کد خبر: ۴۴۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ساوجبلاغ، خراسان رضوی، همدان، کرمان و سمنان

 

رییس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ خبر داد:
واکسیناسیون بیش از 380 هزار راس دام سبک و سنگین در شهرستان

رییس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ از واکسیناسیون 380 هزار و 724 راس دام سبک و سنگین در سال جاری در این شهرستان خبر داد.

دکتر وحید صالحی توضیح داد: در سال جاری 75 هزار و 748 راس گاو و 304 هزار و 976 راس گوسفند در این شهرستان واکسیناسیون شدند.

وی افزود: در این مدت 35 هزار و 500 راس گاو و 70 هزار راس گوسفند واکسن تب برفکی را دریافت کرده اند.

صالحی گفت: محل زندگی 9800 راس گاو و 95 هزار و600 راس گوسفند در سال جاری سمپاشی شده است.

وی اظهار داشت: تعداد طیور کشتار شده در این شهرستان نیز بالغ بر چهار میلیون قطعه با وزن استحصالی بالغ بر هشت هزار تن بوده است؛ همچنین تعداد دام کشتار شده در شهرستان بیش از 7500 راس است.

 

--------------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی صورت گرفت؛
اندازه‌گیری آفلاتوکسین B1 در خوراک دام


کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همزمان با هفته پژوهش و در قالب یک طرح پژوهشی توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اندازه‌گیری آفلاتوکسین B1 در خوراک دام انجام شد.

وحید نجارنژاد کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و محقق این طرح درباره طرح فوق اظهار داشت: در سال جاری طرح بررسی میزان آفلاتوکسین در خوراک دام و طیور در کارخانجات خراسان رضوی از جمله پنج طرحی است که اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یک طرح کاربردی آن را به انجام رسانده است.
وی تعیین وضعیت آلودگی در تولیدات خوراک دام کارخانجات و انجام سیاست‌گذاری بهتر در کنترل این مواد را از جمله اهداف این طرح دانست.
نجارنژاد در ادامه گفت: با مصرف خوراک سالم توسط دام و طیور، کیفیت تولیدات دامی افزوده شده و در نتیجه، توسعه صادرات این محصولات را سبب می‌شود، همچنین با تولید مواد لبنی و فرآورده‌های خام دامی سالم‌تر، امنیت غذایی شهروندان و در نتیجه سلامت عمومی ارتقا یافته و از صرف هزینه‌های درمانی نیز جلوگیری می‌شود.
وی در ادامه، به دست آوردن میزان آفلاتوکسین توتال خوراک دام و طیور در فصول مختلف و نیز اندازه‌گیری آفلاتوکسین B1 که در اثر حرارت از بین نرفته و در مواد غذایی می‌ماند را از جمله یافته‌های این طرح تحقیقاتی عنوان کرد.
این پژوهشگر خراسانی تصریح کرد: آفلاتوکسن B1 تولید شده در مواد خوراک دام به همراه خوراک وارد بدن حیوان شده و در آنجا به آفلاتوکسین M1 تبدیل می‌شود و از طریق شیر نیز از بدن دفع می‌شود و از آنجایی که این آفلاتوکسین نسبت به حرارت مقاوم است در اثر حرارت پاستوریزاسیون هم از بین نمی‌رود.
نجارنژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه از زمان برداشت نهاده‌های دامی از زمین تا نگهداری غیربهداشتی و مدت طولانی آن در انبارها، اینگونه نهاده‌ها همواره در معرض رشد قارچ‌های مولد آفلاتوکسین است این موضوع سبب کاهش ارزش محصولات فوق می‌شود که با اجرای این تحقیق در راستای افزایش کیفیت می‌توان سیاست‌گذاری مناسب در جهت تامین غذای بهداشتی دام و افزایش تولید باشیم.

---------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان:
ذبح دام‌ روستاها به کشتارگاه‌ صنعتی منتقل می‌شود


رئیس دامپزشکی شهرستان همدان گفت: باید با احداث کشتارگاه‌های صنعتی ذبح دام‌های روستاها را به این مکان انتقال دهیم.

