کد خبر: ۴۴۵۶۳
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
واکنش «دکتر محمد نوری» به گفت‌وگوی اخیر حکیم مهر با «دکتر سید محمدمهدی کیایی»:
نهایت این آموزش ضعیف این می‌شود که ما اکنون بعد از این همه سال و با داشتن جوانان زیاد ولی آموزش ندیده، می‌بینیم تمام بیماری‌های دامی سرجایشان می‌باشند و دامدارها بدون پناه با بیماری‌های متعدد روبرو هستند ...
 

حکیم مهر: «دکتر محمد نوری» استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، درخصوص گفت‌وگوی اخیر حکیم مهر با «دکتر سید محمدمهدی کیایی» نوشت:

«با ارادت فراوان خدمت آقای دکتر کیایی استاد محترم و محبوب،

حضور حضرتعالی معروض می دارم به نظر اینجانب مشکل دامپزشکی علاوه بر گرفتن دانشجوی بیش از حد، نبود زمینه کار برای این حرفه است. بنده هم این افتخار را داشتم که در دانشگاه آزاد و دولتی تدریس نمایم و صادقانه خدمتتان عرض کنم که دانشجویان نخبه ای در دانشگاه آزاد دیدم که در هیچیک از دانشگاه های دولتی ندیدم؛ برخی از آنها حتی به استادی دانشگاه های معتبر خارجی هم رسیده اند.

در غیاب دانشگاه آزاد و با وجود این حجم از دانشجویان سهمیه ای، خیلی از استعدادها از بین می رفت. آقای دکتر، من هیچ تفاوتی بین آموزش در دانشگاه های دولتی و آزاد نمی بینم؛ هر دوی آنها فاقد استانداردهای لازم برای تربیت دامپزشکان کاربردی اند. من شمایی از یک دانشکده دامپزسکی استاندارد را که مطمئنا حضرتعالی بهتر از بنده می دانید ترسیم می کنم (فقط جهت آگاهی دوستان دانشجو و همکاران محترم)؛ بعد خواهیم دید که هیچ تفاوتی بین دانشکده های دولتی و غیردولتی وجود ندارد.

اول باید ببینیم هدف از تاسیس دانشکده دامپزشکی در یک مملکت چیست؟ در کشورهایی که دامپروری اساس اقتصادشان را تشکیل می دهد، دانشکده های دامپزشکی جهت تربیت افرادی به منظور مبارزه با بیماریهای دامی و پرورش دام و طیور احداث می گردد. در یک دانشکده دامپزشکی استاندارد دانشجو پس از اتمام دوره علوم پایه وارد فارم و کلینیک های مختلف حیوانات کوچک بزرگ و طیور می شود. در فارم پرورش گوساله، بره، کره اسب و نحوه تغذیه آنها و پرورش و نحوه تغذیه گاو، گوسفند، اسب و خوک و طیور آموزش داده می شود. سپس دانشجویان به شکل چرخشی در بیمارستان و همچنین کلینیک های سیار، نحوه برخورد با بیماری ها را فرا می گیرند. آقای دکتر، یکی از آموزش های مهمی که داده می شود، سلامت گله های گاو شیری و گوشتی است. سلامت گله های گوسفند و بز و طیور به صورت عملی به دانشجو آموزش داده می شود و خیلی چیزهای دیگر و در آخر یک امتحان جامع از دانشجو گرفته می شود.

سئوال من این است؛ کدام یک از دانشکده های ما چنین امکاناتی را دارند؟ جز دادن درس های تئوری و برخی کارهای جزئی عملی چیزی بیشتر صورت می گیرد؟ نهایت این آموزش ضعیف این می شود که ما اکنون بعد از این همه سال و با داشتن جوانان زیاد ولی آموزش ندیده، می بینیم تمام بیماری های دامی سرجایشان می باشد و دامدارها بدون پناه با بیماری های متعدد روبرو هستند.

