کد خبر: ۴۴۷۹۳
به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ مهر:
در بخشی از پیام تبریک «دکتر عیسی کلانتری» آمده است: دامپزشکی به یک اهرم قدرتمند در تأمین سلامت و امنیت غذایی تبدیل شده است ...
 

حکیم مهر: «دکتر عیسی کلانتری» معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی هفته دامپزشکی را به فعالان عرصه دامپزشکی تبریک گفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، متن این پیام به شرح زیر است:

به محضر همه سروران و جامعه دامپزشکی عرض سلام دارم.

از اینکه این توفیق و سعادت مساعدت نمود، به مناسبت روز ملی دامپزشکی با ناجیان بی‌ادعا که برای درد حیوانات بی تکلم، دل می‌سوزانند و حقیقت را بدون تکلم بیمار از چشمان آنان می‌جویند تا نسخه‌ای برای مداوایشان تجویز نمایند، همدلی و هم‌اندیشی داشته باشم، بسیار خرسندم.

به‌راستی، چه وظیفه سخت و مخاطره انگیزی بر عهده دارید، چراکه در مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات مثل خطرات ابتلا به بیماری‌های مهلک هاری، آنفلوانزا پرندگان مهاجر و اهلی، جنون گاوی و... را برای حفظ و سلامت هم‌وطنان به جان می‌خرید، باور عمیق دارم که همه شواهد و قرائن بر این حقیقت گواهی می‌دهند.

امروزه دنیا با تهدید و تأثیر وسیع تغییرات اقلیمی و پدیده گرمایش زمین مواجه بوده و آثاری مانند خشک‌سالی، تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش و وقوع بیماری‌های نوپدید و باز پدید مشترک را شاهد هستیم. علاوه بر عوامل طبیعی، توسعه حریم شهرها، تغییر الگوهای زیستی جوامع، افراط‌گری در بهره‌برداری از منابع ملی طبیعی و فقدان نگاه زیست‌محیطی در مدیریت‌های توسعه، بر هر دو حوزه سلامت جوامع انسانی و تنوع زیستی اثرات جبران‌ناپذیری بر جای گذاشته است.

به‌منظور برون‌رفت از این بحران و دستیابی به یک رهیافت مناسب، ضروری است مداخلات تأثیرگذار در حوزه سلامت انسان، دام، محیط زیست و امنیت و ایمنی آب و غذا را ابتدا شناسایی و سپس با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی منسجم به مقابله و کنترل آن‌ها بپردازیم. در این ارتباط، لازم است هر یک از دستگاه‌های ذینفع نقش خود را به‌خوبی ایفا نموده و از آنچه به اسم تولید و خودکفائی تخریب آب، خاک، مرتع، جنگل و سرمایه‌های طبیعی این سرزمین را به دنبال دارد، ممانعت به عمل آوریم. یقیناً در این میان روشنگری رفتارهای غیر محیط زیستی نهادها و دستگاه‌ها و توجه به آموزش همگانی رفتارهای زیست‌محیطی که حافظ منابع ملی بوده و از وظایف خطیر سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌آید را نیز باید در نظر داشت.

اینک، دامپزشکی به یک اهرم قدرتمند در تأمین سلامت و امنیت غذائی تبدیل شده است، لذا نگاه زیست‌محیطی متولیان دامپزشکی در ایفای نقش خود در حفظ سلامت عمومی، کنترل بیماری‌های دامی و مشترک و ارتقای تولید ملی بسیار ارزشمند است.

سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تقویت برنامه‌های حفاظتی حیات‌وحش از قبیل تدوین سند نظام مراقبت حیات‌وحش کشور با همکاری مراکز ذیصلاح و نهادهای مردمی، مشارکت در تدوین و اجرای سند‌های ملی بیماری‌های مشترک و واگیردار، بازسازی مرکز قرنطینه و بازپروری حیات‌وحش متمرکز در پارک طبیعت پردیسان، بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی جهت حفظ گونه‌های در معرض انقراض و یا نیازمند به مراقبت‌های ویژه، تشکیل کمیته‌ علمی - مشورتی امداد و نجات حیات‌وحش و انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک با سازمان دامپزشکی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، خود را در کنار همکاران فعال عرصه دامپزشکی کشور مکلف دانسته و امیدوار است همه متولیان این حوزه در سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی، جوامع صنفی، تحقیقاتی و دانشگاهی دامپزشکی، بتوانند با اتکا به خرد جمعی در ارتقای سلامت جامعه و حفظ سرمایه‌های دامی و طبیعی کشور موفق باشند. در پایان روز دامپزشکی را به خانواده بزرگ دامپزشکی کشور تبریک عرض نموده و برای همگان سلامت و توفیق روزافزون از خداوند باری‌تعالی آرزومندم.

والسلام
 
 
نظر شما
ادامه