کد خبر: ۴۴۸۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، همکاری دستگاه های مسئول برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را ضروری و لازم دانست و گفت: اگر امروز کار را شروع کنیم شش ماه دیگر به تولید می رسیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر علی اسحاقی» در حاشیه نشست بررسی شیوه های تهیه واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در موسسه رازی برگزار شد، با اشاره به اینکه این واکسن از اقلام وارداتی است،گفت: سال گذشته با توجه به خسارت سنگین بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سازمان دامپزشکی مصرف واکسن این بیماری را در مزارع پرورش مرغ کشور در دستور کار خود قرار داد و از همان زمان در موسسه رازی به فکر تولید این واکسن افتادیم.

وی افزود: گرچه سویه های اولیه بیماری در آزمایشگاه مرجع آنفلوانزای موسسه رازی شناخته شد اما به لحاظ محدویت های وضع شده در خصوص تولید محصولات جدید، به این موضوع به صورت جدی ورود نکردیم؛ با این حال پیش بینی کردیم باید در موسسه برای تهیه بذر این واکسن آمادگی داشته باشیم زیرا تجربه نشان داده چه در حوزه واکسن های انسانی و چه دام و طیور، بخش خصوصی با جدیت قدم نمی گذارد، به همین علت در اسفند ماه سال گذشته با پیگیری های مجدانه مدیران موسسه رازی و مسئولان مرتبط در جاهای دیگر، با تصویب بند الحاقی تبصره 13 لایحه بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی بودجه ای برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد به تصویب رسید.

رئیس موسسه رازی با بیان تا کنون ریالی از این اعتبار به موسسه تخصیص نیافته است، تصریح کرد: ما پیش بینی کرده بودیم بخش خصوصی برای تولید این واکسن پیش قدم نخواهد شد اما این گونه فکر می شد که به راحتی می توان واکسن مورد نظر را وارد کشور کرد.

دکتر اسحاقی افزود: تا چند ماه گذشته بیشتر برنامه ریزی ها برای واردات واکسن بود اما با توجه به مشکلات ارزی و موانع نقل و انتقال پول، واکسن آنفلوانزای فوق حاد به میزان کافی وارد نشده و در هفته های اخیر از موسسه رازی خواسته شده به این مسئله ورود کند.

وی با بیان اینکه این بیماری مسئله ای جدی در کشور است، اضافه کرد: در جلسه ای که امروز برگزار شد، تصمیم بر این شد برای تسریع کار  با همکاری سازمان دامپزشکی بذر واکسن خریداری شود تا سریع تر به تولید برسیم.

رئیس موسسه رازی تاکید کرد: چنانچه روال معمول تولید واکسن در موسسه رازی طی می شد، امروز این واکسن را تولید کرده بودیم در حالیکه اکنون در مرحله صفر و 9 ماه از روند تولید عقب هستیم.

دکتر اسحاقی با اشاره به لزوم همکاری سازمان برنامه و بودجه، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یادآور شد: اگر امروز شروع کنیم شش ماه دیگر به تولید می رسیم زیرا تولید واکسن فرآیندی زمانبر است و به سرعت تولید نمی شود.

رئیس موسسه رازی با اشاره به زحمات شبانه روزی تولیدکنندگان و مرغداران برای تامین پروتئین و تخم مرغ مورد نیاز کشور تاکید کرد: تمام تلاش همکاران ما در این موسسه، حفظ امنیت غذایی کشور و کمک به فعالان این بخش است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
با سلام.
اگر عکس های دهه ۵۰ رازی را ببینید متوجه می شوید با موسسه ای سر و کار دارید که سرشار از دانش، انگیزه و عشق است.
ثمره این نگاه تولیدات با ارزش و البته بروز موسسه بود.

اما زمانی که برای ورود به موسسه فیلترهایی جز دانش و عشق گذاشتند افرادی به موسسه رفتند که فقط می خواستند از عنوان پژوهشگر و حقوق زیاد آن بهره ببرند و بی تردید نتیجه ورود چنین اشخاصی به موسسه چه خواهد شد؟

همانی که الان شد!

این گفته شامل همه عزیزان شاغل در موسسه نیست و دوستان بسیار نزدیک من در موسسه کار می کنند.

چون انگیزه حضور این ها مادی بود بیشتر از گذشته به درصد فروش واکسن می اندیشند تا به ساخت واکسنی نو.

من مجادله ای با یکی از روسای شهرستانی موسسه داشتم در باره مصرف واکسن شاربن توسط سازمان.

ایشان با ادبیاتی دور از شان یک پژوهنده،

کارشناسان سازمان را متهم می کرد که با کاهش مصرف واکسن شاربن جان مردم را به خطر می اندازند!

و هرکسی که کوچکترین اطلاعی داشته باشد می داند پشت این نظر به ظاهر کارشناسی،

فقط و فقط پول خوابیده است و وااسفا!

البته همین اتفاق برای دانشکده های دامپزشکی افتاد و استادانی در دانشکده ها تدریس کردند که فقط دوست داشتند نام استاد بر خود بگذارند و دیگر هیچ!

کماکان دوستان اساتیدی که وقت گرانقدر و با ارزش خود را صرف تدریس و تحقیق با خلوص نیت می کنند استثنا هستند.

بنابراین برای درامد بیشتر باید موسسه فقط تولید کند آن هم واکسن های ۸۰ سال قبل را و تا ورود به موسسه،
سامان درست پیدا نکند همین آشه و همین کاسه!
نظر شما
ادامه