آقای دکتر، به نظر من مشکل دانشگاه آزاد نیست؛ مشکل عدم تمایل دولت در سرمایه گذاری در بخش دامپروری و خرید گوشت و سایر محصولات دامی از خارج می باشد. اگر ما بجای وارد کردن گوشت از 31 کشور (به گفته نماینده مجلس)، در خود مملکت سرمایه گذاری می نمودیم، می دانید به چقدر نیروی کار دامپزشکی نیاز بود؟»

 
 
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
برادران سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
2
قطعا یکی از فقدان های حرفه ای یک دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی و رزیدنت داخلی دام بزرگ در تهران، کم سعادتی در بهره مندی حضوری از دانش روزآمد، ژرف اندیشی و تبحر‌ استاد ارجمند جناب آقای دکتر نوری در دوران تحصیل است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
2
درود بر استاد بزرگوار ، جناب دکتر نوری عزیز
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
1
درود بر شما، جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
1
بنده افتخار شاگردی پروفسور نوری را دارم. اگر در راس سازمان و نظام دامپزشکی و هر یک از دانشکده های دامپزشکی فقط پنج نفر مثل ایشان دلسوز داشتیم الان به جرات یکی از ابر قدرتهای دامپزشکی و دامپروری در دنیا بودیم. ایشان یکبار سر کلاس یک جمله ای گفتند که همیشه به یاد دارم. فرمودند مگر دامپزشک پشت میز میشینه؟؟؟!! حرص و ولع خیلیها را برای پشت میز نشینی با صداقت و علم سرشار ایشان مقایسه فرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
اتفاقا دقیقا مشکل همینجاس...ی تعداد دامپزشک نخبه باید پشت میز بشینن و برنامه ریزی کنن
دامپزشکی ک فقط زایمان و تب شیر و واکسیناسیون نیس...همه دامپزشکا هم اگه درست فعالیت کنن و با مشکلات دست و پنجه نرم کنن تا ی مغز متفکر از بالا روند کار رو ارزیابی نکنه و خط مش نده فایده نداره و ما میمونیم و همه بیماریها...بدون هیچ پیشرفتی...
دانشجویان چیزی یاد نگرفتن ...ن بخاطر نبود ارتباط با مراکز دامی...بخاطر عدم وجود دانش چه در دانشگاه چه در سایر مراکز...دانشجو بلد نیس چون استادش بلد نیس یا نمیخاد انتقال بده که رقیبش نشه یا ب هزار و یک دلیل دیگه ک منافعش ب خطر نیفته ....................مسیله اصلا ازاد و دولتی نیس...مسیله عدالت اموزشی..اگه کشور به پنجاه نفردامپزشک نیاز داره در سال پنج دانشکده دولتی ده دانشجو میگیرن از طریق ازمون عادلانه....دیگه دلیلی نداره بگیم دانشگاه ازادم بگیره چون اونجا دانشجو نخبه تر هس...اگه هس چرا در ازمون مردود شد...اگه ازمون کتبی مطرح نیس بگید این رشته ای ک ازمون عملی میخاد...اما اینکه بگید مشکل دانشگاه ازاد نیس چون اونا نخبه ان خنده داره ..تمومش کنین این بازیو
جناب استاد میشه لطف کنن چند نفر ازین نوابغ رو ک در دانشگاه آزاد مشاهده شدن و در دولتی دیده نشدن نام ببرند
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
2
با تقدیم احترام محضر استاد
عرض کنم که اگر آموزشهای نهادهای آموزشی ما به روز باشد ولی دستگاه اجرایی هیچ تمایلی به بهره گیری از آن نداشته باشد گناه عقب ماندگی را گردن چه کسی باید انداخت؟!
