کد خبر: ۴۴۷۴۸
 

در یک رویداد غیرمنتظرانه، گاوها کمک مؤثری در پیشگیری از ابتلا به  HIV به دانشمندان داشته اند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITPNews ، یکی از بزرگترین سؤالاتی که محققین توسعه دهندۀ واکسن هایی برای مقابله با  HIV همواره با آن مواجه بوده اند، این است که چرا بدن مبتلایان به این بیماری پادتنی در مقابل این ویروس تولید نمی کند. طبق برآورد دانشمندان، تنها 20% از افراد آلوده به ویروس  HIV  ، پادتن خنثی کننده  (bNAbs) را در بدن خود داشتند. منظور پادتنی است که به طور طبیعی در بدن به وجود می آید و از سلول در مقابل ویروس دفاع می کند. حتی در افرادی که این پادتن در بدن آنها تولید می شود هم ثابت شده که پادتن در حدود 2 سال پس از ابتلا به بیماری آغاز به تولید می کند .

دکتر  Anthony Fauci مدیر مؤسسۀ ملی آلرژی و بیماریهای مسری که وی و مؤسسۀ ایشان حامی این تحقیق نوین نیز هستند، اظهار داشت: "ما با یک مخمصه مواجه هستیم، چرا که افرادی که مبتلا به این ویروس میگردند نیز پادتن های مقاومی تولید نمی کنند ."

متأسفانه تاکنون دانشمندان نیز موفق نشدند تا با استفاده از واکسن  HIV ، پادتن خنثی کننده را در بدن انسان تولید کنند. اینجاست که گاوها به کمکمان می آیند .

در تحقیق جدیدی که به تازگی در مجلۀ  Nature به چاپ رسید، دانشمندان و محققین در "مؤسسۀScripps Research "  ،  "مؤسسۀ پیشگام در تولید بین المللی واکسن ایدز  (IAVI)" و "دانشگاه  A&M تگزاس"  موفق به تولید پادتن این ویروس در بدن گاوها شدند. اگرچه گاوها به ویروس  HIV مبتلا نمی شوند اما سیستم ایمنی بدن آنها قادر به تولید پادتن های منحصربه فردی در مقابل این بیماریست .

در این تحقیق، محققین به 4 گوساله ایمنی زای  HIV (HIV immunogens) را تزریق کردند که پروتئین هایی هستند که در مقابل این ویروس واکنش ایمنی از خود نشان می دهند . آنها متوجه شدند که بدن گاوها خیلی سریع شروع به تولید پادتن خنثی کننده  (bNAbs) در مقابل  HIV می کند .

Devin Sok یکی از محققین و مدیر کشف و توسعۀ پادتن از "مؤسسۀ پیشگام در تولید بین المللی واکسن ایدز  (IAVI)" اذعان داشت: من واقعاً شوکه شدم. در واقع واکنش بسیار سریع اتفاق افتاد – در حدود یک یا دو ماه – که بسیار زودتر از پیش بینی های ما بود ."

محققین توانستن پادتن ها را از بدن گوساله ها جدا کرده و نگاه دقیق تر و نزدیکتری به آن داشته باشند. این پادتن تحت عنوان  NC-Cow1 در مواجهه و مقابله با ویروس  HIV بسیار باقدرت عمل می کند .

درک و استنباط چگونگی تولید موفق پادتن  HIV توسط سیستم ایمنی بدن، حتی اگر متعلق به یک گاو باشد، اطلاعات بسیار ارزشمندی برای دانشمندان توسعۀ واکسن  HIV قلمداد می شود به ویژه برای اینکه بتوانند راهی مشابه در بدن انسان برای تولید این پادتن پیدا کنند.

این تحقیق همچنین، یک بینش و آگاهی جدید در اختیار دانشمندان برای توسعۀ روش های درمانی در مقابل حملۀ این ویروس به سیستم ایمنی انسان ها قرار داد .

Devin Sok اظهار داشت: "به عنوان یک محقق رسیدن به این کشف مهم برای من بسیار هیجان انگیز بود. اولین پادتن خنثی کننده در دهۀ 1990 میلادی کشف شد. از آن زمان تاکنون محققین سعی داشتند تا از طریق ایمن سازی (ایجاد ایمنی در موجود زنده با تزریق پادتن) به آن دست یابند. تا اکنون که با ایمن سازی گاوها به آن دست یافتیم. این اقدام، اطلاعاتی در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم آن را در مورد انسان ها به کار ببریم ."

 
 
نظر شما
ادامه