کد خبر: ۴۴۶۷۷
 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۰ درصد واحدهای تولیدی مرغ تخمگذار کشور در مناطق آلوده به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استقرار دارد، گفت: انتقال این واحدها به مناطق غیرآلوده ضروری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مرتضی رضایی» در همایش روز جهانی تخم مرغ که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: اکنون یک آفت بزرگ که باید زودتر حل شود، بحث آمایش سرزمین در مورد مرغ های تخمگذار بوده که ۸۰ درصد واحدهای تولیدی در ۱۱ استان کشور فعال است.

وی ادامه داد: بیشترین موارد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان ها گزارش شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ساماندهی این بخش نیازمند مشوق ها و ابزار حاکمیتی است که باید ورود پیدا کنیم.

وی گفت: رونق بازارهای صادراتی به عنوان یک ابزار بسیار ارزشمند، می تواند امید بخش برای صادرات و رونق صنعت مرغ تخمگذار باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون به دنبال رونق تولید در زمینه مرغ تخمگذار در بازار هستیم از این رو، باید شاخص های بهداشتی آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف تخم مرغ در کشور حدود ۱۹۰ عدد درسال است، گفت: این سرانه باید به ۳۶۵ عدد در سال برسد.

رضایی اظهار داشت: با وجود تغییرات قیمت، تخم مرغ یکی از ارزانترین و کامل ترین ماده غذایی است که باید مصرف آن  ترویج شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صنعت مرغ و تخم مرغ یک زنجیره ارزشمند غذایی و اقتصادی است که کشاورزان، بازرگانان، صنعتگران، صنایع دارویی، متخصصان و کارشناسان و پرسنل بخش، پرورش دهندگان مرغ اجداد، گله های مادر، جوجه کشی، ناوگان حمل و نقل، واسطه های تامین نهاده ها، کشتارگاه ها، صنایع بسته بندی و صنایع فراوری تخم مرغ، خرده فروشی ها، صندوق های مالی و اعتباری در این مجموعه فعالیت دارند.

وی افزود: سالانه بیش از۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش محصولات صنعت مرغ و تخم مرغ کشور است که بزرگترین تولید کنندگان این بخش، غیر دولتی هستند.

رضایی اضافه کرد: یکی دیگر از تولیدات در بخش دامی، تولید شیرخام است که سال گذشته ۱۰میلیون تن تولید داشتیم که از این میزان یک میلیون تن آن صادر شد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر جهاد کشاورزی به برخی برنامه های آتی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: یکی از این برنامه ها ساماندهی مرغان بومی، رنگی و سیستم پرورش مرغ روستایی است.

وی افزود: درصدد ساماندهی پرورش مرغ بومی در کشور هستیم زیرا سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ دراین بخش تولید می شود زیرا سیستم خود اتکای روستایی که نزدیک به ۵۰ درصد از غذای خود را از طبیعت به دست می آورد نیازمند مدیریت است.

گفتنی است؛ ۱۷ مهرماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.

 

 

نظر شما
ادامه