چند وقت دیگه موج آنفلوانزا یا سقط جنین در دام سبک شروع میشه در استانها چند اتفاق می افته بسته به علاقه مدیر به صندلیش:
۱_ اصلا صداش را در نیاورید شتر دیدی ندیدی
۲_ آمار سقط را کم کنید در حد نرمال باشد در مورد آنفلوانزا بگین نیوکاسل بوده
۳_ نخیر! رسانه ای کنید قضیه را و فکر چاره باشید حالا چاره چیه یکی هز بزرگواران سازمان پاورپوینت پارسالش را برمیداره و به استان اعزام میشه و...
جای دانشگاه کجاست که آزاد باشه یا دولتی؟
جای مرکز ملی تشخیص کجاست؟
شما بیشتر اخبار سازمانتون مربوط به فعالیت روابط عمومی است تا قسمتهای حل مشکل...
والسلام
پاسخ ها
عبدالکریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
فقط میتونم بگم احسنت!
بارک الله
وحید عطارد
|
United States of America
|
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
2
با سلام : با نظر اقای دکتر نوری کاملا موافقم و مشکل را در عدم تمایل به سرمایه گذاری در بخش دامپروری و کشاورزی می دانم .... بطور کلی به نظر می رسد اهیمت این بخش برای مسئولین هنوز مشخص و معلوم نیست و نمی دانند معاش مردم از این راه است...ضمن انکه کارها هم به دست افراد کاردان نیست و اینهم معضل بزرگیست که تا بحال لاینحل باقی مانده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
1
حکیم مهر . 14 مهر روز دامپزشکی هست .حداقل یک کادر تبلیغات کم کن .و روز دامپزشکی رو تبریک بگو .
وقتی خودت روز دامپزشکی رو به منافع مالی ترجیح میدی از بقیه چه انتظاری داری
وندایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
با سلام، احترام و عرض ارادت خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر نوری
نظرات حضرتعالی کاملا صحیح است. محوریت کار با درمان دردها نیست بلکه با برخی آمارهای خاص است از جمله آمار سطح سواد، آمار اشتغال، و انتفاع های متفاوت حاصل از تربیت دانشجو ، کمیت بر کیفیت و بر نتیجه ارجح است.و همه اینها به پشتوانه ی نفت و در اثر بی نیازی کاذب به ظرفیتهای اقتصادی حوزه ی دامپزشکی رخ می دهد.
ما نیز امیدواریم روزی آسیب شناسی صنعت دام و طیور، نگرش اپیدمیولوژیک در پیشگیری، درمان با نگرش جامع، اهمیت به درآمدهای غیر نفتی، لحاظ استراتژی غذایی در مدیریت کلان پیدا شود هرچند به اندازه ی خیلی کم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
1
0
راستش منم ی مدت غیرانتفاعی تدریس میکردم
تقریبا هیچ دانشجویی اونجا نمیومد چیزی یاد بگیره فقط مدرک میخاستن،،،سرکلاس حتی حاضر نمیشدن و اخر ترم هم طلبکار ک بخاطر هزینه دانشگاه باید کار کنم و ...و نمره میخاستن
با همه اینها من دلم نمیخواست اونجا تعطیل بشه چون منم داشتم از اونجا درامد کسب میکردم
مشکل همینجاست همه بخاطر منافع اندک و سطحی و لحظه ای کاری با کشور کردیم ک فعلا فعلنا نشه جمعش کرد ...مدرک پولی مث نقل و نبات موجود...دریغ از ذره ای درک و آگاهی
کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
صریح و دلسوز مثل استاد. ولی متاسفانه کو گوش شنوا . . .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
مشکل اصلی دانشگاه آزاد و دولتی نیست.