آرش سامی در مورد جلوگیری از ذبح دام در معابر و خیابان‌ها و برای جلوگیری از آلودگی محیط و سرایت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: ما تاکنون برای روستاها و خصوصاً روستاهای بزرگ برنامه خاصی نداشته‌ایم.
وی افزود: برنامه‌ریزی برای ذبح بهداشتی و مجاز دام‌ها در کشتارگاه‌ تنها برای شهرها انجام شده که باید بتوانیم با افزایش احداث کشتارگاه‌های صنعتی، زنجیره تولید را از طریق کشتارگاه افزایش داده و ذبح دام‌های روستا را به این مکان انتقال دهیم.
رئیس دامپزشکی شهرستان همدان اذعان داشت: توجه به این نکته می‌تواند بهداشت را برای افراد جامعه تأمین کند چراکه متخصصان پزشکی و دامپزشکی در تمام دنیا به این نکته اذعان دارند که اگر در منطقه‌ای یک کشتارگاه باز شود نیاز به دو بیمارستان در همان منطقه از بین می‌رود.
وی ادامه داد: با انتقال ذبح دام به کشتارگاه از شیوع بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود چراکه بسیاری از بیماری‌های انگلی در کشتارگاه شناخته شده و از بین می‌رود تا از شیوع آن در جامعه جلوگیری شود.
سامی بیان داشت: معاینه دام قبل و بعد از ذبح باعث می‌شود تا برخی از بیمار‌هایی که در دام وجود دارد و در صورت کشتار غیر مجاز دام به انسان سرایت می‌کند از بین برود چراکه مصرف گوشت‌های آلوده به برخی بیماری‌ها توسط انسان باعث نازایی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت داشتن کشتارگاه‌های صنعتی و مجهز می‌توانیم به طور مکانیزه پس از ذبح دام گوشت را بسته‌بندی کرده و آلایش آن را جدا کنیم و پس ار استخوان‌گیری پوست آن را برای مصارف صنعتی و پوشاک مورد استفاده قرار دهیم.
رئیس دامپزشکی شهرستان همدان ابراز داشت: کشور برزیل با ایران 12 هزار و 832 کیلومتر و نزدیک به 17 ساعت هوایی فاصله دارد و بسته‌های منجمد گوشتی که برزیل به ایران صادر می‌کند 28 روز طول می‌کشد تا از طریق کشتی به ایران برسد.
وی ادامه داد: این امر نشان‌دهنده رشد کشتارگاه‌های صنعتی در کشور برزیل است که حتی خرده‌های چرم را نیز در صنایع دستی به کار برده و از الیاف چرم در فرش‌ها استفاده کرده و با قیمت بسیار بالایی به ایران وارد می‌کنند.
سامی در پایان با طرح این سؤال که چرا ما نباید از امکانات خود استفاده کنیم در حالی که پتانسیل این امر را داریم، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا شرایط را برای مکانیزه شدن و احداث کشتارگاه‌های جدید فراهم کرده و بتوانیم از قابلیت‌های خود استفاده کنیم این در حالی است که مشاهده می‌کنیم کشورهای دارای منابع، امکانات و نیروی انسانی کمتر، توانسته‌اند پیشرفت‌های فراوانی را در صنعت دامپروری کسب کنند.

 

----------------------------------------

 

در استفاده از سیستم جی‌آی‌اس؛ دامپزشکی کرمان در کشور برتر است
 
دکتر غلامرضا زیدآبادی با اشاره به خدمات دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: بیشتر از 24 ماه متوالی واحد بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان در استفاده از سیستم جغرافیایی جی‌آی‌اس در بین 31 استان کشور رتبه اول را کسب کرده است.
زیدآبادی تصریح کرد: در ارزیابی به عمل آمده توسط سازمان دامپزشکی کشور در شش ماه نخست سال جاری این اداره کل همچنان رتبه اول این سیستم را در اختیار خود قرار داده است.
وی در مورد شاخص‌های این ارزیابی بیان داشت: این رتبه‌بندی براساس شاخص‌های متعددی مانند کاربری صحیح از سیستم و مراقبت از بیماری‌ها و همچنین گزارش‌دهی سریع و صحیح انجام می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: سیستم اطلاعات جغرافیایی دامپزشکی استان کرمان از نیمه دوم سال 86 در استان شروع به فعالیت کرد و همه شبکه‌های دامپزشکی به این نرم افزار مجهز هستند.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی این سیستم برای جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل داده‌هایی استفاده می‌شود که از تمام فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در دامداری‌های سطح استان کرمان ارسال می‌شود.
وی افزود: پس از دریافت اطلاعات و ارسال به سازمان دامپزشکی کشور در صورت مشاهده هرگونه مشکل مانند نیاز به عملیات‌های دامپزشکی و یا مشاهده علائم بیماری، سریعاً استراتژی لازم از سوی سازمان متبوع به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی اتخاذ می‌شود.
زیدآبادی با یادآوری شعار اصلی دامپزشکی که همان حفظ و حراست از سرمایه دامی و کمک به پویایی اقتصاد کشور است، اظهار داشت: با استفاده صحیح از این سیستم باید با سرعت بیشتری بحران‌های پیش رو را پیشگیری و یا مدیریت کرد.

 

-------------------------------------------

 

برگزاری جلسه رسیدگی به قاچاق دام زنده به سمنان
 
جلسه رسیدگی به قاچاق دام زنده در استان، با حضور مدیرکل دامپزشکی، معاون دادستان، رییس دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نمایندگان سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بازرگانی استان در محل اداره کل دامپزشکی برگزار شد.
شناسنامه‌دار نمود دام‌های بومی، نحوه کنترل دام‌های عبوری، قرنطینه شدن دام‌های غیر بومی و غیر مجاز، رسیدگی به پرونده‌های قاچاق دام در مراجع رسیدگی کننده و اجرای هر چه مطلوبتر دستور‌العمل‌های مبارزه با قاچاق دام مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
همچنین در این جلسه مقرر شد اداره کل دامپزشکی استان با همکاری دستگاه‌های مربوطه ضمن تشدید انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای گزارش جامعی از وضعیت دام‌های بومی و غیر بومی و قاچاق، تهیه و به کمیسیون استان گزارش کند.

 

نظر شما
ادامه