کد خبر: ۴۴۸۹۷
 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت امور غذایی دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: غذای حلال با بحث سلامت و بهداشت عمومی است و غذای حلال از آلودگی مبرا بوده و تهدیدی برای سلامت انسان‌ها نیست .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر سیروس سلمان‌نژاد» با اشاره به اهمیت غذای حلال و نقش ناظران ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها اظهار کرد: بحث نظارت بر ذبح شرعی با دفتر نماینده مقام معظم رهبری در اداره دامپزشکی است، در مورد رابطه غذای حلال با بحث سلامت و بهداشت عمومی باید آگاه بود که خون علاوه بر اینکه در بحث مسائل شرعی نجس است در بحث بهداشت هم محیطی مناسب برای رشد میکروب‌هاست، بنابراین باقی ماندن خون در لاشه باعث فساد گوشت و پائین آمدن کیفیت آن می‌شود.

وی تصریح کرد: فساد گوشت موجب اختلالات گوارشی شده و امکان انتقال بیماری‌های مشترک را افزایش می‌دهد، به همین دلیل است ناظرین شرعی در کشتارگاه‌ها می‌گویند نخاع نباید قطع شود تا قلب بتواند در آخرین لحظات هم پمپاژ خود را انجام دهد و خون بیشتری دفع کند و یا در زمان ذبح می‌گویند سر حیوان کمی پایین‌تر از بدن باشد تا نسبت به سایر اعضای بدن خون بیشتری دفع شود، همه این‌ها به دلیل این است که خون‌گیری بیشتری انجام شود، پس بحث غذای حلال به غیر از مسائل شرعی با بحث بهداشتی و سلامتی ارتباط پیدا می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت امور غذایی دامپزشکی استان مرکزی گفت: یک غذای سالم باید از مراکز عرضه مجاز تهیه شده باشد، از نظر ظاهری رنگ طبیعی، قوام مناسب و بوی مطلوب داشته باشد.

سلمان‌نژاد افزود: یک غذای سالم همچنین دارای هویت، نشانه‌گذاری و برچسب بوده، تاریخ انقضا آن تمام نشده و شرایط نگهداری آن رعایت شده است.

وی بیان داشت: فراورده‌های خام دامی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، شیر و عسل که به صورت خام و پخته باشند، از نظر دامپزشکی کد محصول، پروانه تولید دریافت می‌کنند که بر روی بسته‌بندی نیز درج می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت امور غذایی دامپزشکی با اشاره به نقش مردم در نظارت بر سلامت غذا گفت: مردم در تمام حلقه‌‌های زنجیره تولید سالم نقش دارند، اما نقش آنها در تهیه و نگهداری مواد غذایی حائز اهمیت است، در همین راستا سازمان دامپزشکی برای نظارت بهتر مردم اقدام به نشانه‌گذاری فراورده‌های خام دامی کرده تا شهروندان در زمان تهیه محصول از محصولات هویت‌دار تهیه کنند و دقت و نظارت به تاریخ انقضا و شرایط نگهداری و کد ردیابی محصولات داشته باشند.

سلمان‌نژاد در پاسخ به اینکه خوردن غذاهای فاسد چه خطراتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد بیماری‌ها از جمله سل، تب مالت، شاربن و… از دام به انسان منتقل می‌شود و از طرفی بیش از ۸۰ درصد بیماری‌های نوپدید مثل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، آنفولانزای فوق حاد پرندگان مشترک بین انسان و دام است، مخاطرات مصرف غذاهای فاسد از دو جهت باید مورد توجه قرار گیرد، اول اینکه غذاهایی که فرایند تولید آنها تحت نظارت دامپزشکی است تنها به دلیل اتمام تاریخ انقضا و شرایط نگهداری نامناسب غذای فاسد شده است که خطرات مصرف این غذاها عمدتاً مشکلات گوارشی است، اما غذاهایی که فرایند تولید آن تحت نظارت دامپزشکی نباشد مصرف این نوع غذاهای فاسد علاوه بر مشکلات گوارشی خطر انتقال بیماری‌های مشترک مثل تب مالت و سل زیاد را افزایش می‌دهد.

 
 
نظر شما
ادامه