مشکل شرایط کشوری لست که در آن عملا به سلامت غذایی از مزرعه تا سفره غذا و مبارزه پیشگیرانه با بیماریهای مشترک انسان و دام اهمیت داده نمی شود!

وقتی به دامپزشکی نه به عنوان حافظ بهداشت و سلامت دامها و در حقیقت انسانها نگریسته نمی شود و حتی برخی از دامپزشکان، خود را دامپرور می دانند تا یک پزشک دام نتیجه اش همین می شود که با دکتر دامپزشک به عنوان یک تولیدگر برخورد می شود و ابعاد عمیق و ژرف کم سوادی و بی کیفیتی دانش آموختگان کسی از مسئولان را نگران نمی کند.

در سازمان دامپزشکی و موسسه رازی مشاهده می شود بسیاری از افراد که دامپزشک نیستند به زور تزریق شده اند و برنامه ریزان دامپزشک تحت تسلط آنها هستند.

در استانها مدیران کل دامپزشکی علی رغم شعارها بایستی زیر نظر روسای جهادکشاورزی که بویی از علوم بیومدیکال و کلینکال فعالیت کنند و اینها روزبروز منجر به کاهش ارزش و شان و منزلت دامپزشکی در جامعه شده است. به طوری که وضعیت زوری فلاکت بار شده که اتحادیه گل فروشان هم برای ما تعیین تکلیف می کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
آقای دکتر راغب اگر آموزش ما بروز باشد و به دانشجو حد اقل ها را آموزش دهیم میشویم مثل علوم پزشکی. در دانشگاه های علوم پزشکی حداقل آموزش بر اساس استاندارد های بین المللی داده میشود. یعنی دانشجو پس از علوم پایه به جای تعریف شده ای بنام بیمارستان میرود. در پزشکی تک درمانی اساس کار است و این بصورت نسبی در ایران برآورده میشود. چرا بطور نسبی برای اینکه در پزشکی در ایران علمی نبوده و توسط مدرسینی ارایه میشود که بدلیل مشغله مادی اصلا به روز نیستند ولی فارغ التحصیلانی را تولید میکنند که تا اندازه ای استاندارد میباشند.حال اگر این فارغ التحصیل در ایران جایگاهی نداشت میتواند به خارج برود و زندگی خود را سروسامانی بدهد. شاهد این مدعا هجوم مهاجرتی پزشکان ایرانی به خارج در چند سال اخیراست ولی چون دانشجوی دامپزشکی در ایران آموزش درستی داده نمیشود و بر اساس تک کیس تربیت میشود (آنهم بطور ناقص) در صورتیکه در کشور هایی با تولید بالای نهاده های دامی دامپزشکان بر اساس فارمی آموزش داده میشوند بنابراین فارغ التحصیل ایرانی جایگاه شغلی در این کشور ها ندارد و بعد از فارغ التخصیلی به دردسر میافتد و در ایران به شغلهای کاذب روی میاورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
همه ب فکر منافع خودشونن ..... ولی کو چشم بینا...
یک کارشناس ساده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
جناب آقای دکتر نوری
و
جناب آقای دکتر عطارد

با سلام و ادب
با وجود مشکلی به نام " عدم تمایل به سرمایه گذاری در بخش دامپروری و کشاورزی " چرا مشکل دیگری به نام " افزایش تعداد فارغ التحصیلان دامپزشکی " می افزاییم. اولی را که بی تقصیریم اما برای دومی ، ما هم که مقصریم.

می دانم .... که کارها هم به دست افراد کاردان نیست و این معضل بزرگ تا بحال لاینحل باقی مانده است ، اما رواج و ترغیب بی سوادی بر این معضل ناکاردانان کارگردان چرا؟

جنابان آقایان
علاوه بر دیگر مشکلات ، مشکل فزونی عرضه بر تقاضا ، کم از قیمت علم و کاردانی نکاسته است که بر آن عدم مهارت و سواد ..... افزوده شود و فزونی رانت و سهم خواهی و ... از سهم تجربه و آگاهی بکاهد.

