‌شود. در آنجا مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و اگر تایید شد، به شورای گسترش می‌رود و مجوز آن صادر می‌شود.

تمام رشته‌های تایید شده یک نامه ابلاغیه در دست دارند که نشان می‌دهد در فلان جلسه و فلان تاریخ، آن رشته به تصویب رسیده است. مسئولان دانشگاه آزاد بافت اگر این نامه را دارند، به این معنی است که رشته را به تصویب رسانده‌اند. اگر هم ندارند که معنی آن این است که هنوز به تصویب نرسیده است.

حکیم مهر: ممنون. در فرصت دیگر باز هم مزاحم شما خواهیم شد تا وجود اسناد را در دفتر خود بررسی کنید.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
مدير كل گسترش آموزش عالي تكليف همه را مشخص كرد. بافت مجوز دارد و مي تواند ايشان از دفترش چك كند
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
حكيم مهر عزيز لطفا اين شماره نامه را بدهيد به جناب دكتر دولتي . نامه اي به تاريخ 94/11/22 به شماره 222/250324 با امضاي جناب آقاي دكتر شريعتي نياسر معاون محترم آموزشي وزارت علوم به آقاي مير زاده رياست وقت دانشگاه آزاد نوشته شده است. كه با پذيرش قطعي دانشجو در رشته دكتري حرفه اي دامپزشكي در واحد بافت موافقت گرديده است. بنده پدر يك دانشجوي واحد بافت هستم كه كپي اين نامه از طريق بافت در اختيار من قرار گرفته است . لطفا دكتر دولتي صحت آن را مشخص كنند تا تكليف فرزندان ما زودتر مشخص گردد
دانشجو دامپزشکی بافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
سلام
بنده دانشجوی ترم پنجم واحد بافت هستم،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت دراطلاع رسانی خود به دانشجویان وخانواده ها مجوز تاسیس قطعی این رشته را به شماره 22/250324مورخ94/11/21 ازوزارت علوم دارند که به امضا دکتر شریعتی نیاسر رسیده و این مجوز با نامه شماره 96913/30/ص/94مورخ 94/12/9مدیرکل گسترش دانشگاه آزاد دکترمتاجی به واحد بافت ابلاغ گردیده است
دانشجو دامپزشکی بافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
سلام
بنده دانشجوی ترم پنجم واحد بافت هستم،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت دراطلاع رسانی خود به دانشجویان وخانواده ها مجوز تاسیس قطعی این رشته را به شماره 22/250324مورخ94/11/21 ازوزارت علوم دارند که به امضا دکتر شریعتی نیاسر رسیده و این مجوز با نامه شماره 96913/30/ص/94مورخ 94/12/9مدیرکل گسترش دانشگاه آزاد دکترمتاجی به واحد بافت ابلاغ گردیده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
وقتی 260 دانشجو میگیرن .هر گروه باید چند نفره باشه .ایا کیس بیمار واسه 260 دانشجو پیدا میشه .
اگه دانشگاه بافت هدفش مالی نیست
اگه راست میگه 40 تا دانشجو بگیره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
تا وقتی آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت علومه اوضاع همینه. نظام دامپزشکی نخواهد توانستدجلوی دانشگاه آزاد بایسته . فقط وزارت بهداشت قدرت لازم رو برای مهار پذیرش دانشجو داره. ایهنا همش آب در هاون کوبیدنه. کدوم رشته وزارت علومی تا حالا تونسته از نابسامانی پذیرش دانشجو جون سالم بدر ببره که دامپزشکی دومیش باشه. تمام این زور زدن ها فقط به خاطر اینه که جلوی انفصال دامپزشکی و پیوستن اون رو به وزارت بهداشت بگیرن. این وعده وعیدها ی کاهش پذیرش دانشجو هیچ کدام تا وقتی که دامپزشکی زیر نظر وزارت علومه محقق نخواهد شد. نهایتا یک سال انجام باشه و سال بعد دوباره با تغییر رییس نظام یا سازمان دامپزشکی به حالت اول برمیگرده. چرا باید نقد رو به نسیه داد. وقتی تمام رشته های وزارت بهداشت شرایط پذیرش دانشجو رو کنترل میکنن و این کار سالها تداوم داشته چرا دامپزشکی یکی از این رشته های وزارت بهداشت نباشه. تنها راه برون رفت الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
دقیقا

راه درست همینه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
بنظرمن بعنوان دامپزشک بخش دولتی ،این بحثها یک فرصت است برای پذیرفته شدگان این رشته ،که تصمیم صحیح برای آینده شان بگیرند.قدر جوانی رابدانند که دوباره تکرارنمیشود.ما که آب از سرمان گذشته و خرمان از پل گذشته است.
دانشجو بافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
هیچ دانشگاهی بدون تصمیم مقامات مسئول و خودسر اقدام به پذیرش دانشجو نمیکنه. دانشگاه ازاد بافت هم از وزارت علوم با امضاء معاون وزیر مجوز قطعی دانشجو در این رشته را گرفته و یکی از 4 واحد کل کشوره که مجوز قطعی داره چرا با هجمه و تخریب در دل جوانان این مرز و بوم ترس بیاندازیم. اگه هدف کیفیته نظارت را بیشتر کنن همینطوری که تا کنون چند بار بازدید اومدن. اگه هدف تعداد دانشجو است که به وزارت علوم بگن دانشجوی کمتری به واحدها اختصاص بده . تمام واحدها بیش از بافت دانشجو پذیرش کردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
فک کنین کلاس ۲۶۶ نفری!!!
مثلا برای بخش عملی مامایی، اگه دانشگاه ده تا گاو آموزشی داشته باشه..هرگروه ۲۶ نفره باید با ی گاو تمرین تشخیص تخمدان و رحم ، تشخیص دوره جنسی و بارداری کنن...
یعنی هرگاو حداقل باید ۲۶ بار توشه رکتال بشه در هر جلسه...
حالا بگذریم ازینکه برای درس تشریح باید چند حیوان به جنازه تبدیل بشن فقط برای آموزش عضلات و ..
البته اگه جلسات عملی برگزار بشه
تروخدا به ما دامپزشکا رحم نمیکنین به دامها رحم کنین
فک کنم باید دست به دامن امام رضا بشیم...اقا میشه ضامن دامپزشکا بشید...به تو پناه اوردیم که پشتیبانی نداریم
نظر شما
ادامه