کد خبر: ۴۴۶۱۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

سازمان نظام پرستاری کشور به مناسبت روز دامپزشکی پیامی صادر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، متن کامل پیام بدین شرح است:

دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماریهای حیوانات به غیر از انسان می‌پردازد. در این رشته همچنین به بیماریهای مشترک انسان و دام پرداخته می‌شود. دامپزشکی دانشی کهن است و در ایران قدیم از دامپزشک به عنوان بیطار یاد می‌شده است. واژه انگلیسی دامپزشکی  (veterinary) برای نخستین بار توسط توماس براون در سال ۱۶۴۶ به کار گرفته شد .

دامپزشكی صرفا به معنای درمان یك بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشكی، بدون شك بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

در قانون سازمان دامپزشكی كلمه دام به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبور عسل، كرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات باغ وحش اطلاق می‌شود و مقصود از كنترل بهداشتی، بازرسی و اقداماتی است كه از لحاظ پیش‌گیری و مبارزه با امراض دامی و بیماریهای مشترك بین انسان و دام لازم و ضروری است .

از جمله وظایف سازمان دامپزشكی، بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام كشور از طریق پیش‌گیری و مبارزه با بیماریهای همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام و همكاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترك انسان و دام است .

حدود 49 درصد از بیماری های موجود در جهان بین انسان و دام مشترك است كه با برنامه مدون برای واكسیناسیون دام ها، معدوم كردن دام های بیمار و نیز كنترل مرزهای جغرافیایی می‌توان تا حد زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری كرد. از جمله بیماری‌های مشترك بین انسان و دام، تب مالت، سل، هاری، مشمشه (بیماری مشترك بین انسان و اسب)، تب خونریزی‌دهنده كریمه كنگو و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است .

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپ شک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
درود بر شما که این قدر از وظایف دامپزشکی آگاهی دارید.
با احترام به پرستاران جان بر کف و زحمت کش.
دکتر فرهمندیان
|
France
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
سلام از زحمات همه ی پرستاران زحمت کش تشکر می نمایم.درمان حیوانات و تلاش برای سلامت جامعه با کمک خدای بزرگ توسط دامپزشکان زحمت کش صورت می پذیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
خوشبختانه این پیام نشان می دهد که بر خلاف تبلیغات منفی و سیاه نمایی های برخی از دامپزشکان رانت خوار در وزارت جهادکشاورزی،
جامعه پزشکی روزبروز صادقانه و صمیمانه به نقش حیاتی دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت آحاد مردم واقف تر می شود و با احترام بیش از پیش برخورد می کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
سلام و درود بر تمامی فرشتگان سفید پوش
دکتر وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
دم پرستاری ها گرم
نظر شما
ادامه