ممنون که ما را هم می خوانید و ناله این زجر را می شنوید............
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
1
وقتی آموزش در دانشکده های دامپزشکی فقط شده روخوانی از روی اسلایدهای کلیشه ای در کلاس، خوب البته دانشجو پس از ۱۲ ترم فرق دوغ و دوشاب رو هم نمیدونه، پس البته فرقی بین اساتید بی کفایت و مجرب معلوم نمیشه. پس این وضعیت به نفع همان دسته اولیهاست که اغلب سکان رو هم چهار چنگولی چسبیدند و این کشتی رو در یک مسیر بیراهه به ناکجا آباد هدایت میکنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
دوست کارشناس
ایران از نظر وسعت باندازه 17 کشور اروپایی است به آمار تولید شیر و تعداد دامپزشک فقط در انگلستان توجه شما را جلب میکنم که ببینید تعداد فارغ التحصیلان ما اگر بخواهیم یک کشور تولیدی باشیم زیاد نیست برای آنها بد برنامه ریزی شده شما میدانید از وارادات نهاده های دامی چه کسانی به چه میزان سود میبرند؟. اینها اجازه رشد دامپروی در نتیجه اشتغال مرتبط با این شغل را از بین برده اند. تولید شیر در انگلستان به قراززیر است:
UK dairy farmers produce around 14million ton of milk each year. Some is sold for drinking and some goes into dairy products such as cheese, butter and dried milk powder, which is a vital component of many other food product
تعدا دامپزشکان در انگلستان:
There are over 20,000 vets in the UK and over 12,500 veterinary nurses, with over 5000 vet clinics.
میزان تولید شیر سالانه در فرانسه 25 ودر آلمان 32 میلیون تن است.در ایران به آمار زیر توجه کنید:
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص میزان تولید شیر در کشور گفت: در حال حاضر بیش از 9 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود.
آیا نمیتوان با این وسعت کشور و تنوع آب و هوایی باندازه آلمان و حتی بیشتر شیر تولید نمود؟. این فقط آمار شیر است. در تمام نهاده های دامی زیر توان تولیدی تولید میکنیم. با این میزان تولید با حرف شما موافقم تعداد فارغ التحصیلان دامپزشکی زیاد اند و یک دانشکده دامپزشکی کار ساز است. باز برایتان بگویم که چقدر غفلت کرده ایم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
1
اقای دکتر مشکل از استادهایی که نمی خواهند کسی چیزی یاد بگیرد هم هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
چه استاندارد باشن یا نباشن،برای دامپزشک کار نداریم.به رشته های بهتری بروید.منتظر رسیدگی مسئولین نباشید.اینا همین بحران های جدی رو رد کنن کلی کار انجام دادن.فعلا که خرابکاری های خودشون رو بتونن درست کنن خیلی کار انجام دادن.
دکتر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
بنده سالهای سال در سازمان دامپزشکی هستم و در دانشگاه ازاد درس خوندم و تخصصم در دانشگاه دولتی ، مشکل اصلی در کشور زیر مجموع بودن در جهاد کشاورزی و انتخاب مدیران براساس دانش علمی نیست بلکه تماما از میزان ریش و رابطه با مدیر کل و‌فرماندار و استاندار هست و علت عقب ماندگی فقط همین هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
............................
به قول خودتون سیستم آموزشی و همچنین اساتید دانشگاه دولتی و آزاد یکی است و فرقی در آموزش نیس...دانشجو هم که بهش وحی نمیشه.....................
زندگی این جوون ها و خانواده هاشون تو دانشگاه آزاد تباه میشه و هیچ آینده ای ندارن
........................ ..۲۳ تا دانشگاه ؟؟؟!! هر کدوم سه تا دانشجو هم بگیرن بازم زیاده ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
با همه احترامی که خدمت استاد بزرگوار جناب پرفسور نوری قائلم ولی با عرض پوزش و جسارتا" عرض کنم که هیچ دانشگاه معتبر خارجی از فارغ التحصیل دامپزشکی ما به عنوان مدرس حاضر نیست استفاده کند. ممکنه به عنوان همکار پژوهشی از فارغ التحصیلان خارجی استفاده کنند ولی به عنوان مدرس و آموزش دهنده هرگز. چون اولا" زبان برای آنها خط قرمز است و تا کسی native يا نزدیک به آن نتواند صحبت کند محال است به عنوان مدرس بکار بگیرند و ثانیا" اصلا" آموزش ما رو قبول ندارند.
نظر شما
ادامه